nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

beste mede subaru rijders,
gisteren langs de garage geweest om voor de 3de keer de motormanagement en knipperende cruise lampje uit te zeten (code P0851). niet storend of zo, auto doet het gewoon goed maar een lampjecontinue aan en een knipperend begint wel irritant te worden.
nu stond er bij hun (luth-tangenberg Assen) een nieuwe 2015 outback met CVT en eyesight etc. gezien de opties die er op zaten maakte ik de opmerking van goh, dit is zeker de premium model? nou nee meneer dit is de instap model: de comfort. huh?! met dat alles er in??? nou daar wou ik natuurlijk meer van weten, dus er in gezeten, met de nieuwe dash en onboard computer gespeeld (die zijn bijzonder makkelijk en zeer intuitief, zelfs mn moeder zou het nog kunnen, bij wijze van spreken), motorkap open (FG25 blok met ketting nokkenassen en soort van warmtewisselaar tussen het blok en de oiefilter?).
tja, dan moeten we maar eens een proefrit aanvragen he.

eerste wat mij trouwens opviel, is dat alles nu met die CVT bak is, en de handbak een optie is bij de sportieve modellen (BRZ en WRX). nu is de CVT dusdanig zo dat het een evolutie is op de DAF varimatic dus in principe heb je geen HI-LO meer nodig. sterker nog, de nieuwe blijkt nog zuiniger te zijn dan de handbak en ook nog zuiniger dan mn huidige legacy 4 2.0R touring wagon comfort!

lang verhaal, en nu komen de vragen:
1- CVT: a)hoe bevalt dat qua rij ervaring?, b)betrouwbaarheid?, c)
2- EYESIGHT: a)hebben jullie het al uitgeprobeerd?, b)hoe heb je dat ervaren?, c)op-aanmerkingen?
3- OUTBACK: a)anders dan vorige modeljaar? b)is ie duur(der) in onderhoud? c)heb je er veel aan gehad?

natuurlijk zal een proefrit eea beantwoorden, maar niet het onderhoud en gevoeligheid. automaat is makkelijk, maar over verhalen van bak laten spoelen etc, en nu is bij de nieuwere modellen een CVT (mechanische riem oid?) en koppelomvormer...vandaar de vragen.
ok, mag ook 2014 model zijn met de facelift (2015 is nogal kort geweest tot nu toe).
alle info is welkom, want ik ben bang dat ik toch al mijn keuze heb gemaakt. de nieuwe forester is ook een candidaat: de forester 2.0i Premium is bijna gelijke prijs met de outback 2.5i Comfort (instapmodel)...

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door erichendri »

Hoop vragen maar de CVT wordt al een jaar of 5-6 door subaru gebruikt.
Je hoort er alleen weinig over.
De CVT olie zal wel een vervangingsschema hebben.
In deze bak zit een koppelomvormer en lock-up en een ketting in plaats van een snaar.
Grootste voordeel zijn de lage toerentallen en de handschakel mogelijkheid door
flippers aan het stuur, je hebt dan 6 geprogrammeerde versnellingen.
Ik heb met de (2014) forester CVT van mijn zwager een dagje gereden maar het rijdt
heerlijk, na mijn legacy automaat komt er één met die bak erin.
Qua onderhoud verschilt de outback niet met je legacy of forester.
Eyesight, je moet er aan wennen en ervaren en dan gaat het vertrouwen erin groeien.
Ik had dat ook met de distronic van mercedes, dat remt ook af en geeft gas.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

Eric, bedankt voor je bijdrage.
eind volgende week kom ik terug uit china voor werk, en ga ik eens een proefrit doen met de nieuwe outback. in principe is dat eigenlijk het enige wat nog open staat alvorens de financiele traject in te duiken. ik ben reuze benieuwd hoe het zal rijden! ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door erichendri »

Op caravantrekker lees je wat trekrevieuws met de subaru cvt.
Op autoweek ook.
Op caravan-forum zitten er 2.
Hier rijdt mr.Q met een 2010 outback CVT, sinds kort met lpg.
Heeft hem volgens mij een half jaartje, teller staat op 100000 km.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Mr.Q »

Helaas niet zo vaak op dit forum.
Zit voornamelijk bij de buren.

Maare, ik heb een 2010 2.5 Outback CVT.
Het rijdt heerlijk relaxed en vooral stil.
Mis alleen wel het hoogtoerige geroffel van m'n 7500rpm 2.0R (handbak) Leg.
En ondanks dat dit een 2.5i met CVT-automaat en 130kg zwaarder is, is ie net zo zuinig als de 2.0R. Maar ik moet bekennen dat ik hier ook wel wat rustiger mee rij. (door de CVT?, verbruiksdisplay?, bestuurdersleeftijd?, ??)

Heb 'm nu 10.000km en sinds kort een 77 ltr. G3 er in laten zetten.

Tot nu toe nog geen enkel onderhoud er aan gehad.
Helaas komt er volgende week wel een nieuwe condensor voor de airco er in.
De huidige is in de hoek lek.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

aha, bedankt!
zag een filmpje van een kolonist over de grote sloot, waarbij de outback niet achteruit over een drempel kon van 10~15cm kon komen, ondank volgas (was iets elektronisch geregeld meen ik). dat vind ik dan opvallend, niet dat ik vaak achteruit over zulks dremples rijd...
wel regelmatig met motoraanhanger en 1 of 2 plofs achterop op en rond TT-Assen (mijn achtertuin), dan moet je ook manoevreren (sommige parkeren de autos/campers/trailers beroerd cq volstrekt onpraktisch). en met een paardentrailer of camper heb je meer weerstand met achteruit rijden en dat trekt ie wel..

is dan die drempel van 10~15cm dan zoveel overkill? bedoel, zijn civic 1.6 automaat doet het wel zonder problemen over die zelfde drempele...

tis maar vraagje.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Mr.Q »

DucATIRadeon schreef:aha, bedankt!
zag een filmpje van een kolonist over de grote sloot, waarbij de outback niet achteruit over een drempel kon van 10~15cm kon komen, ondank volgas (was iets elektronisch geregeld meen ik). dat vind ik dan opvallend, niet dat ik vaak achteruit over zulks dremples rijd...
wel regelmatig met motoraanhanger en 1 of 2 plofs achterop op en rond TT-Assen (mijn achtertuin), dan moet je ook manoevreren (sommige parkeren de autos/campers/trailers beroerd cq volstrekt onpraktisch). en met een paardentrailer of camper heb je meer weerstand met achteruit rijden en dat trekt ie wel..

is dan die drempel van 10~15cm dan zoveel overkill? bedoel, zijn civic 1.6 automaat doet het wel zonder problemen over die zelfde drempele...

tis maar vraagje.
Graag een linkie naar dit filmpie.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

https://www.youtube.com/watch?v=epB9BiOX5hs
dat moet m wezen.

correctie mijnerzijds: hier heeft ie het over een 2010 outback, ik had het over een 2015 outback.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Mr.Q »

Ik lees in de tekst onder de youtube-film, dat het na een software-update verholpen is:
https://www.youtube.com/watch?v=N-XshDeC7Ls

Kzal het zelf ook eens proberen.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

graag!
laat ook eem weten hoe het ging
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door erichendri »

Dat filmpje had ik een tijd geleden ook al gezien.
Vond ik een beetje vreemd want op joutjoep vind je ook een
filmpje van een forester met caravan op een 20% helling
waar hij vrij gemakkelijk wegrijdt.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

vandaag de lagacy opgehaald van de garage (motorlamp aan en cruise knipperend) bleek gelukkig zeer eenvoudig: toen ze de bak eraf hadden om de koppeling te vervangen hadden ze bij terug monteren de stekker aan de witte kabel niet goed ingeklikt. had een net wel net niet contact. alles onder service gedaan (uitlezen en resetten etc).

had mijn vrouw erbij, en heb haar de nieuwe outback laten zien (stond voorin de showroom, strategisch). was ook al onder de indruk van alle standaard opties op de instapmodel!

in eerste instantie wou ik morgen een proefrit doen (ben sinds vanochtend net terug uit china, dik 17 uur reizen bij elkaar). nou daar dacht vrouwtje lief anders over: proefrijden, en wel nu!
ok, dat kon ook meteen!

heb de adaptive cruiscontrol uitgeprobeerd, de lane departure dinges, achteruit tegen de hoge stoep op rijden (ging zeer makkelijk!), de S/I modi etc.

ik kan jullie mededelen dat het errug prettig was, dusdanig dat ik de knoop heb door gehakt:
ik kon de legacy inruilen voor een zeer mooie bedrag (bijna het aankoop bedrag!) en voor 250 euri en afneembare trekhaak en 13 pins aansluiting; en nu is het afwachten welke kleuren ze kunnen leveren. ze hebben namelijk al backorders in NL voor de outback die op zn vroegst in september pas geleverd kunnen worden! deze dealer alleen al heeft sinds de lancering eind februari 9 exemplaren verkocht (en nu dus nr 10 aan mij).

dus, heren, hier is een nieuwe outback eigenaar!
2.5i COMFORT lineartronic met eyesight, met afneembare trekhaak.
kleur platinum grey metallic (op de foto lijkt het meer blauw te zijn, echter zijn we er achter gekomen dat het waarschijnlijk aan de belichting en omgeving is wat de kleur zo verandelijk maakt).

zonder navi, want die paar keer dat ik de navi nodig heb, gebruik ik de garmin zumo 660 wel. de meerprijs van navi vind ik wel fors eerlijk gezegd, ook een reden om de navi niet te nemen.

over 2~3 weken op te halen, en tussentijds kan ik nog bezichtigen als ie afgeleverd is aan de vestiging.

joepie, heb er al zin in! :D :D :D
Bornfree
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2015 21:42

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Bornfree »

Gefeliciteerd, mooie aankoop
Ericvandenborn
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door SP-Boxer »

Mooi man!!! De auto doet het voor Nederlandse begrippen erg goed. Hij heeft in mijn ogen 1 nadeel en dat is het hoge gewicht. Je betaald veel MRB, maar krijgt er wel een prachtige auto voor terug! Proficiat!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Mr.Q »

Congratulations!

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Verzamelaar »

Als je de PREMIUM versie neemt is Starlink standaard. Je krijgt dan ook leren bekleding, schuifdak en grotere en mooie velgen. Wij verwachten de nieuwe auto volgende maand (eind februari besteld).
Gewoon omdat het kan.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

STARLINK is standaard op de outback, premium of comfort. je hebt bij de premium als standaard de grotere velgen en navi.
voor mij is de comfort goed genoeg. neemt niet weg da de premium ook wel mooi is(er) is met de grotere velgen :D
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door eduard »

Vorig jaar toen de nieuwe Outback nog niet officieel leverbaar was de auto al uitgebreid mogen testen. Gewoon een top auto die niets te wensen over laat. Jammer dat niet Subaru-rijders dit nog niet ontdekt hebben.
Top, gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst en zullen zeker geen spijt van hebben.
Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Verzamelaar »

Nieuwe Outback gisteren geleverd. Blij!
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door eduard »

Gefeliciteerd en heel veel veilige kilometers. Dat wordt de hele vakantie rijden :P
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door quikfit »

Verzamelaar schreef:Nieuwe Outback gisteren geleverd. Blij!

Gefeliciteerd...en veel zorgeloze kilometers toegewenst...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Verzamelaar »

eduard schreef:Gefeliciteerd en heel veel veilige kilometers. Dat wordt de hele vakantie rijden :P
We gaan deze zomer nog met mijn leaseauto op vakantie, zit het benodigde vignet al op.
quikfit schreef:Gefeliciteerd...en veel zorgeloze kilometers toegewenst...
Ik zal het doorgeven aan mijn vrouw, maar dat gaat vast lukken!
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door SP-Boxer »

Heb je een nieuwe Outback moet je met zijn allen in een Fietstas!
Ik zou het af kunnen doen als automatische spelingscheck, maar dat is het natuurlijk niet :mrgreen:

Nee, ik snap precies hoe dat werkt...

Heel veel plezier van de nieuwe. En ondanks dat hij van je vrouw is, zou een fotootje wel leuk zijn ;)
"I feel Legacy"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Verzamelaar »

SP-Boxer schreef:Heb je een nieuwe Outback moet je met zijn allen in een Fietstas!
Fietstas? Ik heb een 308 SW (een geen Nederlandse 14% bijtellingsinstapper maar gewoon de 150 pk en 380 Nm diesel).

;)
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door SP-Boxer »

Huh? Ik dacht te weten dat je in een Ford reed. :oops:
Hoe kom je nu weer bij zo'n Franse bolide :mrgreen: Naja, meer ruimte dan in een Fiesta in ieder geval (en minder dan in de Outback). Duitse platen is sowieso goed 8-)
"I feel Legacy"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Verzamelaar »

Rijdt best goed hoor, comfortabel en goede wegligging. Maar ben een beetje teleurgesteld in de motor van de Peugeot, had er meer van verwacht. Hij haalt ook (zowel in 5 als 6 uitgeprobeerd) bij lange na de topsnelheid niet (opgave is 215, zie max 205 op de teller) dus denk niet dat alle paarden aanwezig zijn onder de kap. Zal er bij de volgende beurt eens melding van maken.
Gewoon omdat het kan.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

gister ochtend terug uit Qatar, vandaag meteen wezen kijken bij de garage: het was het wachten waard!
in het donker is het grijs, maar als er licht bij is dan staat er ineens een blauw-grijs getinte variant!

trekhaak wordt op dit moment onder gebouwd (origineel subaru nog wel!) en woensdag op kenteken; met wat mazzel kan ik haar eind van de week ophalen!
fotos komen dan wel :D
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door Verzamelaar »

Zeker Platinum gekozen (hebben wij ook).
Gewoon omdat het kan.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

ja de platinum grey. wou oorspronkelijk de silver arctic kleur net als mn huidige legacy, maar deze kleur was de enige in NL (zeiden ze) die nog instap model was.
dus dan maar afwachten hoe de kleur er in het echt uit zag, en ik vond het wachten wel waard!
woensdag kenteken, donderdag als het goed is kan ik haar ophalen!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: nieuwe 2015 outback 2.5 met CVT, is dat wat?

Bericht door DucATIRadeon »

nou, het is een feit: ik heb vanochtend de legacy haar laatste rit onder mn hol gegeven naar de dealer en daar achter gelaten. terug gereden na de nodige formaliteiten met mn hagel nieuwe outback 2.5 CVT Lineartronic comfort :D :D :D

gemiddelde verbruik lag op 23L/100 bij afname, en bij retoutje Assen-Appingedam (woon-werk) en ze stond op 11L/100. eyesight is best wel gaaf en het (directe) verbruik tijdens het rijden (volle tank, 80kmph op een hobbelweg op cruise control) geeft een aardige 4,5L/100! snelweg op 130 (cruise, nog steeds een volle tank) is op 6,5~7,5 L/100 waar mn '05 legacy tussen de 8,5~10 L/100 deed!

tot nu toe mis ik de handbak, handrem en lo/hi range niet! rijd voortreffelijk!!
Plaats reactie