Vragen over een auto kopen in Duitsland

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door Dieseltijger »

Ik speel met de gedachte om een Outback aan te schaffen in Duitsland. Nu ben ik redelijk blanco zowel qua het merk Subaru als het kopen van tweedehands voertuigen in Duitsland.

Ik ben altijd redelijk enthousiast geweest over de Toyota Avensis en de voorganger - de Carina. Groot, licht, zuinig en betrouwbaar. Ik koop ze meestal als ze een jaar of 7 oud zijn - met zo'n 150k op de teller. Ik trek een Kip Shuttle caravan (1300 kg max), en de huidige Avensis is een 1.8 Valvematic benzine uit 2009 met 300k op de teller. Ergens de komende twee jaar ga ik loeren naar ofwel een jongere Avensis 1.8/2.0 maar dan automaat of een Subaru Outback 2.5.

Gelet op de prijzen wil ik eens loeren in Duitsland. Op basis van het importeren van een nieuwe motor uit Duistalnd ken ik "de danspassen" met de RDW en gemier met BTW en BPM. Het gaat mij meer over de Duitse markt, en de garantiemogelijkheden in de praktijk.

De Deutsche Markt
  • a) Ik heb mijn laatste Toyota bij een Toyota dealer verkocht, samengevat: geen verrassingen (en dat was bij de koop bij particulieren wel anders. Ik zou dus in Duitsland eveneens bij een Subaru dealer willen kopen. Nu hebben we in Nederland "Merkgarantie" (vaak top & klasse), "Bovag garantie" (Mwah...beter dan niets), "Wettelijke garantie" (in theorie ok, maar je recht halen is a different cookie. Hoe zit dat in Duitsland, ik tref via mobile.de weinig garantie mogelijkheden aan?
  • b) Zoeken: Is mobile.de "De" zoeksite, of hebben jullie andere aanraders: ik zoek een auto met garantie die wat waard is
  • c) Ik besef dat afstanden in Duitsland een tikkie meer relevant zijn: maar los daar van: hebben jullie ervaringen en tips ten aanzien van handelaren en dealers in het algemeen?
Der Subaru als Auto
Ik loer naar een outback vanaf 2015, en ik heb begrepen dat de 2.5 boxer helemaal uit-uit-uit ontwikkeld is. Ik snap dat koppakkingen aandacht behoeven - maar ben mij bewust van het feit dat "slecht nieuws" op een forum zichzelf versterkt: Dus als 2% van de Subaru's ooit een doorgeblazen koppakking hebben, dan gaan 10% van de forumberichten daarover - dat soort werk.
  • a) Zijn er in de periode 2015-2016 nog belangrijke aanpassingen doorgevoerd in de Outbacks die de betrouwbaarheid ten goede komen?
  • b) Is de 2.0 een te overwegen alternatief, of is de 2.5 "Der top Maschine"?
  • c) Voor kleppenstellerij of koppakking vervangerij: moet de motor eruit getakeld worden, of kan je overal bij via het verwijderen een deel van het wielscherm?
  • d) Toyota geeft garantie tot aan de deur als je op LPG rijdt - what about Subaru?
Ik besef dat een dwaas meer vragen kan stellen dan tien wijzen kunnen beantwoorden - dank!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door DucATIRadeon »

ik heb mijn 2015 Outback gekocht in jawel 2015, nieuw! daarvoor een 2.0R Legacy Touring Wagon van 2004.

mijn outback krijg het meest voor de klote als ik er een motor aanhanger trek, of de aanhanger vol met troep naar de milieustraat. anders dan dat: een paar keer in het losse zand op de stranden van de Maasvlakte. kortom: saai leven.

- koppakkingen kan ik je niet vertellen is bij mij nog niet gebeurt (nu 112kkm). eerlijk gezegd verwacht ik het niet (vertrouwen hebben?)
- olie vullen is 1L in 14~15kkm (van beurt tot beurt, letterlijk).
- grootste merkbaar verandering was de software update van de CVT bak: in het begin was het net met een kart rijden, genoeg gas geven dat de koppeling ingreep. met fileverkeer was dat redelijk irritant. na de update is dat beduidend minder, en prettiger!
- er is een algemene recall actie mbt airbags, deze zijn ofwel al uitgevoerd of staan nog op de lijst; ze werken van achter naar voren (onze Forester 2010 en WRX 2009 hebben ze al gehad dit jaar, mijn outback is al gedaan dit jaar of staat op de lijst bij de eerst komende beurt).

heb zelf gezien dat er LPG ingebouwd werd in een hagelnieuwe 2015 en 2017 outbacks en Foresters bij onze dealer (Luth-Tangenberg Assen). er gaan verhalen rond dat Subaru als weinige (mss wel enige?) die motoren bouwt die wel LPG geschikt zijn en daar ook enige ondersteuning bieden zolang het bij oorspronkelijk bij Subaru kwam.
denk ook dat je mbt LPG wel goed/veilig zit tov andere merken.

geen ervaring met DE auto's invoeren, schijnt ook meer/andere opties te hebben dan NL wagens?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door sufos »

Subaru is in de USA relatief populair. Daarom bij import opletten dat het wel een origineel Duitsland geleverde auto is en geen opgelapte auto die via de "litouwen route" Europa inkomt. Maar als je bij een dealer koopt zal de kans daarop wel heel klein ( neem ik dan maar aan).

Op https://www.12gebrauchtwagen.de/ vind je een overzicht van verschillende verkoopkanalen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door SP-Boxer »

Vergeet elk koppakking verhaal bij deze auto.
De FB25 is een compleet andere motor dan de EJ25!
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door *thomas* »

Er besaat in Europa geen 2.0 Outback... Als je toch in Duitsland zoekt, kijk dan eens voor de 3.6R.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door Mr.Q »

Welcome Caravanner :P

@Klepstellen:
Ik weet niet hoe het bij een Out 2015- is, maar bij een Out 2010-2014 hoeft het blok er niet uit.
Wel ff de motorsteunen en het blok kantelen. Anders kunnen de klepdeksel er niet afgehaald worden.

@Out 3.6:
Deze hebben geen geharde klepzittingen.
Dus niet direct geschikt voor lpg.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door Mr.Q »

Heb net even op Mobile.de naar Out 2015- gekeken.
Ik weet het niet zeker, maar als je naar de dakrails kijkt, dan zijn er 2 types: de hoge (worden ook in Amerika zo uitgevoerd) en de lage (zoals in Nederland geleverd).
Kan het zo zijn, dat de "hoge dalrails" importauto's uit Amerika of misschien uit voormalig oostblok zijn?

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door sufos »

Ik wist het voorheen ook niet maar jouw stelling over de "hoge dakrails" blijkt inderdaad te kloppen. Waar ik die info vandaan heb weet ik niet, ik denk dat het eerder besproken is op een of ander vaag Subaruforum waar ik weleens kom :mrgreen:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door *thomas* »

Hoge dakrails zijn wel extreem handig, maar idd, in de Benelux niet zo geleverd. Zelfs op de BP zaten in de US hoge dakrails.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door SP-Boxer »

Hoge dakrails betreft inderdaad import vanuit de US. Iets wat ik in principe zou willen vermijden vanwege eventuele lastige onderdelenvoorziening, het gebrek aan eyesight, of het niet geschikt zijn voor onze wegen van dit systeem.

Lage dakrails is een Europese auto en kun je gerust kopen zonder dat je later tegen bovenstaande problemen aan loopt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door boswachterfan »

Ik zit ook wel eens te neuzen op de Duitse okkasie sites. Prijzen zijn i.h.a. net wat gunstiger. Wat mij een beetje tegenhoudt is het idee dat er bij de oosterburen nog echt hard gereden mag worden. Een auto lijdt daar nog door zware belating.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door Dieseltijger »

Het enige wat mij zou weerhouden is de afstand bij garantie issues, en .... ik meen dat in Duitsland geen controle op tellerfraude is. Verder ga ik eens rustig loeren.....
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Vragen over een auto kopen in Duitsland

Bericht door quikfit »

Dieseltijger schreef:Het enige wat mij zou weerhouden is de afstand bij garantie issues, en .... ik meen dat in Duitsland geen controle op tellerfraude is. Verder ga ik eens rustig loeren.....
Als je een auto bij de Duitse Subaru dealer koopt kan je hem waarschijnlijk ook in NL laten repareren bij een Nederlandse dealer,je moet wel eerst contact opnemen met de verkopende Duitse dealer over het in Nederland gevonden euvel/mankement volgens mij.De Duitse dealer zou dan de rekening van de Nederlandse dealer kunnen vergoeden.
Ik zou hierover eerst maar eens een babbeltje gaan maken met de Duitse dealer/garage.
En inderdaad...bij 1 op de 5 auto's die zijn geëxporteerd van Duitsland naar NL is er met de tellerstand gerommeld...maar jij haalt hem zelf op. ;)
De straffen in Duitsland zijn streng wat betreft rommelen met kilometerstanden...maar dat houd volk blijkbaar niet tegen.
Wat mij persoonlijk wel opvalt hier in Noorwegen en vaak ook in Nederland,is dat import auto's vaak opmerkelijke lage kilometerstanden hebben.
Bij de oudere auto's valt dat vaker op(verdacht lage kilometerstand) dan bij de nieuwere...heeft een vrij nieuwe auto van 5 jaar oud 15.000km per jaar gelopen of 40.000km? In totaal dus 75.000km...of 200.000km? Van die 200.000km is wel wat af te knabbelen en dat valt dan niet op ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie