Waar op letten

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Subarumouse

Re: Waar op letten

Bericht door Subarumouse »

Hallo Tayno,

Wij hebben twee Foresters van voorjaar 2004.
De een had al een groene sticker en de mijne heb ik twee keer bij grenswisselkantoor gehaald.
Beide zijn sohc 125 pk.
Mijn zoon heeft voornoemde na een dohc met 158 pk uit eind 2006 te hebben gehad.
Hoger vermogen alleen merkbaar op snelheden boven 160 km. (meerdere ritten naar Polen.....)
De sohc werkt beter en goedkoper op LPG wegens houdbaarheid en kleppen stelkosten.
We rijden Subaru sinds maart 2013 met elk nu meer dan 120.000 km. eigen ervaring.

Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Een groene sticker is iets anders dan moeten voldoen aan Euro 4.
Een groene sticker krijgt elke benzine auto die voorzien is van katalysator!

Ook in Duitsland begint helaas wildgroei qua milieuzones te ontstaan, zie ook de nieuwsberichten van gisteren hieromtrent.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:We bedoelen niet hetzelfde hummie :mrgreen:
Een dubbele bovenliggende nokkenas is wél hetzelfde voor een boxer en een lijnmotor.
Dat zeg ik toch ook?
Een boxer heeft wel twee nokkenassen, want links en rechts, maar geen dubbele nokkenas in de lijn van DOHC.
Want strik genomen heeft een boxer een in twee gehalveerde enkele nokkenas. ½ + ½ = 1 (één!). Dus niet dubbel. Dus géén DOHC. Dus niet hetzelfde.
Klopt? Duidelijk zo?

Ik zeg heel de tijd al dat DOHC en boxer NIET hetzelfde zijn. We bedoelen WEL hetzelfde.
En jij zegt ook dat DOHC en boxer NIET hetzelfde zijn.
Waar zeg ik dan iets anders dan jij?? Heb ik uberhaupt ergens iets anders gezegd dan jij? Waarom discussieer je?
quikfit schreef:En vermoeiend... ;)
Ja inderdaad. :cry: En dat ligt niet alleen aan mij.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Ik vind er niets vermoeid aan hoor. :mrgreen:

Kennelijk bedoelen we dan hetzelfde, maar feit blijft dat je een cilinderconfiguratie vergelijkt met een klepbedieningssysteem. Je wil dat wellicht niet, maar schrijft het wel op die wijze op.
SOHC en DOHC zegt iets over het aantal nokkenassen per cilinderkop. Lijn, V, of boxer staat hier 100% los van.
Subaru past zowel SOHC als DOHC toe!!!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Subaru past zowel SOHC als DOHC toe!!!
Dat ontken ik ook nergens.
Ik had het vooral over de verschillen en overeenkomsten tussen standaard boxer (met 2 x ½ nokkenas) en DOHC (dubbele nokkenas) daarnaast/apart, én dat dat in beginsel simpelweg niet hetzelfde is.
DOHC is een uitbreiding, ongeacht of een motor in lijn of liggend is. Dit staat geheel los van het principe boxer-motor.
SP-Boxer schreef:maar feit blijft dat je een cilinderconfiguratie vergelijkt met een klepbedieningssysteem.
Verkeerde interpretatie. Ik hield juist het klepbedieningssysteem apart van het cilinderconfiguratie. Ik benadrukte juist dat de twee (x ½) nokkenassen in een boxer (voortkomend uit cilinderconfiguratie) NIET hetzelfde zijn als een DOHC (klepbedieningssysteem).

Dus ja! We hebben het over hetzelfde. Heel de tijd al.
Mocht er een deel aan onduidelijke verwoording bij mij liggen dan mijn excusses daarvoor. Ik ben ook niet foutloos. Maar ik blijf er bij dat dit ook voortkomt uit een stukje "niet helemaal goed begrepen".
Ik hoop dat dat nu wel duidelijk is dat we het over hetzelfde hebben zodat we deze onprettige discussie af kunnen sluiten. Ik sluit hem in elk geval af.
SP-Boxer schreef:Ik vind er niets vermoeid aan hoor. :mrgreen:
Ik wel.
Geen moeite met wat discussie, maar ik vind het verre van prettig als er (door meerderen) de indruk gewekt wordt alsof ik compleet niet weet waar ik het over heb en alleen maar onzin uitkraam, en dat dan ook nog proberen met standpunten die exact gelijk zijn aan wat ik zeg. Zou iedereen dat zelf prettig vinden?
Een beetje discussie kan leuk en leerzaam zijn, maar als een discussie (oneigenlijk) uit zijn verband getrokken wordt vind ik dat vermoeiend worden.
Subarumouse

Re: Waar op letten

Bericht door Subarumouse »

Hallo S.P. Boxer en Tayno,

Zoals in onderstaande link aangegeven, heeft de groene 4 sticker niet altijd met milieunorm 4 te maken, klopt dus.
Maar, hii kan met de groene 4 sticker op een 2004 Sub wel in de Duitse steden rijden.
Oudere Subs weet ik niet.
Heb de door jouw aangegeven berichten niet gelezen, maar wat ik weet, gaat het in de door mij eerder gelezen berichten over Diesel waarover wel steeds meer word gepraat.
Tot nu alleen een beperkt algeheel dieselverbod in Hamburg.

https://www.milieustickervoorduitsland. ... orwaarden/
https://www.milieustickervoorduitsland.nl/

Benno
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Inderdaad Benno. Het gaat om twee verschillende onderwerpen. Dieselverbod en milieusticker.
https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/ ... ilieuzones
En dan daarnaast ook nog het vignet (verkapt tolrijden).

De milieusticker kun je aanvragen. Op je autopasje staat als het goed is ook een milieuaanduiding behorende bij je auto.

Ik vind het in elk geval voortaan maar een hoop gedoe allemaal. :?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

SOHC of DOHC, feit is dat men het dan heeft over 1 of 2 nokkenassen in de cilinderkop, is het nu duidelijk
wat er mee bedoelt wordt?
Want dan kunnen we het ook nog hebben over de W motor van van sommige merken.
Nog meer koppen dus nog meer nokkenassen.
DOHC is er uiteindelijk gekomen opdat men de nokkeassen iets te kunnen verdraaien voor aanpassingen aan vermogen, koppel en compressie verhouding.
Heb ik het nog niet over honda's VTEC.
Ergens in de jaren 80 begonn dat gedoe met DOHC, toen vond men het stoer als het achterop de achterklep stond.
Wel iets meer vermogen maar nadelig voor het koppel dat ook nog bij een hoger toerental vrijkwam.

Eric. :-). ;-)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Want dan kunnen we het ook nog hebben over de W motor van van sommige merken.
Nee doe maar niet. Er zijn nog wel meer soorten motoren. :roll:
Ik vond het al erg zat dat DOHC erbij gehaald werd waar sommigen een discussie om gingen voeren of het nou hetzelfde zou zijn of niet.
En het was een beetje verwarrend klinken dat gesuggereerd werd dat een gewone boxer 2 nokkenassen zou hebben terwijl het er maar 1 is (opgedeeld in twee keer een halve).
erichendri schreef:Wel iets meer vermogen maar nadelig voor het koppel dat ook nog bij een hoger toerental vrijkwam.
Gaat niet voor allemaal op. Ford DOHC staat er juist om bekend dat hij een koppel had wat prima tot uiting kwam zowel bij lage als hoge toeren.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

van mij uit is er geen sprake geweest van een discussie hoor, jammer dat je het zo opvat. Reken maar dat ik je berichten inmiddels diverse keren heb teruggelezen en daaruit maakte ik (en nog steeds als ik de berichten los van elkaar lees) op dat je niet wist waar je het over had. Ik wilde ea. verduidelijken, maar snap dat je dat als vervelend ervaart als je wel degelijk weet hoe de vork in de steel zit.

Hier vergelijk je een cilinderconfiguratie met een klepbedieningssysteem. Althans zo lees ik dat...
hummie schreef:Klein jammertje. Jammer dat deze boxer niet een ketting heeft wat vrijwel al onze DOHC's wel hadden. Dan was ik helemaal blij geweest.

Dubbele nokkenas is bij mij DOHC. Ook in een Subaru. De SOHC motoren van Subaru hebben in mijn optiek geen dubbele nokkenas, ondanks dat er wel in totaliteit twee aanwezig zijn. (noem het een halve, ook prima)
hummie schreef:Want volgens mij gaf ik al aan dat ik wel degelijk begreep dat een dubbele nokkenas in een boxer iets anders is dan een DOHC
Lees nu deze quote en begrijp waarom ik daaruit opmaak dat je het niet snapt. Als je hier over twee halve nokkenassen had gesproken, dan had ik je zin begrepen.
Voor jou is een dubbele nokkenas bij Subaru een SOHC motor en voor mij een DOHC, snappie :lol:


En voor iemand die het dus wel begrijpt vind ik onderstaand een merkwaardige vraag. Maar als je weet dat bijv. jouw Forester ook volgens Subaru een SOHC motor heeft, dan is deze beantwoord, toch?
hummie schreef:Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.

Nogmaals, ik zie het niet als een discussie, maar voor mij lieten je berichten echt te wensen over qua duidelijkheid. Zo te lezen stond ik daar niet alleen in.
Het is alleen spijtig dat we zo veel berichten nodig hadden om tot hier te komen. Doe ik ook niet voor mijn lol, ik moet het tenslotte weer rechttrekken als het het op moderaten aan komt :mrgreen: :mrgreen:
"I feel Legacy"
Twijfelaar
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Tayno schreef:
quikfit schreef:@Tayno; Lees dit ff door. viewtopic.php?f=4&t=660&hilit=kleppen+stellen ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Quikfit, bedankt. Heb het gelezen. De auto die ik heb gezien heeft een kleine 190000 gelopen. Dus dan zouden de kleppen weer gesteld moeten worden!? Daar zit ik niet meteen op te wachten. Hoop, dat ik alle tips kan onthouden als ik op pad ga. Laat sowieso altijd de auto op de brug zetten. Sommige garage eigenaren kijken eerst een beetje dom, omdat er een vrouw voor hun staat die de auto op de brug wil hebben en dan ook nog kritisch in alle hoeken kijkt. Altijd erg hilarisch :lol: Vind het wel een beetje lastig met LPG en de kleppen. Wil graag een robuuste auto zonder veel kopzorgen. Omdat ik vele kilometers rij is gas wel aantrekkelijk.
Wij hadden dezelfde afweging, toen heb ik de rekensom gemaakt voor benzine en gas, uitgaan van een op 12 bij benzine , een op 10 bij gas , wegenbelasting bij 25000 km per jaar.
25000 / 12 is 2083 L x 1.65 = 3436 E + 892 wegenbel = 4328 euro + 1000 euro rep per jaar is 5328 E/Jaar /12 =444 E + 60 verz = 504 euro per maand , bij benzine

25000 / 10 is 2500 L x .065 = 1625 E + 1304 wegenbel= 2932 euro +1500 euro rep per jaar is 4432 E/jaar /12 =369 E + 60 verz = 430 euro per maand bij gas.
Dan heb ik de inbouw niet meegeteld, hoeft bij jou ook niet ,zit er al in,en de koprevisie van 2500 euro die een keer komt.
Wij hebben gekozen voor meer betrouwbaarheid, en het is iets duurde klopt, maar mischien maak ik wel een verkeerde berekening.
Sucses met de keuze
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Waar op letten

Bericht door Mr.Q »

Ik rij al 25 jaar op LPG. En ga met meer plezier naar het tankstation. ;)
Scheelt mij op jaarbasis 1300 euro (dus serieus geld).
Heb nog nooit een koprevisie moeten doen (auto's gaan weg bij 250-300k)

Als iemand interesse heeft: ik heb een uitgebreide autobrandstof-berekening in excel-formaat (ff een PB geven)

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Twijfelaar
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Dan zat ik er niet ver af, ik kwam dan op 830€ , maar zij wil een auto kopen met al bijna 2 ton achter de kiezen dan loop je wel de kans op....
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Hier vergelijk je een cilinderconfiguratie met een klepbedieningssysteem. Althans zo lees ik dat...
hummie schreef:Klein jammertje. Jammer dat deze boxer niet een ketting heeft wat vrijwel al onze DOHC's wel hadden. Dan was ik helemaal blij geweest.
Ik zie daar geen enkel vergelijk. Ik had het er alleen over dat ik een riem jammer vindt en liever een ketting had gehad. Om een ketting te hebben geen enkel iets van DOHC nodig.
Het enige waarom ik onze vorige DOHC's erbij haalde was omdat ze ketting hadden, los van het DOHC. En ik zeg ook niets anders.
SP-Boxer schreef:Dubbele nokkenas is bij mij DOHC. Ook in een Subaru. De SOHC motoren van Subaru hebben in mijn optiek geen dubbele nokkenas, ondanks dat er wel in totaliteit twee aanwezig zijn. (noem het een halve, ook prima)
hummie schreef:Want volgens mij gaf ik al aan dat ik wel degelijk begreep dat een dubbele nokkenas in een boxer iets anders is dan een DOHC
Lees nu deze quote en begrijp waarom ik daaruit opmaak dat je het niet snapt. Als je hier over twee halve nokkenassen had gesproken, dan had ik je zin begrepen.
Voor jou is een dubbele nokkenas bij Subaru een SOHC motor en voor mij een DOHC, snappie :lol:
Even voor de duidelijkheid.
JIJ noemde als eerste de "dubbele nokkenas".
DOHC zegt niets anders dan dat de cilinderkop beschikt over 2 nokkenassen (in- en uitlaatkleppen hebben hun eigen nokkenas)
Een boxer (geen flat V4!!!) heeft 2 cilinderkoppen, dus een SOHC beschikt al over 2 nokkenassen
En dat was in deze post..
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... =60#p45854

En ik blijf er bij dat een SOHC niet over 2 nokkenassen beschikt, maar één welke gehalveerd is om op beide zeiden te gebruiken. Twee halve nokkenassen = één nokkenas.
SP-Boxer schreef:En voor iemand die het dus wel begrijpt vind ik onderstaand een merkwaardige vraag. Maar als je weet dat bijv. jouw Forester ook volgens Subaru een SOHC motor heeft, dan is deze beantwoord, toch?
hummie schreef:Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.
Tjah, dit was een reactie op JOUW twee nokkenassen waarbij in in JOUW termen bleef uitleggen zodat JIJ het dan waarschijnlijk het beste zou begrijpen wat ik bedoelde.
Op dat moment was mij allang duidelijk dat mijne (een SOHC) 1 (één) nokkenas heeft welke gehalveerd platgelegd is, en dus ook duidelijk dat dit dus NIET dezelfde werking is als een DOHC.
Lees nu de zin nog maar eens, dan zul je zien dat hij precies zegt wat ik bedoel. Wat onduidelijk verwoord misschien, maar toch echt niets anders.
SP-Boxer schreef:Nogmaals, ik zie het niet als een discussie
Naja, ik vind het toch nogal verzand in een welles/nietes verhaal en dat heet bij mij toch wel discussie. En voor sommigen bleek het ook nog vermoeiend te zijn.
Er werden stellingen van mij gequote met een uitleg zoals het er helemaal niet stond en nooit zo gezegd heb. Deze bijvoorbeeld.
Al bij al geef ik al toe dat ik het misschien duidelijker had kunnen verwoorden, maar dat wat ik zei klopt wel gewoon. En daar werd op gereageerd alsof het niet zou kloppen (= discussie, toch?).

Maar wat mij betreft is het prima zo hoor. We hebben duidelijk dat we het zelfde bedoelden, en van mijn kant no hard feelings.
Ik kan wel tegen een beetje discussie. Vind het alleen jammer als sommigen dat wat minder kunnen en het vermoeiend vinden. Klik dan gewoon even weg zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waar op letten

Bericht door quikfit »

''Klik dan gewoon even weg zou ik zeggen''

Ik schrijf me uit op dit onderwerp. ;)
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

Hummie, dit is niet langer vermoeiend of verwarrend, maar ronduit vervelend. De hele discussie over SOHC en DOHC is snel afgerond. Namelijk dat de SOHC boxer, V motoren, in lijn motoren het maakt al niet uit, beschikken over 1 nokkenas per cilinderbank. Een V motor met SOHC heeft ook 2 nokkenassen als je ze bij elkaar optelt, maar het blijft een SOHC omdat elke bank maar één nokkenas heeft.

Een DOHC heeft per cilinderbank 2 nokkenassen.

Niemand die lid is van een forum zou het erg mogen vinden om iemand anders uitleg te verschaffen als die het bij het verkeerde eind heeft, maar door jouw onwaarheden telkens te verdedigen wordt het voor mensen die minder technisch aangelegd zijn wel erg verwarrend.

Een boxermotor beschikt overigens niet over halve assen, maar over hele assen. OMV de motorconfiguratie zijn het er 2.

Om even op het LPG verhaal terug te komen, bij de motoren met variabele kleptiming (vanaf 2005, de facelift SG) is het af te raden omw het uurloon bij klepstellen. Bovendien kunnen deze motoren minder goed op LPG. Gewoon benzine tanken en op je rechtervoet letten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Over 90000 km bekeken houdt je nog altijd geld over na het kleppen stellen.
En vanaf 2006 rijdt het nog steeds prima op LPG.
De forester van Louis was pas na 360000 km toe aan een kleppen revisie alhoewel een
motorrevisie bedrijf nog wel een maniertje wist om dat 90000 km uit te stellen.
Was een kwestie om van de stelbekers nog 0,2 mm of zo af te draaien, deed hij bij
uitgestelde volvo's ook al jaren.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

*thomas* schreef:Hummie, dit is niet langer vermoeiend of verwarrend, maar ronduit vervelend.
Zo denk ik er ook over. Ik ben niet de enige die het laatste woord wil hebben, dus vind het uiterst onprettig dat ik er op afgerekend wordt.

En niet ik ben degene die verwarring bracht rondom DOHC, dus ook daarmee moet je niet bij mij zijn.
Je kunt er lang en breed over door zeiken, maar een gewone boxer heeft 2 keer een halve is één nokkenas. Dat is wat anders als twee (volledige) nokkenassen, en al helemaal niet te vergelijken met DOHC. En dat is toch wel het punt waardoor de verwarring tussen sommige mensen ontstaan is. En niet bij of door mij, en dus sta ik daar ver buiten. Ik poogde alleen maar deze duidelijkheid daarover naar anderen te brengen, wat blijkbaar vervelend is??
Ja mij is het allang duidelijk. Ik ben niet degene die vol houdt dat een gewone boxer TWEE (volledige) nokkenassen heeft.
Dus ga lekker diegenen afrekenen die dit misverstand in de wereld gebracht hebben en ook in stand houden. En laat mij er buiten.

Ik stop nu ook met deze inderdaad uiterst vervelende discussie.
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Waar op letten

Bericht door Tayno »

Hallo Subarumouse, bedankt voor je reactie. Vind het erg verwarrend met de euro 4 en de groene stikker. Heb nu een Forester uit 2007 met 158pk gezien. Mooie auto. Is wel een euro 4, dus dat zit goed.


Subarumouse schreef:Hallo Tayno,

Wij hebben twee Foresters van voorjaar 2004.
De een had al een groene sticker en de mijne heb ik twee keer bij grenswisselkantoor gehaald.
Beide zijn sohc 125 pk.
Mijn zoon heeft voornoemde na een dohc met 158 pk uit eind 2006 te hebben gehad.
Hoger vermogen alleen merkbaar op snelheden boven 160 km. (meerdere ritten naar Polen.....)
De sohc werkt beter en goedkoper op LPG wegens houdbaarheid en kleppen stelkosten.
We rijden Subaru sinds maart 2013 met elk nu meer dan 120.000 km. eigen ervaring.

Benno
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: Waar op letten

Bericht door bokserx3 »

Subarumouse schreef:Hallo S.P. Boxer en Tayno,

Zoals in onderstaande link aangegeven, heeft de groene 4 sticker niet altijd met milieunorm 4 te maken, klopt dus.
Maar, hii kan met de groene 4 sticker op een 2004 Sub wel in de Duitse steden rijden.
Oudere Subs weet ik niet.
Heb de door jouw aangegeven berichten niet gelezen, maar wat ik weet, gaat het in de door mij eerder gelezen berichten over Diesel waarover wel steeds meer word gepraat.
Tot nu alleen een beperkt algeheel dieselverbod in Hamburg.

https://www.milieustickervoorduitsland. ... orwaarden/
https://www.milieustickervoorduitsland.nl/

Benno
Mijn beide boswachters SG (dec 2002 en juni 2004 met SOHC 125 pk) hebben de groen stikker met het cijfertje 4. Ook mijn voormalige Outback 2.5 uit 2000 had die stikker.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Hier ook gehad voor beide ('99 en '00) legacy's lll.

Eric
Plaats reactie