Foz voor goede prijs, maar....
Geplaatst: 15 jul 2019 13:27
De vuistregel bij iets (tweedehands) aanschaffen is: "Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook".
Maar bij Foresters twijfel ik daar soms wel eens aan, omdat het auto's zijn die niet veel autohandelaren goed kennen.
Neem deze Foz, te koop in Waalwijk bij een handelaar: https://www.vandijkautoswaalwijk.nl/Sub ... u&so=lijst
Het is het type Foz dat ik zoek: een SH model, uit 2009, Premium uitvoering, automaat en op LPG. Met 280.000 kilometer en voor een m.i. redelijke prijs. De koerslijst van de ANWB zegt dat ie rustig 9000 mag kosten.
Hij is het leven begonnen als leaseauto (4 jaar) en daarna 2 particuliere eigenaren, die hem via de handel hebben gekocht/verkocht.
Ik heb er een kort ritje in gemaakt en hij is erg comfortabel, zeker vergeleken met mijn SG uit 2004 die wat aandacht nodig heeft in het onderstel.
Er zijn wat geluidjes te horen van de hitteschildjes en de airco maakt lawaai maar doet amper iets.
Behalve dat ie wat viezig is van binnen (stof, kruimels, vlekkerige bekleding) ziet ie er redelijk uit. Er is een parrot en een telefoonhouder ingebouwd; beide hadden netter gekund.
Het panoramadak werkt prima, al zijn er verdroogde rubber strips te zien. Hopelijk komen de vlekken op de bekleding niet van een lekkage van het dakje. De auto rook niet vochtig van binnen.
Van buiten ook redelijk. Ik ontdekte wat krassen en een steenslag deukje, meer niet. De onderkant ziet onbeschadigd uit, de achterdemper is wat roestig.
De banden (Quatrac 5) kunnen nog jaartje mee, maar niet veel meer. In 2017 was het bandenprofiel een opmerking bij de apk.
Onder kap is het opvallend schoon, zeker vergeleken met de rest van de auto. Koelvloeistof en olie zijn nieuw en de dop van de radiator is schoon en ruikt niet raar.
De motor loopt redelijk stabiel stationair, maar ik weet niet wat de normale geluiden moeten zijn, qua motor.
Nu mijn bedenkingen: De prijs is te voordelig. Wat mij meteen doet vermoeden dat er misschien iets aan de hand is, ondanks de geldige apk sinds april.
Maar wat dan? Mijn eerste gedachten gaan naar dure dingen: Distributie, klepvoeringen, koppaking. Maar ook zaken als banden, lagers, rubbers, vering, remmen zijn (voor mij) nogal prijzig.
Bij de laatste APK werd een opmerking gemaakt dat het "remverschil op een as te groot" is. Ik weet niet wat dat betekent en wat er aan gedaan zou kunnen zijn. De remschijven waren roestig voordat ik er mee ging rijden, maar mooi blank en egaal na mijn ritje.
Of zouden het alleen de kilometers en de onwetendheid van de verkoper zijn, die de prijs drukken?
Dus... Mijn vragen voor de kennispool die dit forum is:
- Kent iemand deze auto?
- Wat zijn de dingen waar ik écht op moet letten, en hoe herken ik de alarmbellen?
- Hoe kom ik achter de onderhouds- en reparatiehistorie?
Maar bij Foresters twijfel ik daar soms wel eens aan, omdat het auto's zijn die niet veel autohandelaren goed kennen.
Neem deze Foz, te koop in Waalwijk bij een handelaar: https://www.vandijkautoswaalwijk.nl/Sub ... u&so=lijst
Het is het type Foz dat ik zoek: een SH model, uit 2009, Premium uitvoering, automaat en op LPG. Met 280.000 kilometer en voor een m.i. redelijke prijs. De koerslijst van de ANWB zegt dat ie rustig 9000 mag kosten.
Hij is het leven begonnen als leaseauto (4 jaar) en daarna 2 particuliere eigenaren, die hem via de handel hebben gekocht/verkocht.
Ik heb er een kort ritje in gemaakt en hij is erg comfortabel, zeker vergeleken met mijn SG uit 2004 die wat aandacht nodig heeft in het onderstel.
Er zijn wat geluidjes te horen van de hitteschildjes en de airco maakt lawaai maar doet amper iets.
Behalve dat ie wat viezig is van binnen (stof, kruimels, vlekkerige bekleding) ziet ie er redelijk uit. Er is een parrot en een telefoonhouder ingebouwd; beide hadden netter gekund.
Het panoramadak werkt prima, al zijn er verdroogde rubber strips te zien. Hopelijk komen de vlekken op de bekleding niet van een lekkage van het dakje. De auto rook niet vochtig van binnen.
Van buiten ook redelijk. Ik ontdekte wat krassen en een steenslag deukje, meer niet. De onderkant ziet onbeschadigd uit, de achterdemper is wat roestig.
De banden (Quatrac 5) kunnen nog jaartje mee, maar niet veel meer. In 2017 was het bandenprofiel een opmerking bij de apk.
Onder kap is het opvallend schoon, zeker vergeleken met de rest van de auto. Koelvloeistof en olie zijn nieuw en de dop van de radiator is schoon en ruikt niet raar.
De motor loopt redelijk stabiel stationair, maar ik weet niet wat de normale geluiden moeten zijn, qua motor.
Nu mijn bedenkingen: De prijs is te voordelig. Wat mij meteen doet vermoeden dat er misschien iets aan de hand is, ondanks de geldige apk sinds april.
Maar wat dan? Mijn eerste gedachten gaan naar dure dingen: Distributie, klepvoeringen, koppaking. Maar ook zaken als banden, lagers, rubbers, vering, remmen zijn (voor mij) nogal prijzig.
Bij de laatste APK werd een opmerking gemaakt dat het "remverschil op een as te groot" is. Ik weet niet wat dat betekent en wat er aan gedaan zou kunnen zijn. De remschijven waren roestig voordat ik er mee ging rijden, maar mooi blank en egaal na mijn ritje.
Of zouden het alleen de kilometers en de onwetendheid van de verkoper zijn, die de prijs drukken?
Dus... Mijn vragen voor de kennispool die dit forum is:
- Kent iemand deze auto?
- Wat zijn de dingen waar ik écht op moet letten, en hoe herken ik de alarmbellen?
- Hoe kom ik achter de onderhouds- en reparatiehistorie?