Laten zakken is inderdaad de methode. Richards Garage is nu out of business, dus ik kan het hem niet meer vragen, maar ik heb op youtube gezien dat er bedrijven zijn die de kop extra polijsten, waardoor de pakking beter zal passen. Het motorblok wordt zo goed mogelijk gladgemaakt. Een dingetje van Subaru dus dat ze een paar lijnen wat groffer hebben geproduceerd. Dezelfde methode zou moeten worden toegepast voor de koppakking van de SH FB20, anders lost het vervangen van de pakking niets op.
Hier staat een mooie beschrijving hoe het moet, hetzelfde voor de kleppendekselpakking.
https://www.autoweetjes.com/koppakking-vervangen.html De dealer waar ik mijn SH kocht, heeft me verteld dat ze de koppakking hebben vervangen met de "afleverbeurt". Maar als ze het al echt gedaan hebben, zullen ze het wel niet op de goede manier hebben gedaan. Ik ruik nu alweer wat verbrande oliegeur, ruikt ook als verbrand rubber, ter hoogte van de vervangen pakking, doordat de olie op de uitlaat zweet.
[edit: volgens mijn garage zat er vermoedelijk nog wat oude olie die nog niet verbrand was, want hij trof geen lek of oliedruppels aan rond pakking en uitlaat. Des te beter.]
Er wordt ook wel dikkere olie in de motoren gedaan om deze lekkage te voorkomen of genezen. Nu zit er 0W20 in, maar met 5W30 lekte het ook al. Nu schijnt er wel olie te bestaan die bestemd is voor 120.000+ km waar additieven in zitten die de boel lekker dicht houden, maar toch voldoende smeren.