aankoop Vivio een goed idee?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Username
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 dec 2016 20:47

aankoop Vivio een goed idee?

Bericht door Username »

Ik ben op zoek naar een kleine auto waar toch zo'n 25.000 km per jaar mee gereden zou moeten kunnen worden.

Tevreden over onze Forester met dik 3 ton op de klok, is mijn vraag of de Vivio ook net zo een "uithoudingsvermogen" heeft.
Zijn er nog zaken waar ik op zou moeten letten of types die minder betrouwbaar zijn?

Het is waarschijnlijk een "uit de brand helpen" auto, dus veel geld wil ik er niet aan kwijt.

groet

Raoel
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: aankoop Vivio een goed idee?

Bericht door SP-Boxer »

Als Viviorijder met inmiddels een ruime 250.000km ervaring (verdeelt over 2 Vivio's) kan ik vertellen dat het uithoudingsvermogen van de Vivio zeker zo groot is als dat van de Forester. In de zin van betrouwbaarheid dan. Bij mij halen de Vivio's de 3 ton niet, maar gaan ze naar de sloop dankzij de roestduivel.
Je moet je wel afvragen of je 25.000km per jaar in een Vivio wilt zitten. Ik ben dol op het autootje en vind het gebrek aan comfort geen issue, maar ik ken eigenlijk niemand die er ook zo over denkt. De laatste twee jaar kom ik op 20-25.000km per jaar, maar daarvoor heb ik jaren gehad waarbij ik ca. 45.000km wegtikte in een jaar.

Eigenlijk is de Vivio van 1993 tot 2001 technisch niet veranderd. Ik vind de opgefriste exemplaren (vanaf eind 1996, zwart interieur) wat pittiger, maar op papier zijn ze hetzelfde... Misschien waren deze exemplaren gewoon wat lui.
Het is vooral zaak om een Vivio te vinden waar geen roest zit op de dorpels en wielkastranden achter. Als het puur uit de brand helpen is, dan zou ik gewoon kijken naar de langste APK.
Onderhoud is minimaal en ze houden het héél lang vol zonder al te veel onderhoud. Mijn huidige Vivio is nu vrijwel afgeschreven en heeft over 5 jaar net geen 10ct de kilometer gekost. Dit is incl. volledige afschrijving, MRB, verzekering, onderhoud, echt alles. (140.000km mee gereden!)
"I feel Legacy"
Username
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 dec 2016 20:47

Re: aankoop Vivio een goed idee?

Bericht door Username »

Thxs SP-Boxer. Gebrek aan comfort is geen probleem, heb net 250.000 km gereden in oldtimer corolla met 4 bak en rijdt soms ook een oldtimer landrover. Een radio is al veel comfort ;)

Oke, de roest moet ik dus in de gaten gaan houden.

En een Justy, hoe zijn de menigen daarover?

Ik ben niet thuis in Vivio en Justy, moet goegelen om te weten hoe ze eruit zien haha.

ik zie dat er types zijn die gebaseerd zijn op de swift en voorzien zijn van 4x4. ik heb zelf diverse types 4x4 Suzuki, een sub zou een leuke aanvulling zijn.

Hoe houden deze zich op termijn? Wat ik lees zijn de motoren van Suzuki, hoe zit het met de betrouwbaarheid van de rest van de auto. En is roest hier wellicht ook een issue?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: aankoop Vivio een goed idee?

Bericht door SP-Boxer »

Justy model oude Swift kan ik niet meer over zeggen dat deze auto gewoon compleet gebouwd is door Suzuki. Alleen de aandrijving naar achter is van Subaru.
Voor ervaringen met dat model kun je dus die van de Swift aanhouden.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: aankoop Vivio een goed idee?

Bericht door quikfit »

Username schreef:Ik ben op zoek naar een kleine auto waar toch zo'n 25.000 km per jaar mee gereden zou moeten kunnen worden.
Als je flink wat gaat rijden kan ik je aanbevelen een grote beurt uit te voeren bij aankoop,ongeacht wat je gaat kopen.
Succes met de zoektocht.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie