nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Mr.Q »

Mijn CVT heeft al bijna 200k achter de kiezen, en nog geen enkel probleem.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door SP-Boxer »

2013???
Dat is het model dat van 2010 tot en met 2014 heeft gelopen. Die zullen technisch nagenoeg gelijk zijn. Denk dat je al moeite zult hebben om een 2010 te vinden binnen budget, laat staan een 2013.

Laat je qua olieverbruik niet misleiden door de vele verhalen op Amerikaanse fora. Is daar een veel groter probleem dan hier. Weet niet of de motoren daar in elkaar worden geschroefd, of in Japan, maar onze auto’s komen uit Japan. Dat scheelt absoluut in bouwkwaliteit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door SP-Boxer »

Wacht, ik bedenk me nu dat je de voorkeur voor een FB25 had in verband met de ketting. Dan is 2010 inderdaad te oud. Excuus, ik ging bijna aan dit gegeven voorbij.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door erichendri »

Onze auto's krijgen ook beter onderhoud.

Eric
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

Wellicht handig voor een eventuele toekomstige outback koper:

http://www.subarucomplaints.com/cvt/

https://www.forbes.com/sites/jensen/201 ... 8e8169ab27
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

SP-Boxer schreef:Wacht, ik bedenk me nu dat je de voorkeur voor een FB25 had in verband met de ketting. Dan is 2010 inderdaad te oud. Excuus, ik ging bijna aan dit gegeven voorbij.
Geen probleem!
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

SP-Boxer schreef:2013???
Dat is het model dat van 2010 tot en met 2014 heeft gelopen. Die zullen technisch nagenoeg gelijk zijn. Denk dat je al moeite zult hebben om een 2010 te vinden binnen budget, laat staan een 2013.

Laat je qua olieverbruik niet misleiden door de vele verhalen op Amerikaanse fora. Is daar een veel groter probleem dan hier. Weet niet of de motoren daar in elkaar worden geschroefd, of in Japan, maar onze auto’s komen uit Japan. Dat scheelt absoluut in bouwkwaliteit.

Ik zie in Duitsland wel wat 2013 modellen binnen budget inclusief BPM. De USA modellen worden in Indiana in elkaar geschroefd. Fijn dat die voor de EU uit Japan komen!
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 okt 2015 14:33

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door GerarddeJager »

Wij hadden een Skoda Octavia 1.8 TSI. Met een distributieketting die bij iets meer dan 70.000 km kapot ging. Skoda vond het niet nodig om een redelijk bedrag bij te dragen. Ik had mijn claim moeten neerleggen bij de garage die hem als eerste geleverd had. Die garage was inmiddels verdwenen. Uiteindelijk, na heel lang heen en weer schrijven, toch nog een geri8nge compensatie gehad. Daarne dreeige het probleem met hoog olieverbruik als gevolg van verkeerde olieschraapveren en verbrande zuigers. Ik he dat niet afgewacht.
Nu heb ik een Outback 2009, het oude model. Gerkocht met ca 60000 kim.
Olieverbruik nihil. Een distributrieriem die toen ik de auto kocht is vervangen en verder nauwelijks problemen. Wij hebben een automaat en wij trekken vaak een Solifer Goldie, een caravan van ca 1100 kg. Geen enkel probleem. Mooie ruime auto met voldoende begageruimte.
Een eigenzinnig model. Niet heel trendy, maar het veroudert ook niet.

De auto was bij aanschaf behoorlijk aan de prijs. Maar zo te zien blijft de auto zijn hoge prijs ook houden. Bezinegebruik is aan de hoge kant.
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door quikfit »

GerarddeJager schreef:Wij hadden een Skoda Octavia 1.8 TSI. Met een distributieketting die bij iets meer dan 70.000 km kapot ging.
Dat downsizen van automotoren is niet echt een groot succes,alle merken hebben distributieketting problemen...kleine motoren met een hoog vermogen kan je vergelijken met motorfiets motoren,die lopen ook geen 2 ton.De oorzaak zit in het rekken van de ketting(relatief hoog koppel bij laag toerental)en als je echt mazzel hebt verspringt de boel een tandje. :o

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door erichendri »

Kettingen rekken niet van downsizing, maar van slechter materiaalsoort
en doordat ze smaller en dunner worden.
Er wordt te veel op de prijs bespaard en gewicht.
Bij mazda vroeger nooit kettingproblemen, zelfs niet na 3 ton
en 20 jaar oud.

Ander probleem van die kleine turboblokjes is dat ze gaan zuipen
als je wat vlotter gaat rijden en met de caravan net zo duur lopen
als een subaru 2 liter, ik reed dan met vlotte rijstijl 1:6 ongeveer.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Kettingen rekken niet van downsizing, maar van slechter materiaalsoort
en doordat ze smaller en dunner worden.
Er wordt te veel op de prijs bespaard en gewicht.
Bij mazda vroeger nooit kettingproblemen, zelfs niet na 3 ton
en 20 jaar oud.

Ander probleem van die kleine turboblokjes is dat ze gaan zuipen
als je wat vlotter gaat rijden en met de caravan net zo duur lopen
als een subaru 2 liter, ik reed dan met vlotte rijstijl 1:6 ongeveer.

Eric
Nee niet door downsizing opzich maar wel door veelte veel vermogen uit een te klein motortje.
En ''vroeger bij de Mazda'' gaat al heel lang niet meer op ;) Grotere of motoren met gelijke cilinderinhoud met veel minder vermogen. En ja,de distributiekettingen zijn voor verbetering vatbaar.(dat blijkt)

Qua verbruik is het inderdaad een drama en je blijft schakelen,er is vaak niemand thuis in het vooronder,behalve als je hoog in de toeren rijd. :(

Het ''nieuwe rijden'' werkt ook niet echt mee. :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door snoef »

Is jullie van een Forester of Outback een geval bekend waarbij de distributieketting moest worden vervangen? Of dan tenminste één die te ver gerekt was dat rijden niet meer leuk was?
Mijn ketting ratelde met de 0W20 wat als de motor net gestart was, maar met 5W30 hoor ik hem niet meer.
Distributieriemen moeten dan wel om de 7 jaar of 160000 km vervangen worden, maar als je ze niet vervangt, blijken ze toch ook nog heel lang heel te blijven, zoals ik in blokje rond van Autoweek wel eens zie langskomen. Best een betrouwbaar systeem en best betaalbaar met zo'n duurzaamheid.

EDIT: het gaat daar vaak ook over de multiriem die er erg aan toe is, de distributieriem kun je natuurlijk niet zo gemakkelijk zien.
quikfit schreef: En ja,de distributiekettingen zijn voor verbetering vatbaar.(dat blijkt)


Gr.Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door snoef op 09 jan 2019 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Subarumouse

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Subarumouse »

Hallo Snoef,

7 jaar kan kloppen maar 160.000 denk ik niet.
Van onze SG en SG 2e generatie is dit 105.000.
De mijne en die van mijn zoon zijn ze beide na 145.000 vervangen waarbij de dealer zij dat dit geen probleem was omdat ze het veel langer volhouden dan de fabriek voorschrijft.
Maar ook bij 105.000 nog altijd veel beter dan bij bijv. Fordtypes met 65000..... en bij doorrijden schades bij 200000 meer.......

Benno
Laatst gewijzigd door Subarumouse op 08 jan 2019 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door snoef »

In de V.S. wordt 105.000 mijl aangehouden. In mijn boekje (in de auto) staat geloof ik 160.000km, wat daarmee overeen zou komen.

EDIT: ik was in de war hiermee, want ik heb helemaal geen riem :) moet ik dan toch ergens anders gelezen hebben

Subarumouse schreef:Hallo Snoef,

7 jaar kan kloppen maar 160.000 denk ik niet.
Van onze SF en SF 2e generatie is dit 105.000.
De mijne en die van mijn zoon zijn ze beide na 145.000 vervangen waarbij de dealer zij dat dit geen probleem was omdat ze het veel langer volhouden dan de fabriek voorschrijft.
Maar ook bij 105.000 nog altijd veel beter dan bij bijv. Fordtypes met 65000..... en bij doorrijden schades bij 200000 meer.......

Benno
Laatst gewijzigd door snoef op 09 jan 2019 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boswachterfan »

De SG 105.000 km (2 ltr, non turbo).
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Subarumouse

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Subarumouse »

Hallo,
Sorry, foutje. De mijne is 2004, dus SG type.
Volgens mijn handleiding die origineel bij de auto zat moet het bij alle types 105.000 zijn of 84 maand.
Bij zware condities 100.000 of 48 maand. (Warm/koud of zeer veel stadsverkeer)
In de USA 100.000 mijl zou kunnen omdat er minder hard, dus toeren, mee gereden word en meestal meer lange afstanden dan bij ons in west Europa.
Wat ik er bij moet zeggen is dat de mijne door een ex dealer in 2004 nieuw uit Duitsland is gehaald.
Ik ben de tweede eigenaar.

Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door SP-Boxer »

In de praktijk zal een originele riem makkelijk 2 ton meegaan, maar zoals met al het preventieve onderhoud doe je het voor de lange termijn. Bij een Subaru hoef je niet zo nerveus te worden van een distributieriem. Zeker bij de SOHC motoren niet.

Dan over de ketting. Bij mijn EZ30 is rond de 150.000km de koppakking vervangen. De ketting en geleiders waren toen nog als nieuw. Kwestie van netjes de oliebeurtjes doen en het blijft gewoon heel.
Heb 1x gehoord van een gebroken ketting, maar dat is echt al 15 jaar geleden en nog bij de eerste generatie EZ30 in de 2002-2003 Outback met 209pk.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Mr.Q »

Bij mijn Out2010 is de Europese distri-interval inderdaad ook 105.000 km.
Echter in USA 105.000 mijl, wat overeenkomt met een kleine 170.000 km.
Ik vind dat verschil wel erg groot, dus heb mijn distri-interval op 135.000 km gedaan (dus op plm. het gemiddelde).
En een CVT maakt om deze km-stand te bereiken sowieso minder omwentelingen, dus durf ik het zeker aan om de distri-interval te vergroten.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door erichendri »

USA is langere afstanden en daardoor minder draaiuren.
CVT maakt minder toeren maar de uren blijven het zelfde.
En laten we niet vergeten dat niet ieder universeel garagebedrijf
een originele snaar plus rollen monteert.
Zoals Marcel het al aangeeft, het vervangen is preventief, bij mazda ook
weinig problemen met snaren gehad en origineel zagen er
best nog wel goed uit na 100000 km,.
Maar waarom gokken, breken is bij veel modellen einde motor.
Bij mij was het hooguit 5000 km later ivm tijdstip onderhoud.
Vriend van mij, bij 102k brak de snaar bij zijn mazda diesel.
Zelfde bij kleppen stellen bij lpg motoren, het is preventief dus waarom
dat steeds iets oprekken, van 30k naar 40k bijvoorbeeld.
Te laat ben je gewoon 2500€ verder.

Eric
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

Na een tijdje wat rond gespeurd te hebben op diverse occasion sites merk ik dat het aanbod van de outbacks niet echt snel doorloopt. Het budget heeft ook wat rek gekregen en kan naar de 20k-25k. In Duitsland en met name Zweden zijn wel 2015 modellen te vinden rond die prijs incl BPM. In Zweden zelfs meer dan in Duitsland. Bij de duitste modellen moet je ook nog goed uit kijken dat het geen US import betreft. Kan iemand iets zeggen over de roest gevoeligheid van de 2015 serie. Ik heb me redelijk in gelezen mbt het import verhaal maar er zijn weinig partijen die zelf er naar toe rijden of een goed netwerk hebben voor een inspectie. Wellicht dat er hier nog iemand een tip heeft.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door quikfit »

Wat betreft het roesten van de 2015 modellen...daar valt (nog) niet zoveel over te vertellen omdat ze nog te jong zijn,maar de meeste Subaru's beginnen met roesten bij de achterschermen en de plaats waar de achterschokbrekers zitten gemonteerd,verder is het subframe achter roestgevoelig na verloop van tijd(10 jaar en ouder!?)

EDIT: viewtopic.php?f=15&t=4385&p=47825&hilit=roest#p47825

Gr.Quikfit. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door quikfit op 04 apr 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door sufos »

De Subaru XV komt er in testen voor wat betreft roestgevoeligheid niet erg goed vanaf. Ik meen te hebben gelezen dat het met de Outback niet veel beter was.
Misschien was het zelfs wel hier op het forum, ik zal de zoekfunctie nog eens raadplegen.

Hier nog een artikel: https://www.businessinsider.nl/auto-roe ... onda-ford/
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

Het zweedse artikel gevonden: http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... tback-2012

2 van de 5 sterrren voor het 2012 model

idem voor het 2015 model, ze geven wel aan 12 jaar garantie op roest?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door sufos »

Als je 12 jaar garantie hebt dan is er dus geen enkel probleem.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

Ik subarua nog eens bellen hoe dat zit, er staat roest van binnenuit 12 jaar. Roest komt toch van uit buiten? Ondekte ook dat in Duitsland de garantie 5 jaar is of 160k km's. die zou overdraagbaar zijn als het goed is.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door sufos »

Roest van binnenuit is wat anders dan roest van "buiten". De laatste ontstaat door een beschadiging aan de oppervlakte wat uiteindelijk gaat roesten. Roest van binnenuit, is zoals de naam als zegt, echt roest van binnenuit. Volg je het nog :D ?
Zelf heb ik dat gehad met een Clio. Auto was van 1992 en had 8 jaar garantie op roesten van binnenuit. Na bijna 8 jaar begon de auto te roesten bij de wielkasten en ging ik verhaal halen bij Renault. Vonden ze niet echt leuk maar na wat heen en weer gesteggel werd het uiteindelijk prima opgelost door ze. Van binnenuit ontstaat dus altijd door een 'constructiefout" of slecht werk.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Plaats reactie