Forester 2013 spelen in de plassen
Forester 2013 spelen in de plassen
Deze vond ik op internet
http://m.youtube.com/watch?v=TeNC-cKvpi8
http://m.youtube.com/watch?v=TeNC-cKvpi8
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
nice. wil ik ook. erg spannend vanaf 5:11. daarna de anticlimax: eruit gesleept worden door een 'andere auto'. geen modderbanden?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Ziet er leuk uit.
Zo'n paadje ben ik ook een keer tegengekomen in een nat Friesland.
Zag er in het begin aardig uit maar halverwege begon het echte werk.
Auto wilde niet echt de richting uit waarheen ik stuurde.
En inderdaad diagonaal rechtuit rijden.
Was zo glad dat ik niet echt wilde keren.
Vond gang er in houden veel belangrijker.
Eric
Zo'n paadje ben ik ook een keer tegengekomen in een nat Friesland.
Zag er in het begin aardig uit maar halverwege begon het echte werk.
Auto wilde niet echt de richting uit waarheen ik stuurde.
En inderdaad diagonaal rechtuit rijden.
Was zo glad dat ik niet echt wilde keren.
Vond gang er in houden veel belangrijker.
Eric
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Petur, natte klei is veel gladder als sneeuw en in no time zit
je profiel vol met modder.
Ben tijdens de afgelopen flevorit een keertje helemaal de natte brede
berm ingereden voor de fun, kon er nog net uitkomen.
Had anders eruit gesleept moeten worden.
daarna netjes over het asfalt blijven rijden.
Eric
je profiel vol met modder.
Ben tijdens de afgelopen flevorit een keertje helemaal de natte brede
berm ingereden voor de fun, kon er nog net uitkomen.
Had anders eruit gesleept moeten worden.
daarna netjes over het asfalt blijven rijden.
Eric
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
eric
denk dat het grove profiel van de grabbers of evt vergelijkbare banden je offroad veel voordeel oplevert. heb er inmiddels veel reviews over gelezen en zo'n mud&snow/allseason is toch wel de moeite waard: grabbers, geolandars, bf goodrich. ik geloof niet meer dat ik op alleen zomerbanden ga rijden.
denk dat het grove profiel van de grabbers of evt vergelijkbare banden je offroad veel voordeel oplevert. heb er inmiddels veel reviews over gelezen en zo'n mud&snow/allseason is toch wel de moeite waard: grabbers, geolandars, bf goodrich. ik geloof niet meer dat ik op alleen zomerbanden ga rijden.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Dus je blijft permanent op deze zwabber grabbers rijden.
Ik weet wel dat deze banden vee meer kunnen hebben als je
over onverharde bergweggetjes gaat rijden.
Eric
Ik weet wel dat deze banden vee meer kunnen hebben als je
over onverharde bergweggetjes gaat rijden.
Eric
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
ja idd en op de weg doe ik de laatste tijd wat rustiger. scheelt heel veel aan boetes. en brandstof, slijtage, etc.
alleen met het bochtenwerk is het iets minder. ach, raak je ook aangewend en leer je op anticiperen.
ga de banden nog wel iets harder zetten. staat nu 2.0/2.2 geloof ik, band heeft dikke wangen. wil wel naar 2.6/2.8.
alleen met het bochtenwerk is het iets minder. ach, raak je ook aangewend en leer je op anticiperen.
ga de banden nog wel iets harder zetten. staat nu 2.0/2.2 geloof ik, band heeft dikke wangen. wil wel naar 2.6/2.8.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Banden staan bij mij ook op 2.5 -2.6.
Kijk zelf altijd hoe de wang is en slijtage patroon.
Eric
Kijk zelf altijd hoe de wang is en slijtage patroon.
Eric
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Rij zelf met 2,8 bar voor en 2,5 bar achter, bij langdurig offroad 0,5 bar minder rondom (als ik zin heb). Gaat prima. Ook af en toe de voor- en achterwielen wisselen en de bandenspanning 2x per maand checken (en na de wissel uiteraard).
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
In t boekje van mijn Forester staat meen ik 2 bar voor en 1.8 achter.
Een niet juiste bandenspanning(grotere verschil tussen voor en achter) zou tot grote schade kunnen lijden aan de visco koppeling toch.. Meermalig gelezen hier op het forum..
Dit geld ook voor verschil van mm qua profiel van de banden. (Meer dan 1.5 mm verschil)
Dus als je 2.8 voor en achter 2.5 bar hebt lijkt mij dit weer niet goed..?
Bandenspanning staat bij mij trouwens op 2.6 voor en achter 2.4
Een niet juiste bandenspanning(grotere verschil tussen voor en achter) zou tot grote schade kunnen lijden aan de visco koppeling toch.. Meermalig gelezen hier op het forum..
Dit geld ook voor verschil van mm qua profiel van de banden. (Meer dan 1.5 mm verschil)
Dus als je 2.8 voor en achter 2.5 bar hebt lijkt mij dit weer niet goed..?
Bandenspanning staat bij mij trouwens op 2.6 voor en achter 2.4
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Verschil in bandenspanning maakt voor de visco-koppeling niet veel uit, een verschil in slijtage wel. Bovendien is de auto iets zwaarder aan de voorkant. Daarom ook regelmatig de voor- en achterwielen wisselen. De voorbanden slijten sneller omdat die van de sturende wielen zijn. Zo blijft de slijtage van alle 4 banden gelijk.
En ja, mijn bandenspanning staat wat aan de hoge kant maar het stuurt wat strakker en het is beter voor het brandstofverbruik, al vraag ik me af of dit zin heeft met mijn zware rechtervoet
En ja, mijn bandenspanning staat wat aan de hoge kant maar het stuurt wat strakker en het is beter voor het brandstofverbruik, al vraag ik me af of dit zin heeft met mijn zware rechtervoet
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Maar t verschil is er dan toch bij beide situaties? Of t in die 1.5mm zit of qua banden spanning tussen voor en achter?
Of kijk ik er dan te simpel naar,
Nog een mooi filmpje: http://m.youtube.com/watch?v=cBaUCHiJxxs
Of kijk ik er dan te simpel naar,
Nog een mooi filmpje: http://m.youtube.com/watch?v=cBaUCHiJxxs
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Voorwielen zijn trekkende wielen en die slijten altijd iets harder.
Ook bij 4WD.
Eric
Ook bij 4WD.
Eric
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Dat de banden voor sneller slijten komt omdat daar de eerste wielspin komt. Ga maar eens wat sneller optrekken op gravel. Je zult merken dat de voorwielen eerder spinnen. Ook het sturen als de wagen stil staat vergt veel van de banden, daarom stuur ik alleen als de wagen in beweging is en als het even kan niet bij stilstand.
Bandenspanning zet ik hoger dan wordt aanbevolen, 2.6 bar.
Bandenspanning zet ik hoger dan wordt aanbevolen, 2.6 bar.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
ja, want de voorwielen, gaat toch 70% van de kracht naar toe?
opvallend is dat veel mensen met de voorbandenspanning hoger gaan dan de achterbandenspanning. waarom? bij mij staat altijd voor iets minder onder druk als achter. of is dat 2wd-denken?
opvallend is dat veel mensen met de voorbandenspanning hoger gaan dan de achterbandenspanning. waarom? bij mij staat altijd voor iets minder onder druk als achter. of is dat 2wd-denken?
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Als vergelijking in het filmpje bovenaan dit topic, is een vergelijkbare weg ook te vinden in Brabant omgeving Hilvarenbeek. Hier moest ik met de Forester 2x doorheen. De witte wagen ging net als mijn Forester dwars, spinnende wielen en met de bodemplaat over de blubber in verband met de diepe sporen achtergelaten door de Defenders. Was wel spannend en proberen de boel in beweging te houden en vooral niet stoppen.
https://www.youtube.com/watch?v=anLHmsA2Wec
https://www.youtube.com/watch?v=anLHmsA2Wec
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Dat weet ik en is ook idd logisch.
Maar mijn vraag is waarom het wel uitmaakt wanneer er een verschil zit in profieldiepte en niet als er een verschil zit in bandenspanning..
In beide situaties heb je je verschillen zo zou ik zeggen:
Meer profiel op de voorbanden is als het ware vergelijkbaar met een hogere bandenspanning
Minder profiel op de banden is als het ware weer vergelijkbaar met een lage bandenspanning
Daarbij zou ik ook zeggen wanneer de betreffende banden minder profiel diepte hebben, de banden wat harder op te pompen om dit als het ware te compenseren om de visco te besparen....
Maar mijn vraag is waarom het wel uitmaakt wanneer er een verschil zit in profieldiepte en niet als er een verschil zit in bandenspanning..
In beide situaties heb je je verschillen zo zou ik zeggen:
Meer profiel op de voorbanden is als het ware vergelijkbaar met een hogere bandenspanning
Minder profiel op de banden is als het ware weer vergelijkbaar met een lage bandenspanning
Daarbij zou ik ook zeggen wanneer de betreffende banden minder profiel diepte hebben, de banden wat harder op te pompen om dit als het ware te compenseren om de visco te besparen....
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Subaru met visco op het middendiff is 50-50 verdeling.
Als hij spert is het ook 50-50.
Vincent, betreft te lage bandenspanning zou je denken dat de rolomtrek hetzelfde is.
Maarrrrr, Veel merken gebruiken de ABS sensoren voor hun bandenspanning controle systeem.
Eric
Als hij spert is het ook 50-50.
Vincent, betreft te lage bandenspanning zou je denken dat de rolomtrek hetzelfde is.
Maarrrrr, Veel merken gebruiken de ABS sensoren voor hun bandenspanning controle systeem.
Eric
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Gebruikt mijn Forester dat ook? ( die sensoren)
En wat heeft dat voor consequenties?
Maar mijn beredenering door met de bandenspanning te compenseren beeft geen nut?
Sorry als ik het nog steeds niet snap haha
En wat heeft dat voor consequenties?
Maar mijn beredenering door met de bandenspanning te compenseren beeft geen nut?
Sorry als ik het nog steeds niet snap haha
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Wat ik mij nog vaag kan herinneren van de SF forester.
Deze kon volgens mij 7 cm hoger op de pootjes gezet worden.
Door middel van : 2.5 cm door veren, 2.5 cm door platen bovenop de schokbreker en
een cm of 2,5 tot 3 door hogere banden.
Eric
Deze kon volgens mij 7 cm hoger op de pootjes gezet worden.
Door middel van : 2.5 cm door veren, 2.5 cm door platen bovenop de schokbreker en
een cm of 2,5 tot 3 door hogere banden.
Eric
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Filmpje: Denk dat dit een 2.5 liter motor is zoals gebruikelijk in de USAVincentkluitje schreef:Maar t verschil is er dan toch bij beide situaties? Of t in die 1.5mm zit of qua banden spanning tussen voor en achter?
Of kijk ik er dan te simpel naar,
Nog een mooi filmpje: http://m.youtube.com/watch?v=cBaUCHiJxxs
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Als je ABS hebt, dan heb je ook sensoren volgens mij. Dat maakt voor de bandenspanning niet veel uit.Vincentkluitje schreef:Gebruikt mijn Forester dat ook? ( die sensoren)
En wat heeft dat voor consequenties?
Maar mijn beredenering door met de bandenspanning te compenseren beeft geen nut?
Sorry als ik het nog steeds niet snap haha
Je beredenering met de bandenspanning te compenseren lijkt mij bijna onmogelijk. Hoe kom je te weten dat een band met slijtage een hogere bandenspanning nodig heeft om een en ander in evenwicht te brengen? Gaat volgens mij niet.
Bij 4x4 moeten alle banden in een keer vervangen worden maar dan wel zelfde merk en type. Dus als een band sneller slijt dan de andere 3 dan moet er gekeken worden naar de uitlijning of dat nog correct is.
Dit is alles wat ik weet met mijn boere verstand
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Slijtage in het midden is te hoge spanning.
Slijtage beide kanten buitenzijde is te lage spanning.
En omdat een foto meer zegd als 1000 woorden:
Eric
Slijtage beide kanten buitenzijde is te lage spanning.
En omdat een foto meer zegd als 1000 woorden:
Eric
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
En vooral niet vergeten om de voor- en achterwielen regelmatig te wisselen!
Denk aan elke 20.000 tot 25.000 kilometer.
Is beter voor alle AWD's.
Denk aan elke 20.000 tot 25.000 kilometer.
Is beter voor alle AWD's.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2013 spelen in de plassen
Oh ja, slijtage aan één zijde is uitlijnen.
Eric
Eric