Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Ben voornemens om met de Forester een Sahara tocht te maken in Tunesië.
De bedoeling is, dat ik met de Forester SH een georganiseerde Sahara tocht in Tunesië ga rijden.
De woestijntocht gaat deels over onverharde wegen, maar er zal ook de Sahara ingestuurd worden. Nu heb ik veel filmpjes op youtube gezien maar heeft iemand hier zelf ervaring opgedaan?

We zullen over hoge zandduinen en door mul zand gaan waar stilstaan gelijk staat aan vast zitten.
De overnachting zal deels in hotels plaatsvinden en deels midden in de woestijn.

Graag jullie reactie of eigen ervaringen:
zoals:
- banden keus
- wiel ophanging (zijn de fabrieksstangen voor en achter sterk genoeg)
- enz

Eduard Smit
Laatst gewijzigd door eduard op 04 jan 2014 20:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door niksnut »

enkel een kennis van me die het regelmatig doet met een omgebouwde (lees verhoogde en verzwaarde) landcuiser . veel verhalen gehoord en kan redelijk zwaar zijn zelfs voor een geprepareerde Toyota met 4.3L 6 cilinder diesel er in.
Berrie120
Berichten: 963
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:17

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door Berrie120 »

Ik zou de oliekoeler voor de versnellingsbak, vergroten, verplaatsen, en voorzien van een ventilator.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door erichendri »

Eduard.

Mul zand is inderdaad erg verraderlijk zoals ik op een bouwplaats heb ervaren.
Wat jij schreef over de voorbumper eraf halen in Marokko, zou ik niet doen
met al die rotspaden.
Je hebt daar zo een steen in je radiateur zitten.
Is het niet van je voorligger, dan is het wel van een tegenligger.
Denk dat je effe moet kijken of de stalen velg van de 2000 forester op jouw auto past.
Denk dat voor die maat en eventuele bandhoogte meer grove banden leverbaar zijn.
Er rijdt hier iemand rond met 205/70-15 en misschien dat jij ook wel
de 205/75-15 kwijt kan.
Weet dat er ook speciale zandbanden zijn, maar in die maat????
Banden spanning aflaten helpt ook goed in rul zand.
Tsja, misschien maar 2 reserve wielen meenemen voor de zekerheid.
Vraag anders advies aan de anderen die ook meerijden.
Oh ja, de subaru forester heeft ook een paar keer Parijs-Dakar gereden, dus het gaat wel.

Eric
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

De General Grabber 215/65R 16 AT 98T passen onder onder de Forester SH. Ik weet iemand die over deze banden zeer tevreden zijn en gebruikt deze veel op het strand. Normaal heeft hij een aanloopje nodig om de strandgang op te komen, maar sinds de Grabbers is dat niet meer nodig (zegt hij).
Banden aflaten zal zeer zeker gebeuren. Moet even navragen of er medereizigers zijn die een pomp in bezit hebben, welke ik mag lenen.

Inderdaad heeft een (aangepaste) Forester meegedaan aan de Dakar rally, ik meen 2 jaar geleden? Maar of deze de eindstreep heeft gehaald weet ik niet. Was een particuliere team.

De Sahara tocht zal zeker geen rally worden. Het motto is "samen uit, samen thuis".

Zal mij ook even buigen over de koeling van de transmissie. Dat wordt even googlen....

Wat betreft de bumper. Op internet had ik eentje gevonden. dit was ook het advies van de organisator. Weer een puntje om er over na te denken.
Afbeelding
Als jullie nog meer suggesties of ideeen hebben, post ze s.v.p.

Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door bokserx3 »

Hallo Eduard,

informeer eens bij Saris 4x4 voor banden (effe Googlen). Zij hebben ook gebruikte banden voor off-road. Ik ben zelf aan het orienteren naar all-road banden voor mijn Outback om wat makkelijker het asfalt te kunnen verlaten. Heb je al gedacht aan het hoger op de poten zetten van je Sub? Ik heb vorig jaar met EricHendri... contact gehad over het verhogen van mijn gewone Legacy. Het idee ging toen niet door. Ik vond de auto toen die kosten niet waard. Hij kan je wel e.e.a. vertellen over het verhogen van je Sub. Hij heeft zijn Legacy in Duitsland onder handen laten nemen en rijdt er tevreden mee rond. Ik zit voor mijzelf eerder aan "lift kit's" te denken (financieel minder ingrijpend). Een goed voorbeeld hiervan staat op de site van SUBTLE Solutions. 't Probleem is om deze goedkoop naar Nederland te krijgen.

Groetjes,
Bokserx3
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door Louis »

Thermostaat verwijderen.

Groeten, Louis
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door the dude »

Wat te denken van de zogeheten "ballon" banden? Geen noppen, maar enkel een paar profielgroeven overlangs......

Ik heb ooit uit een van de XT's die ik heb gehad, een z.g.Dessert-fan gehaald. Werkt zonder zender/sensor, maar met een thermo-switch.
DESSERT FAN.jpg
DESSERT FAN 2.jpg
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

Ok, de tocht gaat beginnen 10 oktober. Aahh... dat is over een paar dagen al.
De organisatie die de Sahara tocht organiseert (Sahara-Adventure) heeft bij de meeting te kennen gegeven dat de huidige banden, Bridstones 215-65 16 prima voor geschikt zijn. Bij rijden in het zand is het belangrijk dat niet al te veel profiel op de band aanwezig is. Grof profiel is helemaal ongeschikt, omdat deze banden de wagen juist sneller zal ingraven in het zand.
De banden zullen wel worden afgelaten tussen de 1.0 a 1,5 bar. Het zal zeker geen gemakkelijke tocht worden en de wagen zal zeker wel een paar keer vast komen te staan.
Alvorens wij de Sahara intrekken zullen wij eerst op een milder stuk gaan oefenen onder deskundige begeleiding en wordt de kneepjes van het Sahara rijden uitgelegd.

Bij Eric had ik ook al contact gehad over het verhogen van de Forester. Een Duits garage bedrijf levert en kan de verhogers monteren. Na lang wikken en wegen heb ik dit (nog) niet gedaan.

Verder bij mijn garage Niestcar te Heemskerk ter rade geweest want zij hebben ook veel ervaring op dit gebied. Zij zorgen voor de nodige reserve onderdelen etc. welke worden meegenomen tijdens de rit. Zij zijn super enthousiast hierin en erg behulpzaam bij het klaarmaken van de Fozzy.

We rijden in een beperkt groepje te weten: 1 Forester, 1 LR Discovery en 2 LR Defenders. Waarin de organisator rijdt weet ik niet precies maar volgens mij een Toyota.

Vergis je niet dat de Forester een voordeel heeft, en dat is zijn geringe gewicht. Daar heb je in het zand veel voordeel van. Lichtere wagens zullen juist minder snel wegzakken. De rest van de deskundigheid moet gebeuren door de bestuurder met de juiste dosering gas en sturen.

Zal kijken of ik morgen een paar foto's kan maken van de Forester en een toelichting hierop en de stuf wat allemaal mee moet.
Wordt vervolgd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

bokserx3 schreef:Hallo Eduard,

informeer eens bij Saris 4x4 voor banden (effe Googlen). Zij hebben ook gebruikte banden voor off-road. Ik ben zelf aan het orienteren naar all-road banden voor mijn Outback om wat makkelijker het asfalt te kunnen verlaten. Heb je al gedacht aan het hoger op de poten zetten van je Sub? Ik heb vorig jaar met EricHendri... contact gehad over het verhogen van mijn gewone Legacy. Het idee ging toen niet door. Ik vond de auto toen die kosten niet waard. Hij kan je wel e.e.a. vertellen over het verhogen van je Sub. Hij heeft zijn Legacy in Duitsland onder handen laten nemen en rijdt er tevreden mee rond. Ik zit voor mijzelf eerder aan "lift kit's" te denken (financieel minder ingrijpend). Een goed voorbeeld hiervan staat op de site van SUBTLE Solutions. 't Probleem is om deze goedkoop naar Nederland te krijgen.

Groetjes,
Bokserx3
Bij Saris4x4 vorige maand langs geweest. Uiteindelijk worden het geen off-road banden en zij konden mij ook niet helpen aan het verhogen van de Forester. Wat zij wel konden is dat ik zelf de verhogers (import uit Duitsland waar Eric ook de verhogers vandaan heeft) zou meenemen en dat zij deze eronder konden/wilden zetten.
Groet, Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

Louis schreef:Thermostaat verwijderen.

Groeten, Louis
Hhhmm, dat heeft uitleg nodig!
Groet, Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door the dude »

Vraagje tussendoor....Waarom zit je bij Niestcar en niet bij Siem Tuyp? Zit jaaaaaren Subaru-ervaring tussen en bij jouw in de buurt.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

the dude schreef:Vraagje tussendoor....Waarom zit je bij Niestcar en niet bij Siem Tuyp? Zit jaaaaaren Subaru-ervaring tussen en bij jouw in de buurt.
Sinds ik Forester rijdt heb ik inmiddels diverse garagebedrijven "uitgeprobeerd". Bij Siem Tuyp is de wagen voor onderhoud geweest in 2012. Op zich uitstekend geholpen en aardige jongens. Naast een onderhoudsbeurt heb ik bij hem verzwaarde achterveren laten plaatsen. Hierover ben ik dik tevreden over, maar....de prijs voor de veren had ik mijn bedenkingen over, klepje in de achterbak om bij de veren te komen hebben ze vernield (weerhaakjes gebroken) en de kentekenplaten met de naam Niestcar hebben ze ongevraagd vervangen met hun eigen naam.
Dat er iets breekt,...tja kan gebeuren maar zeg het dan. Ongevraagd de kentekenhouders vervangen door houders met eigen naam heb ik niet zo'n probleem mee, maar.....zeg of vraag het dan.

Daarom heb ik Tuijp niet meer bovenaan mijn lijstje!!

Verder dik tevreden over Mike van de Velde (Wormer) en Niestcar. Nadeel is dat Niestcar behoorlijk ver van mijn woonplaats ligt.
Groet, Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door Louis »

eduard schreef:
Louis schreef:Thermostaat verwijderen.

Groeten, Louis
Hhhmm, dat heeft uitleg nodig!
Groet, Eduard
Als je de thermostaat verwijdert komt de motor veel langzamer of zelfs helemaal niet op bedrijfstemperatuur. Moet je in dit koude kikkerlandje niet doen maar in de hete Sahara kan het oververhitting voorkomen.

Groeten, Louis
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door erichendri »

Thermostaat gewoon laten zitten.
Je zit ook nog met de hen en terugreis.
En mocht hij stuk gaan, dan gaat hij automatisch open staan.
En vergeet niet de erg koude nachten in de woestijn niet.
Bere koud en kans op vorst.

Eric
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

Hierbij enkele foto's.
Rhino roofrack http://www.rhinorack.nl/AccSubCategory_ ... 29_69.aspx

Reserve stuf onder andere:
Luchtfilters -2-
Interieurfilter
Koelvloeistof
Olie
V-snaar
Tirerips
Ducktape
Grote schep en klapschep
Jerrycans -4-
Binnenbanden -2-
Voetpomp (voor het geval de elektrische pomp het begeeft)
Sleeplint
Waffles
enz
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reservewiel blijft makkelijk toegankelijk. De bestaande originele delen zijn verwijderd en kunnen naderhand gemakkelijk weer teruggezet worden.
Afbeelding

Afbeelding
Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door erichendri »

Nog één opmerking.
Weet niet of er 2 koelventilatoren aan gaan als de motor te heet wordt.
Je dealer zou dat even kunnen doorlussen.
Met de airco aan doen ze het volgens mij wel alle 2.
Maar ja, de airco koeling draait niet konstant.

Eric
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

erichendri schreef:Thermostaat gewoon laten zitten.
Je zit ook nog met de heen en terugreis.
En mocht hij stuk gaan, dan gaat hij automatisch open staan.
En vergeet niet de erg koude nachten in de woestijn niet.
Bere koud en kans op vorst.

Eric
De temperatuur in Tunesië en de Sahara is lager dan in de zomer. Het is daar inmiddels herfst geworden en de nachttemperaturen gaan naar circa 5 a 8 graden. Mogelijk geen vorst maar dat kan ik pas vertellen wanneer ik weer in NL terug ben. Kunnen gelijk mijn winterbanden weer van stal ;) . Neem een warme slaapzak mee want we slapen naast de wagens in een (eigen) tentje.

Tja, overdag moet ik wel rekenen op 30 graden.
Aan de thermostaat zal ik voorlopig niets doen, heb vaker bij hoge temperaturen van +35 gereden en geen last ergens van gehad.
Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door donald »

Een beetje laat misschien maar kijk eens bij buurmanontour.wordpress.com.
Een bijzondere reis met een Subaru minibus met prachtige kleuren zullen we maar zeggen.
Leuke site met ervaringen van ruim 8.000 km van Adam naar Dakar.
Misschien kunnen ze je voorzien van extra info...
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door erichendri »

Heb bij mijn vorige subaru ooit de thermostaat eruit gehaald wegens hoge
motortemperatuur in zuid-Frankrijk.
Heeft helaas niets geholpen.

Eric
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

donald schreef:Een beetje laat misschien maar kijk eens bij buurmanontour.wordpress.com.
Een bijzondere reis met een Subaru minibus met prachtige kleuren zullen we maar zeggen.
Leuke site met ervaringen van ruim 8.000 km van Adam naar Dakar.
Misschien kunnen ze je voorzien van extra info...
Altijd leuk een kort verhaaltje/ toelichting bij foto's. Leuke minibus.
Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Reisverslag Forester door Tunesie / Sahara deel 1

Bericht door eduard »

Onlangs is het reisverslag gepubliceerd van de Forester door Tunesië. Omdat niet iedereen lid is van de Subaru Club Nederland, heeft niet iedereen de mogelijkheid gehad het verslag te kunnen lezen.
Komende dagen zal ik dan ook het complete (uitgebreide) verslag doen van de Tunesië reis met de Subaru Forester My09.

Deel 1:
Afgelopen jaar had ik mij ingeschreven voor een georganiseerde Sahara Adventure, een reis door de Sahara duinen van Tunesië. Dat leek mij wel een avontuur en uitdaging met de Subaru Forester MY09. Bij een informatie dag werd geadviseerd de bagage vast te kunnen zetten, extra reserve onderdelen, 4 extra benzine jerrycans, schuimblusser, bandencompressor, sleeplint etc. mee te nemen. Zo gezegd zo gedaan. Achterbank plat gelegd en met behulp van hulpframes een houten plaat over de gehele lengte van achterbank tot achterklep te monteren.
Afbeelding

Met behulp van speciale railsen en variabele bevestigingsogen kan de gehele bagage vastgesjort worden. Door een scharnierpunt is het reservewiel altijd bereikbaar. Subaru Dealer Niestcar te Heemskerk was zeer behulpzaam om reserve parts mee te geven, zoals extra luchtfilter, interieurfilter, koelvloeistof, ventilatorriem, reserve binnenbanden etc.

De reserve binnenbanden worden alleen als nood gebruikt wanneer de reservewiel ook lek gereden wordt. Het monteren van een extra binnenband is niet ideaal maar dan kan je in ieder geval verder rijden. In de Sahara zijn immers geen reserve banden voor handen.
Op de dakdragers is een Rhino-rek gemonteerd voor o.a. meenemen van de jerrycans.

Na het voltooien van de voorbereidingen vertrok ik donderdag 10 oktober 2013 en net voor Zwitserland een Duits gasthof te Buggingen-Seefelden gevonden die nota bene ook zelf druivensap en wijn bottelde en ja, dat smaakt altijd goed na een auto rit. Mijn co-piloot zou pas in Tunesië instappen, tot die tijd reed ik alleen.
Na een verdiende nachtrust via Facebook contact gemaakt met mede reisgenoten rijdend in een LR Defender. In Basel bij tankstation afgesproken en samen verder gereden tot over de grens Italië. Daar scheiden onze wegen. Zij hadden een hotel gereserveerd en ik niet. Daarna tot 50 km boven Genova van tolweg af en binnendoor naar het zuiden gereden. Een geweldig mooi zeer smal bergweggetjes waar nauwelijks 2 wagens elkaar kunnen passeren en op zoek naar een plek voor de overnachting. De Fozzy is hier helemaal in zijn element, schitterend stuurwerk. Pas na 30 km bed & breakfast gevonden na eerst een Italiaan te hebben aangeschoten. Met houtje touwtje Engels kon hij mij een b&b in het dorpje aanwijzen. Zo, onderdak voor die nacht was weer geregeld. De volgende ochtend vroeg wakker geworden door een k*% haan. Kippensoep vanavond denk ik....

De noodzaak om te tanken wordt wel nijpend als de naald van de brandstof van de Fozzy tegen het rood begint af te dalen. In de verte nog geen pomp gevonden, maar gelukkig was het nog circa 20 km tot de havenplaats Genova waar aldaar het eerste vocht in de tank kon glijden. De andere reisgenoten hadden zich inmiddels ook verzameld met landrovers: 2 defenders en 1 Discovery. Het inschepen van de voertuigen hebben de Italianen niet onder de knie. Alles verloopt ongelofelijk chaotisch. Auto’s vet overbeladen blijkt heel normaal te zijn, complete huisraad, fietsen en zelfs scooters vastgebonden op het dak, van vering was nauwelijks nog sprake.
Afbeelding

Zondag 13-10-2013 aankomst in de havenstad Tunis Tunesië. Uit de boot en langs de douane (inklaren van de wagen) en politie controle was net zo chaotisch als bij het inladen Italië. Wat duurt dat allemaal lang. Auto’s kris kras door elkaar en het recht van de sterkste geldt hier zeg maar. In aardedonker in colone naar hotel gereden 65 km verderop kustplaatsje Hammamet. Stelletje meloten die ooit een rijbewijs hebben behaald. Auto’s zwalken over de weg. Lopen langs de donkere weg en brommertjes en fietsen zonder licht is heel normaal hier. In hotel was tegen 24:00 uur weinig meer te eten. Zat er toch nog een rups tussen mijn sla, Leve Tunesië! Maar goed, magen gevuld en,…eindelijk een bedje.

Maandag 14-10-2013 uit Hammamet richting het zuiden en rijdend langs eindeloze olijven plantages. Laatste 40 km ri Sahara begint de omgeving droog en woest te worden. De Fozzy heeft het helemaal naar z’n zin. Inmiddels tank met de broodnodige brandstof voorzien eveneens de extra 4 jerrycans a 20 liter, totaal 80 liter. Benzineprijs per liter circa 75 eurocent. Tevens de water jerrycans volgegooid totaal 45 liter voor wassen en tandenpoetsen en 30 flessen a 1,5 ltr drinkwater in de Fozzy geladen. En dat moet allemaal meegenomen worden tijdens de trektocht door de Sahara naast je reisbagage. Nu begrijp je dat dit ook goed vastgesjort moeten worden in de bagageruimte.
Afbeelding
Afbeelding
Voor de Sahara een hotelovernachting in Matmata, hotel Matmata. In dit dorp heeft een bijzondere attractie in het grothotel Sidi Driss, waar George Lucas delen van Star Wars opnam. Een bezoekje aan het voormalige filmstudio is de moeite waard.

De volgende morgen over een schitterende track richting de Sahara waarbij contact met de buitenwereld is verbroken, geen internet en/of gsm bereik voor enkele tot vele dagen. De reisleider heeft natuurlijk wel een satelliet bij zicht mocht (medische) hulp noodzakelijk zijn. Overigens wordt toegang tot de Sahara verleend indien er een ervaren gids mee reist. De Sahara reis is niet geheel vrij van risico’s.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Ksar Ghilane begint de echte Sahara. Een spannend moment was aangebroken. De zandduinen in met de Fozzy ging erg goed, maar na de eerste kilometer liep de wagen vast. Ervaring met het rijden over de zandduinen had ik niet dus dat was erg spannend. Een zandduin moest overwonnen worden echter de snelheid was net te laag waardoor de wagen op zijn buik bleef steken met als gevolg dat de voorwielen in het luchtledige bleven hangen, zo moet het dus niet dacht ik zo. Dat voelt wel raar want er was geen beweging meer in te krijgen, goed vast dus. Sleeplint aan de achterstaande Discovery doet wonderen en een klein trekkie naar achteren was voldoende. Banden aflaten tot circa 1,3 bar en opnieuw de zandduinen beklimmen. De adrealine stijgt tot grote hoogte want over de top maak je een duik naar beneden met je zwaar beladen Forester.
Inmiddels esp uitgezet. Dat rijdt direct veel relexer.
Daaropvolgend kwamen de hoge korte duinen die volgens de gids technisch moeilijk zijn. Hoewel de Fozzy hard moest werken lukte het een duin niet over heen te komen. Het zand lijkt op meelstof. Ongelofelijk fijn/zacht, je kunt er bij wijze van pannenkoeken mee bakken... Na diverse pogingen lukte het niet. Lage gearing, 1e versnelling, vol gas en koppeling vrijgeven. De eerste meters wordt moeiteloos gretig de zandheuvel genomen maar hoe meer meters worden gemaakt hoe lager het toerental tot de boxer stikt. Kl#%@ ik heb vermogen cq koppel tekort om de heuvel te bedwingen. Moest de laatste meter hulp krijgen van de grotere 4x4 jongens.
Datzelfde traject liep voor een van de Defenders zeer slecht af.
Bij hetzelfde dal met daarop volgend de beruchte helling vernielde de Defender zijn beide streekassen. Kon niet meer voor of achteruit. De 2e Defender deed nog een poging om de gestrande Defender vlot te trekken maar dat mislukte. Dit was dus een slagveld. Hulp van de hulpdienst met een Unimog moest ingeroepen worden om de Defender af te voeren.
Afijn, mijn Fozzy stond nog steeds vast. De volgende wagen Discovery zou de Fozzy lostrekken. Ook deze kwam vast te zitten en duurde meer dan een uur voor wij die uitgeschept hadden. Dat betekent dat op hetzelfde moment al 3 van de 5 wagens tegelijkertijd vaststonden. Inmiddels donker geworden en tenten opgezet. In de tussentijd kwam toevalligerwijs een ex-leger MAN-truck langs en sleepte de geruïneerde Defender uit het dal om iets verderop de schade te experteren.
Afbeelding

Einde deel 1
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1)

Bericht door niksnut »

mooi verslag. kan niet wachten op t vervolg .

vrienden zijn ook al een paar keer met Sahara adventure op pad geweest maar dan Libië.
staan tussen de foto's op de website. Toyota Landcruiser.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 2)

Bericht door eduard »

DEEL 2
Omdat het al zo laat was geworden hadden wij besloten in de open lucht te slapen. Mooie uitdaging dacht ik zo. Halverwege de nacht kwam de wind opzetten en s’ochtends bleek dat in mijn slaapzak net zo veel meelzand in als buiten aanwezig was, geen succes dus. Toch nog enkele uren geslapen naast de Fozzy. De volgende dag met een klein rukje van de Discovery de Fozzy vlotgetrokken. De gestrande Defender bleek niet ter plekke te repareren. Wel konden zij met een 4×4 huurauto de reis voortzetten. De colone over de duinen kon verder. En toch iedereen weer verbazen over de capaciteiten van de Subaru.
Afbeelding
Foto: Een beleving een nachtje in de open lucht slapen in de Sahara.
Afbeelding
Afbeelding
Foto: Alle wagens banden af laten lopen voor meer grip.
Afbeelding
Na de duinen rijden over de pistes. Al spelend tussen de lage en hoge gearing, merendeel in de 2e versnelling, maar op vlakke stukken soms ook drie. Ophopingen van duinen over de weg (helaas geen foto’s) in 2 + lage gearing, slalommen om de struiken en losliggende rotsen en stenen. Zelfde snelheid als de big 4×4 jongens. Soms gemene zandhobbels welke met gepaste snelheid genomen moesten worden (i.v.m. de bumper) maar verder fantastisch met de Subaru te rijden. Comfort uitstekend in tegenstelling tot de Defender waar kunstgebit los rammelt, haha. Rijden over de zandhobbels zijn verradelijk, je snelheid is er direct uit en stilstaan betekent vastzitten.
Afbeelding
Afbeelding
Bij de volgende hogere duinen aangekomen was niet om zenuwachtig van te worden maar gezien de enorme bagage aan extra brandstof, water, tent en de hele mik mak begon ik mij niet echt lekker te voelen wat de Fozzy te wachten stond. Eerst de Discovery de zandduin op. Help…redde het niet in een keer. Met schep en zweet werd deze vrij gemaakt om vervolgens zijn weg naar boven te vervolgen. Met deze wijsheid was het onze beurt. Yes,… in een keer boven, maar…. een 180 graden bocht moest worden gemaakt en esp was uitgezet met als gevolg dat de draai de Fozzy moeilijk de bocht in te krijgen is. Mede door het scheppen van zand door de bumper verlies je gewoon teveel snelheid. Tja, …heuveltje ook in 2 keer moeten nemen. Eenmaal boven gekomen wachten op de volgende wagens. Ik kijk zo naar de volgende etappes en ik denk….het is wel een standaard fabriekswagen en banden zo gekocht in de showroom zonder aanpassingen voor het serieuze off-road werk, zwaar beladen en dan zo ver de duinen in gekomen vindt ik al een hele prestatie, terwijl de andere deelnemers de wagens voorzien zijn van diesels, meer mogelijkheden in de overbrenging, grotere bodemvrijheid en enigszins aangepast hebben. Terwijl ik weg wil rijden was de wagen al weer door het meelzand gezakt. Geen beweging meer in de krijgen. Met de malaise in mijn achterhoofd van de Defender in het zand heb ik besloten het materiaal heel te houden en heb de tocht jammerlijk moeten opgeven.
Afbeelding
Zandpiste
Afbeelding
Kiezelwoestijn
Afbeelding
Kiezelwoestijn met zanderige stukken, fantastische ervaring om te berijden
Afbeelding
De magen onderweg gevuld in een verlaten "restaurant" eenzaam in de wildernis. Onze kok welke mee was op de reis zorgde voor alle maaltijden en lekker koken kon die man zeg.
Afbeelding
Tentje opgezet onder de strak blauwe hemel. (voor de liefhebbers van fotografie: op statief en sluitertijd circa 25 sec open)
EINDE DEEL 2
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2)

Bericht door the dude »

Ik heb er ff over gedaan, maar WAT een belevenis, zeg. Eigenlijk lees ik zo'n beetje alles, maar hier heb ik een abonnementje op genomen. Ook mooie foto's :okeee:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2)

Bericht door niksnut »

die laatste foto is een subaru advertentie waardig. wat mooi man
Gebruikersavatar
Ruudr
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:05

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2)

Bericht door Ruudr »

Erg leuk verslag! Als ik dat zo lees zou ik ook graag zo'n tocht maken.
Mooie foto's ook!
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2+3)

Bericht door eduard »

DEEL 3
Het valt niet mee om enkele foto's te kiezen uit mijn enorme verzameling.

Afbeelding
S’avonds gezellig met z’n allen bij het vuur. De omgeving is muisstil, geen lawaai auto's, buren, brommers/scooters, prachtig.
Afbeelding
Een van mijn favoriete foto’; Ochtend zon in de Sahara.
Afbeelding
Het afval tijdens de reis wordt verzameld en ter plekke verbrand. Mede dankzij een liter benzine uit een van mijn jerrycans.
Afbeelding
Met de reis gingen mee een Kok, een Mecanicien en de reisleider. Reisleider is zelf in Tunesië geboren maar woont al jaren in NL. Wel zo handig.

De tweede nacht doorgebracht in de Sahara, maar nu in een tent. Na een duidelijke instructie van de reisleider hebben wij de groep verlaten en rijden over een immens lange piste met veel meelzand om zo de Sahara te verlaten tot de hoofdweg. De juiste instructie is hard nodig omdat je dan echt niemand tegenkomt behalve dan kamelen terwijl het buiten +35 graden is. Om je heen is niets anders dan steppe, zand, grind etc. en met een snelheid van max 50 km/u, de weidsheid en verlatenheid is overdonderend. De weg is zo onvoorspelbaar dat harder rijden veel risico’s met zich mee brengt met af en toe ribbels in de weg die de auto erbarmelijk doet trillen. De Subaru hulpdienst of ANWB zitten niet om de hoek! Mijn mede bijrijder werd al zenuwachtig vanwege de eenzaamheid hier en je komt geen sterveling tegen. Je bent op de weg naar het noorden zo ver van de bewoonde wereld, dat je je afvraagt, of je nog wel op dezelfde planeet bent. Uiteindelijk na ruim een uur rijden de hoofdweg naar Douz bereikt. In de bewoonde wereld was weer GSM bereik en via sms de organisator op de hoogte gebracht dat alles ok was en veilig de Sahara verlaten hebben. Veiligheid staat op nr 1.
Afbeelding
Kamelen spotten

Omdat wij de route zelf moesten improviseren hebben wij besloten de hoofdwegen te vermijden. De route ging door mini dorpjes waarbij je het gevoel geeft dat je ergens midden in Afrika rijdt en geen toerist te vinden behalve wij dan.

Van Douz langs vele dadelpalmen (naar verluidt de beste dadels ter wereld) via omweg El Faouar, El Dergine richting Kebili. Hier begint het zoutmeer Chott el-Djerid. Deel van het zoutmeer op een bestaande track gereden. Een paar 100 meter was zo glad dat de Fozzy nauwelijks vooruit te krijgen was, zo glad als ijs. Nog nooit meegemaakt, heel apart. Maar met esp uit geen probleem. Je zou hier maar met een 2wiel aangedreven auto rijden..kansloos. Zou prachtig zijn met de nieuwe Forester met X-mode, wellicht hetzelfde als mijn Fozzy….? Van Kebili over de geasfalteerde weg (saai) naar Tozeur. Een weg van bijna 100 km dwars door de zoutvlakte en uiteindelijk een hotel gevonden, Residence L'Oued. Prachtig zoals de mensen allemaal buiten leven, zwart van de mensen. O o o je voelt je wel bekeken door de lokale bevolking of zou het zijn door ons Halfords vlaggetje boven op het dak?! Tot nu toe het mooiste hotel voor een 2-persoons kamer 60 dinar (eur 28,-) logies met ontbijt. Uitslapen is er niet bij, want het ochtendgebed om 6:15 uur vanuit de schillende moskeeën weerklonken over de stad.
Afbeelding
Dadel-plantage

Afbeelding
Afbeelding
Glibberen over de zoutvlakte.
Afbeelding
De enige geasfalteerde weg dwars door de zoutvlakte

Afbeelding
Dit is (volgens mij) geen gifwater maar water van de zoutvlakte

Afbeelding
Het zout kan je gewoon van de grond rapen.

De volgende dag toerden wij langs het volgende zoutmeer Chott el-Gharsa naar de uitlopers van de Sahara-Atlas naar het oasestadje Chebika. Oud Chebika werd in 1969 getroffen door een alles verwoestende overstroming. Hier is het uitzicht over de huizen van het oude dorp en het palmbos bij Chott el-Gharsa in de verte fantastisch. Op dit zoutmeer is ook een gedeelte van Star Wars opgenomen.
Afbeelding
Weggespoeld (1969) dorp

Afbeelding
De lokale dorpelingen nemen hier een duik in de Oase. Dit bevindt zich tussen de dorre omgeving en zomaar een natuurlijke “zwembad” waar je heerlijk kunt afkoelen. Heb er overigens geen gebruik van gemaakt.

Kronkelweggetjes, bergdorpen en zelfs velen Berber woongrotten. Omdat de weg ons vrij hoog in het gebergte houdt, zien wij een groot netwerk van bergpaadjes waarover de Berbers, al dan niet met hun vee, van locatie naar locatie gingen. Ook hier is het natuurlijk gortdroog.

Langs de Algerijnse grens en passeren van een politiecontrole post zijn wij weer op onze terugreis en in Gafsa, ergens midden Tunesië, moeten wij navigeren met behulp van de wegbewijzerborden, maar wat nu als alles in het Arabisch vermeld staat? Vragen aan de locale inwoners krijg je een Arabisch antwoord. Aan de hand van de stand van de zon en kompas onze richting bepaald en verder gereden en uiteindelijk de hoofdweg kunnen oppakken. Onderweg weer enkele police en/of leger controle posten gepasseerd waarbij sommige dienders bewapend zijn met mitrailleurs. Bij een ervan werd onze paspoorten gecheckt. Het land bevindt zich in beperkte mate van waakzaamheid, omdat in de week dat wij er waren enkele grens politieagenten zijn dood geschoten, niet fijn dus. Uiteindelijk beland bij ons volgende hotel te Gabes aan de Middellandse zee.

EINDE DEEL 3
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2+3)

Bericht door the dude »

Staan de zoutvlaktes in verbinding met een zee of zo? Is het ook echt blubber zoals ik t zie?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2+3)

Bericht door petwr »

supergaaf verhaal (en foto's) eduard, geweldig ook dat je de kans hebt gehad om het te doen!
Plaats reactie