Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De (Tunesië) mecanicien, genaamd Saif Mazda, welke mee reisde met de Sahara trip voor het geval dat....

Afbeelding
Onze buiten veldkeuken en gids.

Afbeelding
Onze laatste slaapplaats aan de rand van de Sahara
Laatst gewijzigd door eduard op 26 aug 2014 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Afbeelding
Aan de rand van de Sahara een gelegenheid om een maaltijd klaar te maken. Lekker in de schaduw en men moet het schoon achterlaten.

Afbeelding

Afbeelding
Het lijkt net de maan, eindeloos uitzicht maar niets te zien dan zand, zand en zand.

Afbeelding
Onderweg nog een cafe-restaurant bezocht maar er was niemand te bekennen.

Afbeelding
Aan de rand van de zoutvlakte.

Afbeelding
Terug naar het hotel eindelijk weer een normale weg.

Afbeelding
In NL heeft elk dorpje wel een kerk, in Tunesië is dit dan een moskee.
Laatst gewijzigd door eduard op 26 aug 2014 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Afbeelding
Rijden over de prachtige grote zoutvlakte Chott el-Jérid.
(wel langs de rand omdat je weg kunt zakken)

Afbeelding

Afbeelding
door de lange afstanden en relatief lage snelheid bleef het verbruik van de Fozzy laag.
Voor de zekerheid altijd genoeg reserve brandstof mee. Prijs per liter circa eur 0,75 en van goede kwaliteit.
In een jerrycan zit 20 liter.
Heb momenteel drie lege thuis staan, wie heeft jerrycans nodig? = zijn te koop.

Afbeelding
De zon gaat al onder en wij wilden voor het donker bij het hotel in Matmata (weg C104) zijn.
S'nachts rijden in de bergen wordt afgeraden.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Vandaag 28 maart 2015 in de krant; Tunesische woestijnstadje Tataouine overspoeld door IS-gangers

Bucket list:
Dit kleine stadje stond op onze bucket list, maar door omstandigheden niet aan toegekomen.

Enkel kilometers van ons verblijf (oktober 2013) in de Sahara ligt het Tunesische woestijnstadje Tataouine. Wat een mooi ‘Star wars’-dorp was is nu het toneel van heilige oorlog.
Het stadje in de woestijn was ooit het toneel van de legendarische filmset waar George Lucas het eerste deel van zijn Star Wars-saga opnam. Voor Star Wars, A New Hope, koos Lucas de Tunesische woestijn als het decor waarin de jonge Luke Skywalker opgroeit op een droge woestijnplaneet. Die planeet kreeg later, niet geheel toevallig, de naam Tatooine.

Vandaag de dag blijven toeristen echter weg, hun plek is ingenomen door strijders van Islamitische Staat (IS) die op doorreis zijn. De resten van het fictieve dorp dat daar toen gebouwd werd, bracht een lucratieve toeristenstroom op gang. Maar die filmtoeristen laten zich nu niet meer zien. Tunesië gaat gebukt onder de opkomst van IS en de burgeroorlog in buurland Libië. Tataouine ligt zo'n 60 kilometer van de grens en precies op de route van islamisten op weg naar het buurland.
En als ik dit lees in de krant vind ik het zo jammer, want daar heb ik de tijd van mijn leven gehad en dat dit zo moet eindigen vind ik vreselijk.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door Louis »

Dat is zeker jammer. Die IS vandalen hebben in Irak (ooit Mesopotamië) ook een hoop erfgoed vernietigd wat bij Unesco op de werelderfgoed lijst staat.
Een van mijn buren heeft een offroad school. Hij komt regelmatig in Afrika en met name Marokko. Hij is ook regelmatig in Mauretanië geweest maar dat doet hij voorlopig even niet meer. Hij heeft geen zin om gekleed in een oranje overall geknield een nekschot te krijgen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Plaats reactie