Legacy / Outback

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Legacy / Outback

Bericht door 2tand »

De afgelopen pakweg 25 jaar, met wisselend succes, 4 subaru's gehad. Waaronder 1 die hard van achter werd genomen door 18 kuub bestelwagen. Einde oefening dus.
Ben weer nu weer aan t kijken voor een eventuele nummero 5. Dat zal een Legacy of Outback moeten worden.

Ik zag op MP de volgende Outback 2.5 Aut LPG voorbij komen.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/sub ... =mympBuyer
Iemand bekend met deze Outback?

Volgens de advertentie:
"Zeer goed onderhouden Subaru legacy outback, olie en filters distributieriem remmen en banden recent vervangen."

Flink wat kilometers (358K), dat wel.
Maar juist vanwege de km's, waar moet extra aandacht aan besteden?
Hoe zit te met beruchte koppakking? Moet dat elke 150-200K?
De automaatbak?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy / Outback

Bericht door *thomas* »

Een pre-facelift Outback met zwart leer, die vind je niet vaak.

Vind het aan de dure kant gezien de kilometerstand... Als er koppakking problemen zouden zijn, zouden die al aan het licht gekomen zijn. Met andere woorden: kans is klein dat je je daar meteen zorgen over moet maken...

Recente banden: welk merk? 4 dezelfde? Olie? Ook die van de bak en diff? Filters? Ook die van de bak?

Distributieriem: aantoonbaar met factuur en is de waterpomp ook gedaan?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Legacy / Outback

Bericht door quikfit »

Met die kilometerstand zou ik me eerder zorgen maken over ingeslagen klepzittingen,op een gegeven ogenblik kan je ze niet meer stellen en word het een koprevisie(beide).

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy / Outback

Bericht door erichendri »

Kleppen ingeslagen zal wel een dingetje zijn bij 360000 km.
Ik koop mijn subaru's zonder lpg en laat het dan inbouwen.
Reken op 1800-2000 euro.
Maar dan heb je wel de nieuwste lpg set en de motor kan het prima hebben.
Mijn legacy's hadden 302000 km en de laatste 265000 km gelopen.

Eric
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Re: Legacy / Outback

Bericht door 2tand »

*thomas* schreef: ... Als er koppakking problemen zouden zijn, zouden die al aan het licht gekomen zijn. Met andere woorden: kans is klein dat je je daar meteen zorgen over moet maken...

Recente banden: welk merk? 4 dezelfde? Olie? Ook die van de bak en diff? Filters? Ook die van de bak?
Ik denk niet ik onterecht de vraag stel.
Koppakking is een gekend probleem bij EJ25. Mogelijk heeft t zich al voorgedaan, meestal openbaart t zich tussen 150 en 200K km.
Het fijne weet ik niet meer, maar t had te maken met de kwaliteit/soort van de originele pakking. Dus het lijkt mij goed mogelijk dat je nogmaals een lekkende kop krijgt. Vandaar mijn vraag.

Ik zal mijn vraag verduidelijken wat betreft de automaatbak.
Is het bekend of deze bak zoveel kilometers aankan of is een grondige revisie (of een ruilbak) noodzakelijk.
Voor de rest, maakt weinig uit of er 4 verschillende banden erop zitten. Of de olie+filters van bak/blok/differentieel vervangen zijn, vind ik ook niet interessant, dat kan en doe ik zelf wel indien nodig..

@quickfit / erichendri
Ingeslagen kleppen heb ik idd niet over nagedacht.
(maar eigenlijk ook niet echt van gehoord bij een Subaru)
Hopelijk is de volledige onderhoudshistorie bekend en misschien daarin terug te vinden of de kop een revisie heeft gehad.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Legacy / Outback

Bericht door quikfit »

Automaat...fabrikanten geven vaak een levensduur op van 200 a 250 duizend kilometer...maar belangrijker is hoe de bak is bereden en of er regelmatig olie is ververst,dat geneuzel over life-time olie heb ik nooit serieus genomen.
Lange stukken snelweg rijden is beter dan stadsverkeer of met een zware aanhanger,dit in verband met de olietemperatuur...zware belasting en een hoge olietemperatuur kan funest zijn voor een bak op den duur. Zelf ververs ik elke 40.000km i.p.v. de 60.000km die voorgeschreven staat,de bak heeft nu 340.000km gelopen en schakelt nog prima.
Uit een proefrit maak je op hoe de bak schakelt...maar het eerste dat ik zou doen bij aankoop van een auto met 360.000km is alle oliën/vloeistoffen en filters vervangen...


https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... missie.pdf

https://www.ganzeboom.net/versnellingsb ... levensduur

Ik zou deze lekker laten staan op grond van LPG in combinatie met de kilometerstand (koprevisie)...of je moet van plan zijn om 5000km per jaar te gaan rijden.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy / Outback

Bericht door *thomas* »

2tand schreef:Ik denk niet ik onterecht de vraag stel.
Koppakking is een gekend probleem bij EJ25. Mogelijk heeft t zich al voorgedaan, meestal openbaart t zich tussen 150 en 200K km.
Het fijne weet ik niet meer, maar t had te maken met de kwaliteit/soort van de originele pakking. Dus het lijkt mij goed mogelijk dat je nogmaals een lekkende kop krijgt. Vandaar mijn vraag.

Ik zal mijn vraag verduidelijken wat betreft de automaatbak.
Is het bekend of deze bak zoveel kilometers aankan of is een grondige revisie (of een ruilbak) noodzakelijk.
Voor de rest, maakt weinig uit of er 4 verschillende banden erop zitten. Of de olie+filters van bak/blok/differentieel vervangen zijn, vind ik ook niet interessant, dat kan en doe ik zelf wel indien nodig..
Als de koppakking al vervangen is geweest, hoef je je geen zorgen meer te maken... Zoals je aangeeft: soort materiaal was het probleem.

4-traps heeft niet het eeuwige leven en heeft zeker elke 40K verse vloeistof / filter nodig.

4 dezelfde banden is erg belangrijk voor de levensduur van het (center-)diff. Teveel verschil in omtrek zorgt voor schade.

Of de vloeistoffen up-to-date zijn zegt net veel over de staat van onderhoud. Ik kan ook veel zelf, maar als iemand 250K de automaat of diff vloeistof niet heeft vervangen, wil ik daar de gevolgen niet van dragen ;).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy / Outback

Bericht door erichendri »

Ingeslagen kleppen moet je aan denken bij 330000 km of meer.
De automaat, 4bak deed het bij mijn legacy nog prima bij 420000 km.
Was wel bij 250000 een nieuwe o-ring set in gekomen.
Mijn advies is om de bak in D te laten staan bij een stoplicht.
De o-ring van de voorruitkoppeling was de reden van revisie, die gaat dan heen en weer
als je hem in N zet bij een stoplicht en die slijt daardoor of verhard.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy / Outback

Bericht door SP-Boxer »

Nee, bij deze generatie is niet het materiaal van de koppakking het probleem. Vanaf dit model zou dat al een MLS uitvoering moeten zijn.
Probleem is dat de cilinderwanden van de 2.5 gewoon erg dun zijn en vervormen. Hierdoor slijt de koppakking en het deck, waardoor op termijn lekkage kan ontstaan.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy / Outback

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Nee, bij deze generatie is niet het materiaal van de koppakking het probleem. Vanaf dit model zou dat al een MLS uitvoering moeten zijn.
Probleem is dat de cilinderwanden van de 2.5 gewoon erg dun zijn en vervormen. Hierdoor slijt de koppakking en het deck, waardoor op termijn lekkage kan ontstaan.
Zeker? Ik weet dat Subaru US en Japan/Europa soms andere onderdelen gebruiken, maar op de Forester SG met de EJ25 die in de States is verkocht ligt het toch aan het gebruikte materiaal?

Ik weet dat de cilinderwanden in feite te dun zijn, maar dat was toch niet de hoofdoorzaak...
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Legacy / Outback

Bericht door DucATIRadeon »

de "open deck" blokken hebben daar het meest last van, de nieuwere FB25 met closed deck is dat probleem niet (meer) met dunne bewegende cilinderbussen.
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: Legacy / Outback

Bericht door bokserx3 »

Bij mijn Outback MY2001 gaf het gebruikte materiaal van de koppakking i.c.m. de dunnere wanden bij de 2.5 inderdaad de problemen. Deze zijn bij 160k vervangen. Geen idee hoe dat bij de latere modellen (lees: latere 2.5 blokken) is.
Ook had mijn Outback last van kantelende zuigers. Geen idee of dat door de vervorming van de cilinderwanden komt.

Zojuist gekeken op deze site: https://www.alldrivesubaroo.com.au/engine/close-deck/
Als ik dan de afbeeldingen bekijk, dan snap ik dat bij een open deck-blok de cilinderwanden sneller kunnen vervormen en dat kantelende zuigers daar een gevolg van kunnen zijn.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy / Outback

Bericht door SP-Boxer »

*thomas* schreef:Zeker? Ik weet dat Subaru US en Japan/Europa soms andere onderdelen gebruiken, maar op de Forester SG met de EJ25 die in de States is verkocht ligt het toch aan het gebruikte materiaal?

Ik weet dat de cilinderwanden in feite te dun zijn, maar dat was toch niet de hoofdoorzaak...
Niets is zeker :mrgreen:
De pakkingen van de 2.5 waren doorgaans van hetzelfde materiaal als bij een 2.0. Dan kun je allerlei oorzaken benoemen, maar als het aan de pakking zou liggen, dan had de 2.0 er ook last van. Hoofdoorzaak is in mijn optiek toch echt de vervorming van de cilinderbussen en daarmee hogere slijtage van de pakking.

Ik heb wat zoekwerk verricht en geconstateerd dat Subaru tegenwoordig voor alle Ej25's de 11044AA633 voorschrijft. Dit zou een MLS pakking zijn... Als je wat rond zoekt, dan is te vinden dat een MLS pakking al veel eerder werd toegepast dan de door mij genoemde komst bij de Legacy IV. Ik lees zelfs dat ze in 1997 al overgingen op dit type pakking. (bron: HIER
Elders staat weer dat de huidige aanbevolen pakking géén MLS exemplaar is en wordt het advies gegeven om een MLS pakking van een turbo te gebruiken. (de 11044AA642) Dat is in ieder geval een MLS pakking.

Feit is dat wanneer er een pakking van het blok af komt welke van metaal is (MLS of niet), dat eigenlijk het deck ook gevlakt moet worden, omdat de cilinderbussen dan ook versleten zijn.
Ander gegeven is dat er bij de Legacy III aanzienlijk meer uitval plaatsvond dan bij de Legacy IV, dus er zal in die tijd toch iets gewijzigd zijn wat van invloed was.
Laatste feit is dat het blok gedurende de hele linie er gevoeliger voor was dan de 2.0 motor, pas toen de FB25 kwam zou dit verholpen moeten zijn. Of dat laatste ook waar is zullen we over enkele jaren kunnen zeggen :-)
"I feel Legacy"
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Re: Legacy / Outback

Bericht door 2tand »

Heb inmiddels ook rondgeneusd op engelse en amerikaanse sites.
Dat koppakkingprobleem schijnt toch een terugkomend probleem te zijn. Elke 150-200K km.
Althans met de originele pakking. Die Oem MLS met kunststof coating houdt t beter uit.

Verder wordt op 1 van die sites beweerd dat de 11044AA633 geen MLS is. :shock:
Ik kan me, van een aantal jaren terug, idd herinneren dat de originele pakking beter vervangen kon worden door eentje van een andere model Subaru (WRX :?: ).
SP-Boxer schreef: De pakkingen van de 2.5 waren doorgaans van hetzelfde materiaal als bij een 2.0. Dan kun je allerlei oorzaken benoemen, maar als het aan de pakking zou liggen, dan had de 2.0 er ook last van.
Lijkt me niet een hele rare gedachte van Thomas.
Een 2.5 (boring 99,5mm)heeft toch minder (deck)oppervlak dan een 2.0 (92mm)


Maar goed. Tis voor mij een kwestie van achterhalen of de Outback een uitgebreide onderhoudshistorie, liefst met bonnen, heeft.
Anders toch eentje halen uit Duitsland met een stuk minder km's. 8-)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy / Outback

Bericht door erichendri »

Meen dat de bekende subaru tuners / revisie bedrijven bij een koppakking reparatie de cilinders ook pinnen, lees vastzetten met een brug.
De motor moet er toch uit.
Vaak moet het blok toch gevlakt worden.
Daarna moet het goed zijn.
V de Velde en EMS (mark verhoeven) doen dat.

Eric
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Re: Legacy / Outback

Bericht door 2tand »

Je bedoelt zoiets als in de link van bokserx3 : https://www.alldrivesubaroo.com.au/engine/close-deck/
Zover wil ik niet gaan. ( buiten de kosten)
Als ik t goed begrijp is dit alleen nodig als je het onderste uit je motor wilt halen (high performance/tunen).

Voor normaal huis-tuin-keuken gebruik zou slechts het vervangen vd pakking en in een enkel (uitzonderlijk)geval vlakken moeten volstaan. (althans, wat ik op vrijwel alle (internationale) sites terug kan vinden)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Legacy / Outback

Bericht door erichendri »

Juist dat trillen van de bussen zorgen voor dat koppakking probleem.
Ik meen ook bij de nieuwe pakking.
Zo'n brug is niet zo prijzig meen ik.
Ik zou het meteen laten doen.
Maar ja, blijf redelijk lang rijden met mijn auto's.
Zou het zelf pas doen als hij lek is, niet preventief.
Lijkt mij ook wel een beetje bij het nieuwe rijden te horen.
Mijn legacy klinkt ook niet fijn als ik onder de 1500 toeren wil versnellen.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy / Outback

Bericht door *thomas* »

Los van de eventuele problemen die de koppakking kan veroorzaken, is het in de meeste gevallen wel zo dat je niet ineens langs de kant van de weg komt te staan. Voorwaarde is wel dat je alle vloeistoffen regelmatig peilt en af en toe eens een visuele inspectie doet van de koppen (natuurlijk zie je dan enkel uitwendige lekkages.

Zelfs indien de pakkingen vervangen moeten worden, vallen die kosten over 150 - 200 000km best wel mee. Een 2.5 is een redelijk eenvoudig blok met enkele nokkenassen. Als je op dat moment de kleppen laat stellen, de bougies en de distributie vervangt, bespaar je daarop heel wat arbeidsloon.

MAAR: moest het voor mij zijn, dan zou ik opteren voor de 3.0, hoewel die minder geschikt is voor LPG, maar wel meer bij het karakter van de Outback past.
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Re: Legacy / Outback

Bericht door 2tand »

Ik ben niet zo groen vwb auto's en voertuigen in t algemeen. Ken als geen ander het belang wan onderhoud.
Modderspatten, krasjes of een deukje vind ik niet zo interessant, daarentegen zijn mijn ruiten altijd kraakhelder. Zo ook is het motorische en mechanische deel regelmatig checken een 2e natuur.

Verspreid over 200.000km vallen de kosten mee. Maar je wilt niet bij kort na aankoop, een extra uitgave van €1200 - €1500 (dealerprijzen) doen. Ook al zou t 'maar' €400 kosten.
Ik kan veel zelf. Maar ik heb de ruimte en mogelijkheden niet meer om dit zelf te doen. Dit doe je niet ff op straat voor de deur. Dus het wordt uitbesteden.

Ik heb overigens contact met de verkoper gehad en een aantal vragen achtergelaten, die hij zou navragen.
Nog geen antwoord erop.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Legacy / Outback

Bericht door *thomas* »

Dat begrijp ik, maar als de prijs goed kan je de gok wagen. Elke wagen kan kort na aankoop voor een onaangename verrassing zorgen natuurlijk.
BaCo
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 nov 2020 17:45

Re: Legacy / Outback

Bericht door BaCo »

bokserx3 schreef:Bij mijn Outback MY2001 gaf het gebruikte materiaal van de koppakking i.c.m. de dunnere wanden bij de 2.5 inderdaad de problemen. Deze zijn bij 160k vervangen. Geen idee hoe dat bij de latere modellen (lees: latere 2.5 blokken) is.
Ook had mijn Outback last van kantelende zuigers. Geen idee of dat door de vervorming van de cilinderwanden komt.

Zojuist gekeken op deze site: https://www.alldrivesubaroo.com.au/engine/close-deck/
Als ik dan de afbeeldingen bekijk, dan snap ik dat bij een open deck-blok de cilinderwanden sneller kunnen vervormen en dat kantelende zuigers daar een gevolg van kunnen zijn.
Als ik op de site van de link kijk dan lees ik het volgende,

ADS the only permanent fix
Subaru dealers use only the single layer head gasket. Only ADS use the multi-layer gasket for a permanent fix

Of het dan zeker over is, geen idee!
Bart
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: Legacy / Outback

Bericht door bokserx3 »

De vervangende pakkingen waren bij mij te zien als een glimmende pakking, dus waarschijnlijk die "permanent fix". Aan die kantelende zuigers heb ik niets laten doen. Revisie was het mij niet waard. De cilinderwanden worden daardoor nog dunner.
Plaats reactie