aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
metalcat
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2010 13:18

aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door metalcat »

Hallo,

Ik ben van plan mij een legacy te kopen en deze http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=183454120 lijkt mij wel interessant.
Wat zijn echter veel voorkomende problemen met deze auto's ? En is volgens jullie die kilometerstand niet te veel ? Waarop moet je letten bij de aankoop van een legacy ?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door SP-Boxer »

Welkom op dit forum.

Deze 2.5 motoren hebben nogal last van koppakkingen die gaan lekken. Is wel definitief te verhelpen, maar dat is niet goedkoop. Als dat nog niet gebeurd is, houdt er dan rekening mee dat deze kostenpost van max. 1500,- KAN komen.

Ik vind dit overigens wel de beste kleur voor de Legacy III Touringwagon. Exclusief geleverd op de 2.5GX.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door niksnut »

wil daar nog aan toevoegen dat ik laatst hoorde dat de wand van de cilinder nogal dun is en dat er wel eens hoeken uit breken, dat is dan weer niet te herstellen.
zelf ben ik niet zo een fan van de EJ25, maar das persoonlijk.

daarbij , de auto die je hier laat zien is wel errrruuuuug mooi maar staat ook al behoorlijk lang op internet te koop.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door the dude »

IMG_0010.JPG
Deze auto uit '97 is van mij en staat al geruime tijd stil/geschorst. Deze heeft een van bovenstaande kwalen en er is een zware verdenking op de laastgenoemde kwaal.
Voorlopig heb ik niet de moed, het geld en de tijd om ernaar te kijken. M.a.w....... Bezint voor gij begint :cry:

Enne, alsnog welkom op dit forum en houd ons op de hoogte van je besluit?


groet, Jan
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
metalcat
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2010 13:18

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door metalcat »

Vooreerst bedankt voor de snelle antwoorden. Dit geeft stof tot nadenken (koppakking kan ik zelf wel denk ik, maar een kapot blok is inderdaad iets lastiger ;) ). Nadeel is echter dat het een automaat moet zijn (mijn vrouw kan niet met een handmatige bak rijden :cry: ) en ook niet te veel pk's. Het is voor import naar Belgie en de 3.0 heeft net iets te veel vermogen om fiscaal nog betaalbaar te zijn :evil:
En de meeste (bijna allemaal) die ik vindt hebben de 2.5 :? Best dus nog enkele maanden doorsparen voor een met minder kilometers. In duitsland heb ik er zo al enkele mooie gezien. Alvast enorm bedankt voor de snelle respons en ik post wel foto's van wat het geworden is.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door SP-Boxer »

Randen van de cilinderwand die afbreken heb ik nog nooit van gehoord bij Subaru. Ik geloof daat ook niet in!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door niksnut »

ik weet het ook niet Mercel , maar op de laatste meeting bij Toon een tijd met iemand zitten praten en het probleem van Jan overlegd. hij vertelde het verhaal na aanleiding van eigen ervaringen , dat er bij de 2.5 L wel eens brokken afbreken rondom de cilinder bus. dit omdat er gewoon te weinig wand staat. en ik kan daar wel in komen. ik denk zelf dat de soort koelvloeistof er ook van invloed op is (corrosie) maar goed . de 2.5 liter is niet de meest betrouwbare motor.
maar ik denk ook dat dat niet alleen aan de motor ligt ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door SP-Boxer »

De wanden bij een 2.5 turbomotor zijn volgens mij net zo dik. Dan had dit probleem op SCN al lang een keer voorbij moeten komen.
Die 156pk's die er in de N/A op los gelaten wordt is peanuts voor de cilinderwanden.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door niksnut »

dan weet ik niet hoe hij er aan komt , tis jammer dat ik het niet uit eigen ervaring kan bevestigen nog ontkennen.
misschien wel weer een reden voor the dude om toch de koppen van zijn blok er af te trekken.
metalcat
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2010 13:18

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door metalcat »

Met zen allen the dude aanmoedigen om zijn koppen eraf te halen en deze urban legend te bevestigen / ontkrachten :roll:

Edit : heb wat opgezocht op het internet. Blijkbaar is de motor met de head gasket problemen de EJ25D gemaakt van 96 - 00. Heb niets kunnen vinden ivm de dunne cilinderwand en we zullen dit maar catalogeren als een urban legend :o ;) :?:
Dus ofwel een met de dichtingen vervangen ofwel een motor gebouwd later dan 00, kan dit zo ongeveer kloppen ??
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door SP-Boxer »

Ik durf mijn hand niet in het vuur te steken voor een Legacy 2.5 van 2001, 2002, of 2003. Voor wat betreft de koppakking dan.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: aankoop 1999 legacy 2.5 gx

Bericht door the dude »

metalcat schreef:Met zen allen the dude aanmoedigen om zijn koppen eraf te halen en deze urban legend te bevestigen / ontkrachten :roll:

Edit : heb wat opgezocht op het internet. Blijkbaar is de motor met de head gasket problemen de EJ25D gemaakt van 96 - 00. Heb niets kunnen vinden ivm de dunne cilinderwand en we zullen dit maar catalogeren als een urban legend :o ;) :?:
Dus ofwel een met de dichtingen vervangen ofwel een motor gebouwd later dan 00, kan dit zo ongeveer kloppen ??
Je zit aardig in de buurt, Metalcat. Zie mijn relaasje in het topic Outback 1997.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Plaats reactie