Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door eduard »

Halverwege dit jaar (2013) heb ik mij ingeschreven om mee te doen met de 4x4wd autotestdag van 4WD Magazine. Heb bericht gekregen dat mijn Forester mee mag doen met de 4x4 autotestdag en zal plaatst vinden feb 2014 op een locatie tussen Valburg en Herveld.
In het maandnummer nr 1-2014 van 4wd magazine is de Jeep test gepubliceerd. Ben benieuwd hoe ver zij met de "Forester" test gaan...

_________________
Een gelukkig mens heeft een Fozzy
Laatst gewijzigd door eduard op 09 feb 2014 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Forester in de 4x4wd autotestdag

Bericht door the dude »

Laat de datum maar weten wanneer in februari, mss is de Pick-up dan al terug....
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester in de 4x4wd autotestdag

Bericht door eduard »

!!Helaas de foto's van de volvo en op dit moment nog niet van de forester beschikbaar, maar het gaan om een impressie te geven van de dag!!

Vandaag was de grote dag dat ik mijn Subaru Forester mocht demonstreren bij de 4x4autotestdag georganiseerd door het maandblad 4wd magazine. Gehouden op het terrein van Omnivents/Watergoed te Valburg. Het terrein van Watergoed is niet heel groot, maar desondanks zijn de off-road mogelijkheden zeer behoorlijk. In wezen zijn de paden afgestemd op de evenementen, die Omnivents met geprepareerde Landrover Defenders hier organiseert. Vorig jaar kon men inschrijven aan de 4x4autotestdag, dat laat ik natuurlijk niet ontgaan. De dag te Valburg begon om 9:30 en was geëindigd 18:00 dus een erg lange maar enerverende dag.
Afbeelding

In totaal hadden zich voor deze test slechts 3 SUV-wagens ingeschreven van verschillende merken, toch wel jammer omdat er inmiddels zeer veel SUV’s in NL rondrijden. Op de laatste dag heeft de eigenaar van een Fiat Panda 4x4 afgezegd wat natuurlijk erg jammer was. Dus bleven er 2 wagens over. De Subaru Forester moest het opnemen tegen de Volvo XC70. Het was een algehele SUV test. De Volvo en Subaru zijn op zich natuurlijk twee totaal verschillende wagens. Na de persoonlijke introductie eerst een testrondje rond het terrein, maar o, o wat was er veel water gevallen laatste weken cq maanden.
De 4x4test duurde de gehele dag en moest vele testen tezamen met de rijders ondergaan. Deze test zal gepubliceerd worden in het 4wd magazine maandnummer mei of juni dit jaar.

Parcours lag er dus zeer waterig bij en de ondergrond echt super glad. Lopend was het al glibberig laat staan met de auto.
Persoonlijk vond ik dat de Subaru Forester de Volvo XC70 de baas was. Technisch twee totaal verschillende wagens. De Volvo was een getunde turbo diesel, 5 cilinder, 2.4 ltr, 480 newton en 215 pk maar had een zware dobber tegen de Forester benzine non turbo 2 ltr boxer, 198 newton, 150 pk.

Het begon met een klimmetje maar was voor de Forester toch te gemakkelijk, maar zou voor de Volvo tot problemen geven gezien de langere wielbasis. Uitgeweken werd naar een volgend stevig klimmetje, dat bovendien bovenop spekglad is en je het gevoel geeft, dat je zijwaarts de helling zal afstorten als je begint te glijden. Bijna aan de top de wagen stilzetten en in zijn achteruit naar beneden laten zakken. Dit lijkt makkelijker dan het lijkt. Door het geringere gewicht van de Forester bleef de wagen op de heuvel stilstaan na eerst een meter naar beneden te glijden. De auto gecontroleerd de heling achteruit laten lopen. Dankzij de lage gearing stort je als het ware gelukkig niet naar beneden maar best wel eng want een beetje gedoseerd bijremmen is wel nodig tot net tegen het blokkkeren aan. Naar beneden glijden met geblokkeerde wielen is ronduit angstaanjagend, het wordt een ongeleide projectiel. De Volvo daarentegen gleed onherroepelijk naar beneden door zijn hogere gewicht en de wel zeer natte ondergrond. Het bleef die ochtend maar door regenen.
Vervolgens de wagen op de top van de heuvel krijgen is weer een uitdaging op zich. Standaard ging het de Forester niet lukken, maar in mijn model kan je de ESP uitschakelen. Dus ESP uitschakelen en je beland op de top van de heuvel. Wat een groot verschil is dit weer als je maar weet hoe je met de moderne techniek om moet gaan. Volgens mij heet dit nu bij het nieuwe Forester model X-mode. De Volvo XC70 kwam uiteindelijk ook boven aan de top.
Afbeelding
Afbeelding

Beproeving behendigheid:
Vervolgens rijden op de wip en proberen de wip met de wagen horizontaal te krijgen. Das echt moeilijk moet ik zeggen want het is millimeter werk. De test was om te kijken hoe nauwkeurig de dosering/koppeling van de wagen is. Voor beide voertuigen lastige test.

Volgende uitdaging bovenop een dijkje en al rijdend (stapvoets) slingerend door de diepe wielsporen langs bomen links en rechts proberen weer heelhuids een parcours afleggen. De Volvo eerst maar dat ging maar net goed. Zoals ik al eerder heb verteld was het echt bijzonder glibberig waardoor de Volvo bijna van de dijk dreigde te glijden. Spanband achter en aan de voorkant lieren hebben wij de Volvo weer recht boven op de dijk kunnen krijgen. Helaas kwam lullig vast te zitten met de voorwielen in een dwarsspoor en wederom weer lieren voor de Volvo. Ook de beurt voor de Forester maar dat ging beter, deze moest 180 graden draaien bovenop de dijk. De kortere wielbasis is in het voordeel van de Fozzy en gaat het keren en met een fluwelen voetje (steken) probleemloos.
Afbeelding
Afbeelding

Volgende test de wagen boven op de dijk en ..ja wel, geblinddoekt een slinger (blubber) parcours afleggen. De bijrijder moest je met juiste instructie naar het einddoel loodsen. Zo,….dat was wel eng maar ook spannend, want je gaat geblinddoekt de heuvel af en moest al slingerend langs pionnetjes rijden. Erg leuk om de doen en vertrouwen op de instructie van de bijrijder. Geblindoekt heb je geen idee van of de wagen wel voorwaards gaat, probeer dit op een onverhard parkeerterrein maar eens, erg leuk om te doen.
Afbeelding

Zo nog een paar testen door de blubber met links en rechts de gereden sporen. De truc was proberen niet in het wielspoor te komen zodat je juist een tegenovergestelde richting kon rijden. Eenmaal met je wielen in het spoor heeft sturen totaal geen zin meer, maar dit ging super met de forester en dat werd erg gewaardeerd met applaus door de organisator.
Afbeelding
Foto boven: de volvoboot, tja daar sta je dan met je dikke getunde, maar erg mooie Volvo. Moest (weer) eruit gelierd worden.

De allerlaatste test was “De Ultieme Uitdaging” (vrijwillig) en de grenzen verleggen tot de wagens niet meer kunnen… Vond dit de uitdaging waard omdat alle voorgaande testen de Forester, laat ik zeggen, probleemloos was gegaan.
Het parcours had de kleur rood en alleen geschikt voor auto’s als de Landrover Defenders. Vermeden werd de wat diepe waterplassen want water happen in de luchtfilter is natuurlijk niet de bedoeling. Het uiteindelijke doel is natuurlijk meer normaal en rijdend thuis te komen zonder hulp van de ANWB.
Op het “rode”parcours” bleef ik steken op de heuvel waarbij ik mijn bumper iets wat beschadigd heb. Moest heel even geholpen (lieren door de organisator) worden want de buik bleef plakken op de grond.
Deze heuvel werd maar niet genomen door de Volvo.
Afbeelding
Foto onder: Route aangegeven met "rode" paaltjes!!!! alleen bestemd voor Landrover Defenders. Met de Forester gewoon proberen toch?
Afbeelding
Afbeelding

De organisator van 4wd magazine gaf ons volle lof over de 4x4 kwaliteiten. De 4x4autotest zal waarschijnlijk in het maandnummer mei of juni 2014 gepubliceerd worden. Ben erg benieuwd of de Subaru positief in de schijnwerpers staat in het maandblad.

Na afloop konden de wagens en de onderkant afgespoeld worden. Wat een heerlijke opfrissing was dat.
De reddingswagen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door eduard op 12 feb 2014 09:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door the dude »

Wat een gave dag, Eduard! Erg jammer dat er niet meer AWD's ingeschreven waren. Andere merken EN Subaru-Nederland hebben een steek laten vallen hier.

Ook geen forumleden,maar dat kwam mss wel omdat dat je de datum niet hebt doorgegeven. Zelf kon ik toch niet, want de Pick-up is nog in Hongarije.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door eduard »

the dude schreef:Wat een gave dag, Eduard! Erg jammer dat er niet meer AWD's ingeschreven waren. Andere merken EN Subaru-Nederland hebben een steek laten vallen hier.

Ook geen forumleden,maar dat kwam mss wel omdat dat je de datum niet hebt doorgegeven. Zelf kon ik toch niet, want de Pick-up is nog in Hongarije.
Jammer, want je had zeker kunnen inschrijven. De organisator heeft voor de 4x4test maar een oproep gedaan en omdat ik maanden lang niets meer had vernomen had ik de hoop al opgegeven. Maar uiteindelijk tegen de kerstdagen toch een oproep ontvangen.
Ik meen van de SCN forum was er wel iemand die het had gelezen maar om een of andere manier niet aangemeld.
Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door petwr »

super gaaf man, en een top verslag. dit zijn de mooie verhalen.

enneh, nu ik sinds twee dagen ook een boswachter heb en mijn vrouw gek is op modder ...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door erichendri »

Dat zag er toch wel iets zwaarder uit als dat leuke stukje van de Veluwerit.
Moet ook wel even kwijt dat ik de waterpartijen toch iets te diep vind voor de subaru.
Ben benieuwd of je wiellagers deze marteling overleven.
Heb zelf na zware modderig weggetjes met diepe plassen al twee voorwiellagers moeten vervangen
en één van de twee lag er na een jaar weer uit, dus 3 in totaal nu.
Heb zelf een paar jaar geleden gekeken op een besneeuwd bospaadje in Oostenrijk waar
de grip grens van mijn winterbanden en trekkracht van mijn auto lagen.
Moet zeggen dat ik tot mijn verbazing best wel ver kwam voordat ik met doordraaiende
wielen tot stilstand kwam,
Omhoog rijden was leuk maar terug was geen pretje want dat was bijna één constante glijpartij.
Dat heb ik dus nooit meer gedaan want het was veel te smal om te kunnen corrigeren.

Eric
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door Vincentkluitje »

Dat is een leuke speeltuin!! :okeee:

Mooi verslag en leuke plaatjes, alleen jammer dat ie niet zo vies is geworden :lol:
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door eduard »

Vincentkluitje schreef:Dat is een leuke speeltuin!! :okeee:

Mooi verslag en leuke plaatjes, alleen jammer dat ie niet zo vies is geworden :lol:
vincent, dit was een behendigheidsparcour voor dikke 4x4 zoals Defenders. Je kunt er niet snel overheen...je auto wordt er alleen lichter van... en naderhand je onderdelen van het veld opruimen.
Na lostrekken van de volvo zaten de velgen volgestopt met blubber.
Afbeelding
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door Vincentkluitje »

Uiteraard, spreekt voor zich.

Heerlijk die klei weet er alles van na vorige week, haha.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door Verzamelaar »

Volgens mij heb je het erg naar je zin gehad :okeee:
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door eduard »

Impressie filmpje van de volvo. Helaas niet van de forester omdat ik niet kan rijden en filmen tegelijk :lol:
http://youtu.be/sIbb5fsB_XU
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door eduard »

Verzamelaar schreef:Volgens mij heb je het erg naar je zin gehad :okeee:
zo,...inderdaad, dat is nog rustig uitgedrukt. Gewoon een fantastische dag.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door erichendri »

Welke intelectueel liet die hond daar loslopen?

Eric
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door Vincentkluitje »

Die hill climb is toch n verrekte mooi onderdeel!

De bestuurder had wel bijna n hondje onder zn auto bij het omlaag gaan daarna :geek:
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door Vincentkluitje »

Inderdaad Eric... Dat dacht ik ook meteen
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door the dude »

Mooi filmpje. Ook die ernaast staat, welke zich op Zandvoort afspeelt :| :| Enne, die hondjes zijn, behalve nieuwsgierig, ook wel ZEER snel in hun reflexen hoor!
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
klaasjan
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 okt 2010 18:37

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door klaasjan »

Volgens mij geen auto om echt offroad te gaan, bij de buggyclub doen we het zo:

http://www.youtube.com/watch?v=gxdmdGug95s
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door erichendri »

Vincent.
Heb jij daar ook niet pas gespeeld, det terrein op dat buggie filmpje.

Eric
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door eduard »

erichendri schreef:Welke intelectueel liet die hond daar loslopen?
Eric
Dat hondje is van de organisator van 4WD en is altijd mee als hij deze klussen doet. Dus hondje is wel wat gewend en liep bij mij ook regelmatig om de auto.

P.s. De organisator vertelde dat hij ook een test gaat uitvoeren met 4x4 hybridewagens. De bedoeling is dan puur en alleen elektrisch het parcours doen ;).
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Forester 4x4wd autotestdag 9 feb 2014 verslag

Bericht door eduard »

Hellingproef met wip wap met de nieuwste Forester
http://www.youtube.com/watch?v=oaxggGLwWHE
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Plaats reactie