subaru forester CVT 30% helling proef met caravan

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

subaru forester CVT 30% helling proef met caravan

Bericht door erichendri »

Rijd op dit moment een subaru legacy 2.0 met 4 traps automaat en op bergwegen ben ik zeer tevreden
over hoe mijn auto op die bergwegen wegrijdt vanuit stilstand met een caravan van 1300 kilo erachter.
Nu subaru overstapt op CVT automaten dacht ik dat dit een behoorlijke teruggang was voor subaru.
Een merk wat regelmatig trekauto van het jaar is geworden.
De lage gearing hebben de nieuwe modellen ook al niet meer, weet niet of ze de 1ste versnelling korter
gemaakt hebben om dit te compenseren.
Nou weet ik van vroeger, de Mazda 121 met CVT dat dit nogal een jankertje was, Eerst steeg het toerental
tot 6000 rpm en toen begon de auto te accelereren en dat toerental bleef zo hoog tot je het gaspedaal los liet.
Ik had dus mijn twijfels over de CVT van subaru tot ik onderstaand filmpje tegen kwam op you toeb.
Hij rijdt hier vrij gemakkelijk weg vanuit stilstand met een kleine 1300 kilo aan de haak.

https://www.youtube.com/watch?v=3h5nww5qtL8

Oordeel zelf want vond het zelf indrukwekkend.

Eric
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: subaru forester CVT 30% helling proef met caravan

Bericht door Vincentkluitje »

Als compensatie zit er in de cvt auto's van subaru x-mode die je in kunt schakelen.
Is te gebruiken voor meer tractie, soort sper, down hill assistance(moet je even opzoeken op youtube, werkt erg mooi)
Heb er pas mee gereden, rijd super!
Ook kan je de cvt op manual zetten kun je lekker zelf schakelen, ik meen dat ie dan 6 versnellingen als het ware heeft.

Volgens mij hebben niet alle cvt bakken X-mode(prijs-->uitrusting niveau)

En daarbij mag ie ook nog eens 2000kg trekken!

Grtz
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: subaru forester CVT 30% helling proef met caravan

Bericht door eduard »

Had de cvt al eerder gezien op de subaru experience dag en een weekend mogen rijden in de xv met cvt. Moet zeggen een hele verbetering ten opzichte van de oude automaten van subaru. Wil je een keer met de hand schakelen, dan kan je de flippers op het stuur gebruiken. Dus genoeg te doen en keus voor de bestuurder. Zou mijn Forester wel willen inruilen voor de cvt, een hele vooruitgang. Echt super!
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: subaru forester CVT 30% helling proef met caravan

Bericht door niksnut »

de ecvt uit de justy vond ik persoonlijk ook heel lekker rijden . ook weinig toeren als je hem gewoon in D had staan en de poder koppeling zorgde voor soepel weg rijden. jammer alleen dat ze zo kwetsbaar waren (de oude van doorn bakkies dan) tijd zal leren hoe betrouwbaar die nieuwe CVT's zijn . zit gelukkig geen duwband meer in :) vind dat muziekje onder die film zwaar K.T , je hoort helemaal niet wat de motor doet :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: subaru forester CVT 30% helling proef met caravan

Bericht door erichendri »

Dat vond ik ook al een nadeel.
Je hoort niet hoeveel toeren de motor moet draaien om van
zijn plek te komen.
Mijn legacy aut4 draaid dan max 2200 rpm.

Eric
Plaats reactie