In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door Justy1300AWD »

Zwaar offtopic, maar toch.

Yep, ik had vandaag m'n WT745 moesten afschrijven. Programmaklok (werkte nog maar half, trommel draaide alleen naar rechts) en toetsenblok (spoortje van deuropener weggefikt, dit was de machine fataal) hadden genoeg van kookwassen, stuiteren bij 1400 toeren en bijna elke keer anderhalf uur drogen op vol vermogen naderhand na 19 jaar. Ook was de behuizing behoorlijk aan het roesten en waren de inlaatventielen voor het droogsysteem/de condensor lek, waardoor de machine s'nachts langzaam volloopte.

Sommige mensen weten het "Justy 4WD = goede eerste auto?" topic nog wel waar ik het een en ander over de machine zei, maar nu is hij er niet meer.

Dus:

RIP Justy1300AWD's Miele WT 745 "Wassie", geboren te Guthersloh, Duitsland in week 33 1996 - gestorven/gesloopt op 9-7-2015. Iets minder dan een maand en deze machine zou 19 worden :(

Machine is eervol gedemonteerd, z'n bedieningspaneel zal voor eeuwig op mijn boekenplank staan als herinnering aan een van m'n fijnste machines. De rest van de bruikbare onderdelen gaan op Marktplaats of worden bewaard voor ooit een andere 745. De behuizing is naar home/usr/schroothoop/ gestuurd.

En dan is er de hamvraag: wat komt er na deze misschien? Weer een WT745, een WT945 of als ik er een gevonden krijg: een eind jaren 80, hele vroege jaren 90 Asko voorlader. Met dubbele deur en inductiemotor afvoerpomp wel te verstaan.
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 10 jul 2015 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door quikfit »

Gecondoleerd... :shock: Veel sterkte gewenst in deze trieste periode... :mrgreen:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2411
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door boswachterfan »

Je kunt erg gehecht raken aan een Miele, zo weet ik uit ervaring.....

Sterkte met het verlies :(
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door fahtal »

jij moet een boek gaan schrijven over wasmachines...

briljant.

veel plezier met zoeken naar een vervanging.

en sterkte met je verlies :( ;)
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door Justy1300AWD »

boswachterfan schreef:Je kunt erg gehecht raken aan een Miele, zo weet ik uit ervaring.....

Sterkte met het verlies :(
Niet alleen jij en ik hoor boswachterfan, ik heb boven een boek over 30 jaar Miele in Vianen, en daar zaten een paar brieven/mails in van Miele-klanten die na 30-40 jaar hun Miele hebben vervangen voor een nieuwe, en over hun oude machine erg tevreden waren.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door eduard »

Een minuut stilte............ :|
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door Justy1300AWD »

fahtal schreef:jij moet een boek gaan schrijven over wasmachines...

briljant.

veel plezier met zoeken naar een vervanging.

en sterkte met je verlies :( ;)
Het heet Het Dappere Brooodroostertje, fahtal. Die vijf apparaten worden achtergelaten in een vakantiehuisje en gaan dan op zoek naar hun baasje.

Alleen in het 3de deel/Gaat naar Mars komen wasmachines en ander groot witgoed voor, maar ze zijn achtergrondkarakters, niet echt verbonden aan het plot dus.

Het 2de deel/Als Redder in Nood heeft wel wat onderwerpen die met de dood te maken hebben, zo gaan er twee karakters kapot/dood omdat ze zichzelf opgeofferd hadden.

En natuurlijk is er nog altijd dit: https://www.fanfiction.net/s/10017046

(yep, I wrote that. En daar heb ik de naam van m'n WT745 vandaan, hij leeft nog verder daar en in Het Naamloze Verhaal, maar dan in veel betere mechanische staat, plus nog flink wat aanpassingen zoals volledig keramische lagering in de machine op alle draaiende delen, ik kan de programmaklok/EDSTU203 print omzeilen met een programmatje op m'n laptop daar, en nog veel meer spul.)
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 24 jul 2015 02:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansForester
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2015 13:15

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door HansForester »

Heel veel sterkte met dit grote verlies !! Het wordt trouwens tijd dat Subaru wasmachine's gaat maken ! :lol:
It's nice to be important... but it's more important to be nice!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door Justy1300AWD »

HansForester schreef:Heel veel sterkte met dit grote verlies !! Het wordt trouwens tijd dat Subaru wasmachine's gaat maken ! :lol:
Volvo/Zweden heeft al een wasmachinemerk sinds 1950: Cylinda, ook wel bekend als Asko-Cylinda of gewoon Asko hier in NL.

Ik heb trouwens nog altijd de Asko 16004 waar ik (en m'n moeder!) erg tevreden over zijn, hij spoelt als geen ander (5x spoelen met hoge waterstand holy shit) en wast ook erg goed voor een machine van 21 jaar oud, helaasch is Asko pas in 1982-1983 in NL gekomen en dus is het een erg onbekend merk t.o.v Miele oid.
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door Justy1300AWD »

Nou, sinds m'n WT745 weg is heb ik weer twee machines erbij en een minder blije vader omdat hij iets minder ruimte in z'n schuur heeft:

Een is een Miele W790 bovenlader de niet wou centrifugeren en bonkte, schokdempers echt totaal versleten.. wat doe je dan? Wassie's dempers erin zetten!

Er zaten van die prutdempers in (de alu-kleurige met frictiemateriaal als demping), nu heb ik er echte Suspa's met oliedemping erin gezet, zelfs de lompste ongebalanceerde lading krijgt dat ding niet van z'n plaats, omdat die schokdempers+onbalanscontrole dat voorkomen.

Ook heb ik afgelopen Dinsdag een W918 gekocht, maar ik verveelde me gisteravond, en dus heb ik iets briljants gedaan, namelijk: Wassie's MRT34-606/2 motor in een W918 zetten die 2x zoveel toeren heeft bij het eindcentrifugeren! (918: 1600T, 745: 1400T)

Ik las op een Youtube comment van Maturasigma (Duitslands grootste wasmachineverzamelaar, die kerel is zelfs op de Duitse RTL geweest!) dat binnen de hele 700, 800 en 900 serie de motoren uitwisselbaar zijn, ongeacht toerental. (MRT31 is voor 1100 toeren, MRT32 voor 1200 , 34 voor 1400, enzovoort. maar dat maakt niet uit in de praktijk)

En omdat ik het geluid van de MRT34 mooier vind dan de MRT36, dat de lagers van de MRT36 behoorlijk rammelde omdat het vet haast opgedroogd was, plus dat hij gierde (wat duid op een versleten motor, of er een die verkeerd in elkaar gezet is bij het vervangen van de koolborstels), dan was de keuze snel gemaakt :p

Ook zit het filterhuls+pomp van Wassie tijdelijk erin omdat een of andere klaphark bij die kringloopwinkel waar ik heb gekocht had het filtertje erit had gedraaid, ga binnenkort ff naar die ene monteur in Berghem voor wat onderdeeltjes. (afvoerslang, kabel voor m'n W790 bovenlader, afdekdoppen voor de onderplint van de W918 en nog wat troep)

EDIT: Wassie wordt mogelijk herboren, ik heb op Marktplaats een WT745 gevonden in Bilthoven! 1400 toeren model ook nog :D Nu nog m'n vader gek genoeg krijgen dat hij dat ding wilt halen, en m'n W790+918 kwijtraken.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door the dude »

Uit de dood herrezen OR n turning dead from the graveyard?

EDIT: Wassie wordt mogelijk herboren, ik heb op Marktplaats een WT745 gevonden in Bilthoven! 1400 toeren model ook nog.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door HEZ »

Zombie wasmachine!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: In memoriam: Justy1300AWD's Miele WT 745

Bericht door Justy1300AWD »

the dude schreef:Uit de dood herrezen OR n turning dead from the graveyard?

EDIT: Wassie wordt mogelijk herboren, ik heb op Marktplaats een WT745 gevonden in Bilthoven! 1400 toeren model ook nog.
Onderdelen overzetten die nog bruikbaar zijn in een beter chassis heet dat. Verkoper zegt dat hij niet goed droogt, maar ik weet wel waarom denk. (te vol beladen, drooginstallatie vol stof/troep, krijgt geen water om te condenseren enzovoort)

Dit soort trucs heb ik ook bij laptops gedaan een paar keer, men neemt bijvoorbeeld het chassis van een Compaq Evo N610c met een Pentium 4-M moederbord, en een Evo N620c met kapot chassis maar met goed moederbord, dan krijg je een N610C maar dan met veel snellere/koeler lopende technologie :P (P4-M is een heethoofd, de Pentium M is 2-3x sneller en loopt veel koeler)

EDIT: Wat ik boven zei kan je ook met een Justy doen.. 1.2 4WD ECVT aandrijflijn maar met verrotte carrosorie > 1.2 ECVT chassis met goede koets = Justy 1.2 4WD+ECVT zonder roest!
Plaats reactie