zin/onzin van een torquebox

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

zin/onzin van een torquebox

Bericht door leggymarco »

Ik zag vandaag een discussie over het nut van torquebox op een legacy .in feite zou deze box de gasrespons moeten verbeteren maar in de praktijk zou hij kwieker zijn zonder volgens sommigen.is er iemand die dit kan bevestigen want ik heb ook zo'n ding op mijn 2.2,dan gaat het er meteen af :mrgreen:
Subarumouse

Re: zin/onzin van een torquebox

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Het enige wat ik weet is:
Lange aanzuigwegen (dus de torquebox) veroorzaken een flow in de stroming.
Hoe langer de aanzuigweg, hoe minder snel de gaspedaal respons is.
Maar juist ook minder terugval in toeren bij het overschakelen, dus beter doorlopen.
Ook kan er door de torquebox een put in de koppel/vermogenskromme gemaskeerd worden.
Dat laatste was bij onze Feroza duidelijk het geval.
Op de latere types waarvan wij er een hadden zat een torquebox.
Vanaf deze torquebox liep nog een slang van ong. een halve meter naar de motor. Vanaf de aanzuigopening naar de box was ong. 1 meter.
Die laatste hebben we er af gehaald en direct op de torquebox een KN filter gezet.
De motor reageerde direct een stuk beter en had wat meer vermogen vanaf de middentoeren.
Lange aanzuigwegen geeft meer koppel dan korte.
Korte geven snellere gasreactie.
het is maar wat je wilt.

Benno
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: zin/onzin van een torquebox

Bericht door leggymarco »

Subarumouse schreef:Hallo,

Het enige wat ik weet is:
Lange aanzuigwegen (dus de torquebox) veroorzaken een flow in de stroming.
Hoe langer de aanzuigweg, hoe minder snel de gaspedaal respons is.
Maar juist ook minder terugval in toeren bij het overschakelen, dus beter doorlopen.
Ook kan er door de torquebox een put in de koppel/vermogenskromme gemaskeerd worden.
Dat laatste was bij onze Feroza duidelijk het geval.
Op de latere types waarvan wij er een hadden zat een torquebox.
Vanaf deze torquebox liep nog een slang van ong. een halve meter naar de motor. Vanaf de aanzuigopening naar de box was ong. 1 meter.
Die laatste hebben we er af gehaald en direct op de torquebox een KN filter gezet.
De motor reageerde direct een stuk beter en had wat meer vermogen vanaf de middentoeren.
Lange aanzuigwegen geeft meer koppel dan korte.
Korte geven snellere gasreactie.
het is maar wat je wilt.

Benno
Bedankt :okeee:

Net wat ik wou weten,want theorie is 1 ding maar het moet in de praktijk ook werken.ik ga het in ieder geval proberen al is het gewoon om te testen 8-)
Subarumouse

Re: zin/onzin van een torquebox

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Zolang je niets onherstelbaars doet kan het nooit veel kosten.
Dus de onderdelen bewaren zodat je ze terug kunt zetten.

Benno
Plaats reactie