Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
timv
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2018 14:21

Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door timv »

Ha allemaal,

Ik ben hagelnieuw hier. Het wordt tijd voor een échte auto en geen doorsnee bak. Na enkele jaren een lease-Peugeot ben ik wel toe aan iets dat beter bij me past.
Een Legacy wagon lijkt me wel wat: degelijk, beresterk, technisch vernuft en karakter.

Na de eerste inventarisatie weet ik dat ik op zoek ben naar het volgende:
- een Legacy 4 wagon
- benzine auto (ivm kleppen stellen op LPG; ik rij niet genoeg km's)
- dealeronderhouden (bij voorkeur met facturen)

De eerste schrifting levert twee kandidaten op:

1) Een Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R (165PK) van 2008 met bijna 160.000 kilometers. Nette auto, dealeronderhouden, distributie vervangen bij 95.000. Onderhoud van laatste 25.000 km's onbekend, verkocht door handelaar. Prijs: ruim 7000 euro exclusief garantie.

2) Een Subaru Legacy Touring Wagon 2.0l (138PK) van 2004 met bijna 160.000 kilometers. Nette auto, dealeronderhouden, koppeling recent vervangen, distributie vervangen bij 90.000. Wordt indien gewenst geleverd met nieuwe distributieset. Wordt aangeboden door de dealer waar hij oorspronkelijk gekocht is, altijd onderhouden is en nu ingeruild. Prijs: 7000 euro inclusief 6 maanden garantie.

Kortom: zelfde km's, ander bouwjaar.

Vragen aan jullie:
- wat is volgens jullie een marktconforme prijs voor beide auto's? Ik vind 7000 euro namelijk nog wel fors voor een auto van 10-14 jaar oud.
- wat is volgens jullie de beste kandidaat en waarom?

Groet en dank!
Tim
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door erichendri »

Het valt ons hier ook op dat ze waardevast zijn.
Heb te maken denk ik met de aantallen die er verkocht zijn en vraag.
Ik zou ze beiden even gaan bekijken en proefrijden.
Allebij hebben ze hun voors en tegens, garantie is wel een pluspuntje.
Is trouwens een outback niet wat voor je, zelfde auto alleen wat hoger.
Succes.
Eric
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door DennisGTT94 »

Ik zou persoonlijk voor de 3.0 liter gaan, dit is een super complete auto met een dijk van een motor voor bijna het zelfde geld ;)
Subarumouse

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door Subarumouse »

Hallo Tim,
Mijn zoon heeft voor een 2007, model 2008 met handbak 7000 betaald bij de dealer.
Km: 225000 maar net de complete 210000 beurt met distributie, snaren etc gehad.
Nieuwe banden, uitlaten van voor tot achter en koppeling.
Onderhoud vanaf nw. bekend bij deze dealer.
6 mnd garantie en 12 mnd op een piepje dat niet te vinden was.

Benno
timv
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2018 14:21

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door timv »

erichendri schreef:Het valt ons hier ook op dat ze waardevast zijn.
Heb te maken denk ik met de aantallen die er verkocht zijn en vraag.
Ik zou ze beiden even gaan bekijken en proefrijden.
Allebij hebben ze hun voors en tegens, garantie is wel een pluspuntje.
Is trouwens een outback niet wat voor je, zelfde auto alleen wat hoger.
Succes.
Eric
Klopt, schaarste leidt tot een hogere prijs. Begrijpelijk, maar er zit nogal verschil in het aanbod!
Outback is ook een goede kandidaat. Die zie ik alleen voornamelijk met de 2.5 en 3.0 motor, dat lijkt me wat te gortig voor normaal gezinsgebruik (en veel kilometers)
timv
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2018 14:21

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door timv »

Subarumouse schreef:Hallo Tim,
Mijn zoon heeft voor een 2007, model 2008 met handbak 7000 betaald bij de dealer.
Km: 225000 maar net de complete 210000 beurt met distributie, snaren etc gehad.
Nieuwe banden, uitlaten van voor tot achter en koppeling.
Onderhoud vanaf nw. bekend bij deze dealer.
6 mnd garantie en 12 mnd op een piepje dat niet te vinden was.

Benno
Kijk, dit zijn handige reacties. Dankjewel! Dat moet ik nog maar eens flink onderhandelen als de proefrit me aanstaat :)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door DucATIRadeon »

voor mijn huidige 2015 outback had ik een legacy 4 2.0R van 2004, gekocht met net 128.000km. was een goede degelijke auto, enkel waar ik mij soms aan kon storen was de achterkant die nogal door zakte; hier wou ik al andere veren onder doen, TOT ik verliefd werd op mn huidige outback.

de 2.0R gaat dacht ik tot 7500rpm (begin van rood gebied) en je kan lekker door trekken!
mocht het nodig zijn heb ik de koppeling nog liggen die ik bij 130.000 preventief heb laten vervangen met druklager, is nog heel goed!
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

Zag vandaag deze bij een online veiling.
Is de 2.0l een blok wat eruit moet bij kleppen stellen?

https://link.marktplaats.nl/m1629167581 ... ialbuttons
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door *thomas* »

Leuk dat je voor een Legacy kiest, het zijn mooie en betrouwbare wagens.

Wil je een leuke, vlotte wagen met voornamelijk snelwegkilometers, overweeg dan zeker een SpecB met de 6-cilinder. Daaraan is OF de 6 traps handbak of de 5 bak automaat gekoppeld. Op de facelift (zeer zelfdzaam) zit een 5 traps met schakelpeddels aan het stuur. De 6-cilinder voelt heel anders dan de 4 cilinder (en dan heb ik het niet enkel over snelheid). Hij loopt rustiger en de wagens die ermee zijn uitgerust vind ik stiller (meer geluidsisolatie?) dan de 4-cilinders die ik gereden heb.

Als je een auto wil die wat goedkoper is in brandstofverbruik en/of die wat lichter en dus lichtvoetiger is, dan is de 2.0R de juiste keuze. Veel verschil in vermogen is er op papier niet met de 2.0i, maar als je van toerenmaken houdt, dan is het een fijn blok. Mits wat aanpassingen raak je tot 175 - 185pk.

Let wel op: de 2.0R is onderhoudsgevoeliger dan de 2.0i en heeft wat 'kwaaltjes':
- de luchtpomp kan stuk gaan / foutmeldingen geven, maar kan afgedopt worden
- het dubbelmassavliegwiel gaat vroegtijdig 'stuk' en begint dan te piepen. Vooral vervelend, zorgt niet voor een panne. Vervangen door een enkelmassavliegwiel kan en is ook voor het blok en de transmissie geen probleem. IK VIND de handbak met dubbele overbrenging vervelend. Het maakt de bak hakerig en tenzij je vaak met de sleurhut of zware trailer op pad bent vind ik er niets aan. De automaat (een 4 traps) is een optie, maar niet als je je wilde haren niet kwijt bent. (ik zou een automaat kiezen).
- de distributieriem MOET elke 7 jaar of 105 000km vervangen worden, bij de 2.0i is dat ook het advies, maar kan je wachten
- RON98 is aan te raden
- kleppen stellen is vervelend. Denk dat ze het blok moeten laten zakken. Ik rijd niet met LPG en zou het niet doen op de 2.0R, maar genoeg mensen die het wel gedaan hebben

Algemene problemen van de Legacy:
- de motoren van de sloten (in de deur) verslijten en zijn kostelijk als je ze door de dealer laat vervangen (80€ per stuk excl uurloon)
- de uitlaten rotten bij de Y-verbinding en bij de flensen (zeker als hij uit een zilte omgeving komt)
- de kleppendeksels gaan ook lekken en ook daar moet je rekenen op 200€ excl uurloon bij de dealer

Zorg dat alle recalls zijn uitgevoerd:
- airbag pass. voor
- bedrading brandstofpomp
- inspectie remleidingen achter
Als deze niet zijn gedaan (of je weet het niet) even navragen bij de importeur. Dealer doet dit gratis.

Over het vermogen:
- een 2.0R van voor de facelift (te herkennen aan de koplampen) heeft 165PK
- een 2.0R van na de facelift heeft 150pk

Facelift vs pre-facelift
Technisch zijn er weinig verschillen, die zijn voornamelijk optisch. Het interieur in de facelift is wat gelikter, in Europa was xenon beschikbaar, de wagens hadden inklapbare spiegels, het stuur was ook in diepte verstelbaar en de voorbumper/achterlichten/grill zagen er anders uit. Ik vind de facelift mooier, maar vind dat de pre-facelift meer solide aanvoelt (subjectief).

Over de prijs:
7000€ voor een facelift met minder dan 2ton is normaal en zou ik ook betalen. Een prefacelift vind je voor de helft. Handbak kost aanzienlijk minder dan automaat. Ik zou de automaat kiezen.

Dit schreef ik gisteren in een andere thread (sommige info kan jij ook gebruiken):

2.5 zal makkelijker zijn dan een 2.0R, maar alsnog een hoop werk. Ik heb geleerd om wagens te waarderen voor wat ze zijn. Een Legacy 2.0i of 2.0R is niet snel, maar kan wel erg leuk zijn mits de juiste aanpassingen aan onderstel, een stel goede banden en eventueel een upgrade aan de remmen. Je kan bijvoorbeeld wrx 4 pots vooraan plaatsen zonder enig maatwerk, achter kan het ook, maar heb je een extra beugel (bracket) nodig. Uiteraard andere schijven en klauwen. Hetzelfde geldt voor Brembo STi remmen.

Wat vering betreft, tja, daarin zijn de mogelijkheden legio, maar een setje Bilstein schokdempers (B6 of B8) met geschikte verlagingsveren (dat willen zeggen origineel STi of 2.0 spec B doet een hoop.

Een 6 bak uit een SpecB Legacy of uit een Impreza STi past ook, maar zorg er dan voor dat je een volledige set koopt met achterdiff, cardanas en steekassen. De Legacy SpecB 6bak maakt een standaard Legacy niet vlotter, eentje uit een Japanse STI (met short-ratio) misschien wel.

Op dit moment heb je trouwens geen typische subaru-roffel uit je uitlaat, dat komt door het spruitstuk. Een wrx heeft bijvoorbeeld een UEL header, een Legacy niet. Een paar bedrijfjes maken UELs voor ongeblazen Subaru's, zeker de moeite.

Een setje rubber op eventueel iets grotere velgen (17 of 18 inch) is ook mooi meegenomen. Een specB staat altijd op 18 inch (215/40/18 als ik me niet vergis), maar je kan tot 225/40/18 gaan zonder problemen. Prodrive maakt leuke velgen voor geen al te gekke prijzen (maar wel van prima kwaliteit). Vraag advies als je met wrx of sti remmen aan de slag gaat, de originele velgen (ook de spec B) passen dan niet meer...

Voorts zijn er ook voor het koetswerk en voor het interieur leuke upgrades beschikbaar.

Als ik jouw was en de honger naar een snelle legacy /subaru blijft, dan zou ik OF een RHD twinscroll (turbo, 04 tot 09) of een 6 cilinder. Met die laatste ben je redelijk gebonden aan het vermogen, zo'n 245pk, de turbo heeft standaard 260pk (automaat) en 280pk (handbak), maar kan je zonder zorgen kietelen tot 300-320pk, meer zou ik niet doen op originele motor. Je kan ook eens met een 2.0R gaan rijden... kijken of je dat wat vindt.
Laatst gewijzigd door *thomas* op 19 nov 2020 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door Mr.Q »

Mooie opsomming. :okeee:
Even wat aanvullingen:

@Over het vermogen:
Faceliftmodel 2007 (en 2008?) heeft ook de 2.0R 165pk versie. (met dubbele uitlaat ;) )
Later kwam inderdaad de 2.0R 150pk versie.

@Facelift vs pre-facelift:
Facelift heeft links/rechts gescheiden temperatuurregeling.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door erichendri »

En de 2.0i van de link (veiling is bij bca) heeft 135 pk.
Motor hoeft er niet uit om kleppen te stellen.
Bij de latere 2.0iR wel.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door *thomas* »

Mr.Q schreef:Mooie opsomming. :okeee:
@Over het vermogen:
Faceliftmodel 2007 (en 2008?) heeft ook de 2.0R 165pk versie. (met dubbele uitlaat ;) )
Later kwam inderdaad de 2.0R 150pk versie.
Greetz, Q
Bedankt 8-)

We hebben alletwee gelijk (en ik heb iets nieuws geleerd). Heb er even de Europese verkoopsbrochure op nageslagen en in 2007 (facelift) hadden zowel de automaat als handbak 165pk (met andere woorden, hetzelfde vermogen als de pre-facelift). In de brochure van 2009 zijn de cijfer gezakt naar 150pk. Ik denk echter dat er in werkelijkheid geen verschil is, maar da's een andere discussie.

De R heeft altijd een dubbele uitlaat? Denk dat enkel de 2.0 van voor de facelift in Europa een enkel uitlaatje had.

Het latere model heeft altijd 150pk inderdaad.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door SP-Boxer »

Inderdaad alleen de 2.0i van voor de facelift had de enkele uitlaat. (Motor met enkele nokkenassen en 138pk) Eigenlijk is deze alleen in 03 en 04 geleverd. Volgens mij is de 2.0R hier voor in de plaats gekomen in 2005, maar kan ook 2006 geweest zijn.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Inderdaad alleen de 2.0i van voor de facelift had de enkele uitlaat. (Motor met enkele nokkenassen en 138pk) Eigenlijk is deze alleen in 03 en 04 geleverd. Volgens mij is de 2.0R hier voor in de plaats gekomen in 2005, maar kan ook 2006 geweest zijn.
Mijn R is van 2005 :)
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

erichendri schreef:En de 2.0i van de link (veiling is bij bca) heeft 135 pk.
Motor hoeft er niet uit om kleppen te stellen.
Bij de latere 2.0iR wel.

Eric
Dat is wat ik wilde weten :)
Ik weet niet hoe hard die biedingen oplopen maar in principe zou je (met het huidige bod) voor het geld van een LPG installatie een Lagacy kunnen kopen.
Kijken of ik maandag tijd kan vrijmaken om de auto te bekijken.

Andere vraag. Is er op dit forum een topic waar aankooptips op staan met zwakheden/roest en dergelijke
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door *thomas* »

volvolvo schreef:Andere vraag. Is er op dit forum een topic waar aankooptips op staan met zwakheden/roest en dergelijke
Euhm, heb je mijn post gelezen?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door SP-Boxer »

Daar staat niets in over roest Thomas ;)

Maar roest is eigenlijk niet echt een issue. De gevallen waar ik roest op tegengekomen ben waren echt aftandse hokken.
Ja, onder een radiateur of accu kan het best roesten, maar carrosserie technisch zit het qua roest wel snor.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

*thomas* schreef:
volvolvo schreef:Andere vraag. Is er op dit forum een topic waar aankooptips op staan met zwakheden/roest en dergelijke
Euhm, heb je mijn post gelezen?
Hahahaha, jazeker! Deze heb ik helemaal uitgespeld. Dank daarvoor Thomas!

De vraag was meer of er een apart topic was over de waar de roestduivel het meeste rondwaart in een legacy/outback.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door *thomas* »

Oké, duidelijk :) (ik lees soms ook 'over' zaken, vandaar de vraag).

Roest is niet echt een issue bij Subaru's van die generatie, maar een wagen die in een omgeving heeft gestaan met zilte zeelucht OF waar veel pekel is gebruikt zal er niet altijd even netjes uitzien. Het verschil tussen mijn Outback (2006) die uit een regio komt met milde winters en mijn 2.0R die uit de Ardennen komt (waar er veel wordt gestrooid) is groot. Daar waar de Outback na 14 jaar bijna maagdelijk is, heeft de Legacy veel meer vliegroest en heb ik de uitlaat moeten vervangen omdat die op alle flensen was doorgerot.

Mijn Forester SG (2004) die ik vroeger had kwam uit een kustregio in NL en ook daar was hetzelfde waarneembaar als op de Legacy.

Er is trouwens wel één plaats waar ze gaan rotten, en dat is bij de achterste wielkasten. Subaru heeft rubberen strips geplaatst (als je met je hand de achterste wielkastrand beetpakt, dan voel je ze). Bij sommige wagens zijn ze er, bij andere niet. Eén tip: maak ze los wanneer je een wagen gaat bekijken, want ze houden water/zout/zand vast en de wagen rot door. Als je er één koopt, verwijder ze dan onmiddellijk. Ze hebben m.i. geen enkel nut.

Nog een kwaal zijn de voorste draagarmrubbers. Veel mensen 'klagen' over trillen bij afremmen en gaan dan zoeken naar kromme schijven of versleten remblokken. Vaak zijn dat echter de rubbers van de draagarmen. Reken op +/- 200€ bij vervangen door dealer, incl uurloon. Het wordt versterkt bij mensen die grotere remmen hebben gemonteerd.
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

Vandaag bij deze van BVA Auctions gaan kijken. Ondanks de mooie onderhoudshistorie zag het er (van binnen) redelijk uitgeleefd uit. Ondanks dat je naar verhouding weinig hoeft te betalen koop ik liever wat frissers.

https://beta.bva-auctions.com/nl/auctio ... t=60&pid=6
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

Kan het trouwens kloppen dat ik haast geen enkele 2.0l maar wel veel 2.0r kan vinden op de verschillende verkoopsters? Of lees ik ergens overheen?
Laatst gewijzigd door volvolvo op 24 nov 2020 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peetforester
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 dec 2017 17:25

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door peetforester »

volvolvo schreef:Vandaag bij deze van BVA Auctions gaan kijken. Ondanks de mooie onderhoudshistorie zag het er (van binnen) redelijk uitgeleefd uit. Ondanks dat je naar verhouding weinig hoeft te betalen koop ik liever wat frissers.

https://beta.bva-auctions.com/nl/auctio ... t=60&pid=6
Dit lijkt me een prima koop, als je dit niet voor teveel geld kan overnemen.

Ik zou eerder voor 2.0i gaan, dat is toch gewoon wat degelijker en ook wat bovenstaande posts betreft. De 2.0R-serie is weliswaar optisch mooier, maar je rijdt toch vaker in dan je buiten staat.
Subaru = for ever all 4 wheel drive!
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

volvolvo schreef:Kan het trouwens kloppen dat ik haast geen enkele 2.0l maar wel veel 2.0r kan vinden op de verschillende verkoopsters? Of lees ik ergens overheen?
Ik zocht naar een 2.0L maar dat moet natuurlijk de 2.0i zijn...
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

peetforester schreef:
Dit lijkt me een prima koop, als je dit niet voor teveel geld kan overnemen.
Dat dashboard zag eruit alsof er een hond op had zitten kauwen.
Gebruikersavatar
peetforester
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 dec 2017 17:25

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door peetforester »

volvolvo schreef:
peetforester schreef:
Dit lijkt me een prima koop, als je dit niet voor teveel geld kan overnemen.
Dat dashboard zag eruit alsof er een hond op had zitten kauwen.
Niet helemaal goed gezien dus, dat is wel weer minder.
Subaru = for ever all 4 wheel drive!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door erichendri »

Hij zal wel niet voor niks bij BCA te koop staan.
Dit is dus een rede, net als de hoge kilometerstand.
De legacy's staan vaak ook bij de outback keuze te koop.
Is onderstaand wat voor jou?

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i AUTO AIRCO/1E EIGENAAR ZEER
€ 3.400,00
https://link.marktplaats.nl/m1621147707 ... ialbuttons

Eric
Gebruikersavatar
volvolvo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 nov 2020 00:58

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door volvolvo »

erichendri schreef:
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i AUTO AIRCO/1E EIGENAAR ZEER
€ 3.400,00
https://link.marktplaats.nl/m1621147707 ... ialbuttons

Eric
Ja, deze staat in Bemmel wat op zich niet zo heel ver van mijn woonplaats af is. Ik wil deze eens goed bekijken komende donderdag.
Ik had deze al eerder gezien maar was in de veronderstelling dat dit blok minder geschikt was voor LPG (ivm kleppen stellen) maar ik had het bij het verkeerde eind.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door erichendri »

De 135 pk motor hoeft er niet uit met kleppen stellen.
Is ook gewoon met stotertjes en boutje-moertje.
Dacht dat deze de 135 pk motor heeft.

Eric
Gebruikersavatar
soeb
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 dec 2020 00:32

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door soeb »

volvolvo schreef:Vandaag bij deze van BVA Auctions gaan kijken. Ondanks de mooie onderhoudshistorie zag het er (van binnen) redelijk uitgeleefd uit. Ondanks dat je naar verhouding weinig hoeft te betalen koop ik liever wat frissers.

https://beta.bva-auctions.com/nl/auctio ... t=60&pid=6
Dag mede forumleden,
Ik heb deze Legacy bij BVA gekocht. Mijn winnende bod was €1900 excl veilingkosten en handlingsfee.( dus geen €2050) Als iemand €100 meer had geboden was ik afgehaakt. Ik ga hem a.s. maandag in A'foort ophalen. Ik heb 'm niet van te voren bekeken , geen tijd (kijken zonder kopen :roll: ) , alleen de foto's en de beschrijving. Zo te zien goed lakwerk , strak op een verlittekende achterbumper en matige velgen en morsige stoelen ,een scheur in het dashboard en vieze motorruimte na. Voor dit geld vind ik dat geen probleem. Ik ben alleen uiteraard ontzettend benieuwd naar de mechanische staat.Als je bij RDW (https://ovi.rdw.nl/) kijkt is hij/zij ook niet teruggeweest bij de dealer voor aanpassing aan de airbags. Daar staan trouwens meer waardevolle gegevens over een betreffend voertuig.

<<Status terugroepactie(s)
Openstaande terugroepactie(s)
(1)
Referentiecode producent
SRT231
Omschrijving defect
De opblaasmodule van de passagiersairbag kan overmatige druk opbouwen. Als de airbag wordt geactiveerd kan de interne druk ertoe leiden dat de opblaasmodule scheurt. Hierdoor kunnen metalen fragmenten losraken en wegschieten.
Materiële gevolgen
Losgeraakte metalen fragmenten kunnen de inzittenden verwonden.
Mogelijk gevaar
Verhoogde kans op letsel bij een ongeval
Beschrijving van het herstel
De producent roept de betreffende voertuigen terug. Maatregelen worden genomen om het defect te verhelpen. De voertuigeigenaar wordt voor het maken van een afspraak verzocht contact op te nemen met de merkdealer. Deze zal een ander opblaasmechanisme monteren.>>

Wat ook interessant is dat in de beschrijving over achterwielaandrijving gesproken wordt. Is dat zo? heeft deze geen AWD? Ik dacht dat ze dat allemaal hadden, of is hier de visco uitgeschakeld o.i.d.? Voor mij niet heel erg relevant maar AWD zou wel een bonus zijn.
Ik ga het maandag zien, als er een plas olie onder ligt of niet start laat ik hem sowieso staan en accepteer ik de deal niet vanwege misleidende informatie in de advertentie. Dat zijn namelijk essentiële zaken die niet mogen worden verzwegen.
Toch ?
Ik zal jullie op de hoogte houden.

NB ik heb al meer auto's via BVA gekocht.Dit is de derde. De eerste was een SLK 230 kompressor,blauw 3-4 jaar probleemloos gehad, daarna een Porsche 911(996) die ik nu al zonder problemen 5 jaar heb. Allemaal prima gegaan maar je bent er zelf bij toch.Ook bij deze maar die is aanzienlijk goedkoper dus afwachten ;)
Ik hoop met deze ook "geluk"te hebben.
Laatst gewijzigd door soeb op 20 dec 2020 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wijsheid: Legacy 2.0R of 2.0l?

Bericht door Raph »

Welkom op het forum!

Spannend, zo'n aankoop.
Houd je ons op de hoogte van je ervaringen?
Plaats reactie