Pagina 1 van 1

Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 14 aug 2019 22:16
door WRXSTI12
Beste leden,

Na verschillende Celica’s en een Corolla T-sport gereden te hebben, ben ik op zoek naar een sportieve auto mét turbo.

Vanwege de Japanse degelijkheid wil ik graag in de oosterse sferen blijven.

En dan is men het toch snel met elkaar eens dat je een Subaru WRX STI moet overwegen. Weet je wel, die ene met een 2,5 liter turbo blok en 300 paarden onder de kap.

Na wat recensies van gebruikers gelezen te hebben, die meestal toch cliché zijn (rijdt als een monster, ongelofelijke ervaring, heerlijke bochten werk), wil ik via deze weg toch informeren naar de eerlijke reviews. Zijn er, buiten het verbruik om, ook nadelen?

Waar moet ik op letten als ik er één ga kopen? Ik heb een WRX STI hatchback uit 2012 gezien. Betreft de auto in de link hier onder. Ik hoor het graag van jullie!

https://www.autowereld.nl/subaru/imprez ... /foto.html

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 07:44
door quikfit
WRXSTI12 schreef:Waar moet ik op letten als ik er één ga kopen? Ik heb een WRX STI hatchback uit 2012 gezien. Betreft de auto in de link hier onder. Ik hoor het graag van jullie!

https://www.autowereld.nl/subaru/imprez ... /foto.html
Probeer erachter te komen of de kilometerstand klopt,bij zo'n 25% van de import auto's is er gerommeld met de kilometerstand.De auto in je link is trouwens uit 2010.
Doe een aankoopkeuring bij een neutraal bedrijf dat weet waar ze op moeten letten bij dit soort laagvliegers.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 13:20
door JSE
De 2.5 motor blijft toch wel het allergrootste punt van deze auto’s. De rest is redelijk bulletproof.

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 18:41
door aze2000
WRXSTI12 schreef:Beste leden,

Na verschillende Celica’s en een Corolla T-sport gereden te hebben, ben ik op zoek naar een sportieve auto mét turbo.

Vanwege de Japanse degelijkheid wil ik graag in de oosterse sferen blijven.

En dan is men het toch snel met elkaar eens dat je een Subaru WRX STI moet overwegen. Weet je wel, die ene met een 2,5 liter turbo blok en 300 paarden onder de kap.

Na wat recensies van gebruikers gelezen te hebben, die meestal toch cliché zijn (rijdt als een monster, ongelofelijke ervaring, heerlijke bochten werk), wil ik via deze weg toch informeren naar de eerlijke reviews. Zijn er, buiten het verbruik om, ook nadelen?

Waar moet ik op letten als ik er één ga kopen? Ik heb een WRX STI hatchback uit 2012 gezien. Betreft de auto in de link hier onder. Ik hoor het graag van jullie!

https://www.autowereld.nl/subaru/imprez ... /foto.html
ik denk dat hier voor deze wagens de algemene regel is:

kijk goed naar de wagen, en waar komt hij vandaan (eigenaar)

het zijn doegroep wagens die in mijn menig maar door 2 mensen gereden worden
1: liefhebbers die m warm rijden en rustig af laten koelen met evt timer er op.. en aan alles te zien dat bij slijtage alles gelijk door nieuw wordt vervangen.

2: raggers,, die slecht onderhouden, remmen liever op marktplaats 2 dehands kopen dan nieuw,, en de olie bij de aldi halen.

*ga rijden en beleef,,,, wat denk je na t rijden.
wat hoor je ,, als hij loopt,, hoor je hoog gierende geluiden bij de turbo.. en laat je niks wijs maken over dat hoort..

*is t blok droog (mag een beetje zweten )

* koppakking komt wel eens voor.

* schokbrekers kijken op lekkage en werking..

al met al is een sub niks anders dan een andere wagen,, gebruik je verstand meer niet

suc 6 met de koop

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 19:44
door WRXSTI12
quikfit schreef:
WRXSTI12 schreef:Waar moet ik op letten als ik er één ga kopen? Ik heb een WRX STI hatchback uit 2012 gezien. Betreft de auto in de link hier onder. Ik hoor het graag van jullie!

https://www.autowereld.nl/subaru/imprez ... /foto.html
Probeer erachter te komen of de kilometerstand klopt,bij zo'n 25% van de import auto's is er gerommeld met de kilometerstand.De auto in je link is trouwens uit 2010.
Doe een aankoopkeuring bij een neutraal bedrijf dat weet waar ze op moeten letten bij dit soort laagvliegers.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Typfoutje, 2010 idd.

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 19:46
door WRXSTI12
aze2000 schreef:
WRXSTI12 schreef:Beste leden,

Na verschillende Celica’s en een Corolla T-sport gereden te hebben, ben ik op zoek naar een sportieve auto mét turbo.

Vanwege de Japanse degelijkheid wil ik graag in de oosterse sferen blijven.

En dan is men het toch snel met elkaar eens dat je een Subaru WRX STI moet overwegen. Weet je wel, die ene met een 2,5 liter turbo blok en 300 paarden onder de kap.

Na wat recensies van gebruikers gelezen te hebben, die meestal toch cliché zijn (rijdt als een monster, ongelofelijke ervaring, heerlijke bochten werk), wil ik via deze weg toch informeren naar de eerlijke reviews. Zijn er, buiten het verbruik om, ook nadelen?

Waar moet ik op letten als ik er één ga kopen? Ik heb een WRX STI hatchback uit 2012 gezien. Betreft de auto in de link hier onder. Ik hoor het graag van jullie!

https://www.autowereld.nl/subaru/imprez ... /foto.html
ik denk dat hier voor deze wagens de algemene regel is:

kijk goed naar de wagen, en waar komt hij vandaan (eigenaar)

het zijn doegroep wagens die in mijn menig maar door 2 mensen gereden worden
1: liefhebbers die m warm rijden en rustig af laten koelen met evt timer er op.. en aan alles te zien dat bij slijtage alles gelijk door nieuw wordt vervangen.

2: raggers,, die slecht onderhouden, remmen liever op marktplaats 2 dehands kopen dan nieuw,, en de olie bij de aldi halen.

*ga rijden en beleef,,,, wat denk je na t rijden.
wat hoor je ,, als hij loopt,, hoor je hoog gierende geluiden bij de turbo.. en laat je niks wijs maken over dat hoort..

*is t blok droog (mag een beetje zweten )

* koppakking komt wel eens voor.

* schokbrekers kijken op lekkage en werking..

al met al is een sub niks anders dan een andere wagen,, gebruik je verstand meer niet

suc 6 met de koop
Ik heb er een gevonden met een volgestempeld boekje en wat deuken bij de deuren. Dit is ook de reden voor verkoop van de eigenaar.

Zou dus technisch niks vreemds mee moeten zijn. Ik ga de auto goed warm rijden en luisteren hoe de turbo en boxer motor klinken.

Thnx voor je reactie!

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 20:43
door aze2000
WRXSTI12 schreef:
aze2000 schreef:
WRXSTI12 schreef:Beste leden,

Na verschillende Celica’s en een Corolla T-sport gereden te hebben, ben ik op zoek naar een sportieve auto mét turbo.

Vanwege de Japanse degelijkheid wil ik graag in de oosterse sferen blijven.

En dan is men het toch snel met elkaar eens dat je een Subaru WRX STI moet overwegen. Weet je wel, die ene met een 2,5 liter turbo blok en 300 paarden onder de kap.

Na wat recensies van gebruikers gelezen te hebben, die meestal toch cliché zijn (rijdt als een monster, ongelofelijke ervaring, heerlijke bochten werk), wil ik via deze weg toch informeren naar de eerlijke reviews. Zijn er, buiten het verbruik om, ook nadelen?

Waar moet ik op letten als ik er één ga kopen? Ik heb een WRX STI hatchback uit 2012 gezien. Betreft de auto in de link hier onder. Ik hoor het graag van jullie!

https://www.autowereld.nl/subaru/imprez ... /foto.html
ik denk dat hier voor deze wagens de algemene regel is:

kijk goed naar de wagen, en waar komt hij vandaan (eigenaar)

het zijn doegroep wagens die in mijn menig maar door 2 mensen gereden worden
1: liefhebbers die m warm rijden en rustig af laten koelen met evt timer er op.. en aan alles te zien dat bij slijtage alles gelijk door nieuw wordt vervangen.

2: raggers,, die slecht onderhouden, remmen liever op marktplaats 2 dehands kopen dan nieuw,, en de olie bij de aldi halen.

*ga rijden en beleef,,,, wat denk je na t rijden.
wat hoor je ,, als hij loopt,, hoor je hoog gierende geluiden bij de turbo.. en laat je niks wijs maken over dat hoort..

*is t blok droog (mag een beetje zweten )

* koppakking komt wel eens voor.

* schokbrekers kijken op lekkage en werking..

al met al is een sub niks anders dan een andere wagen,, gebruik je verstand meer niet

suc 6 met de koop
Ik heb er een gevonden met een volgestempeld boekje en wat deuken bij de deuren. Dit is ook de reden voor verkoop van de eigenaar.

Zou dus technisch niks vreemds mee moeten zijn. Ik ga de auto goed warm rijden en luisteren hoe de turbo en boxer motor klinken.

Thnx voor je reactie!
je hoef m niet zo zeer warm te rijden,, als je bij normaal optrekken niks hoor is het prima,, bij een warme motor zou je echt niet ineens dan wel vreemde dingen horen..

maar zoals als eerder aangegeven is evt een keuring bij een echte specialist ook een optie,,
maar dan wel iemand die verstand heeft en niet een banden trapper en kijk of er wel olie inzit,,,, dat kun je zelf ook prima


hou ons even op de hoogte van je ervaring..... altijd leuk

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 21:04
door *thomas*
Wil je per se een 2010? De 2.0 blokken uit de oudere generatie waren namelijk betrouwbaarder. Als ik me niet vergis zijn de Japanse imports ook nog eens voorzien van een motoren met steviger (gesmeed) binnenwerk (ik kan me vergissen).

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 21:11
door WRXSTI12
aze2000 schreef:
je hoef m niet zo zeer warm te rijden,, als je bij normaal optrekken niks hoor is het prima,, bij een warme motor zou je echt niet ineens dan wel vreemde dingen horen..

maar zoals als eerder aangegeven is evt een keuring bij een echte specialist ook een optie,,
maar dan wel iemand die verstand heeft en niet een banden trapper en kijk of er wel olie inzit,,,, dat kun je zelf ook prima


hou ons even op de hoogte van je ervaring..... altijd leuk
Zal ik doen!

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 21:13
door WRXSTI12
*thomas* schreef:Wil je per se een 2010? De 2.0 blokken uit de oudere generatie waren namelijk betrouwbaarder. Als ik me niet vergis zijn de Japanse imports ook nog eens voorzien van een motoren met steviger (gesmeed) binnenwerk (ik kan me vergissen).
Betrouwbaarder in de zin van nóg beter, of in de zin van de 2010 is shit? :lol:

Nee, het is niet dat ik per se een 2010 wil, maar die kwam eenmaal op mijn pad. Er is een intentie om hem aan te schaffen na een positieve testrit, maar het is zeker geen verplichting. Ik ga op mijn gevoel af.

:sti:

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 15 aug 2019 23:31
door *thomas*
De oudere 2.0 geeft gewoonweg veel minder problemen dan de 2.5 . De geïmporteerde JDM wagens zijn nog beter. Haal aub geen Subie uit de UK (tenzij het een verse JDM import is). Roest is daar echt een probleem.

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 16 aug 2019 06:04
door DucATIRadeon
mijn stiefzoon heeft een 2010 2.5WRX (niet STI) en kwam van een 2004 2.0WRX.
grootste verschil was het onderstel.
de blauwe 2004 had evenveel vermogen als de huidige 2010 (beide getuned door Marc) dus ze gaan even snel (de 2004 iets sneller zelfs).
echter het stuurwerk van de 2010 is compleet anders, veel stijver en makkelijker sturen. bovendien "lijkt" het alsof de 2004 progressive sturing heeft en de 2010 lineair.
de 2010 gaat wel vlotter weg (meer koppel onderin) en stuurt simpelweg fijner. de 2004 geeft je meer gevoel dat je moet werken en dus ook sneller verschoond ondergoed (in beide zinnen).

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 16 aug 2019 19:29
door WRXSTI12
Update:

Vandaag bij de auto wezen kijken.

Auto is 10dkm geleden onderhouden bij een Subaru dealer.
Oliepijl stok stond op de helft. Maar motor draaide stationair perfect. Zoals we gewend zijn van boxers (GT86/BRZ).

Auto warm gereden, oprit van de autobahn opgerold.... En jezus wat een vermogen

Bochtenwerk subliem, het differentieel is een stukje kunst in autowereld.

Auto zag er optisch heel goed uit. Interieur was netjes, geen gekke geuren of slijtage op de stoelen.

De auto wordt aankomende week afgeleverd en dan zal ik het proces om in te voeren gaan opstarten.

Vanwege goede ervaring van een bekende ga ik langs de Subaru specialist Moree in Meteren voor een service beurtje en een check van de specialist.

Foto’s volgen nog

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 16 aug 2019 19:42
door DucATIRadeon
meteren is niet zo gek ver van Eindhoven, daar zit Mar Verhoeven van EMS, eigelijk de subaru turbo specialist van NL wat ik zo her en der hoor; de blauwe 2004 WRX was onder handen geweest met kleine 290pk met enkel iets grotere slakkenhuis en 2" RVS uitlaatbuizen tot aan de absorptiedemper; geluid was goed!
meen dat de huidige 2010 WRX van stiefzoontjelief daar ook is geweest voor onderstel afstelling...

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 17 aug 2019 09:24
door *thomas*
DucATIRadeon schreef:mijn stiefzoon heeft een 2010 2.5WRX (niet STI) en kwam van een 2004 2.0WRX.

de 2010 gaat wel vlotter weg (meer koppel onderin) en stuurt simpelweg fijner. de 2004 geeft je meer gevoel dat je moet werken en dus ook sneller verschoond ondergoed (in beide zinnen).
stuurhuis kan je vervangen door een stuurhuis van een later model, op die manier is dat minder goede gevoel verholpen

tja, koppel zit hem in de 20% grotere cilinderinhoud :)

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 17 aug 2019 11:46
door quikfit
WRXSTI12 schreef:Auto is 10dkm geleden onderhouden bij een Subaru dealer.
Wat is er toen gedaan? Als er geen rekeningen bijzitten zegt dat nog niks.
Iedereen kan zijn auto bij een bepaalde kilometerstand naar de dealer brengen voor alleen het verversen van de motorolie...heb je weer een mooi stempeltje in je onderhoudsboekje.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Tips en aankoopadvies WRX STI

Geplaatst: 17 aug 2019 20:01
door aze2000
quikfit schreef:
WRXSTI12 schreef:Auto is 10dkm geleden onderhouden bij een Subaru dealer.
Wat is er toen gedaan? Als er geen rekeningen bijzitten zegt dat nog niks.
Iedereen kan zijn auto bij een bepaalde kilometerstand naar de dealer brengen voor alleen het verversen van de motorolie...heb je weer een mooi stempeltje in je onderhoudsboekje.

Gr.Quikfit :mrgreen:

eens !!!! :okeee: