Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:57

Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door Gert S »

Ik kom even bij mijn noorderburen kijken voor advies ( het platform voor subaru is hier veel ruimer dan in ons klein Belgenlandje ).

Ik heb een mooie 2.0TD Impreza gespot die tekoop staat, enkele details:
150pk, 2liter diesel, 120.000km's, 03-2011, manuele schakelbak.
Vraagprijs: € 8.500

Ikzelf ben 23 jaar ( 1994 ) en zou voor de verzekering maar een kleine 100 meer betalen dan voor mijn 1.3 Astra, wat ik vreemd vind, maar zeker niet erg.

Er staat bij vermeld dat deze een 5.000-tal kilometers geleden een nieuwe motor heeft gekregen wegens een fabrieksfout in de cilinderkoppen. Op het internet is hier niet zo heel veel over te vinden, maar ik merk wel dat er veel 2dehands impreza's van dat model ook nieuwe motoren hebben. Is dit echt een grootschalige productiefout geweest of is hier meer aan de hand waar ik voor moet opletten? ( Documenten zou hij wel kunnen aantonen ) Deze staat reeds een ruime maand te koop maar is dus nog steeds niet verkocht... Misschien te maken met het strenge dieselbeleid of gewoon een beperkte markt?

Ik ben van plan dit weekend de auto te gaan bezichtigen, enig advies voor punten waar ik op moet letten bij dit model is zeer welkom :okeee:
Een verslag van het bezoek volgt natuurlijk nog.
Indien extra informatie benodigd is, zal ik deze graag beantwoorden indien mogelijk.

Alvast bedankt!

Gert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door sufos »

Volgens mij is er juist wél veel over te vinden maar goed. Zoek maar eens in Engels, diesel problems en je zal voldoende info kunnen vinden.
Graag zou ik een diesel willen rijden en Subaru vind ik fantastische auto's maar de combinatie van die 2 heeft mij op dit moment nog niet kunnen overtuigen. Voor mij een reden om geen Subaru diesel aan te schaffen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:57

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door Gert S »

sufos schreef:Volgens mij is er juist wél veel over te vinden maar goed. Zoek maar eens in Engels, diesel problems en je zal voldoende info kunnen vinden.
Graag zou ik een diesel willen rijden en Subaru vind ik fantastische auto's maar de combinatie van die 2 heeft mij op dit moment nog niet kunnen overtuigen. Voor mij een reden om geen Subaru diesel aan te schaffen.
Bedankt voor je antwoord.
Nee klopt, er is inderdaad vrij veel te vinden over diesel problemen bij Subaru. Maar dit betreft vaak crankshafts en modellen '06-'09 met euro 4 ( Geen idee of dat verschil maakt ). Over cilinderheads problemen vind ik wel vrij weinig.
Maar het lijkt er inderdaad op dat diesel & subaru niet zo'n perfect match zijn, maar benzine modellen vind je zo weinig, echt een zeldzaam ras ...
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door sufos »

Het klopt dat de eerste diesels voor veel problemen gezorgd hebben maar ook de latere versies (09-13) hebben nog steeds onevenredig veel last van problemen. Daarna schijnt het beter te worden. Het gekke is dat er mensen zijn die écht veel problemen hebben (gehad) waar anderen weer totaal nergens last van hadden.Ook is het wel zo dat de probleemgevallen meestal naar boven komen op een forum en mensen zonder problemen hoor je niet. Misschien ligt de grondslag van de problemen aan de rijstijl van de desbetreffende mensen maar niemand die daar een goed antwoord op heeft.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:57

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door Gert S »

sufos schreef:Het klopt dat de eerste diesels voor veel problemen gezorgd hebben maar ook de latere versies (09-13) hebben nog steeds onevenredig veel last van problemen. Daarna schijnt het beter te worden. Het gekke is dat er mensen zijn die écht veel problemen hebben (gehad) waar anderen weer totaal nergens last van hadden.Ook is het wel zo dat de probleemgevallen meestal naar boven komen op een forum en mensen zonder problemen hoor je niet. Misschien ligt de grondslag aan de rijstijl van de desbetreffende mensen maar niemand die daar een antwoord op heeft.
Het lijkt inderdaad op een serieuze 50/50, lijkt me inderdaad straf als de realiteit effectief zo slecht lijkt... Ik ga morgen met een kameraad eens horen bij een Subaru garage, aangezien ik daar toch niets ga kopen zullen ze wel relatief eerlijk zijn hoop ik. Dat creëert misschien een reëel beeld over de toestand van deze motoren. Een auto kopen met nieuwe motor die dan na 100k kilometers of minder opnieuw het leven geeft klinkt natuurlijk verre van interessant.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door *thomas* »

Gert, mijn advies is echt om van de subaru diesels weg te blijven. De enige motoren die het een beetje goed doen, zijn de euro 6'en. Alles aan die dieselblokken is duur en er treden problemen met verschillende componenten op.

De 'winst' die je voorlopig nog haalt uit goedkoop rijden vanwege de lage brandstofprijzen, ben je snel kwijt als je eens tegenslag hebt...
Gert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:57

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door Gert S »

*thomas* schreef:Gert, mijn advies is echt om van de subaru diesels weg te blijven. De enige motoren die het een beetje goed doen, zijn de euro 6'en. Alles aan die dieselblokken is duur en er treden problemen met verschillende componenten op.

De 'winst' die je voorlopig nog haalt uit goedkoop rijden vanwege de lage brandstofprijzen, ben je snel kwijt als je eens tegenslag hebt...
Het zal er inderdaad niet van komen vrees ik... Echt jammer dat ze zo'n topmodel naar de zak helpen met zo'n motor :( :(
Ben dan maar op zoek naar iets anders, maar de opties zijn vrij beperkt :/
Mazda 3 bv vind'k dan weer wat te saai ( tenzij je er veel geld insteekt ) en een gt86/brz is dan weer wat te duur op de moment.
En de impreza hatches in naft vinden, is bijna een onmogelijke opgave tenzij je voor 1.5 gaat :?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door *thomas* »

Met de huidige veranderingen die (nog) op til zijn ivm LEZ in België kan ik je vooral adviseren om diesel links te laten liggen. Vanaf 2030 geen diesel meer in BXL, en vanaf 2020 vallen ook Mechelen, Willebroek, Hasselt etc allemaal onder die anti-diesel wetgeving.

Zoek rustig verder naar een wagen met benzinemotor en als het per se een japanner moet zijn, kijk dan ook eens bij Honda (Civic), Toyota (Celica) en inderdaad, Mazda. Een MX5 van de vorige generatie (NC is dat zeker), is intussen best betaalbaar geworden en komt wel erg dicht in de buurt van de BRZ / GT86.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door SP-Boxer »

Of je haalt een 2.0R uit NL/D?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door erichendri »

En laat daar lpg inbouwen.
Literprijs is een lachertje in België, centje of 35-40 toch tegenwoordig.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door *thomas* »

Informeer ook eens bij verzekering en laat een berekening maken op de site van de overheid inzake belastingen, tel daarna je geld en ga toch stiekem voor de wrx of de sti ;) (dat zou ik doen als ik financieel comfortabel kan)...
Gert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:57

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door Gert S »

Bedankt voor al de reacties, apprecieer ik ten zeerste!
De Impreza ga ik laten links liggen, inderdaad mede door de relatief debiele diesel-maatregelen hier. Een WRX / STI lijkt me dan weer te duur om dagelijks een 100km met te rijden, om nog maar van de verzekering te zwijgen :/
Ik studeer deze maand af, ga een jaartje werken en dan opzoek gaan naar een BRZ, deze vallen extreem mee in verbruik voor een 2.0l 200pk benzine motor?? Heb reviews gezien van mensen die net rond de 8 liter per 100km zitten.
Enkel hopen dat die Astra het nog een jaartje of 2 getrokken krijgt :)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door *thomas* »

8l uit de moderne 2 liter klopt, is bij zo'n wagen redelijk haalbaar :), maar die 200pk halen ze niet. Doe daar gerust 15 tot 20% af (drukt de pret verder niet hoor).
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door Mr.Q »

*thomas* schreef:8l uit de moderne 2 liter klopt, is bij zo'n wagen redelijk haalbaar :), maar die 200pk halen ze niet. Doe daar gerust 15 tot 20% af (drukt de pret verder niet hoor).
Waarom haalt een BRZ 2.0 de 200 pk niet?

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door *thomas* »

Omdat het opgegeven vermogen door de fabrikant (zowel bij toyota als bij subaru) niet klopt...
Gert S
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:57

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door Gert S »

Na wat opzoeken lijkt dit inderdaad wel een feit te zijn, veel resultaten geven 175-180pk op de dyno. Maar ja, we weten allemaal dat dit snel verholpen is :)
Voor de rest heel weinig op aan te merken blijkbaar :okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza 2.0td advies nodig

Bericht door erichendri »

Dyno is afhankelijk van temperatuur, bandenmaat, octaan benzine en manier inrijden.
Dat er wat verliezen zijn klopt, hebben alle merken last van.
En mischien komt het wel door de sjoemelsoftware.
Deze herkennen namelijk de testcycly en gaan dan een zuiniger progje draaien.

Eric
Plaats reactie