En alweer afscheid (na één maand!)

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Plusfast
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:12

En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door Plusfast »

Volgens iedereen hier, en ook volgens de meeste auto-deskundigen, zijn Subaru's de meest betrouwbare auto's ter wereld. Ooit dacht ik er ook zo over. Mijn eerste Subaru was een Legacy I (2.0 GL sedan, voorwielaandrijving) en daar heb ik zo'n vier jaar mee gereden. Één keer een kapotte waterpomp vervangen, en gelijk de distributie, maar dat was het dan ook in vier jaar. Toen ging er een aandrijfas stuk, en de koppling was tegelijk ook echt op, dus de Subaru ging weg. Om financiële reden kwam er een ander merk.

Een paar jaar later was ik weer eens op zoek naar een andere auto en ik kwam een Outback serie I tegen. Prachtige auto, lekker mee gereden, maar al meteen moest er een Lambda-sensor worden vervangen, en na ongeveer één maand ging er een koppakking stuk. Dat bleek een bekend probleem te zijn, maar voor mij werd reparatie te duur dus de Outback ging weg, weer voor een ander merk.

Zo'n maand geleden werd mijn toenmalige auto, een Berlingo, afgekeurd, onder andere de hele uitlaat moest vervangen worden, en dat werd mij te duur dus keek ik naar iets anders. Ik kwam een Legacy III Station tegen, 2.0 GL automaat, met net geen 170.000 km. op de teller, in nette staat. Hij klonk goed, reed goed, dus die aangeschaft. De foto's staan in "even voorstellen". Ik ben er een korte vakantie mee weg geweest, heb een paar lange ritten en veel korte gemaakt, en alles was in orde, dus fijn op vakantie met de Subaru. Ik was op weg naar Slowakije, via Tsjechie, en net voorbij Praag moest er even getankt worden. Direkt bij het wegrijden vanaf de pomp hoorde ik een naar bijgeluid, een soort van ratel of klop, vanaf de motor. Direkt de snelweg af en gestopt. Het bijgeluid was inmiddels een echt harde ratel, ook bij stilstand, en kwam dus echt vanuit de motor. Wegenwacht gebeld, die kwam, en meteen nadat de monteur de motor had gehoord zei hij dat de motor was overleden. Op de sleepwagen naar een servicepunt, en ook daar was de conclusie hetzelfde. Motor overleden. Een big-end (de verbinding tussen drijfstang en krukas) was stuk gegaan. Omdat er vrijwel meteen een hard geluid was is het waarschijnlijk niet het lager maar een bout geweest die stuk gegaan is.

Op dat moment heb je weinig mogelijkheden. Het enige wat je kan doen is de auto ter plekke verkopen aan een sloper, voor wat je er maar voor krijgt, en ander vervoer regelen. Dat hebben we dus maar gedaan. Wie dus op zoek is naar goedkope WRX-velgen, en in Tsjechie op vakantie is, moet maar even gaan kijken, waarschijnlijk zullen ze niet duur zijn...

Mijn vertrouwen in het merk is momenteel op een dieptepunt. Ik weet dat een big-end weleens stuk gaat, ik heb het zelf een keer gehad met een BMW motorfiets (ook een boxer!), maar daarvan was de motorolie ooit bijgevuld met tweetaktolie en het big-end lager was stuk gegaan. Dat gaf een zachte tik in de motor, en pas 15.000 kilometer later liep de boel vast. Van deze Legacy heb ik geen problemen kunnen vinden, en ook bij mijn eigen garage is er naar gekeken en geluisterd en alles leek prima in orde te zijn.

Ik weet dat er (veel) Subaru's zijn die wrijwel onverwoestbaar zijn. Een vriend van mij heeft op mijn aanraden een Legacy II (2.0GL, station, AWD) gekocht, en ondanks een woest gebruik gaat dat ding nooit stuk. Heb ik dan gewoon domme pech, of is er toch al iets aan de hand geweest?

Bert.
Subaru Legacy 2.0 GL Automaat Station 1999
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door the dude »

Het is idd een geval van veel pech, gewoon domme pech. En kan goed begrijpen hoe je je voelt, want ik heb zo'n beetje hetzelfde meegemaakt.

Ik heb een dik jaar geleden eenzelfde verhaal afstoken in mijn topic en ben ook huiveriger geworden. De "reis"auto is dan ook een Renault Kangoo geworden. Gewoon omdat ie lekker veel ruimte heeft en gemakkelijk in gebruik. 1.6L dus redelijk zuinig. Maar verder heb ik er niks mee. En toch werd er aan mijn geestelijke gezondheid getwijfeld.

Ik ben iig blij dat er zoveel gelukkige bezitters zijn van een Subaru, jammer dat bij ons het pechduiveltje meereed.


Succes en heel veel geluk met je volgende auto, Jan
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door SP-Boxer »

Het is heel zuur, maar er zal inderdaad sprake zijn van domme pech.

Mijn ervaring is precies tegenovergesteld. Met elke Subaru die ik tot nu toe gekocht heb, heb ik niks, nakkes, nada, aan problemen gehad. De oudste daarvan rijd ik alweer 8 jaar. (*klopt af*)
Met jouw auto (de 2.0GL automaat) zou ik ook huiverig zijn geweest voor de automaatbak, maar voor het blok nooit. Mits deze bij aankoop gezond klonk natuurlijk. De 2.0 is een verschrikkelijk degelijk blok.
Een uitgelopen drijfstanglager mag dan bij een 2.5 of een 2.0 turbo wat vaker voorkomen, dit ligt nooit aan een afgebroken bout.

Mijn advies: de aanhouder wint!
Ga weer opzoek naar een net exemplaar en uiteindelijk zul je er eentje vinden waar je jaren plezier van zult hebben!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door niksnut »

geheel met marcel eens. rij mijn hele leven al oude subbies en nog nooit stil gestaan. maar als monteur weet ik hoe link het is om gebruikt via b.v. marktplaats te kopen. je weet nooit wat de vorige eigenaar(en) hebben uit gespookt en of zo een blok ooit is heet geweest , op verkeerde of hele oude olie heeft gedraaid en hoe hij bereden is. das gewoon een risico. en je kunt het treffen.
daarnaast heeft elk merk zijn mindere modellen zo ook Subaru. het is bekend dat van de eerste generatie 2.5. de koppakkingen er tussen de 200 en 250 k gewoon uit gaan ongeacht je rij stijl.

zelf ben ik een enorme non turbo fan. de ei 16 /18 en 20. zijn echt onverwoestbare blokken mits normaal gebruikt en normaal onderhouden.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door SP-Boxer »

EJ15 t/m EJ22 is in non turbo inderdaad onverwoestbaar. Dan vergeven we de EJ16 zijn gevoelligheid voor een kantelende zuiger even, want daar worden ze heel oud mee.
EJ25 is niet alleen van de eerste generatie, maar eigenlijk alle generaties zwak. Het is een fijne motor, maar de koppakking gaat altijd!
"I feel Legacy"
Plusfast
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:12

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door Plusfast »

niksnut schreef:... als monteur weet ik hoe link het is om gebruikt via b.v. marktplaats te kopen. je weet nooit wat de vorige eigenaar(en) hebben uit gespookt en of zo een blok ooit is heet geweest , op verkeerde of hele oude olie heeft gedraaid en hoe hij bereden is. das gewoon een risico. en je kunt het treffen...
Als je niet over de financiële mogelijkheden beschikt om een nieuwe auto te kopen (en daar hoor ik ook bij) dan heb je weinig andere keus dan een gebruikte auto kopen. En of die nou van Marktplaats komt, of van een (merk)dealer, als koper kun je nooit zeker weten of de historie van de auto zoals die je meegedeeld wordt ook echt klopt. Daarom maak je een proefrit, kijk en luister je naar de motor, doe je een koude start, en een warme start waarbij je dus eerst ook controleert of het blok echt koud is voor de eerste start. Je draait een rondje linksom en een rechtsom met het stuur net niet tegen de aanslag om te controleren of er geen tik in de aandrijfassen zit, je maakt een geforceerde noodstop om het remsysteem echt te testen, je bekijkt de oliepeilstok om te zien of de olie geen smudge heeft en wel goed eruitziet. Noem het maar op, ik heb het allemaal gedaan.

Deze auto zag er fatsoenlijk uit, hij klonk goed, en technisch gezien was er niets verkeerds te constateren. Als dat wel zo was geweest dan had ik 'm niet gekocht. Ik heb eens een proefrit gemaakt met een Impreza 2.0 waarbij ik een tik in het blok hoorde, waarschijnlijk een big-end met problemen. Die heb ik dus laten staan. En ook wel andere Subaru's die niet echt fris klonken of uitzagen heb ik allemaal niet gekocht. Maar een bout van een big-end die op breken staat, hoe moet je dat constateren? Hoe kan dat te maken hebben met verkeerde olie? Of met foutief rijgedrag? Zeker als zoiets nergens anders uit blijkt? Aangezien het merk Subaru niet echt heel geliefd is (zoals Opel en VW wel dus) worden de meeste Subaru's gekocht en gereden door mensen die iets met het merk hebben. En dat zijn dus meestal liefhebbers van auto's en van mooie techniek. Het soort mensen dat een auto dus netjes bijhoudt. Op tijd de olie vervangen door goede merk-olie. Op tijd de beurten laten uitvoeren door een (merk)dealer. Ook van dit exemplaar was het onderhoudsboekje tot aan de 108.000 km door merkdealers ingevuld. Daarna niet meer, waarschijnlijk doordat de toenmalige eigenaar het onderhoud zelf is gaan doen, of bij een ongebonden garage liet doen. En voordat daar commentaar op komt, ik laat mijn auto-onderhoud wat ik zelf niet kan doen al ruim 25 jaar door een ongebonden garage doen, steeds dezelfde, nadat ik twee keer door een merkdealer ben opgelicht. Geen Subaru-dealers trouwens, één keer Opel en één keer Citroën.

Domweg stellen dat auto's die via Marktplaats worden aangeboden verdacht zijn slaat nergens op. Ook zeer gerenommeerde bedrijven bieden hun auto's op Marktplaats aan, simpelweg omdat het de grootste is in Nederland qua aanbod van gebruikte auto's, dus wie een auto zoekt begint daar tegenwoordig. Ik dus ook. Ik ben eigenaar geweest van ongeveer dertig auto's in de loop der jaren. Daarnaast heb ik anderen geholpen om een auto te kopen, nog eens zo'n dertig schat ik zo. Van die zestig auto's zijn er minder dan tien matig tot slecht geweest, waarbij met de meeste nog zeker een half jaar tot een jaar gereden is. Slechts TWEE van deze zestig auto's heeft het al na ongeveer één maand begeven. En dat waren alletwee Subaru's, en alletwee van mijzelf, en pas in de laatste veertien maanden, dus echt geen beginnersfouten.

Van de Outback had ik het kunnen weten, dat geef ik toe, maar van deze laatste Legacy zie ik niet hoe ik dit had kunnen voorkomen. Ik heb bewust voor het meest betrouwbare merk gekozen, en voor het meest betrouwbare blok van dit merk. De automaatbak was enigszins een gok, omdat daar (voor mij) niet veel informatie over te vinden was, maar de tweeliter van Subaru uit 1999 staat toch bekend als onverwoestbaar. Alleen bij mij nu dus niet meer. En van mijn vrouw mag ik nu dus geen enkele Subaru meer kopen... en ik kan haar geen ongelijk geven.
Subaru Legacy 2.0 GL Automaat Station 1999
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door RJS »

Wat een verhaal. Balen voor je. Wat wordt het nu?
Plusfast
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:12

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door Plusfast »

RJS schreef:...Wat wordt het nu?
Op dit moment ben ik nog op vakantie in Slowakije, met een gehuurde Seat Alhambra TDI. Ruime auto, goede airco, behoorlijk zuinig, maar niet mijn eigen auto... Ik ga over een paar dagen terug, met een andere huurauto, en dan ga ik in Nederland wel weer een andere auto zoeken. Mijn vrouw vindt een Impreza te klein en het vertrouwen in de Legacy's is ongeveer weg, dus het zal wel een ander merk gaan worden. En dan heb ik nog geen idee wat voor één. Ik wil het liefst weer precies dezelfde auto als ik had, een Legacy 2.0 GL Station AWD Automaat, maar aangezien we ook veel geld verloren hebben op de laatste Legacy zal dat er niet in zitten, nog afgezien van het verdwenen vertrouwen dus. En voor het budget wat we dan wel hebben wordt de keus nogal beperkt, zeker als je toch een betrouwbare auto zoekt. Waarbij ik dan wel wil opmerken dat wat mij nu gebeurd is, met iedere auto van ieder merk kan gebeuren, gewoon domme pech die niet te voorkomen valt.

Heeft iemand hier misschien een zeer betrouwbare auto staan waar ie voor een paar honderd euro afscheid van wil nemen? Liefst ook nog lekker ruim, met een stevige motor maar wel een laag gewicht graag...
Subaru Legacy 2.0 GL Automaat Station 1999
Plusfast
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mar 2012 23:12

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door Plusfast »

De Legacy is definitief uitgevoerd, wordt in Tsjechie gesloopt of weer rijdend gemaakt, daar heb ik geen zicht meer op. Ik heb een Peugeot Partner Combi aangeschaft, een rode, en daar zit wel een soort van logica in. Toen mijn blauwe Outback stuk ging heb ik een blauwe Citroën Berlingo gekocht, omdat ik iets goedkoops zocht om zeker een jaar mee te rijden zonder kosten, en nu ging mijn rode Legacy stuk, dus werd het een rode auto van hetzelfde soort... Of er ooit weer een Subaru komt? Nog geen idee. Ik blijf het mooie techniek vinden, en de reputatie van betrouwbaarheid ken ik ook, alleen bij mij blijkt dat laatste dus niet geheel juist te zijn...

Maar voor het komende jaar of zo ben ik dus weer weg hier. Groeten allemaal!
Subaru Legacy 2.0 GL Automaat Station 1999
Berrie120
Berichten: 963
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:17

Re: En alweer afscheid (na één maand!)

Bericht door Berrie120 »

Ik kom net terug van vakantie in oostenrijk.

Onderaan of boven op de berg zie je daar allemaal hele oude afgetrapte subaru's staan zonder kenteken van de ALM eigenaren.
Waarom:

Die worden daar dagelijks/wekelijks gebruikt om op de meest ontoegankelijke frostwegen( keien, stijl, bochtig, en er wordt niet sneeuwgeschoven ) naar boven en beneden te rijden.

Onder aan de helling stappen ze over in de nette auto voor de openbare weg.

Ik denk dat je echt pech hebt gehad.
Plaats reactie