Hoe rijdt het nou eigenlijk?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Hoe rijdt het nou eigenlijk?

Bericht door boswachter »

Dag!
Heb als gezegd een Forester 1998 automaat, zonder turbo. Na jaren in BMW's en Mercedessen rondgereden te hebben (duidelijke achterwiel- aandrijvers) , en een kleine drie jaar een volvootje (duidelijk voorwielaandrijving) nu dus in een vierwielaandrijver. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet geheel uit wat nu het weggedrag van deze auto is. Omdat ook ESP ontbreekt en het toch een hoge auto is, neem ik het risico maar ff niet om de auto in de bocht over de kling te jagen.

Daarom de vraag hier wat het weggedrag van deze auto (over- of onderstuur) hoort te zijn en wat zo'n beetje de maximale snelheden in bochten zijn. Ik heb best een sportieve rijstijl, merk ik, maar heb weinig zin om hetzelfde lot te treffen als de oude Mevrouw Wiegel die tenslotte met zo'n auto over de kop is geslagen. (okay, die had dan ook haar gordel niet om, maar dat terzijde...)
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Hoe rijdt het nou eigenlijk?

Bericht door DucATIRadeon »

ook ik ben (soms :? ) sportief, en met de forester 2.0 zonder turbo 2011 heb je merkbaar body-roll. topsnelheid in een 3/4 bocht (A7 vanaf groningen richting eemshaven, is een mooie bocht dat steeds krapper wordt) is met de huidige (originele) banden op droog wegdek tegen de 90kmph. daarna gaat het over op onderstuur (gaat meer rechtdoor ipv de bocht om). dot gas erbij geven in de 3de of 4de versnelling waardoor de auto weer recht getrokken wordt!
duidelijk te merken in de regen en sneeuw!!

mijn vrouw reed voorheen ook achter- als voorwiel aandrijving (mazda mx5, 206cc, jaguar xj, mazda 626) en sinds de forester er is en er ligt sneeuw of veel water, ze zweert bij de forester (iaw: 4x4).

ik nu in de legacy 2005: zelfde bocht(en) met hogere snelheid. merk je dat ie gaat glijden (meer hoorbaar dan voelen) dot gas geven en de auto volgt weer de spoor dat jij wil/wou.

dit zijn mijn ervaringen.

je kunt het beste zelf wat gekke dingen proberen op plekken waar je bekend bent en als referentie kan gebruiken. je merkt gauw wat wel en niet kan...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Hoe rijdt het nou eigenlijk?

Bericht door quikfit »

Gewoon op een veilige,niet drukke plaats uitproberen...
Of had je een lijstje met bochtsnelheden verwacht? :mrgreen:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Hoe rijdt het nou eigenlijk?

Bericht door Verzamelaar »

Als je in grenssituaties plotseling gas los laat zal de auto sterk gaan uitbreken en oversturen, zeker een Forester. Zoals hierboven aangegeven, als de auto uitbreekt flink gas bijgeven en licht sturen waar je naar toe wil (niet helemaal tegensturen zoals bij een achterwielaandrijver dat werkt averechts -> tankslapper).
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Hoe rijdt het nou eigenlijk?

Bericht door erichendri »

Bij wat jij vraagt zijn banden en spanning daarvan erg belangrijk.
Net als 4 banden van hetzelfde merk.
Monteer je twee banden van een ander merk, maakt niet uit voor of
achter maar de kans is groot dat je je auto niet meer terug kent.
Mijn ervaring is dat een hogere subaru in een bocht valt en daarna
kan je vaak door gas bij te geven een stuk harder gaan.
En net wat eerder werdt geschreven, neem een mooie afrit en
neem deze iedere keer wat harder maar onthoud dat in deze bocht
misschien wel morgen iets zand, olie of grind ligt en dan
kan het erg lastig worden.

Eric
Plaats reactie