Pagina 1 van 1

Busje

Geplaatst: 05 nov 2016 19:35
door guillaume65
In het europese subaruland bij uitstek, kwam ik deze tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Busje

Geplaatst: 06 nov 2016 16:10
door skogvokter
Leuk!
Maar mis ik nu juist in deze toepassing de lage gearing? Ik zie niet dat pientere pookje. :?

Re: Busje

Geplaatst: 06 nov 2016 16:26
door quikfit
skogvokter schreef:Leuk!
Maar mis ik nu juist in deze toepassing de lage gearing? Ik zie niet dat pientere pookje. :?
Heb ik ook niet...werkt prima! ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Busje

Geplaatst: 06 nov 2016 17:13
door quikfit
guillaume65 schreef:In het europese subaruland bij uitstek, kwam ik deze tegen:]
Je vergeet Noorwegen!? :mrgreen:

Gr. Quikfit :okeee:

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 00:18
door skogvokter
quikfit schreef:
skogvokter schreef:Leuk!
Maar mis ik nu juist in deze toepassing de lage gearing? Ik zie niet dat pientere pookje. :?
Heb ik ook niet...werkt prima! ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Stakkars deg! :lol:

Ik denk dat ik er wel nut in zie in die lage gearing. Gebruik het met die hilux ook vaak. Kort geleden had ik ook nog een VW T3 syncro en daar gebruikte ik de kruipversnelling ook vaak.
Voor wie niet bekend is met de ouwe busjes, die had een 4-bak met een extra korte versnelling voor de een. Op zich vele malen handiger dan een tussenbak.
Maar mijn tuin is grotendeels verticaal, dus als ik manoeuvreer met een aanhanger, is een lage overbrenging erg handig.

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 00:28
door quikfit
Automaat heeft dat niet nodig... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 10:00
door erichendri
Dat klopt quikfit, wij hebben een koppelvergroter en vanaf stilstand
draait de motor al +2000 rpm bij half gas intrappen.
En zo handig is de lage gearing niet van de hilux.
Mag alleen in terrein en op sneeuw en geeft door de middensper een grotere draaicirkel.

Eric

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 12:38
door guillaume65
Dit busje rijdt alleen rond op het museum terrein van het openluchtmuseum Ballenberg (CH). De hoogteverschillen zijn beperkt, dus ook zonder lage gearing moet het prima te doen zijn.
Overigens wel leuk zo'n land waar je nog eens een subaru tegenkomt. In het verleden veel Outback en Legacy gezien, naast natuurlijk de Forester. Nu is het toch vooral de Forester die je het meeste ziet.

Wim

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 13:33
door Rene
skogvokter schreef:Leuk!
Maar mis ik nu juist in deze toepassing de lage gearing? Ik zie niet dat pientere pookje. :?
Op de pook vind je een rode knop , niet opgevallen?

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 17:44
door quikfit
''Op de pook vind je een rode knop , niet opgevallen?''

Dat is van de schietstoel! :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 18:56
door erichendri
Dat is de knop om de starre 4WD in te schakelen.
Op dit busje zit geen lage gearing en is ook niet permanent 4WD.

Eric

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 20:51
door skogvokter
erichendri schreef:Dat klopt quikfit, wij hebben een koppelvergroter en vanaf stilstand
draait de motor al +2000 rpm bij half gas intrappen.
En zo handig is de lage gearing niet van de hilux.
Mag alleen in terrein en op sneeuw en geeft door de middensper een grotere draaicirkel.

Eric
Nee die draaicirkel wordt niet groter hoor. Die is altijd zo achterlijk groot, dat is echte armoe. Geeft in het terrein ook een hoop nadeel, je kan soms net een draai niet maken en dan moet je steken, terwijl je liever gewoon door zou pruttelen.

Heeft die automaat eigenlijk alleen een voor en achteruit of meerdere versnellingen?
2000RPM kan ik wel mee leven. Die zevende ster die jankt continue 6000RPM en dat vind ik behoorlijk irritant. Boven de 60km/u loopt het toerental nog verder op grrrrrrrrr

Re: Busje

Geplaatst: 07 nov 2016 22:08
door erichendri
Skogvokter, nee, hij heeft meerdere (4) versnellingen.
Als ik met minder gas wegrijd glij ik met 1000-1300 weg tot dat bij een bepaalde snelheid oploopt.
In hold (2) rijdt hij met nog minder toeren weg.

Eric

Re: Busje

Geplaatst: 08 nov 2016 18:49
door skogvokter
mmmh ik zou er eigenlijk eens een moeten proberen. Eens kijken of er een lid in de buurt woont :roll:

Re: Busje

Geplaatst: 08 nov 2016 18:57
door erichendri
Als jij een subaru of iets anders met een CVT hebt moet je jezelf een andere rijstijl aanleren.
Vol gas is janken maar met beleid gas geven hoeft een cvt heus niet veel toeren te maken.
Ik kan mijn auto laten schakelen bij 2000 toeren of zoiets maar ook bij 6000 toeren.

Eric

Re: Busje

Geplaatst: 08 nov 2016 23:12
door quikfit
skogvokter schreef:mmmh ik zou er eigenlijk eens een moeten proberen. Eens kijken of er een lid in de buurt woont :roll:
Nei :!: Jeg har ingen behov for testpiloter :lol:
Nee :!: Ik heb geen behoefte aan testpiloten :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Busje

Geplaatst: 09 nov 2016 09:27
door skogvokter
Dat valt nu weer wat tegen, dan pak ik mijn koffer maar weer uit en lever mijn kaartje weer in bij de NSB :(


En nu afwachten wat voor reacties die afkorting nu weer uitlokt :lol:

Re: Busje

Geplaatst: 12 nov 2016 19:41
door SubieForest
guillaume65, de Subaru E12, Libero FA8 SDX SR, Columbuss, Domingo, ik vind ze echt geweldig.. De draaiende voorstoelen en het dakraam moeten er wel op zitten.

Toen ik in Zwitserland een week rond reed heb ik er 12 geteld :). Als je nog wat foto's wilt zien:
http://subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2 ... 100#p33100
http://subaruforum.nl/viewtopic.php?f=1 ... 666#p37666