Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
*thomas*
Berichten: 1034
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Berichtdoor *thomas* » 26 Aug 2020 10:38

Hallo allen

Dit is misschien een vreemde vraag - zo meteen wordt duidelijk waarom - maar ik vroeg me af mensen de overstap hebben gemaakt van een wagen met veel vermogen naar eentje met minder vermogen...

Zelf heb ik een Outback H6 (245pk) met 5-traps automaat. Pre-facelift. Mijn Outback doet alles prima, maar ik overweeg de overstap naar een facelift Legacy 2.0R automaat. Concreet laat ik 100pk achter.

Waarom is dit een vreemde vraag? Omdat ik een Legacy 2.0R heb, eentje van voor de facelift, met een handbak. Voorlopig rijden mijn ouders daarmee en ik schat de kans klein dat ik er nog mee zal rijden. Wat me opvalt is dat Legacy veel luider is dan de Outback (geluidsisolatie?) en wat minder geraffineerd aanvoelt. Ik vind de bak met hi/lo gear niet passen bij die wagen en het doet afbreuk aan het gevoel dat de bak moet geven. Misschien is het gewoon 'mijn' wagen die wat agrarischer aanvoelt...

Mijn concrete vragen:

- zijn er nog mensen die van veel naar minder vermogen zijn gegaan?
- of mensen die van minder naar meer zijn gegaan en hoe zij dat ervaren?
- hoe voelt een facelift Legacy met 4EAT vgl met de H6 met 5EAT en vergeleken met een 5bak?

Andere input ook welkom.

Groetjes

T.
bokserx3
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 Mei 2012 13:30
Type auto: 2x Forester SG5 (MY2003 & MY2005)
Locatie: Zoetermeer

Re: Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Berichtdoor bokserx3 » 08 Nov 2020 00:24

Hallo Thomas,
Ik heb eens de stap in vermogen terug gedaan.
Dat was echter nog voordat ik Subarist was. Ben toen van een Renault 21 2.2 met 145 pk naar een R19 met 60 pk gegaan. In het begin even afzien, maar ook met 60 pk kwam ik boven op die berg.
En als Subarist een stapje terug van een Outback 2.5 met 165 pk naar een Forester 2.0 met 125 pk.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee gehad. Ik vraag niet het uiterste van de auto, dus die enkele keer dat er wat meer pk's in hadden mogen zitten accepteer ik.
Ik heb geen ervaring met automaten.
bokserx3
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 Mei 2012 13:30
Type auto: 2x Forester SG5 (MY2003 & MY2005)
Locatie: Zoetermeer

Re: Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Berichtdoor bokserx3 » 08 Nov 2020 00:24

Hallo Thomas,
Ik heb lang geleden eens een flinke stap in vermogen terug gedaan.
Dat was echter nog voordat ik Subarist was. Ben toen van een Renault 21 2.0 met 145 pk naar een R19 met 60 pk gegaan. In het begin even afzien, maar ook met 60 pk kwam ik boven op die berg.
En als Subarist een stapje terug van een Outback 2.5 met 165 pk naar een Forester 2.0 met 125 pk.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee gehad. Ik vraag niet het uiterste van de auto, dus die enkele keer dat er wat meer pk's in hadden mogen zitten accepteer ik.
Ik heb geen ervaring met automaten.
DucATIRadeon
Berichten: 512
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: forester SH FB20 MY11 en outback lineartronic eyesight FB25CVT MY15 CVT
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Berichtdoor DucATIRadeon » 08 Nov 2020 10:46

ik heb het andersom gedaan: van Legacy 2.0R handbak (165pk) naar outback 2.5 CVT (175pk).
wat ik mis in de outback: de Hi/Lo en mechanische handrem van de legacy.
wat ik zeker zou missen in de Legacy: de huidige CVT en onboard infotainment.

het voelbare vermogensverschil is gering tussen deze 2, die 10pk voel je echt niet. maar de koppel is wel merkbaar meer in de 2.5.
ook vond ik de 2.0R vrij pittig met optrekken (tegen de 7k rode lijn?), veel beter dan de FB20 in de forester (ketting nokkenassen).
het schakelen van mijn 2.0R was soepeler dan de FB20 forester de koppeling daarentegen is veel lichter in de forester dan de leggy...
wat lekker is met de hi/lo: met inhalen trek 'm in de lo en gaan met die banaan! niet opschakelen maar terug in de hi drukken. stoplicht sprintje net zo: 2 Lo optrekken en vlot in de 2 Hi drukken, staan menige golfjes en renaultjes en skodas heel raar van op te kijken!
4EAT heb ik nog nooit ervaren.
5EAT in een sub ook nooit, wel in andere merken echter geen herinnering van noch relevant hier denk ik.
nieuwe CVT (2015>) is heerlijk!!

de outback is dacht ik de paradepaard van Sub dus ja andere modellen zullen minder aangekleed zijn.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Berichtdoor erichendri » 08 Nov 2020 23:18

Voor mijn werk regelmatig eens een paar uurtjes in leuke auto's gereden.
Vaak 60-100 pk meer en turbo.
Als je dan weer in je 100 pk auto gaat rijden voelt dat aan als een trabantje.

Eric
*thomas*
Berichten: 1034
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Berichtdoor *thomas* » 09 Nov 2020 10:59

Bedankt voor de input, heren.
Gebruikersavatar
peetforester
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 Dec 2017 18:25
Type auto: Subaru Legacy 2.0i automaat 138 pk

Re: Van Outback H6 naar Legacy 2.0R

Berichtdoor peetforester » 15 Nov 2020 17:34

Ik heb dat ook meegemaakt (175 pk met ruim 450NM koppel naar 90 pk), uiteindelijk went dat toch wel.
Subaru = for ever all 4 wheel drive!

Terug naar “Koopadvies / te koop gezien”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast