Trilling tussen 120-125 km/u?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
rutgervanderzee
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 10:24

Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door rutgervanderzee »

Na een jaar of 15 VAG gereden te hebben ben ik nu wel erg warm aan het lopen voor een Forester, mede omdat wij deze zomer naar de Alpen gaan verhuizen en ik de AWD goed kan gebruiken.

Vandaag een proefrit gemaakt in een handgeschakelde 158pk Forester uit 2006 en was op zich zeer te spreken over het rijgedrag. Wat mij echter opviel was dat er een licht trilling rond de voorkant (niet in het stuur) te voelen was tussen 120-125 km/u. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat dit te wijten was aan verkeerde bandendruk of een band die uit balans is. Echter de eigenaar vertelde mij dat dit ook waarneembaar was met de winterbanden. Dus wat zou het dan kunnen zijn? Hebben jullie suggesties?

Ook merkt ik een heel licht bokken bij het gaspedaal flink intrappen in bv. de 3e versnelling vanuit lagere toeren. Moet ik mij hier zorgen over maken?

Overigens heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat de eigenaar mij een auto met gebreken probeert te verkopen, maar ik neem graag de kans zoveel mogelijk onzekerheid weg te nemen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door erichendri »

Trilling kan onbalans zijn of de binnenste homokineet.
Dat bokken is meestal iets van de ontsteking zijn.

Eric
rutgervanderzee
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 10:24

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door rutgervanderzee »

Bedankt voor je reactie!

De auto heeft over 4000km een grote beurt nodig, dus de bougies zullen vast wel wat aandacht kunnen gebruiken inderdaad.

Bij onbalans bedoel je het uitlijnen van de stuurinrichting?
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door Louis »

Subarus zijn toerendraaiers. Lage toerentallen vinden ze niet fijn. Ze gaan pas lekker vanaf ongeveer 3.000 toeren, vooral de 2.0R die ook in je Forester zit want die gooit er bij ongeveer 3.500 toeren nog een schepje bovenop en trekt dan als een beer tot in het rood :mrgreen:
Nee, dat zogenaamde "nieuwe rijden" kan je beter niet doen. Gewoon lekker op toeren houden en bij een normale rijstijl valt het verbruik best mee, ik denk 1 op 11.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
rutgervanderzee
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 10:24

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door rutgervanderzee »

Bedankt voor je reactie, Louis.

Zoiets vermoedde ik ook. De Duitse auto's die ik gewend ben hebben het koppel wat lager zitten, dus dat wordt even wennen. Maar dat geluid... :-))
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door erichendri »

Natuurlijk moet je niet bang zijn van toeren maken maar ook een subaru moet zonder problemen
vanaf 1500 toeren probleemloos optrekken, houdt hij wat in of gebeurt dit bokkerig
dan ligt dat aan 1 van de ontstekingsdelen.
Daar kunnen Duitse auto's ook niet lekker mee versnellen.
Met onbalans bedoel ik de banden.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door hummie »

Louis schreef:Subarus zijn toerendraaiers. Lage toerentallen vinden ze niet fijn.
erichendri schreef:Natuurlijk moet je niet bang zijn van toeren maken maar ook een subaru moet zonder problemen
vanaf 1500 toeren probleemloos optrekken, houdt hij wat in of gebeurt dit bokkerig
Ik volg Eric. Ik rijd vaak onbewust "het nieuwe rijden" omdat de auto zo lekker rijdt. En dat terwijl ik eigenlijk helemaal niet van het nieuwe rijden ben, maar gewoon onbewust automatisch. 50 constant meestal in zijn 4, flauwe bochtjes vaak in zijn 3, simpelweg omdat hij dat makkelijk doet en dan lekker rustig rijdt. Zonder het in de gaten te hebben zit ik vaak een versnelling hoger dan ik dacht te horen, wat ik dan pas merk als ik goed wil doortrekken.

Bij 3000-4000 rijdt hij ook heerlijk, en ja dan heeft hij prima koppel. Dan gaatie jonguh. 8-)
Maar het verschil tussen 1500rpm en 4000 rpm is bij mijne toch wel makkelijk 1:11 8-) tegen heel snel naar :o 1:8 en zelfs lager. Minder leuk op het moment om standaard hoge toeren te rijden tegen (vandaag) €1,68/l en nog steeds stijgende. Belgieuuuuuuhh..... (€1,40 ;) )

Bougies vervangen dan als je denkt dat ze ver op zijn. Meteen ook even checken of er geen olie of (regen)water in de bougiegaten zit.
Trillingen is al gezegd. Maar een ongebalanceerd of krom bandje (stoeprand of oud) of kan ook flink liggen zieken.
rutgervanderzee
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 10:24

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door rutgervanderzee »

Bedankt! Nu ik de auto in bezit heb en wat meer kilometers heb gereden, snap beide kanten heel goed.

Als even flink wil optrekken moet je wel boven de 3000 toeren zitten, maar voor rustig rijden gaat het ook prima lager. Als je echter op die lagere toeren het gas erop gooit voelt dat zo suf dat het een beetje als inhouden voelt, maar volgens mij is er niets aan de hand.

Woensdag heeft hij een afspraak bij Auto Luykx voor grote beurt en APK, dus laten we hopen dat zij hem net zo mooi vinden onder de motorkap als ik achter het stuur!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door hummie »

Ik trek hem ook wel eens door hoor, (optrekken) op de snelweg of off-road in low. Nooit verkeerd om een motor zichzelf even goed schoon te laten branden.

Maar ik rijd normaal in het verkeer en zo toch meestal tussen 1200rpm en pakweg 2700rpm. Ik raak bij gemiddeld rijden de 3000 maar weinig aan. En ik ga gewoon met het verkeer mee hoor.
Ben eigenlijk wel benieuwd of ik de enige ben die zo rijdt?

En suf? Joh, ga in een rolls of bentley 50 in de stad en 130 op de snelweg rijden en ook dat lijkt supersuf. Doe dat in een peugeot 106-je en je gaat vanzelf denken dat je al een pittige rally aan het rijden bent. Kijk rond en vergelijk met de rest of je echt suf rijdt of niet. Meestal valt dat wel mee en is het door het lekkere rijden van de auto.
Ooit had ik zo in een CX2500 niet eens in de gaten dat we 180 gingen wat amper 120 leek. In een vierkante panda ooit leek het wel 200 zoals de auto rammelde, schudde en een hoop herrie maakte terwijl we amper 100 reden, en ja plankgas. :mrgreen: Het leek wel dat we de olie uit de weg reden (maar dat kwam zoals bij die vrij gebruikelijk gewoon uit de motor lekken :twisted: LOL)
Overigens, toen ik hummie net had trok ik hem ook te graag door, met 1:8 als gevolg. Snel afgeleerd. En wat ik begrijp zijn er best veel die hem als scheurauto gebruiken, maar daar is 1400 kg aan een (in mijn geval) 2L toch minder geschikt voor.

Het kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar ik dacht ook juist dat het een kenmerk was van de boxer motor dat hij juist goed lage toeren draait en dan ook kracht heeft? Juist door de "V4", de tegenover elkaar liggende cilinders wat veel uitgebalanceerder is.
Ik sta er ook altijd nog versteld van dat ik in behoorlijke blubber geen of hooguit amper gas bij hoef te geven en dat hij met 1500/2500rpm gestaag doortuffelt alsof het een dieseltje is. Dat was met mijn vorige 2Li DOHC achterwielaandrijving wel anders want dat was flink gas geven en toeren draaien, en dan nog hopen dat ik niet vast zou komen te zitten (gelukkig nooit gebeurd).

Hoop dat dit je wat vooruit helpt. Rijdt ze!
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door snoef »

Ik verdenk ook het motormanagement dat je belet vol gas te gaan als de motor daar qua toeren nog niet klaar voor is. En natuurlijk is 3000 toeren in zijn 1 al heel anders dan in zijn 2 en 3. Als je in 1 al flink (over je ) op toeren gaat naar 5000 enzo en dat houdt, trekt hij als een beer en heb je het gevoel dat je in een Porsche rijdt. Erg leuk. Hoewel het hoogste koppel pas rond 3500 wordt bereikt, heb je echter zoals hierboven al gemeld al genoeg koppel om lekker mee te komen in het verkeer echter tegen lagere kosten. Maar af en toe de motor lekker laten ronken, heeeerlijk! Laat ze er wel de juiste olie in gooien!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door erichendri »

Onder de 1500 toeren moet je niet rijden.
Dat is slecht voor de motor.
Daarboven draait hij veel lekkerder.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Onder de 1500 toeren moet je niet rijden.
Dat is slecht voor de motor.
Daarboven draait hij veel lekkerder.
1200 is ook wel mijn max (uitdrijven, niet optrekkend) en meestal is het ook 1500 toeren. En uiteraard rijd ik zo dat de auto gewoon lekker blijft lopen en niet te zwaar gaat lopen of zo.
Maar ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden Eric :okeee:
snoef schreef:Maar af en toe de motor lekker laten ronken, heeeerlijk! Laat ze er wel de juiste olie in gooien!
Helemaal mee eens. Daar zijn ze ook voor gemaakt en moeten ze maar tegen kunnen. Anders had hij maar geen auto moeten worden. Gisterenavond toevallig nog een roekeloos scheurneusje die telkens bang op zijn rem ging staan laten zien wat echt rijden is. Dat "snelle autooke" had ik er snel uit gereden. 8-) Een dot gas geven kan iedereen, maar dan...
En off-road gaat mijne zeker ook zonder terughoudendheid. Anders had hij maar geen AWD moeten worden.
Altijd rustig rijden is ook niet goed voor een auto want dan werkt zijn zelfreinigende en zelfonderhoudende werking niet optimaal.

Ja bij 3500+ toeren draait hij ook heerlijk. Alleen krijgt hij dan zo'n zuigend bijgeluidje achterin en dat geeft meteen zo'n ongewenst hoge foutmarges bij de pin-betaling. :mrgreen:
Dat doe ik dus maar niet te vaak onnodig.

Op terrein (=meer dan zandpadje) gaat hij bij mij overigen vrijwel altijd in low. Niet omdat het zo hard nodig is, maar dan vind ik de controle beter en de hindernisjes veel beheersbaarder te nemen.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door hummie »

Ik heb er gisteren even expres op gelet hoe ik precies rijdt.
1250 gaat inderdaad gewoon prima bij uitdrijven, maar echt optrekken gaat dan nog uiterst traag (in de lagere versnellingen amper probleem, in de hogere niet lekker).
1500 is toch ook meestal wel het minimale toerental waar ik vooral op rijdt waar ik maximaal de 3000 meestal niet haal. En 2000 vrij regelmatig (dat is 50 in zijn 4 :D ... cruising 8-) ).

Ben wel benieuwd hoe het nu met jou auto is. Geen problemen meer?
rutgervanderzee
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2018 10:24

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door rutgervanderzee »

Ik zit meestal ook zo rond de 2000 toeren en haal em soms even door als ie lekker warm is.
Morgen heb ik een afspraak voor een grote beurt, dus ben benieuwd. Hij rijdt nu als een zonnetje in ieder geval!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Trilling tussen 120-125 km/u?

Bericht door hummie »

Mooi. Gelukkig.
Plaats reactie