Waar op letten

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Waar op letten

Bericht door sufos »

Ik zeg niets meer in dit topic, veel beter voor de sfeer ;)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Heren, denken we allemaal aan de bloeddruk :?:
Speel op de bal, niet op de man!

Ik kan me ook zeker niet vinden in alle punten die hummie aanhaalt, maar denk dat zijn ervaringen duidelijk zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus neem dit mee als je voor een occasion gaat kijken.
Dat occasionprijzen momenteel skyhigh zijn is zeker waar. Ik verbaas me nog steeds dagelijks over de prijzen die zowel particulieren als bedrijven durven te vragen. Daarbij is Subaru op dit moment een van de meest waardevaste merken in mijn ogen. Waarom is me een raadsel :roll:

Ik laat de berichten hier staan, omdat ik denk dat er zeker waardevolle informatie in staat. Wel wil ik verzoeken om niet alles te blijven herhalen. De berichten lijken me duidelijk.
Laten we verder niet oordelen over andermans ervaring. Ik vond het gisteren warm en mijn buurman vond het koud, toch hadden we hetzelfde weer. Zoiets heet een mening en die mag iedereen op dit forum hebben :!:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Speel op de bal, niet op de man!

Ik kan me ook zeker niet vinden in alle punten die hummie aanhaalt, maar denk dat zijn ervaringen duidelijk zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus neem dit mee als je voor een occasion gaat kijken.
Eindelijk iemand die een beetje reëel reageert. Bedankt SP.
Of iemand me gelooft of niet maakt mij eigenlijk niet eens zo veel uit. Maar jij neemt het in elk geval nog serieus en reageert in elk geval niet compleet afkrakend. Daar zouden sommigen van kunnen leren
SP-Boxer schreef:Dat occasionprijzen momenteel skyhigh zijn is zeker waar. Ik verbaas me nog steeds dagelijks over de prijzen die zowel particulieren als bedrijven durven te vragen. Daarbij is Subaru op dit moment een van de meest waardevaste merken in mijn ogen. Waarom is me een raadsel :roll:
Ook deel van mijn waarschuwing.
Particulieren vragen zelfs nog veel meer dan de handel, waar particulieren vrijwel niet willen zakken terwijl bij de handel verrassend makkelijk af te bieden valt (ook iets wat nooit zo was). De markt is de laatste tijd erg veranderd.

Daar zou je wat theorieën op los kunnen laten.
Een hypothese.
Crisis. Veel mensen kunnen hun hypotheek niet meer verhogen voor een nieuwe auto en zijn hun oude door blijven rijden. En nog een deel heeft nog restschuld ook en kan helemaal weinig.
Met alleen het noodzakelijke onderhoud, zoals wel blijkt uit eerdere berichtgeving van ANWB over achterstallig onderhoud.
Uiteindelijk komen dan een keer de grote kosten. Komen boven drijven bij de apk waar de nu nog op het randje grote gebreken die volgende keer niet meer door de keuring komen gewoon vernoemd worden.
En dan maar snel verkopen "voor het mij geld gaat kosten".
Liefst tegen een topprijs "want voor de volgende auto heb ik ook eigenlijk geen geld". En die topprijs moet kunnen "want in het nieuws stond dat de automarkt weer aan trekt" (natuurlijk, want een keer zal die versleten auto vervangen moeten worden).

En ik schat zo in dat deze hypthese ver klopt, want om mij heen zie ik inderdaad die mensen die voorheen altijd elke paar jaar een fiks nieuwere kochten nu hun auto lang rijden en oud laten worden. En ik zie ook weinig nieuwere auto's verschijnen. In mijn wijde omgeving zie ik het wagenpark sterk verouderen en verslechteren. Veel mensen die altijd fiks nieuwere auto's reden dan ons hebben nu voortaan oudere dan wij, en er staan er nog een aantal te wachten om door ons gepasseerd te worden. Onze laatste hoort zelfs bij je jongsten van de straat (goede buurt). En wij rijden toch nog dezelfde leeftijdscategorie die we al heel wat jaren rijden (nog steeds niet te nieuw want volledig zelf gefinancierd). Erg verrassend maar ook typerend.
Enkel bij wat mensen met een baan in bepaalde sectoren en bij ouderen die hun huis lekker hebben kunnen cashen of nog flinke overwaarde hebben zie ik nog nieuwere auto's verschijnen, maar die groep is een minderheid.

En ondertussen is de automarkt veranderd. Er is een overaanbod wat de waarde relatief laag houdt, en dat zie je ook aan biedingen en gehandhaafde vraagprijzen waardoor niet verkocht wordt. Iedereen zoekt ouder, dus ouder is een bubble van te hoge waardes. En minder mensen kunnen nieuwer betalen dus ook meer aanbod dan vraag met ook lagere waardes als gevolg en wat daarmee ook bevestigd wordt (als hij echt meer waard was stond hij niet zo lang te koop).
En dit zie je niet alleen bij auto's. Overal zie je meer aanbod dan vraag met lage waardes als gevolg. Heel veel in betere tijden impulsief gekochte luxe spullen worden nu massaal gedumpt want moeten noodzakelijk geld genereren. Dus "ik wil wel persé dat hoge bedrag want ik betaalde er toen zelf heel veel voor". Verkeerde verwachting?
SP-Boxer schreef:Ik laat de berichten hier staan, omdat ik denk dat er zeker waardevolle informatie in staat. Wel wil ik verzoeken om niet alles te blijven herhalen. De berichten lijken me duidelijk.
Laten we verder niet oordelen over andermans ervaring. Ik vond het gisteren warm en mijn buurman vond het koud, toch hadden we hetzelfde weer. Zoiets heet een mening en die mag iedereen op dit forum hebben :!:
Waardevol of niet. In elk geval is het een concrete constatering die ik deed bij een fiks aantal particulier aangeboden auto's. En dan is het wel heel simpel gel*l om een beetje te gaan suggereren alsof het niet waar is, en ik er de ballen vanaf weet en te veel zou verwachten.
Het is me duidelijk. Ik had me niet uit moeten laten dagen mijn advies te gaan verdedigen. Ik heb zelf al herhalingen weggehaald. Inderdaad, ik had het moeten zeggen en verder niets. Als iemand het dan niet mee neemt is dat zijn probleem.

Wel ga ik eens goed nadenken of ik zulke attenties nog wel moet blijven geven want ik zit echt niet te wachten op dit soort onzinnig gel*l.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Waar op letten

Bericht door SubieForest »

Foruster schreef:Hi,

Nieuweling hier. Ik ben op zoek naar een Forester (2009 - 2013). Hij is bedoelt voor export naar Marokko.
Waar moet ik zoal op letten bij aanschaf en mee te nemen onderdelen. In Marokko is de tweedehands markt voor dit type auto nog niet heel groot.

Alle info is welkom
Bouwjaar eind 2008 (vroege exemplaren van de 3e generatie Forester, de generatie die jij op het oog hebt): motormanagementlampje. Er was iets niet helemaal oké met de originele catalysator (hoorden we veel later bij een andere Subarugarage als ik het mij goed herinner). Dat was bij de benzineversie tenminste zo. De catalysator werd volgens mij onder fabrieksgarantie vervangen (ging bij onze toenmalige garage nét even iets anders :x , maar dat is een heel ander verhaal ;) ).

Als die katalysator is vervangen moeten daar wel papieren of iets dergelijks van zijn, als ze tenminste zijn bewaard.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Ik zal nog 1 keer reageren, vorige week was er in het programma "kassa" iets over de apk.
Daar lieten ze een nagekeken (door de rdw) auto keuren bij een aantal bedrijven.
Een aantal keurde deze auto af en meldde dit niet bij de rdw als zijnde afgekeurd.
Dit hoort officieel wel vanwege de statistieken.
Maar afgekeurd gemelde auto's kunnen ook in een steekproef vallen.
Dit kan dus nadelig uitvallen voor het keurstation.
Kijk, afkeur is afkeur en twijvelgevallen worden ook wel eens afgekeurd.
Denk alleen maar eens aan de lastige roestnormen etc.
En dan die lastig te lezen ambtenaren uitleg in het grote apk boek of de permanente eisen.
Daarbij is keuren mensenwerk dus iets over het hoofd zien is mogelijk en gebeurt ook geregeld.
Beide meegemaakt bij zowel keurmeesters als bij steekproef controleurs.
Werdt zelf ook altijd een beetje zenuwachtig als ik een steekproef kreeg.
En ja, heb ook wel eens daardoor strafpunten gehad.

Verder nog 1 ding, we zijn net uit de crisis gekomen.
Het eerste waar er toen door de particulier op bezuinigd was was het onderhoud op de auto.
Verder hadden wij ook geregeld klanten die na een belletje wat betreft hoge onkosten na een grore beurt diagnose liever 5000 euro uitgaven
voor een andere jongere gebruikte auto dan dat zij 1000-1500 euro aan hun altijfd goed onderhouden 15 jaar oude auto uitgaven.
En deze oude auto ging daarna naar de handel en komt op mp.

Verder moeten we het hier leuk houden en ellenlange verhalen vermijden, die worden vaak toch niet gelezen.

Eric :-)
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Ook ik ben ervoor positief te blijven. Leren van je ervaringen. Maar nu het juist na een crisistijd best lastig kan zijn een echt goed onderhouden auto te kopen, zoals Eric hierboven aanhaalt, wil ik ter lering mijn ervaring met een merkdealer ook delen:
Dit is wat de advertentie op autotrader zei:
Dealer onderhouden, van eerste eigenaar, apk tot 11/2019. Klinkt goed hè? Moet je toch bij een merkdealer in een klein plaatsje midden in het land kunnen kopen. Wat kan je gebeuren?

Boekje vermeldt: remolie vervangen. Werkelijkheid: remklauwen achter vastgekoekt en werken helemaal niet. Daardoor gevaarlijk en vervangen van een remklauw en de achterschijven wegens doorroesten hard nodig (de andere remklauw weer aan de gang gekregen door doorspuiten). Ook de remschoenen totaal doorgesleten. Boekje vermeldt: remblokken voor en achter vervangen in 2017. Werkelijkheid: alleen de achterblokken (die dus niets deden nu) Voorblokken verglaasd en tot 2mm versleten. Ook de voor remschijven tot gevaarlijk dun opgesleten. Echt gevaarlijk.
In het verkoopgesprek vertelde men trots dat men voor 100 procent tevreden gaat en dat tijdens de afleverbeurt vervangen zal worden wat aan vervanging toe is. Niet dus. Onverantwoord om zo iemand weg te sturen met de auto met zo'n "afleverbeurt", terwijl de koper heeft gemeld een caravan met de auto te willen gaan trekken. Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van zo'n bedrijf. Mijn plaatselijke onafhankelijke garage heeft me snel en goed uit de brand geholpen, waardoor ik alsnog veilig van de auto kan genieten. Happy end. :D
Lering uit dit verhaal: controleer alles voor de koop en neem desnoods een deskundige mee, anders kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. De undercover filmpjes van onderhoud bij de dealer vormen geen uitzonderingen. Zelf denk ik dat dit soort praktijken ook gauwer zullen worden uitgevoerd als de klant van ver komt. Die zal immers niet met elk wissewasje terugkomen.
En dan nog dit: toen ik de auto had opgehaald en even verderop mijn zitpositie even wilde aanpassen op een P aan de snelweg, kwam er rook van onder de motorkap. Toen ik de kap opende, werd dit alleen maar erger en ik dacht echt dat de auto snel in rook zou opgaan. Snel de dealer gebeld. Die vertelde me dat er olie was gemorst op de uitlaat bij het vervangen van de koppakking en ik me dus nergens zorgen over hoefde te maken. :D :D :D
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

@Eric,
De keuring staat roestgaten toe. En veel andere gebreken zolang ze binnen normen vallen nog (net!) goedgekeurd zijn.
De garage zal dit meestal melden, en de keurmeester MOET een aantal zaken melden.
Dit past precies in mijn "achterstallige onderhoud" attentie. Er wordt hard geroepen "prima auto, want net goedgekeurd" maar dit is géén enkele garantie!! En dat wat ik constateerde was een staat die komend jaar de nodige problemen en kosten gaat opleveren en volgend jaar simpelweg niet door de keuring gaan komen. En als ik al een auto trof zonder roest lag meestal de koppeling en soms de motor er uit.
Dus vertrouw niet blindelings op de mooie praatjes. Kijk zelf!

De meeste mensen die ik ken kopen een auto op een mooi model met mooie kleur en interieur, en geloven bijna alles wat gezegd wordt over de technische staat (omdat ze er zelf vaak geen kijk op hebben). Ik ken er weinig die bijvoorbeeld olie peilen, koelwater bekijken en de auto van onder bekijken. Dit werkt niet zo simpel meer want deze gok geeft op dit moment bijna altijd verlies.
snoef schreef:Leren van je ervaringen. Maar nu het juist na een crisistijd best lastig kan zijn een echt goed onderhouden auto te kopen, zoals Eric hierboven aanhaalt, wil ik ter lering (...)
Uuuuhhhh, hummie zei dat. :mrgreen:
Ter informatie voor iedereen inderdaad, zodat ze hopelijk een fiks dure les bespaard blijft.
snoef schreef:Ook ik ben ervoor positief te blijven.
Tjah. Wie niet. Zo ook ik. :mrgreen: Je wilt niet weten hoe positief ik altijd ingesteld ben. Maar over de vele auto's (alle) die ik zag viel gewoon niets positiefs te zeggen.

Hoe positief ik ook ingesteld ben, ze waren gewoon in dermate slechte/dure staat dat ze niet voor kopen in aanmerking kwamen.
Hoe positief ik ook ingesteld ben, ondanks mijn vertrouwen dat we vanzelf wel een keer een goede treffen wordt het toch erg verrassend als dit (in tegenstelling tot voorheen) vele maanden en vele auto's later toch nog niet gelukt is.
Hoe positief je ook ingesteld bent, als een auto de zoveelste opeenvolgende zwaar achterstallig/slopert is en/of de prijs veel te hoog veranderd je positieve instelling daar niets aan.
Dan vraag ik je, hoe moet je zo iets (alleen maar te dure en slechte auto's) dan positief benaderen??
Het is momenteel dus best negatief gesteld met het particuliere aanbod. En die blijven particulier, want de handel wil ze ook niet want heeft meer dan voldoende goede voorraad en dumpt ook al overrassend goed onderhandelbaar, want een overaanbod.
erichendri schreef:Verder nog 1 ding, we zijn net uit de crisis gekomen.
Het eerste waar er toen door de particulier op bezuinigd was was het onderhoud op de auto.
Nee joh, dat is een verkeerd verwachtingspatroon en een negatieve instelling. :mrgreen: ROFLOL
erichendri schreef:Verder moeten we het hier leuk houden
Helemaal mee eens! Ik heb de kern van de reacties op mijn alleen maar goedbedoeld advies voortkomend uit recente praktijkervaring als erg onprettig ervaren.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Dat zeg ik, roestgaten zijn toegestaan, net als dat voor veel onderdelen minimale
eisen zijn.
Denk aan remmen, banden etc. etc.
Zal nog iets zeggen, een apk rapport kent adviespunten.
Als deze in het ergste geval allemaal vergeten worden in te vullen is de auto nog steeds goed maar
de keurmeester zijn apk bevoegdheid kwijt.
Adviespunten zijn punten die bij wijze van spreken na 500 mtr vervangen moeten worden.
Ga dus nooit met alleen een apk op vakantie.

Eric
Twijfelaar
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Phhh, nou hoop ik dat mijn recente aankoop niet zo'n horror auto wordt.
Ik heb nog wel even verder gekeken dat mijn neus lang is, olie was helder en rook 'schoon' er trilde niks remde en reed goed, maar ja ik heb hem ook niet op de brug gehad.
Enigste puntje bij de onze was dat met de airco aan dat als hij aansloeg de motor terugzakte naar 500 toeren en daarna weer gelijk naar stationair, dit doet hij niet als de airco uitstond.
Dit gemeld en dit werd uiteraad opgelost zei hij.
Verder is het altijd een beetje een gok, ik kreeg er trouwens helemaal niks af, vaste prijs daar moesten we het voor doen.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Je moet inderdaad gewoon een beetje geluk hebben, ook met auto's. Het is sowieso een mooie auto :). Houdt in de gaten wanneer de distr. riem, datum dus, is vervangen. Want dat moet na 7 jaar of 100.000km wat het eerste komt. In dat licht is het onderhoud een beetje vreemd. Of te lang doorgereden met een oude riem, jouw voordeel, of auto daarna lang stilgestaan ok. En ook je remschijven kun je zelf dus gemakkelijk bekijken: slijtage voor: hoeveel is er af, zit er duidelijk een rand aan de buitenkant door inslijten en achter: zijn de schijven dieper verroest, remt het achter wel? Dat zijn universele onderdelen dus dat hoeft allemaal niet uit de hand te lopen. Maar als dat allemaal geregeld is: genieten maar!! Dat van die airco is erg vreemd. Maar als het geregeld wordt, soit.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Twijfelaar schreef:Phhh, nou hoop ik dat mijn recente aankoop niet zo'n horror auto wordt.
Ik heb nog wel even verder gekeken dat mijn neus lang is, olie was helder en rook 'schoon' er trilde niks remde en reed goed, maar ja ik heb hem ook niet op de brug gehad.
Enigste puntje bij de onze was dat met de airco aan dat als hij aansloeg de motor terugzakte naar 500 toeren en daarna weer gelijk naar stationair, dit doet hij niet als de airco uitstond.
Dit gemeld en dit werd uiteraad opgelost zei hij.
Verder is het altijd een beetje een gok, ik kreeg er trouwens helemaal niks af
Zolang je je ogen open houdt zal het zo'n horrorauto niet worden. Terug zakken bij airco aanzetten doet bijna elke auto.
En inderdaad kun je er niet helemaal in kijken en daarnaast kan elke auto elk moment een mankement krijgen, dus een stukje gok zal het altijd blijven.
Maar je kunt je gok wel gigantisch beperken door goed op te letten. Zeker nu met al dat zwaar bovenmatig achterstallig onderhoud. Zwaar achterstallig onderhoud, versleten koppeling of een gare motor is geen gok meer.
Twijfelaar schreef:vaste prijs daar moesten we het voor doen.
Handel? Daar kregen wij juist meestal vanzelf al korting. En we hebben een paar keer wat door gepraat en toen kwamen we zelfs richting een kwart en zelfs een keer een derde eraf.
Ik wist zo een forester te staan, maar net even gekeken en hij is er af. Anders had ik even een linkje geplaatst.
Particulier lag het bij ons anders ja. Die vroegen een stuk meer meer dan handelaren, en wilden dan hooguit 50 of 100 euro zakken. Of wilden snel naar de "normale" prijs zakken waarna dan snel duidelijk werd dat er iets ernstigs was, dus nog te duur. :roll:
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door Rene »

Twijfelaar schreef: Enigste puntje bij de onze was dat met de airco aan dat als hij aansloeg de motor terugzakte naar 500 toeren en daarna weer gelijk naar stationair, dit doet hij niet als de airco uitstond.
Dit gemeld en dit werd uiteraad opgelost zei hij.
Als de airco is ingeschakeld dan is dat normaal : mijn preza uit 2005 doet dat namelijk ook , niks om je druk over te maken..

Daarbij , als je een auto koopt die overduidelijk in het bezit is van een liefhebber dan lijkt mij de kans dat je een kadaver koopt zeer gering..
Even terugkijkend op mijn subaru geschiedenis :
1988 Leone 1,6gl coupe :van een handelaar, vrijwel probleemloze auto en buiten gewoon onderhoud niks geen schokkende dingen , na 4 jaar ging de drukgroep / druklager er aan en is 'ie op de sloop beland
1990 leone 1,8 station : van een handelaar , slechte koppeling en banden , veel roestschade en ander achterstallige dingen , na 2 jaar verkocht aan een kennis die er nog een jaar in reed
1990 Leone 1,8 gl sedan , particulier gekocht..wat rottigheid met de carburateur en wat ander achterstallig onderhoud...gescheurde koppen ( bekend probleem bij de EA82 ) uiteindelijk op de sloop beland ivm rotte dorpels
1994 impreza 1,6gl plus : gekocht van een ex subaru dealer , buiten regulier onderhoud om praktisch geen rottigheid gehad , weg gedaan ivm financiele problemen en uiteindelijk op de sloop beland
1999 impreza 1,6 gl awd : van een handelaar gekocht..ook hier wat achterstallig onderhoud zoals een lekke benzineleiding , laswerk aan een dorpel, nieuwe accu en radiateur : ging weg na een poging tot inbraak en is ook op de sloop beland.
Leone 1300dl : particulier gekocht met toen slechts 55.000 op het tellertje ;) de Belgische eigenaar heeft 'm erg vertroeteld..zelden zo'n harde oldy gezien , rijd er nog steeds in , teller staat nu op 107.000 : op wat onderhoudsdingetjes na probleemloze auto!!
Mijn huidige preza gekocht van Eric : op een kapot wiellager en een vastzittende remtang na ( gewoon onderhoud ) een probleemloze auto tot nu toe en mijn verwachting is dat die dat ook zal blijven :okeee:

Je moet gewoon wat mazzel hebben en als liefhebber van welk merk dan ook weet je de kritieke speerpunten wel te vinden , mijn ervaring is dat als je als liefhebber van een liefhebber koopt dan heb je door de regel een prima wagen..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Twijfelaar
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Auto ziet er van binnen en buiten uit om door een ringetje te halen, schijven zagen er netjes uit zonder rand.
Onder de auto ook niks te zien, auto heeft steeds ongeveer 7000 km per jaar gereden vanaf o km en distributie is gedaan bij 75000 dus na 10 jaar. We gaan het zien
Twijfelaar
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Nu alleen nog de hamvraag waar gaan de heren naar toe met onderhoud, dit alles in de buurt van Doetinchem natuurlijk.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door Rene »

Ik ga naar universele garage waar ze alle merken onderhoud + apk doen.
Geen kwik-fit of wat daar op lijkt!!
Eerlijke prijzen vergeleken bij een dealer..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Dat is fijn zeg. Blijft wel vreemd dat de distr. riem pas na 10 jaar is gedaan. Nou, lekker rijden dan maar :okeee:

Twijfelaar schreef:Auto ziet er van binnen en buiten uit om door een ringetje te halen, schijven zagen er netjes uit zonder rand.
Onder de auto ook niks te zien, auto heeft steeds ongeveer 7000 km per jaar gereden vanaf o km en distributie is gedaan bij 75000 dus na 10 jaar. We gaan het zien
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Ik laat een riem ook rustig 10 jaar zitten. Een Subaru riem dan...
Kilometers zeggen mij veel meer.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

:D Twijfel geen moment aan je eigen ervaring dat dat verantwoord is, maar als een fabrikant aanbeveelt: na zeven jaar of 100.000km vervangen, is dergelijk onderhoud van een dealer, die volgens het boekje wordt geacht te werken, een beetje vreemd. Maar inmiddels weet ik dat je je auto maar beter niet bij een merkdealer in onderhoud geeft.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Daar heb je gelijk in. Dealer onderhouden had in dit geval vervanging na 7 jaar moeten betekenen.

Er zijn overigens best goede merkdealers, maar dat zijn doorgaans enkel de dealers die al 20 jaar of meer dealer zijn. Voor vele anderen is het slechts bijzaak.
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Als je er een paar kunt noemen, graag, want voor sommige dingen kun je nu eenmaal alleen bij de dealer terecht. En het worden er steeds minder: De Residentie in Den Haag: failliet, Naaldwijk: verdwenen en Richards garage helaas ook weg.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Waar op letten

Bericht door SubieForest »

SP-Boxer schreef:Daar heb je gelijk in. Dealer onderhouden had in dit geval vervanging na 7 jaar moeten betekenen.

Er zijn overigens best goede merkdealers, maar dat zijn doorgaans enkel de dealers die al 20 jaar of meer dealer zijn. Voor vele anderen is het slechts bijzaak.
Hoort Luth-Tangenberg in dat rijtje goede merkdealers? :mrgreen:
Weet alleen niet of dat echt in de buurt is voor snoef...
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Gelukkig ben ik voorlopig heel goed geholpen met mijn merkloze garage :) hier dichtbij.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Waar op letten

Bericht door sufos »

Wat zegt dealer onderhouden nu eigenlijk? Als een klant bepaald dat zijn auto elke 20.000km een kleine beurt moet hebben en verder niks, dan is de auto,mits dit bij de dealer is gedaan, nog steeds dealer onderhouden. Het is dan wel niet volgens schema maar er staan gewoon diverse stempeltjes in het boekje.
Daarbij komt dat stempels bij weinig tot niks zeggen, facturen wordt al beter maar zegt jammer genoeg tegenwoordig ook niet alles meer.
2 weken geleden trouwens mijn distributieriem laten vervangen, 6 jaar en 106000 kilometer mee gedaan. Riem zag er nog meer dan goed uit. Zou eigenlijk denken dat de riem nog best enkele jaren of kilometers mee zou kunnen gaan. En waarschijnlijk zou deze dat ook wel doen want hoe vaak hoor je nu eigenlijk dat er een riem geknapt is? Ik nooit.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Bij Subaru heb ik dat ook nog nooit gehoord. Bij andere merken vaak zat.

Dealer onderhouden zou moeten zeggen dat de auto het onderhoud volgens de boekjes heeft gehad. Stempeltjes in een boekje zeggen inderdaad niet veel.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Veel onderhoud is preventief.
Dat is algemeen bekend.
En door de niet zo fijne langere intervallen vervang je slijtage onderdelen wat sneller.
Tezij je het niet erg vind om tussen 2 beurten nog 2 of 3 keer langs de garage te gaan.

Eric :-)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ja, hier in midden brabant zijn er ook niet zo veel te vinden.

Is het raadzaam om bij een algemenere meerder-merken-jappen dealer/garage te gaan?
Twijfelaar
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Terugvallen in toeren doet hij niet meer, ze hebben het gasklephuis schoongemaakt, unu valt hij wel iets terug 100 toeren maar is er gelijk weer, dus goed.
Net even luchtfilter losgehaald, tja die is niet schoon , dus dan gelijk maar nieuw luchtfilter besteld, nieuwe olie( 5-w30) en filter alhoewel de olie schoon lijkt en niet ruikt neem ik geen risico gezien de staat van het luchtfilter.
Ik doe dit soort dingen ook liever zelf, dan weet ik zeker dat het gebeurt , al kan dat niet met alles natuurljk
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Forester kopen, wat zijn de aandachtspunten?

Bericht door Tayno »

Hallo, ik ben nieuw hier en heb nog geen ervaring met Subaru. Tot nu toe was ik een grote fan van de Nissan Terrano. Jammer genoeg is dat een uitstervent ras. Ik ben op zoek naar een andere auto die ook wel een paardentrailer kan trekken. Bij die zoektocht kwam ik de Forester tegen. Alles wat ik erover heb gelezen spraak mij wel aan. Ook dat dit niet een groot merk is en ook niet meegaat met alle “modegrillen” vind ik sympatiek. Mijn budget is beperkt en ligt rond de € 5000. Omdat ik nog geen ervaring heb met Subaru zou ik graag willen weten waar ik op moet letten bij het kopen van een Forester. Voor alle tips hou ik me aanbevolen. Ik rij op dit moment best wel veel, meest op 100km weg, maar ook snelweg en stad. Zeker wel 25000 km per jaar. Ik heb dus en betrouwbare auto nodig. En volgens mij is de Forester dit wel.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Waar op letten

Bericht door boswachterfan »

Voor dat bedrag kochten wij een prima Forester bij de dealer. Relatief veel km's en wat beschadigingen, maar met een nieuwe distributieriem en garantie. Geen spijt van, na een jaar of vier.

Van wat ik tot nu toe (vooral hier) heb opgepikt:
- Kijk of alle elektrische functies het goed doen.
- Let op de aandrijving. Maak bij een proefrit een paar scherpe draaien op een parkeerterrein of zo en luister of er geen rare geluiden uit de aandrijving komen.
- Het is geen zuinige auto. Mijn SG (zonder turbo) draait 1 op 10, gemiddeld.
- Als er wat kapot gaat, is het handig dat je zelf iets kunt. Tweedehands onderdelen zijn wat lastiger te krijgen dan andere merken.
- De reputatie van betrouwbaarheid zorgt ervoor dat een aantal eigenaren helemaal nix aan (preventief) onderhoud doen. Dat levert je flinke kosten na aanschaf op.
- De originele niveau regelende achter schokdempers zijn smerig duur. 1100 ongeveer. Het rubber omhoogschuiven en kijken of de boel droog is.


Dat zijn zo maar wat kreten. Succes met de zoektocht.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Veel voorkomend bij de SG: zwetende/lekkende klepdekselpakkingen. Vervangen plusminus 500 euro. Kun je ruiken, als je verbrande olie ruikt na een stevige rit voorin. Kan ook een homokineet zijn heb ik me laten vertellen, wat die lucht geeft. Niet best als je dat tegenkomt. Achter zou ik bij conventionele veren altijd voor pro veren van Carsupport gaan. Beter zonder zowel als met aanhang. Rijdt super. Steviger veren kun je ook op de dure automatische schokbrekers laten zetten. Werkt ook goed. Goede investering! Met een proefrit voor een turbo kwam ik een erg slippende koppeling tegen. Daarom uiteindelijk voor non turbo gekozen. Geen spijt van. Zelf de SG weggedaan vanwege korte zit voor mijn 185cm en ook de afstand tot het stuur vond ik vermoeiend. De SH loste dit op. Trekkracht van de non turbo is voldoende. Bedenk wel dat de SG maar max. 1500kg mag trekken.
Forester 2011 FB20
Plaats reactie