Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door eduard »

Op 18 mei 2014 had de Subaru zes-sterren dealer uit Heemskerk een off-road evenement georganiseerd op een evenementen terrein Spaarnwoude NH. Voor de hogere Subaru's Forester, XV, Outback was een speciaal parcours uitgezet. Je mocht niet alleen rijden met je eigen wagen, maar kon ook gebruik maken van enkele demonstratie wagens. Met name de Forester met de CVT-techniek (automaat) vindt ik zeker de moeite waard.
Je zou denken dat een Landrover Defender 4x4 niet makkelijk vast komt te staan heeft het mis. Ook een van de beste onder de 4x4's kunnen vast staan en wat doe je dan als je als eerste langs de gestrande Defender rijdt. Juist... helpen en sleeplint uit de wagen gehaald. Ik zelf rijdt met een Forester (MY09) met schakelbak, maar die is ondanks de lage gearing niet tegen dit trek-geweld opgewassen :o . Een betere keus is de nieuwste Forester met CVT, want deze bespaard je verbrande koppelingsplaten.

https://www.youtube.com/watch?v=hXHuNTU ... e=youtu.be

Heb nu een andere kijk op de wagens met de nieuwste CVT-techniek, echt top :okeee:
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door Louis »

Volgens mij vergeet je een belangrijk gegeven: enig idee hoeveel een LR weegt? Echt wel meer dan een Forester. Al is een Subaru nog zo sterk, als-ie niet minstens evenveel weegt is het onbegonnen werk. Daarom waren er ook 2 nodig.

Een handgeschakelde bak kan heus wel tegen wat trekgeweld als je het maar met beleid doet. En dat vraagt om gevoel... precies weten hoe de auto zich gedraagt naar de omstandigheden en niet overbelasten.
Ik heb niets tegen CVT, integendeel. Kan me het gemak van een vloeiende automaat goed voorstellen. Bovendien is de CVT een Nederlandse uitvinding van Van Doorne, toch iets waar we trots op mogen zijn :D
Maar ik schakel liever zelf, geeft me meer controle ook al betekent dat iets meer inspanning.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door eduard »

Met de CVT heb je flippers aan het stuur, dus desgewenst kan je zelf ook handmatig de versnellingen kiezen.
Na veelvuldig off-road te hebben gereden vind ik een automaat wel handiger omdat je altijd de juiste versnelling/vertraging hebt bij elke snelheid. Wanneer de wagen door bijvoorbeeld het rijden in zand in snelheid vertraagt, heb je bij het handmatig schakelen soms te weinig reactietijd om te schakelen met als gevolg dat je stilstaat.
Het rijden met een caravan of aanhangwagen gaat ook veel gemakkelijker.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.....maar alles is persoonlijk natuurlijk.
Voorlopig moet ik nog met handje schakelen 8-)
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door eduard »

Afbeelding
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door eduard »

Hoewel dezelfde Defender hiervoor vaststond tijdens het Subaru evenement 18 mei jl, heb ik toch maar een filmpje gepost van een mede lid van dit forum die de plas iets had onderschat. Tja, dan is een sterke Defender handig om achter de hand te hebben :P .

http://youtu.be/NRGl3TS_Tt8
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door Louis »

Zo diep was die modder niet. Wat voor banden had die Forester?
Zo te zien was het een mooi evenement :okeee:
Ik zou er graag wat vaker aan meedoen maar helaas heb ik er niet altijd de tijd voor.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door RJS »

Ik heb een keer een Mercedes legerambulance van 3.5 ton uit de blubber getrokken. Ik dacht nog: dat lukt nooit, maar het ging eigenlijk heel gemakkelijk. Toegegeven die stond niet midden in een vijver. .
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Forester CVT trekt LR Defender uit de modder

Bericht door Vincentkluitje »

Nice vid!
De 2e Forester was volgens mij wel een 2.0 liter motor met 240PK
Plaats reactie