(Project) Forester '98

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelt3
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2020 21:01

(Project) Forester '98

Bericht door Jelt3 »

Hallo allemaal!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen (first post), ik heb een Forester gespot met wat werk.
Wel precies wat ik zoek, maar ik heb wel wat technische hulp nodig om te kijken of het haalbaar is ;)

Het gaat om de volgende auto,
https://www.autoscout24.nl/aanbod/subar ... c=listPage

1998, 3 ton op de teller, Automaat, LPG

In de advertentie staat 'bonkt in de aandrijflijn', nu heb ik de beste man opgebeld en daaruit kwam het volgende:
Wanneer de zekering in FWD geplaatst wordt, dan rijd de auto goed. Met AWD ingeschakeld zit er dus een 'bonk' in de aandrijflijn. (ben even kwijt wat het nu precies was) Hem was duidelijk dat het niet in de automaat zit, maar waarschijnlijk in de visco koppeling. Is zijn vermoeden terecht? Of zou hier nog iets anders aan de hand kunnen zijn? Ik lees op het forum dat de automaat een electronische koppeling heeft? Werkt dit niet zoals een visco koppeling?

Het is natuurlijk wel een gok, ook omdat de LPG ook niet werkt (schakelt niet in),
Maar wel weer een leuk project :okeee:

Info van het forum, vergelijkbaar probleem?
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... FWD#p30570
Laatst gewijzigd door Jelt3 op 27 mei 2020 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ewout
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2020 20:24

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Ewout »

Huidige eigenaar heeft de auto 6 maanden geleden gekocht en nu (alweer) in de verkoop...
Blijkbaar is onderhoud/reparatie wat moeilijker/duurder dan verwacht.
Groet, Ewout

Subaru Forester 2003
Volvo 245 1992
Volkswagen T3 1985
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: (Project) Forester '98

Bericht door erichendri »

Welkom hier en succes met verder zoeken.
Zou deze laten staan ivm automaat probleem, lpg probleem en de te hoge km stand.
Zit tegen een koprevisie aan te hikken tenzij aantoonbaar de lpg er niet vanaf
het begin er in zit.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Rene »

Ik denk dat het probleem niet in de bak zit omdat het met de zekering geplaatst (FWD) wel goed gaat.
Even terugdenkend aan de perikelen die Niksnut had met zijn impreza was overal frisse olie er in de oplossing.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: (Project) Forester '98

Bericht door *thomas* »

Rustig verder zoeken. Met wat zoekwerk vind je een goedkope SF die het gewoon doet. Staar je niet blind op die lage prijs. Als je voor 1500 een goede koopt, zonder werk, is dat een veel leukere basis. Sleutelen kan je daar ook nog aan doen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: (Project) Forester '98

Bericht door erichendri »

Kan in het brein van de automaat zitten of in de computer van de automaat, beide zijn niet goedkoop.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: (Project) Forester '98

Bericht door boswachterfan »

Welkom. Succes met de keuze
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Jelt3
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2020 21:01

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Jelt3 »

Bedankt voor de tips mannen ;)
Ik kijk nog even verder, mochten jullie iets vergelijkbaars weten houd ik mij aanbevolen!

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: (Project) Forester '98

Bericht door erichendri »

Wat is je wens en budget dan?

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 910
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Mrdjc »

Het "Bonken" Kan makkelijk opgelost worden... maar kan ook een kreng van een ding zijn waar je een hele hoop geld in moet steken.

Bij de 4EAT zitten hele mooie kleppen en "Duty Solenoids" - Duty Solenoid C regelt FWD naar AWD, door de zekering erin te stoppen zorg je dat hij de olie toevoer max open zet en hem effectief vergrendelt naar 100% FWD, Fail safe is 50/50 (Zonder zekering) en normaal is afhankelijk van de snelheid verschil tussen voor en achter.

Dus wat je kort kan zeggen, er zit ergens een hoop speling in de aandrijflijn naar achteren toe, dit kan in de achter differentieel zitten, de cardan as, of de MPT (Multi Plate Transfer Clutch) - of veroorzaakt door slijtage van de MPT, of een klep die zich niet gedraagt, of een snelheids meter die foute waardes doorgeeft en het schakelmoment niet goed beheerst.

Duty-C klep vervangen is niet moeilijk, al moet de achterkant van de bak eraf (en de cardan as - dus ook de uitlaat.. en een hitteschild).

Jammer dat het zo ver weg is, zou rustig wel eens met de Select Monitor die ik van Eric heb overgenomen een kijkje willen wagen tijdens het rijden om te kijken wat de kleppen en snelheids sensoren aan het doen zijn.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Jelt3
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2020 21:01

Re: Gezocht Forester!

Bericht door Jelt3 »

We zoeken 'een' auto met trekhaak op LPG. Mijn vrouw rijd paard en zou graag wedstrijden willen rijden en moet daarvoor met een trailer op stap. We maken relatief veel kilometers, vandaar de LPG. Vorig jaar zijn we een jaar op reis geweest met onze Mercedes 613D bus, het budget ligt daarom niet zo hoog.. max 1500€. We rijden nu in een Polo van '86, dus luxe opties of een nieuwe auto, daar worden we niet warm of koud van. Zelf sleutelen, geen probleem!
Ik was aan het kijken naar een Volvo S70, maar vind de Subaru Forester natuurlijk een veel leuker alternatief ;) De bijkomstigheid van AWD is natuurlijk super aangezien je snel in een nat grasveld staat met die hobby ;) Heb ook enorm genoten van het 'offroad' rijden met onze bus!

Ik had nog twee alternatieven gevonden,
https://www.autoweek.nl/occasions/subar ... e-control/
of
https://www.autoweek.nl/occasions/subar ... 50/20-awd/

@erichendri, jij had het over de hoge km-stand en koprevisie, iets waar ze allemaal tegen aan lopen neem ik aan?

@Mrdjc, de afstand maakt het voor ons ook lastiger om 'even' te gaan kijken. We wonen zelf in het noorden van het land. Thanks voor de technische opheldering!

We hebben geen grote haast, zoeken rustig verder!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: (Project) Forester '98

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Jelt3
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2020 21:01

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Jelt3 »

Thanks..
Zoek er toch wel echt eentje op LPG.. :roll: Wel een leuk vriendje daar in de garage!

Morgen even kijken bij de andere rode, van de link hierboven ;)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1443
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Raph »

Er staat sinds vandaag een groene Subaru Forester 2.0 uit 2000 te koop op Marktplaats.nl voor € 500,00.

http://link.marktplaats.nl/m1557370914
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1443
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Raph »

Raph schreef:Er staat sinds vandaag een groene Subaru Forester 2.0 uit 2000 met LPG te koop op Marktplaats.nl voor € 500,00.

http://link.marktplaats.nl/m1557370914
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1443
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Raph »

Raph schreef:Er staat sinds vandaag een groene Subaru Forester 2.0 uit 2000 te koop op Marktplaats.nl voor € 500,00.

http://link.marktplaats.nl/m1557370914
Met LPG...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1443
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Raph »

Ben wel aan het oenen vandaag, zeg...
Gebruikersavatar
Jelt3
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2020 21:01

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Jelt3 »

Bedankt voor de tip! Heb gereageerd, maar de beste man is een beetje overspoeld door de reacties ;) Hopelijk maken we nog kans haha!
Gebruikersavatar
Jelt3
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2020 21:01

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Jelt3 »

Die van 500€ is het niet geworden ;)
We hebben de rode bekeken, zag er allemaal goed uit, D-riem net gewisseld, geen gekke dingen.. dus gekocht! Ook een tikje goedkoper in de wegenbelasting dus een prima deal voor ons!
Tijd voor een voorsteltopic ;) deze mag op slot.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: (Project) Forester '98

Bericht door quikfit »

Gefeliciteerd met je aankoop. :okeee:
Puntje van aandacht op LPG...de kleppies :!:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Jelt3
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mei 2020 21:01

Re: (Project) Forester '98

Bericht door Jelt3 »

Thanks ;)
Klepspeling heb ik van gelezen inderdaad! Mooie eerste klusje ;)
Plaats reactie