2001 Forester 2.0 XT

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:59

2001 Forester 2.0 XT

Bericht door Daniel »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum! :) Mijn vriendin en ik (momenteel niet in het bezit van een auto) will graag een oude Forester op de kop tikken met als doel om hier de komende 2-3 jaar te gebruiken voor korte en lange kampeer road trips. We hebben de auto niet nodig als daily driver en zijn van plan binnen 3 jaar niet meer in Nederland te wonen. We willen vooral een betaalbare auto (circa €2500) maar willen ook geen miskoop begaan. Mijn voorkeur gaat uit naar een handgeschakeld model met turbo.

Nu hebben wij een mooie 2001 XT model gezien voor €2350, bij een dealer aan de andere kant van het land. Voor we ernaar afreizen om deze te kopen wilde ik toch even bij de experts navragen wat jullie ervan vinden. Er staat bijna 300.000km op de teller, heeft 7 vorige eigenaren gehad, distributieriem vervangen bij 200k in 2011, geen informatie over vervanging van koppakking of waterpomp. In 2013 problemen geconstateerd met lekkende schokdemper en slijtage aan remsysteem, dit is door die eigenaar niet gerepareerd maar sinds de auto bij deze garage staat is hij door de APK gekomen zonder mededeling dus ik neem aan dat dit gerepareerd is door de garage. Heeft een jaar bij de garage gestaan, moet wel binnenkort APK. De auto oogt in zeer goede staat, geen beschadigingen, motor ziet er ook erg schoon en netjes uit.

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik ergens op letten, ergens voor uitkijken? Ben ik vergeten iets te vermelden? Ik zou het erg op prijs stellen als jullie mij zouden kunnen helpen, wij zijn geen experts en helaas woont mijn vader in het buitenland dus die kan ik niet meenemen :)

Mvg

Daniel
Ewout
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2020 20:24

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door Ewout »

Ik ben niet zo enthousiast. 300k is een forse km stand. En veel eigenaren pleit niet altijd voor goed onderhoud. Voor dat geld kan je ook een Forester uit 2001 kopen met 100k minder op de klok en met minder eigenaren. Hij staat niet voor niets al een jaar te koop.
Distributieriem is inmiddels alweer aan vernieuwing toe (elke 7 jaar uit mijn hoofd). En niet teveel aannames doen, maar gewoon vragen of de schokbrekers/remmen gedaan zijn.
Tot slot: Bij de dealer betaal je over het algemeen wat extra. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar zorg dan dat je in ieder geval 3 maanden garantie krijgt oid.
Groet, Ewout

Subaru Forester 2003
Volvo 245 1992
Volkswagen T3 1985
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door sufos »

Er is toch geen garage te vinden die 3 maanden garantie geeft op een auto van bijna 20 jaar oud. Tenzij het de bewuste speld in de hooiberg is maar dan betaal je ook veel meer voor een auto.
Bij deze auto is de riem na 100000 kilometer weer aan vervanging toe, dat is nu dus het geval. Voordat je afreist zou ik er eerst maar een telefoontje aan wagen en vragen wat de stand van het onderhoud is. Bespaart je wellicht een lange rit of een hoop ellende.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 910
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door Mrdjc »

Kijk goed voor roest.. dit type auto's zijn vrij goed in het onzichtbaar hebben van zeer zware corrosie. - sommige hebben niets, andere juist weer heel veel ook al zien ze er van een afstandje nog super uit.

Even op een brug goed binnen in de achterste veerpoten kijken, met name de buitenkant van de auto aan de bovenkant waar de schokbreker vast zit.
Ook de wiel randen, als er enkele blaasjes op zitten betekent het meestal dat het erachter nog veel verder heen is.
Onder waar de achterdeuren tegen de wielkuip zitten, ook goed kijken voor roest, dit is meestal een indicatie voor de dorpel intern.
Onder de radiator vooraan en ook de onderzijde van de voorschermen bij de voordeuren.
Ten slotte nog de achterbumper.

Inderdaad, riem gewoon vervangen, en ik zou zeker de klepspeling en compressie even nakijken.
300.000 is vrij veel, maar als hij goed onderhouden is geweest in het verleden gaat hij nog wel 200.000 mee zonder problemen.. zo niet, dan zou je vanalles aan slijtage kunnen verwachten, lager schade, zuigerveer schade, cylinderwand slijtage, versleten klepzittingen etc etc.. is dus zeer moelijk te zeggen voor een 19 jaar oude auto met 300K op de klok!

*EDIT* Waar staat hij ergens, iemand van het forum zou eventueel even kunnen gaan kijken als het in de buurt is.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door sufos »

Volgens mij is deze het :)

https://www.autotrack.nl/a/subaru-forester-48583129

Met Chinese budgetbandjes eronder :roll:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door erichendri »

De forester is voor kampeer roadtrips een hele goede keuze, ik zou alleen dan wel voor een automaat gaan.
Voor kruip door en sluip door weggetjes is de automaat echt te prefereren, bij
de handbak belast je daar de koppeling veel meer.
Het wordt al een stuk beter als je voor een non turbo gaat kijken, deze heeft een low gear en
daardoor beter geschikt voor wat jij wil.
Neem aan dat de trips met een daktent gaan gebeuren.
Weet niet hoe avontuurlijk die worden maar denk dan ook aan een liftkit en betere AT banden.
vooral op de rotspaden in het buitenland rijdt je je winterbanden/zomerbanden of 4seizoenbanden zo
stuk op de rotspaden.
Technische tips zijn er hierboven al genoeg gegeven, zelf reserveer ik altijd een kleine 500 euro voor volledig onderhoud.
Denk daarbij aan alle oliën, remmen en kleppen stellen/filters.
Wat betreft de hoge km standen, dat hoeft bij goed onderhoud geen probleem te zijn.
Zelf heb ik 3 jaar geleden mijn legacy uit 1999 verkocht met 420000 km op de teller.
Daarvoor is terug gekomen een legacy uit 2000 met 26400 km, maand later hier lpg laten inbouwen.
Staat nu op 308000 km.
Overigens is een legacy ook geen verkeerde optie, zijn goedkoper en simpel 5 cm hoger te zetten voor weinig.
De outback zou ik niet aanraden, de 2.5 motor heeft toch een aantal kuren, koppakking en olieverbruik.


Eric
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:59

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door Daniel »

Bedankt voor de feedback! Het is inderdaad de Forester die Sufos noemde.

Zoals ik het nu begrijp moet ik bij 300k erg opletten op huidige staat en onderhoudshistorie. De genoemde schade (schokdemper + remmen) heeft die eigenaar in 3 jaar tijd niet laten repareren. Gecombineerd met 7 vorige eigenaren vrees ik dat er misschien niet altijd even veel liefde voor is getoond. Feit dat distributie riem aan vervanging toe is en de opmerking over goedkope Chinese banden van Sufos doen mij denken dat deze auto de prijs niet waard is. Het klinkt alsof ik deze auto goed moet inspecteren en ook flink mag onderhandelen eer ik ermee wegrijd. In dat geval, gezien de afstand naar Boxmeer voor mij, is dit waarschijnlijk geen goede investering.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door quikfit »

Als je geen kijk op auto's hebt kan het nuttig zijn een aankoopkeuring te doen...de distributie staat sowieso op scherp,verder de bovengenoemde roest kwaaltjes met als toevoeging de benzinevulpijp.

https://www.dekra-claims-and-expertise. ... onkeuring/

De kosten van occasionkeuring zijn 360,- €uro voor auto's met 4wd

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
kosten-dekra-occasionkeuring-2020.pdf
(142.45 KiB) 165 keer gedownload
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:59

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door Daniel »

erichendri schreef:De forester is voor kampeer roadtrips een hele goede keuze, ik zou alleen dan wel voor een automaat gaan.
Voor kruip door en sluip door weggetjes is de automaat echt te prefereren, bij
de handbak belast je daar de koppeling veel meer.
Het wordt al een stuk beter als je voor een non turbo gaat kijken, deze heeft een low gear en
daardoor beter geschikt voor wat jij wil.
Neem aan dat de trips met een daktent gaan gebeuren.
Weet niet hoe avontuurlijk die worden maar denk dan ook aan een liftkit en betere AT banden.
vooral op de rotspaden in het buitenland rijdt je je winterbanden/zomerbanden of 4seizoenbanden zo
stuk op de rotspaden.
Ja klopt, dit is de bedoeling. Ik heb overigens een particuliere verkoper in de buurt gevonden die voor dezelfde prijs een 2000 non-turbo handgeschakeld model verkoopt met lift kit en AT banden. 270k op de teller en van wat ik lees goed onderhouden. Ik overweeg een kijkje te nemen.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door sufos »

Daniel schreef:Bedankt voor de feedback! Het is inderdaad de Forester die Sufos noemde.

Zoals ik het nu begrijp moet ik bij 300k erg opletten op huidige staat en onderhoudshistorie. De genoemde schade (schokdemper + remmen) heeft die eigenaar in 3 jaar tijd niet laten repareren. Gecombineerd met 7 vorige eigenaren vrees ik dat er misschien niet altijd even veel liefde voor is getoond. Feit dat distributie riem aan vervanging toe is en de opmerking over goedkope Chinese banden van Sufos doen mij denken dat deze auto de prijs niet waard is. Het klinkt alsof ik deze auto goed moet inspecteren en ook flink mag onderhandelen eer ik ermee wegrijd. In dat geval, gezien de afstand naar Boxmeer voor mij, is dit waarschijnlijk geen goede investering.



Een distributieriem is bij een Forester makkelijk en vrij goedkoop te vervangen. 4 (relatief) goeie banden kosten ook weer niet de hoofdprijs. 300k kilometer is voor een Forester ook niet echt een probleem. Zelf twijfel je of de auto wel een goede investering is, voor zover een auto dat überhaupt zijn kan ;) . Ik zou mij niet echt laten weerhouden door eerder genoemde punten. Bel de garage en stel vragen, bel ook de garage van de sticker ( distributie). Wellicht kan je door wat telefoontjes meer te weten komen. Lukt dit wel/niet kan je daarna een oordeel vellen. Maar bovenal,gebruik je gezond verstand.De auto oogt namelijk helemaal niet slecht voor dat geld.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door boswachterfan »

Dan voeg ik er ook maar mijn stokpaardje aan toe :D Goed warm rijden en dan een vlotte haakse "parkeer-insteek-bocht" achteruit maken. Doet hij dat zonder wringen en/of kraken dan is de transmissie waarschijnlijk in orde. Anders loop je tegen kosten aan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door *thomas* »

Voor het door jullie bedoelde gebruik is betrouwbaarheid één van de belangrijkste punten. Je wil immers op reis zo min mogelijk kopzorgen hebben over de betrouwbaarheid van de waren en als het dan toch misgaat moet een herstelling makkelijk te doen zijn.

Omwille van die redenen zou ik kiezen voor een non-turbo. Dat extra vermogen is fijn, maar het is zeker niet noodzakelijk. Voor offroad is een automaat inderdaad handig en mits goed onderhoud (elke 30 - 40 000km de transmissievloeistof en filter vervangen) gaan ze lang mee. Bovendien liggen er genoeg Subaru's op de sloop (ook al zijn ze betrouwbaar) en kan zo'n bak voor niet al te veel vervangen worden.
De handbak heeft als voordeel (tenminste op de non-turbo) dat er een hoge en lage gearing op zit. Bovendien is die bak bulletproof en zijn er 'slechts' 2 zaken die regelmatig stuk gaan bij een hogere kilometerstand => de koppeling (maar dat heeft elke wagen) en het middendiff. Dat laatste onderdeel kost via Subaru Nederland zo'n 700 à 800 euro en reken 4 werkuren om het te monteren.

Een ander voorkomend probleem zijn de pakkingen van de klepdeksels (je hebt er twee op een boxer). Die gaan lekken (zowel naar buiten als naar de bougieruimte), maar zijn makkelijk zelf te vervangen. Het kost je zo'n 140€ aan originele pakkingen. De dealer zal 2 werkuren aanrekenen.

Distributieriemen op de non-turbo moeten elke 105 000km (of 7 jaar) vervangen worden, maar knappen minder vaak dan op de latere non-turbo's.

Mijn advies: koop een non-turbo die vrij is van roest en gebreken. Eventueel achterstallig onderhoud neem je mee in de prijs.

Voorts: de achterkant kan door gaan hangen (zowel op auto's met automatische niveauregeling als op degene zonder). Een setje versterkte veren is zeker een goede investering in combinatie met KYB (Kayaba) schokdempers. Die zijn makkelijk online te krijgen en kosten zo'n 90€ per stuk.

Bespaar niet op onderhoud en zorg dat de vloeistoffen (allemaal !!!) regelmatig worden gewisseld. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:59

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door Daniel »

Bedankt voor alle feedback. Ik heb inmiddels een Subaru Forester SF (non-turbo) gevonden die voldoet aan onze eisen. Goed onderhouden, weinig eigenaren en kwam al voorzien van AT banden en verhoging. Ideaal voor het kamperen dus.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door sufos »

Gevonden, betekent dat in dit geval ook gekocht?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:59

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door Daniel »

sufos schreef:Gevonden, betekent dat in dit geval ook gekocht?
Haha ja idd vergeten erbij te vermelden. Gekocht inderdaad! Super blij mee!!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: 2001 Forester 2.0 XT

Bericht door boswachterfan »

En waarom zien wij dan geen uitgebreide fotoreprtage? :)

:ttiwwp: :ttiwwp:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie