Foz voor goede prijs, maar....

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door Gooikes »

De vuistregel bij iets (tweedehands) aanschaffen is: "Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook".
Maar bij Foresters twijfel ik daar soms wel eens aan, omdat het auto's zijn die niet veel autohandelaren goed kennen.

Neem deze Foz, te koop in Waalwijk bij een handelaar: https://www.vandijkautoswaalwijk.nl/Sub ... u&so=lijst

Het is het type Foz dat ik zoek: een SH model, uit 2009, Premium uitvoering, automaat en op LPG. Met 280.000 kilometer en voor een m.i. redelijke prijs. De koerslijst van de ANWB zegt dat ie rustig 9000 mag kosten.
Hij is het leven begonnen als leaseauto (4 jaar) en daarna 2 particuliere eigenaren, die hem via de handel hebben gekocht/verkocht.

Ik heb er een kort ritje in gemaakt en hij is erg comfortabel, zeker vergeleken met mijn SG uit 2004 die wat aandacht nodig heeft in het onderstel.
Er zijn wat geluidjes te horen van de hitteschildjes en de airco maakt lawaai maar doet amper iets.

Behalve dat ie wat viezig is van binnen (stof, kruimels, vlekkerige bekleding) ziet ie er redelijk uit. Er is een parrot en een telefoonhouder ingebouwd; beide hadden netter gekund.
Het panoramadak werkt prima, al zijn er verdroogde rubber strips te zien. Hopelijk komen de vlekken op de bekleding niet van een lekkage van het dakje. De auto rook niet vochtig van binnen.
Van buiten ook redelijk. Ik ontdekte wat krassen en een steenslag deukje, meer niet. De onderkant ziet onbeschadigd uit, de achterdemper is wat roestig.
De banden (Quatrac 5) kunnen nog jaartje mee, maar niet veel meer. In 2017 was het bandenprofiel een opmerking bij de apk.
Onder kap is het opvallend schoon, zeker vergeleken met de rest van de auto. Koelvloeistof en olie zijn nieuw en de dop van de radiator is schoon en ruikt niet raar.
De motor loopt redelijk stabiel stationair, maar ik weet niet wat de normale geluiden moeten zijn, qua motor.

Nu mijn bedenkingen: De prijs is te voordelig. Wat mij meteen doet vermoeden dat er misschien iets aan de hand is, ondanks de geldige apk sinds april.
Maar wat dan? Mijn eerste gedachten gaan naar dure dingen: Distributie, klepvoeringen, koppaking. Maar ook zaken als banden, lagers, rubbers, vering, remmen zijn (voor mij) nogal prijzig.
Bij de laatste APK werd een opmerking gemaakt dat het "remverschil op een as te groot" is. Ik weet niet wat dat betekent en wat er aan gedaan zou kunnen zijn. De remschijven waren roestig voordat ik er mee ging rijden, maar mooi blank en egaal na mijn ritje.
Of zouden het alleen de kilometers en de onwetendheid van de verkoper zijn, die de prijs drukken?

Dus... Mijn vragen voor de kennispool die dit forum is:
- Kent iemand deze auto?
- Wat zijn de dingen waar ik écht op moet letten, en hoe herken ik de alarmbellen?
- Hoe kom ik achter de onderhouds- en reparatiehistorie?
"Zei er iemand modder?"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door quikfit »

Grootste reden dat ie zo goedkoop is,is de kilometerstand en het rijden op LPG en de daarbij behorende ''komende kosten''!?
Je noemt zelf al het één en ander op...laat de klepspeling opmeten.
Als je de servicehistorie niet kunt achterhalen zit er maar één ding op...en dat is een grote beurt,kleppen(controleren/stellen),distributieriem,bougies en alle filters en vloeistoffen,remmen rondom loshalen/inspecteren/vervangen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door Gooikes »

Die bijkomende kosten voor LPG zijn volgens mij:
- Hogere wegenbelasting
- extra onderhoud aan LPG-systeem en motor

Daar staat tegenover dat de brandstof goedkoper is. Ik tank Belgisch, dus zo'n 25-30 cent goedkoper dan in Nederland. Volgens mij ben ik bij 4000 kilometer per jaar al goedkoper uit, qua brandstof, met LPG. Mijn mijn kilometrage per jaar zou ik 1500 euro al vlotjes besparen. Dat waslijstje van onderhoud dat ik zou moeten doen om zeker te zijn, zou me rustig 1000 tot 1500 euro kosten, want ik kan niks zelf. (Geen zin in, maar ook gewoon gebrek aan kennis) Dan schiet ik er het eerste jaar al niks mee op ;-)
"Zei er iemand modder?"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door quikfit »

Ik doelde op de kilometerstand en het inslaan van je kleppen en de daarbij behorende ''komende kosten''!?(onderhoudskosten vanwege de kilometerstand en het niet aanwezig zijn van een servicehistorie!)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door Louis »

Eens met quikfit. En zelfs als de kleppen aantoonbaar zijn gesteld, dan is dat de laatste keer geweest met zo'n kilometerstand. De auto kan misschien nog 90k mee en dan zijn de koppen eraan omdat de klepzetels te ver zijn ingeslagen.
Ik zou 'm laten staan.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door boswachterfan »

Misschien kennen ze de auto bij Broekauto in Waalwijk, de dealert.

Bij een te groot remverschil op één as kunnen er b.v. zuigers in een klauw vastgezeten hebben. Reviseren of, als dat niet meer gaat, klauw vernieuwen is dan de remedie. Vaak is het op de achteras, omdat die niet zo hard hoeven te werken bij een gematigde rijstijl.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door Propje »

Broekauto heb ik m.n auto vandaan.
I k blijf er ook vandaan.
Weet niet waar ze die 6 sterren vandaan toveren?
Aju propje
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door Gooikes »

Gisteren nog eens een babbeltje gemaakt met de verkoper.
Er is geen onderhoudshistorie bekend. Geen boekjes in het handschoenenkastje, geen stickertjes of notities met viltstift onder de motorkap. Het enige dat ik kon vinden was een kaartje van een kleine beurt, die in maart is uitgevoerd.
De verkoper vertelde dat hij zijn auto's verkoopt in naam van dealers, die betreffende auto's niet zelf willen verkopen. Dat hoeft niet de Subarudealer in Waalwijk, Broekauto, te zijn, want het is een inruiler en dat kan in principe van iedere dealer komen. Maar als een dealer zich niet geroepen voelt om met vertrouwen een auto te verkopen, waarom zou ik het dan wel vertrouwen?

Weet je wat het is met zo'n auto en zo'n verkoper? Je moet gewoon de gok nemen dat ze deugen. In het geval van deze auto, zou dat zomaar eens een hele dure gok kunnen worden.
Bij twijfel niet doen, en die twijfel is nogal fors. Wat mijn twijfel erger maakte, is de combinatie van geen onderhoudshistorie en een vlekkeloos schoon motorcompartiment, in een verder viezige auto.
Dat ruikt naar schone schijn die problemen moet verdoezelen.

Voor de liefhebbende zelf-sleutelaar zou het nog een aardig projectje kunnen zijn, maar daar zit ik niet op te wachten.

We zoeken lekker verder.
Dus als er iemand nog een mooie SG of SH Foz weet, automaat, LPG, met leuke toeters en bellen, lage kilometers en een mooie prijs: Laat het even weten!
"Zei er iemand modder?"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door sufos »

Een auto die niet is voorzien van een onderhoudshistorie zou ik sowieso laten staan. Anders wordt het een soort Russisch roulette, je kan veel geluk hebben, maar je kan ook héél veel pech hebben.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door quikfit »

sufos schreef:Een auto die niet is voorzien van een onderhoudshistorie zou ik sowieso laten staan.
Een onderhoudshistorie ontbreekt vaak/meestal bij auto's...de welbekende stempeltjes zeggen ook niets.
Bij een particulier is de kans nog het grootst dat ie rekeningen heeft liggen.
Bij mijn auto kon ik alleen zien wanneer de distributie was gedaan vanwege een sticker in het vooronder,een flinke proefrit zegt al heel wat...ik geef al mijn auto's bij aankoop een grote beurt waarbij zo'n beetje alles word vervangen of ververst ongeacht kilometerstand en bouwjaar. Maar ik begrijp heel goed dat mensen die niet technisch zijn aangelegd wat huiverig zijn om ''zomaar ergens'' een auto te kopen. Verder hoeft je niet helderziend te zijn,dat als je een auto koopt met bijna 3 ton op de teller dat je dan kosten krijgt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door sufos »

Vandaar dat ik liever een auto koop bij een particulier. Als de auto goed onderhouden is dan heeft men daar ook wel facturen e.d van liggen. Mijn laatste 3 auto's en laatste 3 motoren heb ik allemaal particulier gekocht. Van allemaal tot op de dag van vandaag een goed gevoel aan over gehouden. En inderdaad stempeltjes zeggen helemaal niets. Zo heb ik ook wel eens een auto laten staan, ondanks een van A tot Z afgestempeld boekje. Het gezonde verstand gebruiken en je komt een heel eind, maar dat geldt natuurlijk voor alles wat je doet, of niet doet ;)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door SP-Boxer »

Ik snap vooral niet dat je dit goedkoop vindt...
9000€ voor een auto met 280k op de klok?
Met de helft van de kilometerstand zou het nog gaan, maar nu zou ik er sowieso niet eens naar omkijken.

Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit naar Foresters kijk, maar kennelijk kosten die dingen allemaal de hoofdprijs???
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door sufos »

Vind 9k ook absurd voor een Forester van 10 jaar oud en zo'n kilometerstand. Maar dat heb ik trouwens al wel vaker geroepen hier, en dat is ook de reden om bij het kopen van een andere auto iets verder te kijken dan mijn neus lang is. Onze huidige Forester, weliswaar een SG, maar bij aankoop 9 jaar oud kocht ik voor minder dan de helft. Particulier en met volledige onderhoudshistorie erbij. Eerste 4 jaar lease daarna particulier en alle facturen van de laatste 5 jaar erbij. Het zal wel vraag en aanbod zijn waarom er zoveel gevraagd wordt maar er staan ook legio auto's maanden te koop. Mijn ervaring is als het zo lang duurt dan ben je gewoon te duur. Met een goede prijs verkoop je echt wel binnen 1 a 2 weken.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door SP-Boxer »

Excuus, ik dacht in het bericht 9000 euro gelezen te hebben, maar klik nu pas de advertentie open en zie een prijs van €5250,-. Dat komt al meer in de richting.

Sorry voor de verwarring...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door sufos »

Die 9k is dan wat de koerslijst ANWB aangeeft. 9k maar een ton minder op de klok zou wat mij betreft redelijk zijn, maar ja, vragen mag natuurlijk altijd. Deze vraaprijs is natuurlijk niet heel slecht maar het hangt dan ook wel weer samen de algehele staat van de auto. En zonder historie is dat lastiger te achterhalen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door boswachterfan »

Ergens gaat er m.i. ook iets niet helemaal goed op de tweedehands markt. Ik zie nu Foresters SG staan met bijna net zoveel km's als de mijne, rond de 3 ton, voor meer dan waarvoor ik hem bijna 6 jaar geleden kocht (4800- met twee ton, en niet zo heel mooi aan de buitenkant). Zelfs SF's voor meer dan 6 mille :shock:


Een dealer zal de auto van de TS wel bekeken hebben en een optelsom hebben gemaakt: Grote beurt, kleppen stellen, automaat flushen, visco misschien niet helemaal fris meer, dan zit je met dealerprijzen al tussen de 2500 en 3000 onkosten.


Later toegevoegd: Het kan altijd nog gekker, bij onze oosterburen: Een SG uit 2004 voor 9000.- :lol:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... DESCENDING


En dat vinden ze daar ook kennelijk. Citaat van een forum: Ich schließe mich an! Gerade die alten Subaru sind oft unverhältnismäßig teuer!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Foz voor goede prijs, maar....

Bericht door *thomas* »

Zonder LPG zou ik de gok wagen...
Plaats reactie