nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

Beste Subaru liefhebbers,

Na jaren lang Saab gereden te hebben moet ik binnenkort helaas afscheid gaan nemen van mijn 93 2.2 TID 2002, met bijna 4 ton op de teller. Ik heb een nieuwe job en fiets nu op mijn Stromer voor woonwerkverkeer.
De diesel staat dus veelal stil en de motorsteunen moeten vervangen. Tijd om rond te kijken wat er nog meer is in autoland. We hebben een zelfgebouwde vouwwagen, een behoorlijk flinke jongen 1100KG zonder bagage, dus zeg maar 1400KG met. Met Saab trok dit met gemak de steilste heuvels en bergen over.

Ik lees goeie dingen over Subaru als trekker en kijk naar de Forester en Outback. Budget tussen de 10-15k max. Wat andere merken betreft blijft eigenlijk alleen een volvo v70 over. Waarom niet weer een Saab, de been ruimte achter in is niet al te ruim en de kinderen groeien hard ;-). Zoon lief gaat waarschijnlijk papa wel voorbij en die is 1.96 m. De outback schijnt achterin ook lekker ruim te zijn.

Wat opvalt in mijn oriëntatie is dat de auto behoorlijk waarde vast is wat inhoud dat het met het budget nog lastig wordt. Een ander ding wat me op valt is de met name de outback een behoorlijk olie slurper is. De vraag is zijn dit specifieke jaartallen welke dit "probleem" hebben. Wellicht toch iets meer budget regelen voor een courantere versie? Last but not least, wat zijn de onderhoudskosten? De Saab heeft een ketting dus geen dure distributieriem enzo.
En kwa kofferbak is het een wolf in schaapskleren ;-) dus dat voor de WAF wel erg fijn als dat zo blijft ;-)

Zoals het er nu naar uitziet zijn het vooral de lange ritten van R'dam naar mijn ouders in de achterhoek en de vakanties richting zuid-frankrijk. Dus ergens tussen de 5-10k per jaar aan kilometers is echt max.

Mbt trekker krijg ik nu de indruk dat de outback eigenlijk wat meer lucht heeft dan de forester zeker de 3.0 versie. Heeft de 3.0 versie ook het olie probleem? Enfin wellicht dat met jullie wat extra licht kunnen bij schijnen (met kennis en ervaring) in mijn zoektocht.

Het grappige is dat sommige ex saab dealers ook vaak subarua als 2de merk voeren en er een subaru als saab (92-x)op de mark is gezet ;-)
Laatst gewijzigd door boot77 op 02 jan 2019 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door *thomas* »

Welkom op dit fijne forum, Boot77. De Outback is wat groter en luxer dan een Forester, maar naar welke modeljaren zit je specifiek te kijken?

De 3.0 is er tot 2009, daarna werd het een 3.6 .

Moest het je wat lijken, ik heb nog een erg mooie 3.0 te koop, de advertentie vind je hier op het forum.
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

*thomas* schreef:Welkom op dit fijne forum, Boot77. De Outback is wat groter en luxer dan een Forester, maar naar welke modeljaren zit je specifiek te kijken?

De 3.0 is er tot 2009, daarna werd het een 3.6 .

Moest het je wat lijken, ik heb nog een erg mooie 3.0 te koop, de advertentie vind je hier op het forum.
Bij voorkeur zo jong mogelijk natuurlijk maar niet ouder dan een jaar of 8. Dus dan zou het de 3.6 worden maar die heb ik nog niet gezien.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door *thomas* »

3.6 zal je uit duitsland moeten halen :) hier niet geleverd. Let wel op voor USA import, zijn niet altijd even 'eerlijk'.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Mr.Q »

De Outback 2010 (soms vind je nog een exemplaar uit 2009) is vooral bij de achterpassagier een stuk ruimer dan het 2004-2009-model.
Olie verbruik van de 2.5 CVT valt wel mee (1 ltr/10000km), maar is inderdaad meer als mijn vorige Leg 2.0R 2007.
Door de CVT is ie ook zuiniger als het vorige model.
Zomers hangt er een 1500kg Fendt caravan op de trekhaak. Dit gaat probleemloos (110 km/u GPS)

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Twijfelaar »

Als de saap nu al te klein word,dan zeker iets nemen vanaf 2010
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

outback vanaf 2010 (model 2011 toch) spreekt me meer aan dan het model ervoor. Ik denk dat een 2.5 goed moet gaan minder koppel dan de Saab. Heeft een chiptuning nog nut om wat extra koppel te creëren?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boswachterfan »

Welkom! Saab en Subaru trekken dezelfde eigenwijze types aan, waarschijnlijk :twisted: Ik heb er ook twee gehad, een 99 en een 900. Succes met je zoektocht.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door *thomas* »

boot77 schreef:outback vanaf 2010 (model 2011 toch) spreekt me meer aan dan het model ervoor. Ik denk dat een 2.5 goed moet gaan minder koppel dan de Saab. Heeft een chiptuning nog nut om wat extra koppel te creëren?
Chiptuning op atmosferische motoren heeft weinig (in mijn ogen 'geen enkel') nut. Als je het koppel van een diesel gewoon bent (en terug wil vinden in een benzine motor zonder turbo) dan kan dat alleen maar met veel cc ;) . Als je natuurlijk zou opteren voor een Legacy GT met turbo (ook moeilijk te vinden), dan heb je meteen 280pk en 350Nm (en makkelijk te kietelen mits chiptuning).

Wat ook kan is een Forester van de laatste twee generaties met de 2.0 turbomotor is dat probleem wel opgelost. Uiteraard minder beenruimte.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door sufos »

boswachterfan schreef:Welkom! Saab en Subaru trekken dezelfde eigenwijze types aan, waarschijnlijk :twisted: Ik heb er ook twee gehad, een 99 en een 900. Succes met je zoektocht.

Haha en daarom héb ik er van beiden een. Mijn trouwe 99 "walnoot" en mijn onverwoestbare Forester.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

vanmiddag in een nieuwe 2018 outback en forrester gereden. Outback heeft zeker de voorkeur. Dus dat wordt zoeken naar een mooie occassion. Sinds wanneer is de motor met een ketting uitgerust ipv een riem? Das toch wel een pre maar geen idee of dat dan nog binnen budget valt, haha
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

google is my friend, de FB25 motor in de modellen van 2013 hebben een ketting en CVT, correct me if I am wrong.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door erichendri »

Er staat een jonge forester xt te koop bij kleinwier van 2011.
Ga daar eens inzitten en mee rijden.
Is wel een automaat.
Zoekterm op mp is forester xt.
Misschien iets boven budget maar dat is de 2010 outback met cvt ook.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door SP-Boxer »

Forester is uitgesloten als vader en zoon tegen de 2m lopen.
"I feel Legacy"
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

De outback heeft idd meer ruimte, ik kan achterin zitten zonder de voorstoel te raken en die staat dan ingesteld op mijn lengte. Tevens rijd de outback door het lager liggende zwarte punt relaxter. Ik ben aan het kijken of er buiten de NL iets te vinden is tegen een schappelijke prijs via AutoScout24,.bv Duitsland. Iemand nog suggesties in deze. USA lijkt met wat te veel gedoe of heeft iemand daar goede ervaring mee?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door quikfit »

boot77 schreef:Ik ben aan het kijken of er buiten de NL iets te vinden is tegen een schappelijke prijs via AutoScout24,.bv Duitsland. Iemand nog suggesties in deze.
Controleer de kilometerstand! Met veel Duitse auto's is er gerommeld met de kilometerstand.
Zoek maar eens op ''kilometerfraude Duitse import auto's''.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Propje »

Als je gewoon auto gaat kijken bij een duitse garage kan er niet mee gerommeld zijn.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door erichendri »

Vergeet de bpm niet bij import.
En zelf vond ik dat een forester SH stuk ruimer is dan een SG.

Eric
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

erichendri schreef:Vergeet de bpm niet bij import.
En zelf vond ik dat een forester SH stuk ruimer is dan een SG.

Eric
Klopt BPM komt er idd nog bij. USA is helemaal een drama kwam import volgens mij. Staan wel mooie modellen daar. Maar, transport, invoer rechten 10%, BTW 21% en dan nog BPM maakt die in eerste instantie leuke prijs helemaal niet meer zo leuk.
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

De oriëntatiefase wordt wat specifieker, een outback vanaf 2013. Ik ben me dus verder aan het inlezen. De 2013 heeft het nieuwe blok met ketting en CVT. Kwa CVT ben ik wel overtuigd dat ie de 1400kg de berg op trekt al zal het ietsje minder snel zijn dan de Saab die met gemak met 110 boven komt.

Er vallen een aantal zaken op bij de modellen vanaf 2013

- fors olieverbruik van het blok, schijnt ook onderkent te zijn door Subaru maar het is geen officiele recall geweest. De 2013 modellen die hier grote problemen mee hadden rijden die nu nog of is het kaf wel van het koren gescheiden door de jaren? Weet iemand of het een bepaalde serie betreft?

- CVT betrouwbaarheid na 150k kilometers en meer? Ik ben geen bekende met de CVT bak, maar begrijp wel dat als er iets mis mee is en hij moet vervangen dat dit nieuw ergens tussen de 6-7 duizend euro kost, lees einde verhaal. Ander optie zou zijn een gebruikte CVT bak terug plaatsen. De vraag is nu hoeveel km kan zo'n CVT eigenlijk hebben, uitgaande van normaal gebruik.

Ik ben niet bang om iets met hoge km'ers te kopen maar dan is het prettig te weten wat het mogelijke risico is mbt de CVT. Bij de Saab heb ik dit ook gehad maar dat was met 1500 gefixed en wel te overzien en daarmee weer goed voor weer een paar ton.

Enfin, wat zij zaken waar ik op moet letten bij het gericht speuren naar een outback vanaf 2013?
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door Mr.Q »

Mijn CVT heeft al bijna 200k achter de kiezen, en nog geen enkel probleem.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door SP-Boxer »

2013???
Dat is het model dat van 2010 tot en met 2014 heeft gelopen. Die zullen technisch nagenoeg gelijk zijn. Denk dat je al moeite zult hebben om een 2010 te vinden binnen budget, laat staan een 2013.

Laat je qua olieverbruik niet misleiden door de vele verhalen op Amerikaanse fora. Is daar een veel groter probleem dan hier. Weet niet of de motoren daar in elkaar worden geschroefd, of in Japan, maar onze auto’s komen uit Japan. Dat scheelt absoluut in bouwkwaliteit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door SP-Boxer »

Wacht, ik bedenk me nu dat je de voorkeur voor een FB25 had in verband met de ketting. Dan is 2010 inderdaad te oud. Excuus, ik ging bijna aan dit gegeven voorbij.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door erichendri »

Onze auto's krijgen ook beter onderhoud.

Eric
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

Wellicht handig voor een eventuele toekomstige outback koper:

http://www.subarucomplaints.com/cvt/

https://www.forbes.com/sites/jensen/201 ... 8e8169ab27
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

SP-Boxer schreef:Wacht, ik bedenk me nu dat je de voorkeur voor een FB25 had in verband met de ketting. Dan is 2010 inderdaad te oud. Excuus, ik ging bijna aan dit gegeven voorbij.
Geen probleem!
boot77
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2019 12:59

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door boot77 »

SP-Boxer schreef:2013???
Dat is het model dat van 2010 tot en met 2014 heeft gelopen. Die zullen technisch nagenoeg gelijk zijn. Denk dat je al moeite zult hebben om een 2010 te vinden binnen budget, laat staan een 2013.

Laat je qua olieverbruik niet misleiden door de vele verhalen op Amerikaanse fora. Is daar een veel groter probleem dan hier. Weet niet of de motoren daar in elkaar worden geschroefd, of in Japan, maar onze auto’s komen uit Japan. Dat scheelt absoluut in bouwkwaliteit.

Ik zie in Duitsland wel wat 2013 modellen binnen budget inclusief BPM. De USA modellen worden in Indiana in elkaar geschroefd. Fijn dat die voor de EU uit Japan komen!
Gebruikersavatar
GerarddeJager
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 okt 2015 14:33

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door GerarddeJager »

Wij hadden een Skoda Octavia 1.8 TSI. Met een distributieketting die bij iets meer dan 70.000 km kapot ging. Skoda vond het niet nodig om een redelijk bedrag bij te dragen. Ik had mijn claim moeten neerleggen bij de garage die hem als eerste geleverd had. Die garage was inmiddels verdwenen. Uiteindelijk, na heel lang heen en weer schrijven, toch nog een geri8nge compensatie gehad. Daarne dreeige het probleem met hoog olieverbruik als gevolg van verkeerde olieschraapveren en verbrande zuigers. Ik he dat niet afgewacht.
Nu heb ik een Outback 2009, het oude model. Gerkocht met ca 60000 kim.
Olieverbruik nihil. Een distributrieriem die toen ik de auto kocht is vervangen en verder nauwelijks problemen. Wij hebben een automaat en wij trekken vaak een Solifer Goldie, een caravan van ca 1100 kg. Geen enkel probleem. Mooie ruime auto met voldoende begageruimte.
Een eigenzinnig model. Niet heel trendy, maar het veroudert ook niet.

De auto was bij aanschaf behoorlijk aan de prijs. Maar zo te zien blijft de auto zijn hoge prijs ook houden. Bezinegebruik is aan de hoge kant.
Een Subaru Outback 2,5i met bij aanschaf 60.000 km van september 2009. Deze vervangt de Skoda Octavia combi 1.8 TSI en 4x4.
Ik was een tevreden Škodarijder. Ik heb er met veel plezier mee gereden totdat de Skoda bij 76800 km kapot ging.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door quikfit »

GerarddeJager schreef:Wij hadden een Skoda Octavia 1.8 TSI. Met een distributieketting die bij iets meer dan 70.000 km kapot ging.
Dat downsizen van automotoren is niet echt een groot succes,alle merken hebben distributieketting problemen...kleine motoren met een hoog vermogen kan je vergelijken met motorfiets motoren,die lopen ook geen 2 ton.De oorzaak zit in het rekken van de ketting(relatief hoog koppel bij laag toerental)en als je echt mazzel hebt verspringt de boel een tandje. :o

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: nieuw in de subaru wereld - orientatie fase - forester / outback

Bericht door erichendri »

Kettingen rekken niet van downsizing, maar van slechter materiaalsoort
en doordat ze smaller en dunner worden.
Er wordt te veel op de prijs bespaard en gewicht.
Bij mazda vroeger nooit kettingproblemen, zelfs niet na 3 ton
en 20 jaar oud.

Ander probleem van die kleine turboblokjes is dat ze gaan zuipen
als je wat vlotter gaat rijden en met de caravan net zo duur lopen
als een subaru 2 liter, ik reed dan met vlotte rijstijl 1:6 ongeveer.

Eric
Plaats reactie