Forester, de eerste kilometers.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Niek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2014 10:34

Forester, de eerste kilometers.

Bericht door Niek »

Hoi,

Afgelopen woensdagmiddag de Forester opgehaald bij Subaru dealer CITO in Capelle a/d IJssel.
Gelijk die dag naar Vlissingen gereden en vandaag naar Baarle geweest...LPG getankt in België a € 0,43 cent per liter :) .

De Forester rijdt lekker...je merkt dat er een hoop koppel in zit ondanks het feit dat er geen turbo op zit.
Ik heb ruim 7 jaar in een Dacia Lagan MCV gereden..ook een heel betrouwbare auto maar vwb uitrusting niet vergelijken met de Forester.

In maart de caravan ophalen...ben benieuwd hoe ie daarmee uit de voeten kan.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door eduard »

Welkom Niek.
Vertel eens het verschil tussen de Dacia en de Forester. En zijn benieuwd naar de fotos van je nieuwe aanwinst.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Niek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2014 10:34

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door Niek »

Dank je.
Ben eind vorig jaar lid geworden van dit forum om me een beetje "in te lezen" op Subaru gebied.

De 2 vergelijken is eigenlijk oneerlijk...
De Dacia was in 2007 in 7-zits Lauréate uitvoering (was de meest luxe uitvoering) € 16.000 ...ik denk dat de Forester die ik nu heb ruim boven de € 30.000 als aanschaf prijs had.

Het meest voor de hand liggende verschil is de aandrijving/wegligging....hier kan geen 2 wiel aangedreven auto tegenop.
Ik heb 2 Range Rover Classics 3.5 ltr. V8 gehad met een schitterende uitlaat roffel :D en heb ermee in de sneeuw gereden met de juiste banden en het voelt of er geen sneeuw ligt....iedereen om je heen is maar wat aan het doen.... althans zo voelt het.

Vwb de bagageruimte heb ik flink wat ingeleverd maar de kids zijn de deur uit en het is daarom niet echt belangrijk.

De aankleding van de Forester is mooier...betere materialen....er zit leren bekleding in...cruisecontrol voor het eerst in mijn auto bestaan...stoelverwarming..verstelbaar stuur...achteruit rij sensoren.
Verlichting is geen H4...een aparte dim- en groot licht koplamp.
En het verschil in vermogen: De Dacia 1600cc 16 klepper heeft 105 pk en 148 nm bij 3.750 de Forester heeft 158 pk en 196 nM bij ??? tpm.
Het LPG verbruik van de Dacia is in de zomer 1 op 11 en in de winter 1 op 10...ik heb gisteren getankt en kom op ca 1 op 9/9,5 uit...dus het scheelt niet echt veel.

Vwb het uiterlijk vind ik de Forester ook geen lompe bak zoals andere laat ik het maar noemen terreinvaardige merken/types kunnen overkomen maar heeft tegelijkertijd wel een stoere uitstraling.
De nieuwere Foresters zijn wat hoger voor zover ik het bij dealer kon vergelijken.
Hij is wel erg stil op gebied van uitlaat geluid..... wel lekker voor de buren.....in de toekomst maar eens kijken naar een andere einddemper die een mooi donkerbruin, niet te hard, geluid produceert.[img]

Als het goed is zitten er 2 beetje wazige foto's bij.
Bijlagen
20141231_132619 (2).jpg
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door ougie »

Welkom Niek, mooie Boswachter in een mooie kleur ;) zoals ik op de foto zie, zie trouwens maar een fotootje.
Wij hebben de 158pk ook pas sinds twee weken en moeten hem ook nog uitproberen met de caravan erachter.
Hiervoor hadden we er een uit 2003, een 2.0 met 125 pk, die had totaal geen moeite met de sleurhut.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen als je richting Noorwegen bent geweest.
Onze reisrichting is meestal het zuiden, richting Kroatië.
Wij hebben gekozen voor de schakelbak en rijden op benzine.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door quikfit »

@ougie

''Ben benieuwd naar jouw ervaringen als je richting Noorwegen bent geweest''

Kan je ook aan mij vragen hoor...ben al diverse malen naar Noorwegen gereden(ik woon daar) 8-)

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Niek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2014 10:34

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door Niek »

De mijne heeft ook een 5-bak.....de lage gearing is trouwens handig wanneer je in een file vooruit kruipt...ik had gisteren het "file genoegen" richting Hoogvliet.
Het idd maar 1 foto geworden ....zal wel ergens iets niet goed gedaan hebben.
We komen nu ik denk zo'n 34 jaar in Noorwegen...eerst met de kids en schoonouders huisjes gehuurd in de zin van 3 en 4 overnachtingen per adres en dan Noorwegen doortrekken.
We blijven meestal in het gebied onder de lijn Trondheim....het blijft een schitterend land: rust,ruimte & natuur.
We hebben de laatste jaren steeds hutten gehuurd...werkt ook prima ....maar dat gaat in de toekomst met de sleurhut worden.
De caravan weegt leeg 970 kg en geladen met de aardappels en pindakaas :) zal het gewicht vermoed ik rond de 1100 kg uitkomen

Quickfit heb je je Forester misschien bij Cito in Capelle gekocht? Ze hebben een klant in Noorwegen zitten...zou wel toevallig zijn.
Ben jaloers op je, je woont in een schitterend land....voor ons is het er nooit van gekomen om te emigreren.
Maar zoonlief studeert dit jaar af en misschien kan ie bij Statoil terecht...een maatje van hem werkt bij Statoil en woont ik dacht in Trondheim.
Hebben we een mooie vakantie bestemming als ie ons tenminste wil zien komen :mrgreen:

Groet, Niek
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door quikfit »

@Niek,

Nee heb mijn Forester in Noorwegen gekocht....auto's importeren naar Noorwegen is niet haalbaar(invoerrechten en belasting),ze zijn hier veel duurder dan in Nederland.... :(
Ik neem aan dat je zoon niet studeert om bij Statoil te gaan werken(op een benzine station) om hamburgers te bakken!? :o
De Noorse kroon word wat minder waard....dus het wordt voor jou hier iets goedkoper om te verblijven...


Med vennlig hilsen Quikfit (zonder C) :|
Met vriendelijke groet Quikfit. :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Niek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2014 10:34

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door Niek »

Ben wel nieuwsgierig hoe eea in Noorwegen is geregeld op gebied van belasting en prijzen.

Hoe liggen de prijzen in Noorwegen op auto gebied?
Ik heb voor de mijne € 11.400 betaald, bj.2008 met 133.000km op de teller en op LPG.
Wel met de afspraak dat diverse dingen als kleppen stellen en multipoint klepsmeersysteem monteren en het monteren van een nieuwe linker buitenspiegel
Je betaalt ook wegenbelasting vermoed ik, is dat ook in klasse ingedaald obv brandstof als in Nederland.
LPG heeft ook een vlucht genomen tov vroeger...tegenwoordig rij ik Noorwegen rond op LPG....er zijn steeds meer LPG tankstations.

Sterke drank neem ik altijd mee als we naar Noorwegen gaan.....ben nooit gecontroleerd bij het van boord komen in Oslo...kan heel onschuldig kijken en reed in een Dacia :)

Groet, Niek
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door quikfit »

Hei,

Heb 97.000 Kronen betaald bij de dealer voor een Forester uit 2006 met 186.000 kilometer....

Je betaald hier årsavgift(jaarsafgift)i.p.v. wegenbelasting,hoeveel dat precies is weet ik niet(kom ik nog op terug)

Hieronder een link met prijzen....de prijzen in de linkerkolom komen ongeveer overeen met die in NL....maar het ''Reg. avgift''(het op naam zetten) is vreselijk veel.... :o

http://www.subaru.no/prisliste

Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Niek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2014 10:34

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door Niek »

OK ...zal straks de link gaan bekijken.
Was vergeten te melden wat m´n zoon studeert.....hij studeert water management ook wel Flood Risk Management genoemd.
Zogezegd de specialiteit van onze koning die ook wel Willy wordt genoemd....zie Lucky TV op You Tube.
Z´n Statoil maatje heeft de studie technische natuurkunde gedaan aan de TU in Delluf en het verbaasde me eigenlijk dat iemand met een watermanagement opleiding ook bij een olie maatschappij aan de bak zou kunnen komen.
In augustus is ie als alles goed gaat klaar....afstuderen gaat ie in Barcelona doen en gaat tussentijds ook 2 maanden naar Bogota in Colombia op verzoek van z´n docent die daar vandaan komt.
Colombia roept bij mij niet echt positieve gedachtes op maar ja overal is het wat en er maar vanuit gaan dat het allemaal goed...in Olland heb je tenslotte ook gebieden waar je ´s nachts niet moet willen zijn.

Groet, Niek
Niek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2014 10:34

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door Niek »

Heb even op de lijst gekeken...dacht we hier gen..id worden op gebied van belasting betalen daar word je niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door SP-Boxer »

Vergeet niet dat de lonen ook wat hoger liggen in Noorwegen.
Maar iets minder zou in Noorwegen volgens mij best kunnen. Ipv een staatsschuld hebben ze daar een fors overschot, meen ik?
"I feel Legacy"
Niek
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2014 10:34

Re: Forester, de eerste kilometers.

Bericht door Niek »

Da's waar...de kosten van levensonderhoud zijn ook weer hoger...maar we hebben een inhaalslag gepleegd :( .
In de gulden tijd was alles duurder in Noorwegen, bij ons is alles duurder geworden met dank aan de Euro daarom is het verschil met Noorwegen is kleiner.

Overschot zal dankzij de inkomsten uit de olie industrie komen....... op gebied van voedsel zal gezien het klimaat weinig in Noorwegen op het land groeien denk ik.
Plaats reactie