Waar op letten

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

snoef schreef:Veel voorkomend bij de SG: zwetende/lekkende klepdekselpakkingen. Vervangen plusminus 500 euro.
Veel voorkomend bij zoveel auto's: zwetende/lekkende klepdekselpakkingen. Schroefjes waar mogelijk (meestal mogelijk dan) voorzichtig aandraaien plusminus 0 euro. :mrgreen:

Hetzelfde verhaal bij de carterpan. Ik heb maar zelden tussentijds zwetende/lekkende klepdeksel- of carterpakkingen vervangen. Het aandraaien hielp bijna altijd.
(Pas op: natuurlijk niet zo hard aandraaien dat je de pakking er tussenuit perst!!!)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

En nieuw ben je zo'n 130 euro kwijt voor de onderdelen en op een non-turbo is het max 2 uur werk :)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ik vond 500 ook eigenlijk al vrij veel inderdaad thomas. Kleppen laat je stellen voor een honderdje of twee (incl. pakking?), en dan misschien nog 130 voor pakking is 330. En volgens mij zit er tussen de kleppendeksels ook nog vloeibare en het zou me verbazen als dat 130 kost.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Die 500 werden betaald aan Richards Garage in Wateringen. Hij zei dat hij een manier had ontwikkeld waardoor daarna vervanging van de kleppendekselpakkingen nooit meer nodig zou zijn. De nieuwe eigenaar van die Subaru zal er blij mee zijn :)
Forester 2011 FB20
Twijfelaar
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Maar de motor moet er dan toch uit ?
Of hoeft dat niet bij de ongeblazen 2 liter.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Richard zei van wel. Dus leek me dat bedrag reëel.
Forester 2011 FB20
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

Geen idee hoe dat zit bij de Forester SH (3e modelreeks), maar bij de SF en SG lukt het op de turbo en non-turbo zonder het blok te verwijderen. Ik gok dat ze het blok eerder wat zullen laten zakken of opkrikken, maar ik was er natuurlijk niet bij. Weet je ook hoe hij dat heeft opgelost, zodat het NOOIT meer zou lekken, want da's een gewaagde stelling.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Laten zakken is inderdaad de methode. Richards Garage is nu out of business, dus ik kan het hem niet meer vragen, maar ik heb op youtube gezien dat er bedrijven zijn die de kop extra polijsten, waardoor de pakking beter zal passen. Het motorblok wordt zo goed mogelijk gladgemaakt. Een dingetje van Subaru dus dat ze een paar lijnen wat groffer hebben geproduceerd. Dezelfde methode zou moeten worden toegepast voor de koppakking van de SH FB20, anders lost het vervangen van de pakking niets op.

Hier staat een mooie beschrijving hoe het moet, hetzelfde voor de kleppendekselpakking. https://www.autoweetjes.com/koppakking-vervangen.html De dealer waar ik mijn SH kocht, heeft me verteld dat ze de koppakking hebben vervangen met de "afleverbeurt". Maar als ze het al echt gedaan hebben, zullen ze het wel niet op de goede manier hebben gedaan. Ik ruik nu alweer wat verbrande oliegeur, ruikt ook als verbrand rubber, ter hoogte van de vervangen pakking, doordat de olie op de uitlaat zweet.

[edit: volgens mijn garage zat er vermoedelijk nog wat oude olie die nog niet verbrand was, want hij trof geen lek of oliedruppels aan rond pakking en uitlaat. Des te beter.]

Er wordt ook wel dikkere olie in de motoren gedaan om deze lekkage te voorkomen of genezen. Nu zit er 0W20 in, maar met 5W30 lekte het ook al. Nu schijnt er wel olie te bestaan die bestemd is voor 120.000+ km waar additieven in zitten die de boel lekker dicht houden, maar toch voldoende smeren.
Laatst gewijzigd door snoef op 05 jun 2018 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Lekkende klepdeksel pakkingen ken ik van Subaru helemaal niet zo...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Lekkende klepdeksel pakkingen ken ik van Subaru helemaal niet zo...
Zelf gehad bij aanschaf. Simpel opgelost door aandraaien.
Ik lees ook bij subaru toch wel vaker (ook hier op het forum) over olie in de bougieholte door een lekkende pakking, of door de afdichtring bij het bougiegat.
*thomas* schreef:Geen idee hoe dat zit bij de Forester SH (3e modelreeks), maar bij de SF en SG lukt het op de turbo en non-turbo zonder het blok te verwijderen.
Dat ligt meestal wel aan de garage waar je bent.
Sommige garages zeggen maar wat graag dat er veel meer moet gebeuren dan er eigenlijk nodig is. En soms maken ze het ook graag veel spannender (lees: meer uren) dan het in werkelijkheid aan werk is. En de gemiddelde autobezitter heeft er toch de ballen verstand van en ziet toch niet wat er gebeurd.
Dat zijn allemaal extra €€€€-tjes he. ;)

Je wilt niet weten wat een onzin ik allemaal gehoord heb. Ik had die uitspraken moeten opschrijven, dan had ik het nu uit kunnen brengen als pocket. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Kan best zijn dat het met name betrekking heeft op de DOHC koppen van de 2.0R motoren. Die heb ik dan ook nooit onder handen.
(bij jou is dit echter niet het geval)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Kan best zijn dat het met name betrekking heeft op de DOHC koppen van de 2.0R motoren. Die heb ik dan ook nooit onder handen.
(bij jou is dit echter niet het geval)
Blijkbaar komt het toch vaker voor.
Even een vlugge greep van dit forum...

https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p45088
boswachterfan schreef:Bij mij ook olie bij een bougie en daardoor storingsmeldingen.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... ug*#p44691
quikfit schreef:en als er olie op een bougiedop zit dan moet je de bougiegatringen (rubberringen in het kleppendeksel) vervangen...en dan ook meteen de kleppendekselpaking.
Quarantasei schreef:Er zit idd. wel een beetje olie bij de bougiekappen, dus volgende klus is kleppen stellen en pakkingen verv.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p43216
quikfit schreef:Geen olie in de bougiegaten van de klepdeksels?
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... ug*#p43213
quikfit schreef:en kijk of er geen olie in 1 van de bougiegaten in het klepdeksel zit.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p39115
quikfit schreef:...en kijk of er geen olie lekt bij de bougies(rubber ringen van het bougiegat in het klepdeksel)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Dus sinds de bougies door de klepdeksel gaan is het eigenlijk al ruk :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ja joh, subaru is eigenlijk gewoon een ruk auto. :mrgreen:
Dus blijf ik hem lekker door de blubber en bochten rukken. :okeee:

Nee even serieus. De bougies moeten natuurlijk ook soepeltjes gesmeerd blijven. En meteen anti-vocht-behandeling, want ja bougies en vocht.... :geek: :mrgreen:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

hummie schreef:Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
DOHC = Double OverHead Cam, oftewel, dubbele nokkenas, boxermotoren hebben dit evengoed.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Waar op letten

Bericht door DucATIRadeon »

*thomas* schreef:
hummie schreef:Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
DOHC = Double OverHead Cam, oftewel, dubbele nokkenas, boxermotoren hebben dit evengoed.
oei, toch niet denk ik:
de ouwere hadden slechts een SOHC, de latere hebben een DOHC.
mijn 2004 leg had een 2.0R motor en was DOHC, ik heb diverse eeste generatie foresters gezien met een SOHC blok
kortom: een boxermotor motor is niet per definitie een DOHC...

just saying...
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

ik bedoelde dat een boxer OOK dohc KAN zijn
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

*thomas* schreef:ik bedoelde dat een boxer OOK dohc KAN zijn
Ok, zo had ik het nog niet gelezen inderdaad.
En ik weet wat dubbele DOHC nokkenas is. Mijn vorige auto had dat en dat was zeker niet mijn/onze eerste DOHC. :mrgreen:

Mijn reactie kwam voort uit hoe ik er tegenaan keek.
Naar mijn inschatting moet een boxer wel een dubbele nokkenas hebben omdat de kleppen niet overal op dezelfde plek uit komen, en als ik zo eens terug haal over welke aandrijfwielen de distributieriem loopt lijkt dit ook wel bevestigd. Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.
Ik denk toch dat de werking en capaciteiten van een boxer (flat V4) anders liggen dan een DOHC, waardoor ik dit niet als "hetzelfde" beschouw. Al zijn het wel weer allebei op hun eigen manier krachtige motoren, dat dan weer wel. En qua pk-opbouw komt het ook wel een eindje overeen.
Maar voor mij zijn boxer en DOHC toch twee verschillende soorten motoren. Dat flat is toch echt wel anders dan gewoon DOHC.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Ik raak je een beetje kwijt in je verhaal. DOHC zegt niets anders dan dat de cilinderkop beschikt over 2 nokkenassen (in- en uitlaatkleppen hebben hun eigen nokkenas) Bij een SOHC wordt doorgaans met tuimelaars gewerkt.
Een boxer (geen flat V4!!!) heeft 2 cilinderkoppen, dus een SOHC beschikt al over 2 nokkenassen, maar wel gewoon tuimelaars onder de klepdeksel. DOHC betekent op een boxer precies hetzelfde als op een willekeurige auto met lijnmotor.

Dan de flat V4: een V motor deelt zijn kruktappen met twee zuigerstangen, daar waar in een boxer elke zuigerstang zijn eigen kruktap heeft. Hierdoor is de beweging van een boxer ook anders (en dat verklaart weer de naam "boxer").
Grootste misverstand is de Ferrari Testarossa, ook wel de 512BB (Berlinetta Boxer), terwijl deze auto toch echt een V12 met blokhoek van 180° onder de achterklep heeft liggen!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Dan de flat V4
Dat weet ik dat het geen V vorm is. Maar zo wordt hij wel in de volksmond nog wel eens genoemd, vandaar. ;)
In elk geval door zijn niet in lijn nokken moet hij er wel twee hebben. Dat was een beetje het punt wat ik wilde maken. :mrgreen:
SP-Boxer schreef:Ik raak je een beetje kwijt in je verhaal.
Echt waar? Dan zal ik wat meer op duidelijkheid gaan letten.

Want volgens mij gaf ik al aan dat ik wel degelijk begreep dat een dubbele nokkenas in een boxer iets anders is dan een DOHC...
hummie schreef:Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.
... alleen probeerde ik het vriendelijk te verwoorden om het niet te dominant neer te plempen.

Met volgens mij toch exact dezelfde eindconclusie als de jouwe. :mrgreen:
hummie schreef:Maar voor mij zijn boxer en DOHC toch twee verschillende soorten motoren. Dat flat is toch echt wel anders dan gewoon DOHC.
Anders inderdaad, maar praktisch uiteindelijk wel met een vergelijkbare kracht en overeenkomende pk's.
En zowel boxer als DOHC staan ook bekend als sterke werk- en trek paarden. :okeee:

Klein jammertje. Jammer dat deze boxer niet een ketting heeft wat vrijwel al onze DOHC's wel hadden. Dan was ik helemaal blij geweest.
Laatst gewijzigd door hummie op 06 jun 2018 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Ik raak je een beetje kwijt in je verhaal.
Je bent niet de enige, SP-Boxer...

Hummie, dit wordt verwarrend man :mrgreen:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Wat is er verwarrend dan? Ze hebben allebei twee nokkenassen (=feit) maar zijn niet hetzelfde, verschillend, werken anders. Maar het zijn wel allebei krachtige motoren (=enige overeenkomst).
Dat wat ik benoem zijn toch gewoon de verschillen? Ik zeg toch duidelijk dat ze NIET hetzelfde werken? Ik zeg toch nergens dat ze wel hetzelfde zouden zijn? Wat is dan nog niet duidelijk?

Volgens mij begrijpen jullie het niet duidelijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Waar op letten

Bericht door Louis »

Nou, een boxer DOHC heeft in totaal 4 nokkenassen, 2 per cilinder rij. En bovendien variabele kleptiming op de inlaat nokkenassen.
Mijn Forester SG had zo'n motor. Mijn huidige Legacy heeft nog de SOHC boxer met in totaal 2 nokkenassen, 1 per cilinder rij.
Het zijn wel allebei 16 kleppers, maar dat terzijde.
Ook als is de Legacy minder krachtig, hij weegt wel 100 kg minder dus dat maakt weer wat goed. Ik heb niet het idee dat ie veel trager is dan de Forester, ik vind het best nog meevallen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waar op letten

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:Hummie, dit wordt verwarrend man :mrgreen:
En vermoeiend... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

We bedoelen niet hetzelfde hummie :mrgreen:
Een dubbele bovenliggende nokkenas is wél hetzelfde voor een boxer en een lijnmotor. Een boxer heet echter pas een DOHC als hij 4 nokkenassen heeft. Logisch toch?

En Louis, DOHC heeft niets te maken met variabele kleptiming. De eerste EJ25 motoren waren bijv. wel DOHC, maar beschikten nog niet over variabele kleptiming.
Bij latere DOHC modellen was dit inderdaad wel het geval. Leuk detail is dat de EJ25 motoren toen weer terug waren naar SOHC.
"I feel Legacy"
Twijfelaar
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Ja ik denk dat iedereen hetzelfde bedoeld, DOHC is nogmaals dubbel overhead camshaft, dus vertaalt staat er ,dubbel bovenliggende(dus boven de cillinderkop) nokkenas.
Sohc is het zelfde maar dan single, dus een nokkenas boven in de cillinderkop die (meestal) dan met slepers of tuimelaars de kleppen bedient.
Bij een dubbele nokkenas kan de contructie simpelr dus bv met de klep rechtstreeks onder de nok mbv bv een klepstoter (al of niet hydraulich ivm met de klepspeling) of met stelplaatjes in een bus.
Deze constructie kan veel hogere toerentallen aan.
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Waar op letten

Bericht door Tayno »

Bedankt voor de tips. Ben er nu achter gekomen, dat ik minimaal een Forester van 2006 moet hebben omdat deze Euroklasse 4 is. Hebben vrienden in Duitsland waar je alleen maar vanaf klasse 4 de stad in mag. Wat moet je niet over hebben voor je vrienden.
Heb nu een Forester op LPG gezien van 2006. Heb ooit eens eerder een LPG auto gehad, maar heb deze al naar een half jaar weer weg gedaan omdat die niet meer rond liep. Daarna nooit meer LPG gereden. Vroeger werd er gezegd, dat LPG motoren heet worden als ze veel moeten trekken en de kleppen kapot gaan. Is dit nog steeds zo? Trouwens, ben best wel handig en kan een beetje meepraten en doe kleine dingetjes zelf. Maar ben geen handige man maar vrouw. :lol: Wat het trekken betreft, het gaat om een 1,5 paardstrailer met max. 1300kg. Dus dat lukt wel.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waar op letten

Bericht door quikfit »

@Tayno; Lees dit ff door. viewtopic.php?f=4&t=660&hilit=kleppen+stellen ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Waar op letten

Bericht door Tayno »

quikfit schreef:@Tayno; Lees dit ff door. viewtopic.php?f=4&t=660&hilit=kleppen+stellen ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Quikfit, bedankt. Heb het gelezen. De auto die ik heb gezien heeft een kleine 190000 gelopen. Dus dan zouden de kleppen weer gesteld moeten worden!? Daar zit ik niet meteen op te wachten. Hoop, dat ik alle tips kan onthouden als ik op pad ga. Laat sowieso altijd de auto op de brug zetten. Sommige garage eigenaren kijken eerst een beetje dom, omdat er een vrouw voor hun staat die de auto op de brug wil hebben en dan ook nog kritisch in alle hoeken kijkt. Altijd erg hilarisch :lol: Vind het wel een beetje lastig met LPG en de kleppen. Wil graag een robuuste auto zonder veel kopzorgen. Omdat ik vele kilometers rij is gas wel aantrekkelijk.
Plaats reactie