Subaru forester 2007 gezien

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Subaru forester 2007 gezien

Bericht door Tayno »

Hallo, ik heb gisteren een Forester uit 2007 bekeken met 122000 km. Leuke auto. Aandachtspunt is dat links achter de schokdemper lekt verder schijnt die auto goed te zijn. De distributieriem is met 91000 vervangen. Omdat dit mijn eerste Forester wordt zou ik graag willen weten wat er misschien wel binnenkort vervangen zou moeten worden. Ik weet ook nog niet wat ik met de lekkende schokdemper moet doen. De auto krijgt 6 maanden bovag garantie mee. Zou zelf denken, dat de schokdemper hier onder valt, als die het binnen de 6 maanden begeeft. Moet je schokdempers altijd beide tegelijk vervangen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door quikfit »

Als duidelijk is dat de schokbreker lekt,dan hoort deze per twee vervangen te worden.
Wat er verder vervangen moet worden is natuurlijk niet te zeggen vanachter een toetsenbord,ik neem aan dat ie goed is onderhouden mede doordat de distributieriem is vervangen.
Rekeningen zeggen meer dan stempels,probeer in contact te komen met de vorige eigenaar.
Vraag anders om een ANWB keuring en dat alles word gerepareerd wat daar uitkomt.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door erichendri »

De schokbrekers zijn denk ik niveaudempers gezien het bouwjaar.
Goedkoopste oplossing is dan 2 complete normale dempers van pedders.
Gebruikt zou ik niet doen, nieuw zijn ze erg duur.
Inderdaad, rekeningen zeggen meer als stempels, probeer iets te achterhalen
bij de dealer van de stempels.
ANWB keuring kan nooit veel kwaad voor de aankoop.

Eric
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door Tayno »

Bedankt voor de reacties. De auto staat bij de dealer, die de auto ook al die jaren heeft onderhouden. Heb wel een goed gevoel bij die man. Ik blijf het wat lastig vinden met de schokdemper, omdat ik dan meteen een dure reparatie krijg. De lekke zou misschien nog via de bovag kunnen, maar de tweede wordt misschien wel lastiger.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door erichendri »

Die dealer weet ook wel dat ze per 2 vervangen moeten worden.
Geef aan dat je standaard dempers geen probleem vind met andere veren.
Hij zal geweten hebben bij inruil dat er 1 lek was dus er rekening mee gehouden hebben denk ik.
Ga praten, misschien kom je eruit.

Eric
Subarumouse

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door Subarumouse »

Als het de dealer is die ik denk, kom je er uit.
Wij hebben er onze huidige subs gekocht, de vorige sub, een daihatsu en een Feroza in onderhoud gehad..
Gewoon eerlijk en duidelijk zijn.
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door Tayno »

erichendri schreef:Die dealer weet ook wel dat ze per 2 vervangen moeten worden.
Geef aan dat je standaard dempers geen probleem vind met andere veren.
Hij zal geweten hebben bij inruil dat er 1 lek was dus er rekening mee gehouden hebben denk ik.
Ga praten, misschien kom je eruit.

Eric
Denk, dat de dealer er niks aan gaat doet. Ze zeggen, dat de demper zeker nog 20.000 km mee gaat. In de bovag garantie staat, dat alleen reparaties worden vergoed waarvan je tijdens de koop niks wist. Ik weet dat de schokdemper lekt. Wij gaan niet meer vaak, maar wel eens met een paardentrailer plus paard rijden. Lijkt mij dan misschien niet verstandig om lichtere veren in te laten bouwen, of niet?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door quikfit »

Als de prijs van de auto ernaar is kan je besluiten om zelf een setje niet originele schokbrekers met veren te laten monteren...dat kost niet de hele wereld.
Ik zou ze uit principe alleen niet bij deze dealer laten monteren... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door erichendri »

Demper mag niet lek zijn.
Een rijtest is dan bepalend of even laten inveren.
Bovag dekt ook deze dempers na aankoop.

Eric
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door Tayno »

erichendri schreef:Demper mag niet lek zijn.
Een rijtest is dan bepalend of even laten inveren.
Bovag dekt ook deze dempers na aankoop.

Eric
Eric, bedankt voor je reactie. In de garantievoorwaarden van de bovag staat, dat alles wat bekend is bij de koop er niet onder valt. Ben bang, dat dit er dan ook niet via de garantie gerepareerd kan worden. Wij hebben een proefrit gemaakt en dat beviel goed. Maar wij hebben geen aanhangwagen erachter gehad. Dus ik weet niet wat ie dan doet. Ik zal ze er misschien wel aan houden, dat zij zeggen dat de demper nog 20.000km mee gaat. Mocht die eerder stuk gaan kom ik voor reparatie. De schokdemper wordt genoemd bij de apk.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door SP-Boxer »

Eric zegt het al: een demper mag niet lek zijn. Zelfs voor de "wassen neus" APK hier in NL.
Als lekkage zichtbaar is, dan is dat een keihard afkeurpunt en zo zouden ze de auto mi. niet aan jou mogen verkopen. Garage heeft dit dus eerst te verhelpen!

Dat hij nog 20k meegaat zal zeker waar zijn, maar daar gaat het niet om als er sprake is van zichtbare lekkage. Als de lekkage niet zichtbaar is vraag ik me af waarom ze het überhaupt zouden weten, laat staan delen met een mogelijke klant.
"I feel Legacy"
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door Tayno »

SP-Boxer schreef:Eric zegt het al: een demper mag niet lek zijn. Zelfs voor de "wassen neus" APK hier in NL.
Als lekkage zichtbaar is, dan is dat een keihard afkeurpunt en zo zouden ze de auto mi. niet aan jou mogen verkopen. Garage heeft dit dus eerst te verhelpen!

Dat hij nog 20k meegaat zal zeker waar zijn, maar daar gaat het niet om als er sprake is van zichtbare lekkage. Als de lekkage niet zichtbaar is vraag ik me af waarom ze het überhaupt zouden weten, laat staan delen met een mogelijke klant.
Ik had op internet gelezen, dat deze auto als aandachtspunt bij de vorige apk had, dat een schoksdemper achter lekt. Dat heb ik ook meteen aangegeven. En ik heb de schokdemper gezien toen de auto op de brug stond. Hij lekt. Er werd gezegd, dat ie zweet. Ik vind het moeilijk om een verschil tussen lekken en zweten te beoordelen. Een druppel olie kan een groot oppervlak smerig maken. Zal het met ze nog een keer over hebben. Ben er wel van overtuigd, dat het een serieuze dealer is.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door erichendri »

De 1 vind het lekken, de ander zweten.
Keuren is nou eenmaal mensenwerk.
Is gewoon niet duidelijk.
Zet dan in de permanente eisen dat hij droog moet zijn.

Eric
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door JSE »

Als hij nat is is hij lek. Zo moeilijk lijkt me dat niet.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door boswachterfan »

Bij mij heeft de rechter ook wat gezweet in het verleden. Op aanraden van mijn bandenboer nog niet gelijk vervangen. Hij lekt niet meer. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en hij zit er nog steeds onder. Hij staat rechts 1 centimeter lager dan links. Het kan dus inderdaad nog een tijd goed gaan. Maar om hem nou als zaak zo te verkopen, dat vind ik weer wat anders.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door quikfit »

Alles wat lekt houd op een gegeven moment op met lekken als je het niet bijvult... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door erichendri »

Kan lek zijn maar ook ingespoten zijn tegen kraken.
Laat vooraf anders een test doen.
Maak een notitie op het koop contract.
Vlak voor einde garantie termijn weer bij de anwb laten keuren.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door boswachterfan »

quikfit schreef:Alles wat lekt houd op een gegeven moment op met lekken als je het niet bijvult... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Je hebt helemaal gelijk, maar als hij leeg zou zijn, hangt de auto duidelijk scheef en dempt hij ook niet meer. Daar heb ik uiteraard goed naar gekeken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru forester 2007 gezien

Bericht door *thomas* »

Je kan er ook voor kiezen om nog wat te onderhandelen over de prijs. Voor 300€ heb je een setje KYB (kayaba) schokdempers met nieuwe veren. Enige nadeel, geen automatische niveauregeling meer.
Plaats reactie