Caravan achter de Subaru !!!

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

Hallo mede-forummers.
Ik ben een echte optimist en zeg, "het is januari, we gaan weer richting vakantie".
Wij hebben nog geen ervaring met de Boswachter, in combi met de caravan.
Nu staat Subaru, en met name de Legacy en Forester bekend om zijn uitstekende gedracht qua caravan trekker. Toch kom ik niet heel erg veel ervaringen tegen op dit forum. Mijn vraag is, zouden jullie je ervaring hier willen delen en hebben jullie bv ook tip en dergelijke.
Dit geldt natuurlijk voor alle Subaru rijders
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

Jeetje.

Mijn legacy heeft niet zl veel problemen met een knaus van 1300 kilo
en 5 meter lang maar de lage toerentallen van je vorige octavia tdi
kun je wel vergeten.
Je zult nu dus toeren moeten maken maar dan rijd je ook echt overal tegen op.
Let wel op als je moet wegrijden op een helling.
Door de 4WD verbrand je eerder de koppeling dan dat je voorbanden slippen.
Je zal het wel ervaren meg je eerste caravan rit.
Oh ja, lage gearing is erg handig met de caravan bij wegrijden.
Rijdt anders eens een keertje weg op een steile helling in een parkeergarage.
Heb zelf een automaat dus ik heb op de helling helemaal geen probleem.

Eric
Gebruikersavatar
nielsje200
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 nov 2012 20:26

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door nielsje200 »

of achteruit in 30 cm blubber met 4000 kilo aan je trekhaak...
Ruik je de koppeling ook erg...XD
Nothing Can Stop A Subaru!
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door roozdijk »

Ton,

Ik rijd (zie Voorstellen) nu zo'n vier jaar met de Forester en de caravan. Voor die tijd alleen met bagagewagen (Saris) en vouwwagen (Holtkamper) gereden. Bewust de keuze (net als jij) voor de Forester gemaakt, en tot volle tevredenheid. Nog nooit een situatie gekend waarin de controle auto/caravan verloren dreigde te gaan. De caravan heeft een stabilisatiekoppeling (gebruik ik wel, maar alleen op de snelweg), en zonder die stabilisatie rijden is geen enkel probleem in ons geval. Wel is de caravan gestroomlijnder dan andere modellen, scheelt waarschijnlijk wel het nodige. Caravan weegt zo'n 1200/1250 kg, dus geen echte lichtgewicht.

Tav. het rijden: inderdaad veel de lowgear gebruiken bij wegrijden, rijdt zoveel makkelijker, je hebt veel sneller power. Doorschakelen naar z'n 2 low, en daarna naar z'n 2 high, en dan verder. Gaat allemaal probleemloos. Wel op toeren blijven (zie ook caravantrekker.nl, zij hebben oa. een document Rijden in de Bergen te koop). De Forester heeft z'n maximale koppel bij 3600 toeren, en als je daar een beetje op rijdt, gaat het zondermeer goed, voel je duidelijk dat de auto veel power heeft en dat rijdt gewoon erg prettig. Bij beklimmingen niet teveel onder de 3000 toeren zakken, op tijd terugschakelen. Schuw de hogere toeren (4000/5000) dus niet, caravanrijden past niet bij het Nieuwe Rijden.

De power moet je juist gebruiken, soms geeft een situatie echt een kick, als je andere combi's of vrachtwagens moeiteloos passeert op een helling, waarbij je eigen snelheid zelfs toeneemt. Bij afdalingen rem je zoveel mogelijk op de motor, ook dan lopen de toeren aardig op, kan ik je melden. Je kiest de versnelling waarbij de combi niet meer versneld, dan zit je safe. Kan dus ook een lowgear stand zijn. Let op: je snelheid is gematigd, en uiteraard wordt er ook geremd indien nodig, maar met beleid. Altijd eerst afremmen op de motor.
Dat is het grote voordeel van de Subaru's low/highgear, we hebben 10 versnellingen ter beschikking. Da's erg prettig, zeg maar. Ik maak me eigenlijk nooit echt zorgen over de te rijden route, alle wegen zijn te doen met de Forester. Enige restricties zijn er wel: een B-weggetje in bergachtig gebied waar je elkaar niet kunt passeren is minder handig. Frankrijk heeft die wegen, Noorwegen heeft die wegen. Da's is voor mij dus eerder de belemmering (en de mening van echtgenote!) dan de gedachte dat de Soeb het niet redt. Ik denk nl. nooit dat de Soeb het niet zal redden ;-)

Met solo rijden pogen we mee te doen met het Nieuwe Rijden, want dat scheelt wel in het verbruik.

Tjerk
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

Kijk, zo wordt het al een aardig info topic.
Yes Eric, die lage toeren van de Octavia (320Nm/1750 toeren) zijn idd verleden tijd. In dat opzicht ben ik de afgelopen 7 jaren verwent. Tot 2005 waren we in bezit van een Impreza Plus 20X waar we 2x meer naar Tsjechië zijn geweest. Heb dus al wel wat ervaring met AWD. Maar zoals Tsjerk schreef, dat hij nooit het idee had, dat de Boswachter het niet zou redden,,,,, dat hebben we met de Octavia wel eens gehad. In Portoroz, Slovenië, bij een steile klim in de file, waar we als nummer 50 stonden te wachten voor stoplichten. En waar bij elk groen licht, helaas maar 3 auto's door konden. En tot overmaat van ramp had het net geregend waar het al maanden bloed heet was geweest. Een keer of 15 met slippende banden optrekken met alleen voorwielaandrijving en een caravan op de haak,,,, het zweet stond dik op onze rug kan ik je vertellen. Ik denk dat mijn vrouw een keer of 10 heeft gezegd, "hadden we de Su nog maar".
Gelukkig weer een Su dus, hoewel de Skoda ook een beer van een caravantrekker was/is. Het zal weer even wennen zijn, spelen met Hi / Low tijdens het optrekken. Verheug met er wel op.

Afbeelding

Deze moet hij naar onze vakantiebestemmingen brengen, beladen en wel 1100 kg.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door SP-Boxer »

Realiseer je inderdaad altijd dat je met een benzine auto onderweg bent. Ik rijd zelf niet met caravan, maar heb als kind bij mijn ouders op de achterbank zo'n beetje alles meegemaakt in de Legacy + caravan. Nooit laat de auto je in de steek.
Tot de assen in een zompig grasveld gezakt en gewoon 4 Tsjechen een zetje laten geven tegen de caravan. Stuur volledig om en vòila de 2500kg combinatie kan weer verder.

Solo heb ik in de 2.2 ook nog nooit het gevoel gehad dat ik teveel van de auto vroeg. Bergritten ook rustig hele stukken volle bak gereden. Als het blok maar warm is, dan kun je rustig 6000rpm draaien. De auto geeft er echt niets om.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

In files op een helling is het een tip om grotere gaten te laten vallen voordat je weer aansluit.
Verg je minder van de koppeling, ook al omdat deze toch al meer belast wordt door de zware caravan.

Eric
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door roozdijk »

Klopt Eric, afstand houden in een file bergop is een goede tip. Als de file langzaam doorrijdt, lowgear kiezen en rustig doorrijden, gaat vanzelf. Kom je stil te staan, de hillholder doet zijn werk (erg prettig). Bij wegrijden komt de auto vanzelf los. Nog een tip in deze: laat het loskomen van de remblokken vs koppelingspedaal nakijken indien je twijfelt aan het moment van vrijkomen. Als je het gevoel hebt dat de zaak een beetje "plakt" bij wegrijden, even opnieuw laten afstellen, want dat is killing voor je koppeling.
Eea. eenvoudig te controleren op een kleine helling, oprit of een stuk weg wat iets oploopt.

Ton, die problemen bergop in een lange file, je gaat het leuk vinden, bergop met de combi, echt ;-) Geen natte rug meer.
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

Eerlijk gezegd is de automaat de betere trekauto als het op wegrijden
vanuit stilstand betreft, met name op de hellingen.
Rijdt de combinatie dan is de handgeschakelde subaru de betere trekker.
Heb bij mijn automaat maar 4 versnellingen en dat is er helaas ééntje te weinig.
Op de snelweg houdt dat in dat bij 95 km/u (GPS snelheid) op de glooiende
Duitse of Franse snelwegen regelmatig naar de 2de versnelling moet
om niet teveel snelheid terug te zakken.
Er hangt dan een 1300 kilo zware caravan achter.
Mijn auto heeft ook maar 125 pk.

Eric
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

We gaan al jaren richting Kroatie en dan kon je ook door Oostenrijk. Maar voor het zo is gaan we, zoals elk jaar, regelmatig een weekendje weg met de sleurhut. Zal eens een heuveltje (Lunterse berg) pakken om te voelen hoe het is.
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door roozdijk »

Weekendje weg? Camping Oosterberg, Epenheide, Zuid-Limburg. Aanrader en .... heuveltjes !
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

Zo te zien mooie ruim opgezette camping. De omgeving is zeker mooie. Mountenbike's achter op de sleurhut en gaan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

Ougie

Ik zou zelf dan eerder naar Limburg gaan.
Of beter nog via Luik naar Eupen gaan.
Daar eraf en binnendoor naar Epen.
Heb je gelijk ervaren hoe de combi bij Luik omhoog klimt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

Foutje door een snelle vinger en niet opgelet.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

mooie camping en aantrkkelijk geprijsd.
Is het soms een boerencamping???

Eric
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

Inderdaad lijkt hij om een oude boerderij gesitueerd te zijn.
Mooie omgeving om van daaruit een toerrit richting België/Luxemburg te maken.
Het is trouwens vlak bij Montzen in België. Volgens mij is daar een groepje van SCN geweest om foto's te maken op een vervallen rangeerterrein.http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopi ... 15&t=82261
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door fahtal »

zeer goede camping die oosterberg. ook erg leuk voor eventuele kids.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door richardcabrio »

hoi

heb een paar vragen voor de forrester rijders

heb sinds kort de legacy en rijd dagelijks er naast een ssang yong musso
ben wel onder de indruk van de techniek van de legacy en de forrester zal er niet voor onder doen

wat weegt een forrester gemiddeld
wat mag er geremd achter hangen
is deze wagen continu 4wd of net als een 4x4 inschakelbaar tussen 2wd en 4wd
hoe de ervaring met rijden in echt terrein met deze wagen en niet op een bospaadje of zo,maar meer richting camel trophy idee

reden de ssang yong is van 95 en niet meer de jongste(350.000km op de teller)
de wagen weegt 1830 kg
mag max 2800 kg geremd trekken(doet ie ook bijna met een caravan van 10 meter en een gewicht van 2300 kg)en bijna dagelijks een autoambulance erachter
wagen is 4wd inschakelbaar en in het terrein een monster,(heb al eens in een drassig veld gestaan met de caravan tot zijn assen weggezakt in het veld en reed in 4wd laag gewoon weg alsof er niks achter hing)
kom soms met de wagen in situaties waar de weg echt weg is en het terreinrijden geboren wordt

ik wil dus even weten of de forrester hiervoor geschikt en eventueel een waardig opvolger kan wezen
de ssang yong is een 2.9 5 cilinder diesel motor van mercedes en geen turbo
Laatst gewijzigd door richardcabrio op 11 feb 2013 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door SP-Boxer »

Richard, je moet je duidelijk nog even inlezen in de auto's die Subaru maakt.
Subaru bouwt personenauto's met bovengemiddelde terreincapaciteiten. Subaru bouwt echter geen terreinauto's.

De krachtigste Forester (2.5XT) mag 1800 of max. 2000kg trekken. Voor de Legacy geldt hetzelfde (1800kg voor latere 2.5 modellen en 2000kg voor 3.0 modellen)

Als je dus echt een vervanger zoekt voor de Musso, dan heeft Subaru geen geschikte auto voor je. ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door richardcabrio »

hmmm jammer

heb sinds ik de legacy heb me wel een beetje verdiept in de materie van subaru
moet zeggen dat de techniek en betrouwbaarheid niet tegen valt van de wagen als ik hier zo lees

ik was dus eigenlijk alleen benieuwd als ik zo links en rechts lees of de fozzy ook een geschikte auto was

de ssang yong die ik nu hebt was ook een toevalstreffer waar ik overigens ook nooit van gehoord had
na enig uitzoeken bleek ssang yong van origine een bouwer te zijn van 4x4 en 6x6 vrachtwagens al van voor de eerste wereldoorlog
en uit gein eigenlijk eens een terreinvoertuig gebouwd heeft met een sportief uiterlijk(vandaar de lage bouw)

als ik je antwoordt zo lees is de fozzy inderdaad niet geschikt voor het werk wat ik er mee doe,hij zou het inderdaad snel afleggen en dat zou jammer zijn

bedankt voor de info
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

Ik zou het niet beter kunnen zeggen dan SP-Boxer.
Ik heb een Fozzie non-turbo en mag de helft trekken van jouw Ssang Yong.
Hij weegt een klein 500kg lichter.
Maar heeft het wel naar zijn zin als hij in de blubber mag spelen, met de juiste bandjes natuurlijk.
Voor het werk dat jouw Ssang Yong moet verrichten is een Fozzie te licht.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door the dude »

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... k6KJXeOM0k

Tis in ieder geval een geestverwant van Subaru :|
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door richardcabrio »

ja is een toyota

hoop geld weinig auto vind ik
ik denk dat de volgende toch weer een ssang yong gaat worden,rexton of kyron
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

Zal het topic meer effe naar voren halen, de meeste van ons zijn terug van vakantie en er zitten vast caravan rijders bij. Door het slechte voorjaar geen weekendjes weggeweest met de sleurhut. En omdat onze dochter hoog zwanger was zijn we met de zomervakantie ook maar in Nederland geweest, Emmen om precies te zijn. Heb dus wel even de Boswachter uit kunnen proberen, makkie dus. Natuurlijk geen klimpartijen en steile afdalingen, dat komt hopelijk volgend jaar weer. Inmiddels is onze dochter bevallen van een blakende zoon, wij dus voor het eerst opa en oma. Hier alvast een foto van oma op de camping.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door SP-Boxer »

Mooie combi.
Zelf geen caravan, maar wel vrij veel ervaring hiermee. Waar komt jouw kogeldruk op uit met die fietsen achterop? En welke maatregelen heb je genomen om deze een beetje fatsoenlijk te krijgen?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

Zal wel een hoop tegengewicht voor geworden zijn om op de
aanbevolen kogeldruk te komen.
Overigens zijn ze op het caravan-forum niet een voorstander van de fietsen achterop de caravan.
Kracht maal arm die veel invloed heeft op slingeren en het schroeven in de achterwand.
Wat je wel eens leest is dat ze dan ook een fiets monteren op de dissel.
Veel beter is in de caravan op de as.

Wij nemen geen fietsen mee en hebben ook de kogeldruk rond de 80 kg zitten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door SP-Boxer »

Fiets in de caravan is een heel gehannes. Ook ooit gedaan met een fietsendrager van de auto op de plek van de eettafel.
2 fietsen erin en hoppa. In een nieuwe caravan zou ik dit al nooit durven in verband met beschadigingen.

Fietsen voorop vind ik ook niets. Dat schiet je kogeldruk wel veel te makkelijk door en bovendien staan je fietsen dan vol in de wind. Achterop is mooi, mits het rek natuurlijk degelijk is bevestigd.
Enige nadeel is dat je met volle gasflessen en watertanks met normale bepakking bij lange na niet aan je kogeldruk komt.

80kg vind ik weer erg fors. Het hoeft niet maximaal te zijn om niet te gaan slingeren. Bovendien is het een onnodige belasting van je schokbrekers op de achteras van de auto.
60-70kg resulteert doorgaans al in een hele stabiele caravan. Als je de slingerbedwinger er dan ook nog op zet, zul je absoluut een fijne combinatie hebben ;)
(owja, en zodra je de snelweg verlaat en op binnenwegen gaat rijden, wel die slingerbedwinger er weer af halen!!!)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door erichendri »

Dat klopt Marcel.
Een heerlijk krakend geluid in de bochten.

Eric
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door ougie »

We kamperen nu zo,n 26 jaar en in die periode hebben we 3 vouwwagens gehad en dit is nu onze 5e caravan. Heb fietsen in de caravan gehad en ook op de dissel. Deze combi heb ik gekozen voor de fietsen achterop. Het ligt erg aan het type caravan waar je de fietsen het best kunt plaatsen. Hoe is de caravan ingedeeld, waar zit de keuken, waar zit de kachel, etc, etc. Verder is de vraag, waar zit het reserve wiel, in de disselbak of hangt hij onderaan de caravan in een beugel achter de wielas. Je moet een beetje uitvogelen hoe je het gewicht verdeeld. Bij deze combinatie heb ik een kogeldruk van zo'n 70 kg. Het reservewiel zit in de disselbal alsmede 2 lichtgewicht gasflessen, de caravan heeft een zgn. kontkeuken. Het fietsenrek weegt 7 kg en de fietsen zijn redelijke lichtgewicht hybride fietsen van elk zo'n 14 kg. Natuurlijk geen water in de vaste watertank en ook het toilet vul ik pas op de camping. Binnen in de caravan houd ik, waar mogelijk de belading zo dicht mogelijk boven de caravan as. En natuurlijk alleen lichte spullen in de bovenkastjes. Het maximale caravan gewicht bij deze caravan is 1100 kg, ik zit daar ietsje boven, maar een marge tot max 10% wordt bij een controle meestal door de vingers gezien. Een goede verdeling van belading, banden en bandenspanning en een goede koppeling en aankoppeling aan de auto wordt meer belang aan gehecht.
Laatst gewijzigd door ougie op 03 sep 2013 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
adele1953me
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 feb 2013 23:14

Re: Caravan achter de Subaru !!!

Bericht door adele1953me »

hier spreekt iemand met ervaring, wat Ougie schrijft is ook mijn ervaring ,ik heb inmiddels er voor gekozen i.v.m. aanschaf van elec bikes een fietsrek voor en een op de dissel te monteren .mijn kogeldruk ligt rond de 70 kg en rij heel stabiel ,zelfs als ik een vrachtwagen inhaal op de autoroute ,meestal rij ik dan 105 echte kilometers (volgens de tomtom) op cruisecontrol.bij mij hangt het reserve wiel achter de as en heb de watertank voorin met 10 liter gevuld en lichtgewicht bp gasfles.
Plaats reactie