Waar op letten

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Waar op letten

Bericht door SubieForest »

SP-Boxer schreef:Daar heb je gelijk in. Dealer onderhouden had in dit geval vervanging na 7 jaar moeten betekenen.

Er zijn overigens best goede merkdealers, maar dat zijn doorgaans enkel de dealers die al 20 jaar of meer dealer zijn. Voor vele anderen is het slechts bijzaak.
Hoort Luth-Tangenberg in dat rijtje goede merkdealers? :mrgreen:
Weet alleen niet of dat echt in de buurt is voor snoef...
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Gelukkig ben ik voorlopig heel goed geholpen met mijn merkloze garage :) hier dichtbij.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Waar op letten

Bericht door sufos »

Wat zegt dealer onderhouden nu eigenlijk? Als een klant bepaald dat zijn auto elke 20.000km een kleine beurt moet hebben en verder niks, dan is de auto,mits dit bij de dealer is gedaan, nog steeds dealer onderhouden. Het is dan wel niet volgens schema maar er staan gewoon diverse stempeltjes in het boekje.
Daarbij komt dat stempels bij weinig tot niks zeggen, facturen wordt al beter maar zegt jammer genoeg tegenwoordig ook niet alles meer.
2 weken geleden trouwens mijn distributieriem laten vervangen, 6 jaar en 106000 kilometer mee gedaan. Riem zag er nog meer dan goed uit. Zou eigenlijk denken dat de riem nog best enkele jaren of kilometers mee zou kunnen gaan. En waarschijnlijk zou deze dat ook wel doen want hoe vaak hoor je nu eigenlijk dat er een riem geknapt is? Ik nooit.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Bij Subaru heb ik dat ook nog nooit gehoord. Bij andere merken vaak zat.

Dealer onderhouden zou moeten zeggen dat de auto het onderhoud volgens de boekjes heeft gehad. Stempeltjes in een boekje zeggen inderdaad niet veel.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Veel onderhoud is preventief.
Dat is algemeen bekend.
En door de niet zo fijne langere intervallen vervang je slijtage onderdelen wat sneller.
Tezij je het niet erg vind om tussen 2 beurten nog 2 of 3 keer langs de garage te gaan.

Eric :-)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ja, hier in midden brabant zijn er ook niet zo veel te vinden.

Is het raadzaam om bij een algemenere meerder-merken-jappen dealer/garage te gaan?
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Terugvallen in toeren doet hij niet meer, ze hebben het gasklephuis schoongemaakt, unu valt hij wel iets terug 100 toeren maar is er gelijk weer, dus goed.
Net even luchtfilter losgehaald, tja die is niet schoon , dus dan gelijk maar nieuw luchtfilter besteld, nieuwe olie( 5-w30) en filter alhoewel de olie schoon lijkt en niet ruikt neem ik geen risico gezien de staat van het luchtfilter.
Ik doe dit soort dingen ook liever zelf, dan weet ik zeker dat het gebeurt , al kan dat niet met alles natuurljk
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Forester kopen, wat zijn de aandachtspunten?

Bericht door Tayno »

Hallo, ik ben nieuw hier en heb nog geen ervaring met Subaru. Tot nu toe was ik een grote fan van de Nissan Terrano. Jammer genoeg is dat een uitstervent ras. Ik ben op zoek naar een andere auto die ook wel een paardentrailer kan trekken. Bij die zoektocht kwam ik de Forester tegen. Alles wat ik erover heb gelezen spraak mij wel aan. Ook dat dit niet een groot merk is en ook niet meegaat met alle “modegrillen” vind ik sympatiek. Mijn budget is beperkt en ligt rond de € 5000. Omdat ik nog geen ervaring heb met Subaru zou ik graag willen weten waar ik op moet letten bij het kopen van een Forester. Voor alle tips hou ik me aanbevolen. Ik rij op dit moment best wel veel, meest op 100km weg, maar ook snelweg en stad. Zeker wel 25000 km per jaar. Ik heb dus en betrouwbare auto nodig. En volgens mij is de Forester dit wel.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Waar op letten

Bericht door boswachterfan »

Voor dat bedrag kochten wij een prima Forester bij de dealer. Relatief veel km's en wat beschadigingen, maar met een nieuwe distributieriem en garantie. Geen spijt van, na een jaar of vier.

Van wat ik tot nu toe (vooral hier) heb opgepikt:
- Kijk of alle elektrische functies het goed doen.
- Let op de aandrijving. Maak bij een proefrit een paar scherpe draaien op een parkeerterrein of zo en luister of er geen rare geluiden uit de aandrijving komen.
- Het is geen zuinige auto. Mijn SG (zonder turbo) draait 1 op 10, gemiddeld.
- Als er wat kapot gaat, is het handig dat je zelf iets kunt. Tweedehands onderdelen zijn wat lastiger te krijgen dan andere merken.
- De reputatie van betrouwbaarheid zorgt ervoor dat een aantal eigenaren helemaal nix aan (preventief) onderhoud doen. Dat levert je flinke kosten na aanschaf op.
- De originele niveau regelende achter schokdempers zijn smerig duur. 1100 ongeveer. Het rubber omhoogschuiven en kijken of de boel droog is.


Dat zijn zo maar wat kreten. Succes met de zoektocht.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Veel voorkomend bij de SG: zwetende/lekkende klepdekselpakkingen. Vervangen plusminus 500 euro. Kun je ruiken, als je verbrande olie ruikt na een stevige rit voorin. Kan ook een homokineet zijn heb ik me laten vertellen, wat die lucht geeft. Niet best als je dat tegenkomt. Achter zou ik bij conventionele veren altijd voor pro veren van Carsupport gaan. Beter zonder zowel als met aanhang. Rijdt super. Steviger veren kun je ook op de dure automatische schokbrekers laten zetten. Werkt ook goed. Goede investering! Met een proefrit voor een turbo kwam ik een erg slippende koppeling tegen. Daarom uiteindelijk voor non turbo gekozen. Geen spijt van. Zelf de SG weggedaan vanwege korte zit voor mijn 185cm en ook de afstand tot het stuur vond ik vermoeiend. De SH loste dit op. Trekkracht van de non turbo is voldoende. Bedenk wel dat de SG maar max. 1500kg mag trekken.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

snoef schreef:Veel voorkomend bij de SG: zwetende/lekkende klepdekselpakkingen. Vervangen plusminus 500 euro.
Veel voorkomend bij zoveel auto's: zwetende/lekkende klepdekselpakkingen. Schroefjes waar mogelijk (meestal mogelijk dan) voorzichtig aandraaien plusminus 0 euro. :mrgreen:

Hetzelfde verhaal bij de carterpan. Ik heb maar zelden tussentijds zwetende/lekkende klepdeksel- of carterpakkingen vervangen. Het aandraaien hielp bijna altijd.
(Pas op: natuurlijk niet zo hard aandraaien dat je de pakking er tussenuit perst!!!)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

En nieuw ben je zo'n 130 euro kwijt voor de onderdelen en op een non-turbo is het max 2 uur werk :)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ik vond 500 ook eigenlijk al vrij veel inderdaad thomas. Kleppen laat je stellen voor een honderdje of twee (incl. pakking?), en dan misschien nog 130 voor pakking is 330. En volgens mij zit er tussen de kleppendeksels ook nog vloeibare en het zou me verbazen als dat 130 kost.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Die 500 werden betaald aan Richards Garage in Wateringen. Hij zei dat hij een manier had ontwikkeld waardoor daarna vervanging van de kleppendekselpakkingen nooit meer nodig zou zijn. De nieuwe eigenaar van die Subaru zal er blij mee zijn :)
Forester 2011 FB20
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Maar de motor moet er dan toch uit ?
Of hoeft dat niet bij de ongeblazen 2 liter.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Richard zei van wel. Dus leek me dat bedrag reëel.
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

Geen idee hoe dat zit bij de Forester SH (3e modelreeks), maar bij de SF en SG lukt het op de turbo en non-turbo zonder het blok te verwijderen. Ik gok dat ze het blok eerder wat zullen laten zakken of opkrikken, maar ik was er natuurlijk niet bij. Weet je ook hoe hij dat heeft opgelost, zodat het NOOIT meer zou lekken, want da's een gewaagde stelling.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Laten zakken is inderdaad de methode. Richards Garage is nu out of business, dus ik kan het hem niet meer vragen, maar ik heb op youtube gezien dat er bedrijven zijn die de kop extra polijsten, waardoor de pakking beter zal passen. Het motorblok wordt zo goed mogelijk gladgemaakt. Een dingetje van Subaru dus dat ze een paar lijnen wat groffer hebben geproduceerd. Dezelfde methode zou moeten worden toegepast voor de koppakking van de SH FB20, anders lost het vervangen van de pakking niets op.

Hier staat een mooie beschrijving hoe het moet, hetzelfde voor de kleppendekselpakking. https://www.autoweetjes.com/koppakking-vervangen.html De dealer waar ik mijn SH kocht, heeft me verteld dat ze de koppakking hebben vervangen met de "afleverbeurt". Maar als ze het al echt gedaan hebben, zullen ze het wel niet op de goede manier hebben gedaan. Ik ruik nu alweer wat verbrande oliegeur, ruikt ook als verbrand rubber, ter hoogte van de vervangen pakking, doordat de olie op de uitlaat zweet.

[edit: volgens mijn garage zat er vermoedelijk nog wat oude olie die nog niet verbrand was, want hij trof geen lek of oliedruppels aan rond pakking en uitlaat. Des te beter.]

Er wordt ook wel dikkere olie in de motoren gedaan om deze lekkage te voorkomen of genezen. Nu zit er 0W20 in, maar met 5W30 lekte het ook al. Nu schijnt er wel olie te bestaan die bestemd is voor 120.000+ km waar additieven in zitten die de boel lekker dicht houden, maar toch voldoende smeren.
Laatst gewijzigd door snoef op 05 jun 2018 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Lekkende klepdeksel pakkingen ken ik van Subaru helemaal niet zo...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Lekkende klepdeksel pakkingen ken ik van Subaru helemaal niet zo...
Zelf gehad bij aanschaf. Simpel opgelost door aandraaien.
Ik lees ook bij subaru toch wel vaker (ook hier op het forum) over olie in de bougieholte door een lekkende pakking, of door de afdichtring bij het bougiegat.
*thomas* schreef:Geen idee hoe dat zit bij de Forester SH (3e modelreeks), maar bij de SF en SG lukt het op de turbo en non-turbo zonder het blok te verwijderen.
Dat ligt meestal wel aan de garage waar je bent.
Sommige garages zeggen maar wat graag dat er veel meer moet gebeuren dan er eigenlijk nodig is. En soms maken ze het ook graag veel spannender (lees: meer uren) dan het in werkelijkheid aan werk is. En de gemiddelde autobezitter heeft er toch de ballen verstand van en ziet toch niet wat er gebeurd.
Dat zijn allemaal extra €€€€-tjes he. ;)

Je wilt niet weten wat een onzin ik allemaal gehoord heb. Ik had die uitspraken moeten opschrijven, dan had ik het nu uit kunnen brengen als pocket. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Kan best zijn dat het met name betrekking heeft op de DOHC koppen van de 2.0R motoren. Die heb ik dan ook nooit onder handen.
(bij jou is dit echter niet het geval)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Kan best zijn dat het met name betrekking heeft op de DOHC koppen van de 2.0R motoren. Die heb ik dan ook nooit onder handen.
(bij jou is dit echter niet het geval)
Blijkbaar komt het toch vaker voor.
Even een vlugge greep van dit forum...

https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p45088
boswachterfan schreef:Bij mij ook olie bij een bougie en daardoor storingsmeldingen.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... ug*#p44691
quikfit schreef:en als er olie op een bougiedop zit dan moet je de bougiegatringen (rubberringen in het kleppendeksel) vervangen...en dan ook meteen de kleppendekselpaking.
Quarantasei schreef:Er zit idd. wel een beetje olie bij de bougiekappen, dus volgende klus is kleppen stellen en pakkingen verv.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p43216
quikfit schreef:Geen olie in de bougiegaten van de klepdeksels?
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... ug*#p43213
quikfit schreef:en kijk of er geen olie in 1 van de bougiegaten in het klepdeksel zit.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p39115
quikfit schreef:...en kijk of er geen olie lekt bij de bougies(rubber ringen van het bougiegat in het klepdeksel)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Dus sinds de bougies door de klepdeksel gaan is het eigenlijk al ruk :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ja joh, subaru is eigenlijk gewoon een ruk auto. :mrgreen:
Dus blijf ik hem lekker door de blubber en bochten rukken. :okeee:

Nee even serieus. De bougies moeten natuurlijk ook soepeltjes gesmeerd blijven. En meteen anti-vocht-behandeling, want ja bougies en vocht.... :geek: :mrgreen:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

hummie schreef:Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
DOHC = Double OverHead Cam, oftewel, dubbele nokkenas, boxermotoren hebben dit evengoed.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Waar op letten

Bericht door DucATIRadeon »

*thomas* schreef:
hummie schreef:Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
DOHC = Double OverHead Cam, oftewel, dubbele nokkenas, boxermotoren hebben dit evengoed.
oei, toch niet denk ik:
de ouwere hadden slechts een SOHC, de latere hebben een DOHC.
mijn 2004 leg had een 2.0R motor en was DOHC, ik heb diverse eeste generatie foresters gezien met een SOHC blok
kortom: een boxermotor motor is niet per definitie een DOHC...

just saying...
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

ik bedoelde dat een boxer OOK dohc KAN zijn
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

*thomas* schreef:ik bedoelde dat een boxer OOK dohc KAN zijn
Ok, zo had ik het nog niet gelezen inderdaad.
En ik weet wat dubbele DOHC nokkenas is. Mijn vorige auto had dat en dat was zeker niet mijn/onze eerste DOHC. :mrgreen:

Mijn reactie kwam voort uit hoe ik er tegenaan keek.
Naar mijn inschatting moet een boxer wel een dubbele nokkenas hebben omdat de kleppen niet overal op dezelfde plek uit komen, en als ik zo eens terug haal over welke aandrijfwielen de distributieriem loopt lijkt dit ook wel bevestigd. Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.
Ik denk toch dat de werking en capaciteiten van een boxer (flat V4) anders liggen dan een DOHC, waardoor ik dit niet als "hetzelfde" beschouw. Al zijn het wel weer allebei op hun eigen manier krachtige motoren, dat dan weer wel. En qua pk-opbouw komt het ook wel een eindje overeen.
Maar voor mij zijn boxer en DOHC toch twee verschillende soorten motoren. Dat flat is toch echt wel anders dan gewoon DOHC.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Ik raak je een beetje kwijt in je verhaal. DOHC zegt niets anders dan dat de cilinderkop beschikt over 2 nokkenassen (in- en uitlaatkleppen hebben hun eigen nokkenas) Bij een SOHC wordt doorgaans met tuimelaars gewerkt.
Een boxer (geen flat V4!!!) heeft 2 cilinderkoppen, dus een SOHC beschikt al over 2 nokkenassen, maar wel gewoon tuimelaars onder de klepdeksel. DOHC betekent op een boxer precies hetzelfde als op een willekeurige auto met lijnmotor.

Dan de flat V4: een V motor deelt zijn kruktappen met twee zuigerstangen, daar waar in een boxer elke zuigerstang zijn eigen kruktap heeft. Hierdoor is de beweging van een boxer ook anders (en dat verklaart weer de naam "boxer").
Grootste misverstand is de Ferrari Testarossa, ook wel de 512BB (Berlinetta Boxer), terwijl deze auto toch echt een V12 met blokhoek van 180° onder de achterklep heeft liggen!
"I feel Legacy"
Plaats reactie