Reisverslag Forester Piemonte Italië camping Voira

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Reisverslag Forester Piemonte Italië camping Voira

Bericht door eduard »

Degenen die lid zijn van Subaru Club Nederland (SCN) kennen dit reisverhaal al omdat deze eerder is gepubliceerd in het clubblad Sterrennieuws nummer #54 september 2014.
In de zomer 2014 bezochten wij het bergachtig noordwesten van Italië. Wij hebben de “tent” opgezet op een rustige camping welke gerund worden door Nederlanders.

In vergelijking met andere regio’s van Italië is Piemonte toeristisch nog niet erg ontwikkeld. Dit gedeelte van Italië is o.a. te bereiken door de tunnels door de Mont Blanc naar Frankrijk, Gran San Bernardo naar Zwitserland. Hoofdstad is Turijn bekend in verband met de vestiging van Fiat. Ten zuiden van Turijn leveren naast de truffels de wijngaarden op de glooiende heuvels uitstekende wijnen zoals de bekende Barolo, Barbaresco. Afkomstig uit de druivensoort de Nebbiolo.

De reden dat wij dit jaar naar Italië afreisden vindt zijn oorsprong circa 5 jaar geleden. Via het SCN-forum kwam ik in contact met Rob en Monique. Rob was in die tijd ook actief op het forum. Sinds het jaar 2006 zijn zij gestart met een mini camping genaamd “Viora” in Paroldo (Piemonte) en Rob is zelf Subaru liefhebber. Voor het dagelijks gebruik rijdt hij een Forester met Italiaans kenteken. Een 4x4 heb je in deze streek nodig want in de winter kan er in deze regio een aardig pak sneeuw vallen.

Op de camping is slechts plaats voor tenten en enkele vouwwagens. Door de ligging van de camping is niet mogelijk om met caravan of camper te komen. De weg is onverhard, te steil en daardoor op z’n minst “avontuurlijk” te noemen. Rob gebruikt z’n Forester daarom ook om de aanhangwagens en vouwwagens van de campinggasten weer naar boven te brengen. De gasten met de 2-wiel aangedreven auto’s wagen zich er meestal niet aan om zelfstandig met aanhanger naar boven te rijden, laat staan dat sommige auto’s dit niet zal lukken.

De Forester voorzien van Grabber banden van de camping eigenaren Rob en Monique.
Afbeelding

De kleinschaligheid en de avontuurlijke weg van en naar de camping toe sprak ons wel aan.

De route naar het zuiden hebben wij dit jaar gekozen om gebruik te maken van de Franse (tol)wegen en zijn via de bijna 13 kilometer lange Alpen (tol niet goedkoop) tunnel Du Fréjus Italië binnen te rijden (route Lyon-Turijn). Onderweg merk je al snel dat deze route relatief rustig is en dat rijdt natuurlijk wel relaxt. Zowel in Frankrijk als in Italië wordt je bijna leeg gemolken door gebruik te maken van de tolwegen, maar dat is nu eenmaal de prijs die je moet betalen wil je snel van A naar B. Heel snel gaat het natuurlijk niet want de meegenomen vouwwagen blijft ons gelukkig achtervolgen en beperkt onze snelheid. In Frankrijk circa 115 (GPS snelheid) en Italië 90 kilometer per uur. Bij deze snelheden inclusief vouwwagen en cruise control blijft het brandstofverbruik acceptabel ofwel prima. Voorgaande jaren al enkele snelheidboetes gehad dus probeerde er dit jaar wat zuiniger aan te doen.
Aangekomen bij de camping had Rob ons gewaarschuwd dat de onverharde weg naar de camping een scherpe 380 graden bocht heeft, maar dat wordt met de Forester met de (verlengde versie) vouwwagen alleen maar leuker op dacht ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding
Rob had niet teveel gezegd want de ruimte in de bocht had ik echt nodig. De heuvel afwaarts in lage gearing en eerste versnelling, want het had net fors geregend met als gevolg gladde stukjes. Beneden aangekomen stond een Toyota rav4 al vast. OK dat is natuurlijk genieten. Het bleek een 2wiel aangedreven uitvoering te zijn en de eigenaar had er direct spijt van na het zien van de 4x4 Subaru. Hier blijkt weer het gemak van de 4x4.

Wat doe je als je beland bent in een wijnstreek, juist een bezoekje afleggen bij een wijnproeverij ofwel een wijnboer. Niet ver van de camping, een uurtje rijden is in dit land natuurlijk niet veel, wordt een wijnboer aanbevolen. Nu kan je de snelste weg nemen maar ik houdt meer van kleine binnendoor weggetjes. Je ziet tenslotte veel meer van de plaatselijke omgeving en je scoort direct de leukste smalle weggetjes. Je kunt je GPS navigatie instellen op “kortste” rit, maar ik koos voor een eigen ontwerp. Met behulp van de laptop bedenk ik de “mooiste” route met behulp van de GPS software. Hierbij gebruik ik de GPS TripyII welke werkt met de inmiddels ook bij SCN gebruikte “bolletje - pijltje” systeem. Na het laden in de GPS Tripy rijden wij naar de wijnboer over de meest bizarre prachtige route en doorkruisen de kleinste dorpjes. Overigens allen geasfalteerd dus voor elke type Subaru te rijden. Ander voordeel is dat wij onderweg niet druk hoeven te maken met landkaarten en met volle teugen kunnen genieten van de Italiaanse omgeving.

Afbeelding

Bij het bezoek van de wijnboer worden verschillende wijnen geproefd en dat wordt met veel Italiaanse liefde gepresenteerd. Uit de druivensoort de Nebbiolo wordt rode wijn gemaakt en ben ik zelf niet zo’n liefhebber van rode wijn blijkt dat als de wijn enkele jaren laat staan een andere en dus veel betere smaak ontstaat. Moet mij toch maar meer verdiepen in de wijnen denk ik zo! Na diverse wijnen geproefd te hebben lopen wij weer naar de Fozzy met natuurlijk een doos gevuld met locaal gemaakte wijnen. Met een dosis alcohol in mijn bloed achter het stuur gekropen en naar het meest dichtst gelegen dorpje gereden en zijn neergeploft bij een locaal cafeetje. Zoals wij inmiddels achter zijn gekomen, zijn de Italianen heer en meester in het maken van koffie en hebben direct maar een cappuccino gescoord, voor de prijs van eur 1,50 hoef je het niet te laten.

Afbeelding

Rijden in de bergen geeft je echt een kick zoals velen weten. Zo veel bochten totdat je er duizelig van wordt, stijgingen, dalingen, spectaculaire uitzichten enz. enz. Ons doel was bovenop de berg een stuk offroad (gravel) rijden. Nu zijn vele wegen afgesloten voor verkeer, toch blijft er nog veel te berijden tracks over. In de off-road wegen zijn geregeld waterafvoer goten gevreesd en dat betekend behoedzaam schuin oversteken. Recht de waterafvoerrichels nemen zal niet gaan omdat anders de trekhaak over de grond schraapt. En moet zeggen dat de trekhaak hoogte al niet misselijk hoog staat bij onze Forester. Langzaam naar beneden rollend op de compressie van de boxer, lage gearing ingeschakeld en in 1e versnelling, zodat bijremmen nauwelijks hoeft. De nieuwste modellen welke voorzien zijn met de X-mode regelt de computer dit allemaal voor de berijder. Weer een stukje veiliger, maar zoals altijd verleg je dan ook weer de grenzen, toch? Zoals altijd wat naar beneden rijdt moet ook weer naar boven. Ook nu weer ontdek je de bizarre trekkracht in combinatie van de symmetrical AWD als de Subaru de gravelweg moet bestijgen. Toerental tussen de 1500 – max. 2500 hoeft de boxer nauwelijks werk te verrichten.

Afbeelding

Later nog een mooi off road weggetje gevonden zowel naar boven toe als naar beneden zonder problemen. Echter na een regenbui weer eens hetzelfde off road pad genomen maar dat liep niet helemaal wat wij verwacht hadden. In de buurt van struiken en bomen bleek het erg vochtig te zijn met als gevolg dat de leemlaag spiegelglad was geworden. De weg had een lichte stijging en het profiel van de Bridgestone 215-65 16 banden hadden zich inmiddels gevuld met leem en verloren grip met de ondergrond en de Fozzy kwam dwars te staan. Poging om de wagen weer op het juiste pad te sturen resulteerde in een nog slechtere positie en naar beneden glijden van de wagen. Zowel vooruit als achteruit hadden de banden alle tractie (spinnen) verloren. Het wegglijden naar beneden voelt niet fijn. Zowel links als rechts van het pad was nauwelijks ruimte om fouten te permitteren. Wat nu, als je in de middle of nowhere bent en hulp ver te zoeken is? Uitstappen en situatie beoordelen.

Afbeelding

Eerst maar zorgen dat de Fozzy weer recht op het pad te krijgen. Volgend plan bedacht. Sleeplint aan de trekhaak zodat mijn vrouw de wagen naar links probeert te trekken, terwijl ik de Fozzy met 4 slippende wielen naar boven stuur. Het geluk zat ons mee en het plan lukte. Dankzij het sleeplint aan de trekhaar werd de Fozzy weer recht op het pad getrokken.

Afbeelding

Verder het pad volgen leek ons geen goed plan en besloten maar in lage gearing in zijn achteruitversnelling de Fozzy voorzichtig terug naar beneden te laten rollen. Keren lukt immers niet op dit smalle pad. Zo zie je maar weer dan je toch met minimaal 2 personen op pad moet gaan.
Afbeelding

Vakantie houden in Piemonte Italië kon geslaagd genoemd worden. Weinig toeristisch en daardoor schappelijke prijzen en de locale bevolking ervaren wij als vriendelijk en gastvrij. Wij hebben dit in drukke en toeristische gebieden anders ervaren.

Eduard Smit
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Reisverslag Forester Piemonte Italië camping Voira

Bericht door snoef »

:okeee:
Forester 2011 FB20
Plaats reactie