Waar op letten

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Foruster
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2018 14:22

Waar op letten

Bericht door Foruster »

Hi,

Nieuweling hier. Ik ben op zoek naar een Forester (2009 - 2013). Hij is bedoelt voor export naar Marokko.
Waar moet ik zoal op letten bij aanschaf en mee te nemen onderdelen. In Marokko is de tweedehands markt voor dit type auto nog niet heel groot.

Alle info is welkom
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waar op letten

Bericht door quikfit »

Geen diesel kopen i.v.m. krukassen die breken :!:
Proefrijden houd in; Minstens een halfuur rijden(ook 120 of sneller)Alle knopen proberen en kijken of het allemaal goed werkt.Bij stilstand en maximale stuuruitslag(zowel links als rechts)wegrijden om te controleren op schudden/bonken en vreemde geluiden uit de aandrijflijn.
Automaat; Schakelt de automaat soepel zonder bonk :!: :?:
Handbak; Gaat het schakelen soepel? Koppeling voelt goed(aangrijppunt). Geen vreemde geluiden en schokken door Dual Mass vliegwiel!?
Paar keer flink remmen.
Auto moet niet achterover hangen.(schokbrekers achter)
Op roest controleren van het subframe achter(travers) en rond de wielkasten achter.

Wat je aan onderdelen wilt meenemen bepaal je zelf,ik neem aan dat je nieuwe onderdelen wel kunt verkrijgen.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Olie en water visueel controleren.
Pakkingranden visueel controleren.
Eigenlijk de hele motor/chassis/aandrijving visueel controleren
Algehele toestand beoordelen.

EN HARTSTIKKE GOED OPLETTEN!! Vooral bij particulieren!
Er is bijna geen fatsoenlijke auto te koop, of veel te duur.

(Ik heb het algemeen over alle merken en types auto's. Zeker niet aan Subaru gericht!)
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Waar op letten

Bericht door sufos »

Nou nou wat een frustratie :shock:

Mijn ervaringen zijn toch heel anders. Ik heb meerdere auto's en motoren particulier gekocht, en heb nog Nooit spijt gehad van welke aankoop dan ook. Heb ik heel veel verstand van auto's of motoren, nee niet bovengemiddeld. Het klopt dat er heel veel bagger wordt aangeboden maar door te bellen filter je er voldoende uit die je gewoon moet laten staan. Als je gaat kijken moet je gewoon je gezond verstand gebruiken. Bij mij is het heel simpel: als mijn gevoel niet goed is laat ik de boel altijd staan hoe mooi het e.e.a. er ook uit ziet, dit is meerdere malen voorgekomen.
Een auto met achterstallig onderhoud daar kom je met een telefoontje toch wel achter als je een beetje doorvraagt :?:

Ben het overigens wél met je eens dat een particulier altijd denkt dat zijn of haar auto nog heel veel waard is. Die denken meestal dat ze "goud" in handen hebben.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

sufos schreef:Mijn ervaringen zijn toch heel anders.
Ik denk dat je mijn achterliggende boodschap mist.

Dus nogmaals. Ben gewaarschuwd. Je hoeft mij echt niet te geloven, maar houdt in elk geval ZELF goed je ogen open!! Neem desnoods een monteur mee!!
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ow ja. En de grote meerderheid heeft zijn auto amper enkele maanden, soms zelfs amper een handjevol weken. Een klein deeltje hooguit een jaar. Daar hoef je geen contact voor op te nemen, maar kun je meteen in de advertentie of op rdw zien (ga maar eens kijken). Duh, foute auto gekocht (waarschijnlijk te duur), of te lang door en kapot gereden en snel er vanaf willen nou het een hoop geld gaat kosten.
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Waar op letten

Bericht door sufos »

Wellicht moet je je verwachtingspatroon wat bijstellen. Als je verwacht dat een auto van ongeveer 10 jaar oud in een onberispelijke staat is dan valt het altijd tegen.

Overigens, onze Forester is 13 jaar oud. Heeft altijd tijdig onderhoud gehad en er is eigenlijk ook niet of nauwelijks op onderhoud bezuinigt. Maar ook op onze auto valt best wel wat op of aan te merken want ook deze auto is niet helemaal perfect. Zou hem trouwens wel aan een ieder met een gerust hart durven te verkopen zonder mij daarbij ook maar een moment schuldig te voelen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Het ligt er denk ik ook heel erg aan wat je zoekt. Ik kijk eigenlijk nooit naar andere auto's dan Subaru's en dan tref je toch een ander type verkoper.
Kijken hoelang de vorige eigenaar de auto heeft gehad is altijd aan te bevelen!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Het ligt er denk ik ook heel erg aan wat je zoekt. Ik kijk eigenlijk nooit naar andere auto's dan Subaru's en dan tref je toch een ander type verkoper.
Kijken hoelang de vorige eigenaar de auto heeft gehad is altijd aan te bevelen!
Ik sta open voor elke goede auto. Wat dat betreft is mijn wens ruim en heb ik ook verschillende merken en types auto's bekeken.
sufos schreef:Wellicht moet je je verwachtingspatroon wat bijstellen. Als je verwacht dat een auto van ongeveer 10 jaar oud in een onberispelijke staat is dan valt het altijd tegen.
Dit slaat nergens op. Heeft niets met verwachtingspatroon te maken, of hooguit met een te hoog verwachtingspatroon van verkopende particulieren (of zou het geldnood zijn?).
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 20:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

sufos schreef:Wellicht moet je je verwachtingspatroon wat bijstellen. Als je verwacht dat een auto van ongeveer 10 jaar oud in een onberispelijke staat is dan valt het altijd tegen.
Als een auto niet in onberispelijke staat is moet de verkoper dat ook niet volhouden met een eveneens onredelijke bodemprijs. Dat heeft niets te maken met verwachtingspatroon.
Als het wel een goede is verkoop je hem ook zo en mag hij de marktwaarde ook gewoon kosten, maar dan moet hij ook gewoon goed blijken en geen slopert zijn.
Je verkoopt gewoon wat je verkoopt tegen de reële waarde van dat moment. En als je dat niet doet probeer je gewoon de boel aan het oplichten. Zo simpel is het.

Als het al iets te maken heeft met een verkeerd verwachtingspatroon: Verkopers moeten niet verwachten dat hun inmiddels versleten auto nog flink gaat opbrengen en dat een koper hun tegenvallers en onkosten gaat sponsoren. Verkopers moeten hun verwachtingspatroon bijstellen.

Als het al iets te maken heeft met verwachtingspatroon: Een groot deel (bijna alle) van de particuliere auto's staat er op dit moment niet bij zoals ze in staat en prijs aangeboden worden, dus verwacht dat ook niet als vanzelfsprekend. Precies mijn waarschuwing. 8-)
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Kort gezegd, het gros van de auto's gaat in de verkoop omdat er hoge kosten aan zitten te komen.
Dat is altijd al geweest.
En dealers schuiven deze auto's ook naar de handel na een inspectie.
Daarom liever facturen van het onderhoud dan een ingevuld boekje en daar zijn sommige bedrijven
ook goed in, binnen 5 minuten geregeld.

Eric :-)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

hummie schreef: Even de tekst weggeknipt...
Hummie, met alle respect, maar uit jouw relaas lijkt het eerder alsof jij met een verkeerd verwachtingspatroon naar wagens gaat kijken. Er zijn veel wagens die worden verkocht die inderdaad (achterstallig) onderhoud nodig hebben, maar niemand verplicht jou die wagen te kopen. Jammer dat iemand die minder van wagens weet daar de dupe van kan zijn, maar blijkbaar handelt 90% van de bevolking op die manier en is er dus een ongezonde wisselwerking.

Anderzijds zijn er veel mensen die graag boven de adviesprijs van de anwb betalen als ze lezen dat distributieriem of koppeling net is vervangen. Die meerprijs verschaft hen enige vorm van gemoedsrust.

Ikzelf heb al een hoop auto's gekocht, en het blijft 'gokken'. De twee Subaru's die ik kocht waarvan ik 'wist' dat ze 100% waren, waren dat ook.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Kort gezegd, het gros van de auto's gaat in de verkoop omdat er hoge kosten aan zitten te komen.
Dat is altijd al geweest.
Dat klopt en zei ik ook al.
Maar niet in de mate waarin het op het moment is. Het is nog nooit zo slecht gesteld geweest als nu.
En tref je een keer wel een (redelijk) goede auto dan zijn ze over de waarde niet voor rede vatbaar (willen 50% meer beuren dan een handelaar/dealer).

Het aantal tadderakken en zo duur is nu zo hoog dat er bijna geen fatsoenlijke redelijk geprijsde auto te vinden is.
DAT is wat ik wil zeggen.

Maar ik wilde eigenlijk meer je visie als monteur/keurder horen over zaken die bij een APK gewoon aan de klant kenbaar gemaakt worden. Zoals die koppeling die op zijn eind is. Dat roestgat wat nog net door de keuring komt, maar volgend jaar niet meer. Die motor die voor geen meter meer loopt omdat de sondes en computer kapot zijn, en wat de kosten daarvan gaan zijn.
Zijn dat niet gewoon zaken die je een klant verteld, en in de meeste gevallen als monteur gewoon moet vermelden daar waar het APK betreft? Dat gat in die kokers en zo? Oliedoordrengte motors? Klanten krijgen dat toch gewoon te horen en weten toch gewoon heel goed van die ernstigere gebreken die ik al vernoemde?
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 19:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

*thomas* schreef:Ikzelf heb al een hoop auto's gekocht, en het blijft 'gokken'. De twee Subaru's die ik kocht waarvan ik 'wist' dat ze 100% waren, waren dat ook.
Afgelopen tijd een auto gekocht? Afgelopen jaar?

Ja 4 jaar geleden kochten wij ook een prima uit met keuze uit een rijtje.
2,5 jaar terug kocht ik ook nog een goede een met keuze.
Daarvoor vele tientallen (heb alle papieren hier nog liggen als je me niet geloofd). Na wat zoeken, maar altijd keuze tussen een stel goede. Altijd was er vrij snel een acceptabel goede auto te vinden ja.Ook jij mist de kern van mijn waarschuwing compleet. Op dit moment..... !! NU!!
*thomas* schreef:Hummie, met alle respect, maar uit jouw relaas lijkt het eerder alsof jij met een verkeerd verwachtingspatroon naar wagens gaat kijken. Er zijn veel wagens die worden verkocht die inderdaad (achterstallig) onderhoud nodig hebben, maar niemand verplicht jou die wagen te kopen. Jammer dat iemand die minder van wagens weet daar de dupe van kan zijn, maar blijkbaar handelt 90% van de bevolking op die manier en is er dus een ongezonde wisselwerking.
Ach ga toch weg man met je "verwachtingspatroon" want nou ben ik het beu. Je hebt helemaal niet gelezen wat ik uitlegde.
Normaal moet je die 10% auto's zien te vinden ja. Maar op het moment is gewoonweg 95% letterlijk tadderak en rijp voor de sloper en de overige 5% bijna dubbel zo duur als bij de handel/dealer en dus komt zowat 100% niet in aanmerking om in alle redelijkheid te kopen. Als jij dubbel wilt betalen voor een auto, een bulk kosten wilt kopen, of eentje die je over een maand naar de sloop kunt brengen moet je dat zelf weten, maar dat maakt mijn attentiepunt nog niet een "verkeerd verwachtingspatroon".

Maar ik vind het helemaal prima zo. Ik hoop dat ik er in elk geval iemand mee geholpen heb die hierdoor beter oplet en zich niet laat foppen.
Als iemand het niet wil geloven is dat mij nog best, maar het slaat nergens op om gewoon deugdelijke praktijkinformatie als compleet belachelijk weg te gaan zetten.
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Heej. Mijn uitdaging ligt er nog hè. Kom wie gaat hem aan?
hummie schreef:Stel maar een "goede" auto van marktplaats voor van 10+ jaar, en dan zullen we zien of het wat is. Linkje om te beginnen, maar in de buurt hier dan gaan we samen nog kijken ook. Kom maar met linkjes. Ik daag uit wie het aandurft.
En dan wel in alle redelijkheid met normale gangbare middenklasser komen. Niet de uiterst gewilde zeldzame auto's die toch wel hun geld opbrengen.

Moet toch een makkie zijn als ik sommigen geloof. Kom, wie maakt zijn woorden hard en mijne belachelijk? (of andersom)
Ja nou ben ik boos. Nou gaan we de strijd ook aan ook. Kom, linkje ...
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Waar op letten

Bericht door JSE »

hummie schreef: Afgelopen tijd een auto gekocht? Afgelopen jaar? Graag antwoord!
3.

2007 Impreza, particulier, eerste auto die we gingen bekijken, goedkoopste van het internet destijds, geen enkel mankement. Reeds een jaar probleemloos mee rondgereden.

1992 Daihatsu Rocky, handelaar, eerste auto die ik ging kijken, werd geadverteerd als “met kapotte tussenbak” maar na het monteren van 4 dezelfde banden geen enkel mankement en geen noemenswaardige roest. Wederom de goedkoopste die op dat moment aangeboden werd.

2014 Volvo v40, particulier, weer de eerste auto die we gingen bekijken, weer een van de voordeligst geprijsde van dat moment, onderhoudsbeurt bij de dealer door de verkoper laten uitvoeren nadat een prijs overeen gekomen was. Wederom perfecte auto.

Heb ik dan zoveel geluk?
Ik kan me zoals je begrijpt absoluut niet vinden in je geraas.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

JSE schreef:Ik kan me zoals je begrijpt absoluut niet vinden in je geraas.
Iemand vraagt waar hij op moet letten. Ik leg uit waar hij op moet letten, en vanuit zeer recente uitgebreide ervaring dat dit nu in de huidige particuliere markt veel meer aan de orde is dan voorheen. En dan krijg je dit soort gezeur. Zou jij daar blij van worden?
Ja daar wordt ik pissed van, als ik mensen met de beste bedoelingen probeer te helpen en je krijgt dan dit soort vreemde reacties van mensen die niet weten waar het over gaat.
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Waar op letten

Bericht door JSE »

Je vraagt wie er het afgelopen jaar een auto heeft gekocht. Die 3 heb ik afgelopen jaar aangeschaft en alle 3 nog steeds in gebruik.
Misschien zelf eerst even goed lezen?
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

JSE schreef:Je vraagt wie er het afgelopen jaar een auto heeft gekocht. Die 3 heb ik afgelopen jaar aangeschaft en alle 3 nog steeds in gebruik.
Misschien zelf eerst even goed lezen?
Ja klopt. Excuus. Heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat dat de jaren waren dat je ze kocht.
Sorry, maar ik ben inmiddels schijtziek van de ondankbare ontkennende reacties en nam dat te veel mee in mijn reactie naar jou. Alsof al die tadderakken en slopers niet echt waren, of dat ik er geen verstand van heb. :roll:

Maar dan nog is er maar een een goed voorbeeld binnen mijn waarschuwing.
De tweede is niet particulier gekocht en de derde is geen 10+ jaar.
Laatst gewijzigd door hummie op 17 mei 2018 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waar op letten

Bericht door quikfit »

hummie schreef:Maar ik zeg niets meer.
@beheer, nogmaals. Graag al mijn adviezen hierover verwijderen want ik ben er klaar mee.
:lol:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Waar op letten

Bericht door sufos »

Ik zeg niets meer in dit topic, veel beter voor de sfeer ;)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Heren, denken we allemaal aan de bloeddruk :?:
Speel op de bal, niet op de man!

Ik kan me ook zeker niet vinden in alle punten die hummie aanhaalt, maar denk dat zijn ervaringen duidelijk zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus neem dit mee als je voor een occasion gaat kijken.
Dat occasionprijzen momenteel skyhigh zijn is zeker waar. Ik verbaas me nog steeds dagelijks over de prijzen die zowel particulieren als bedrijven durven te vragen. Daarbij is Subaru op dit moment een van de meest waardevaste merken in mijn ogen. Waarom is me een raadsel :roll:

Ik laat de berichten hier staan, omdat ik denk dat er zeker waardevolle informatie in staat. Wel wil ik verzoeken om niet alles te blijven herhalen. De berichten lijken me duidelijk.
Laten we verder niet oordelen over andermans ervaring. Ik vond het gisteren warm en mijn buurman vond het koud, toch hadden we hetzelfde weer. Zoiets heet een mening en die mag iedereen op dit forum hebben :!:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Speel op de bal, niet op de man!

Ik kan me ook zeker niet vinden in alle punten die hummie aanhaalt, maar denk dat zijn ervaringen duidelijk zijn. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus neem dit mee als je voor een occasion gaat kijken.
Eindelijk iemand die een beetje reëel reageert. Bedankt SP.
Of iemand me gelooft of niet maakt mij eigenlijk niet eens zo veel uit. Maar jij neemt het in elk geval nog serieus en reageert in elk geval niet compleet afkrakend. Daar zouden sommigen van kunnen leren
SP-Boxer schreef:Dat occasionprijzen momenteel skyhigh zijn is zeker waar. Ik verbaas me nog steeds dagelijks over de prijzen die zowel particulieren als bedrijven durven te vragen. Daarbij is Subaru op dit moment een van de meest waardevaste merken in mijn ogen. Waarom is me een raadsel :roll:
Ook deel van mijn waarschuwing.
Particulieren vragen zelfs nog veel meer dan de handel, waar particulieren vrijwel niet willen zakken terwijl bij de handel verrassend makkelijk af te bieden valt (ook iets wat nooit zo was). De markt is de laatste tijd erg veranderd.

Daar zou je wat theorieën op los kunnen laten.
Een hypothese.
Crisis. Veel mensen kunnen hun hypotheek niet meer verhogen voor een nieuwe auto en zijn hun oude door blijven rijden. En nog een deel heeft nog restschuld ook en kan helemaal weinig.
Met alleen het noodzakelijke onderhoud, zoals wel blijkt uit eerdere berichtgeving van ANWB over achterstallig onderhoud.
Uiteindelijk komen dan een keer de grote kosten. Komen boven drijven bij de apk waar de nu nog op het randje grote gebreken die volgende keer niet meer door de keuring komen gewoon vernoemd worden.
En dan maar snel verkopen "voor het mij geld gaat kosten".
Liefst tegen een topprijs "want voor de volgende auto heb ik ook eigenlijk geen geld". En die topprijs moet kunnen "want in het nieuws stond dat de automarkt weer aan trekt" (natuurlijk, want een keer zal die versleten auto vervangen moeten worden).

En ik schat zo in dat deze hypthese ver klopt, want om mij heen zie ik inderdaad die mensen die voorheen altijd elke paar jaar een fiks nieuwere kochten nu hun auto lang rijden en oud laten worden. En ik zie ook weinig nieuwere auto's verschijnen. In mijn wijde omgeving zie ik het wagenpark sterk verouderen en verslechteren. Veel mensen die altijd fiks nieuwere auto's reden dan ons hebben nu voortaan oudere dan wij, en er staan er nog een aantal te wachten om door ons gepasseerd te worden. Onze laatste hoort zelfs bij je jongsten van de straat (goede buurt). En wij rijden toch nog dezelfde leeftijdscategorie die we al heel wat jaren rijden (nog steeds niet te nieuw want volledig zelf gefinancierd). Erg verrassend maar ook typerend.
Enkel bij wat mensen met een baan in bepaalde sectoren en bij ouderen die hun huis lekker hebben kunnen cashen of nog flinke overwaarde hebben zie ik nog nieuwere auto's verschijnen, maar die groep is een minderheid.

En ondertussen is de automarkt veranderd. Er is een overaanbod wat de waarde relatief laag houdt, en dat zie je ook aan biedingen en gehandhaafde vraagprijzen waardoor niet verkocht wordt. Iedereen zoekt ouder, dus ouder is een bubble van te hoge waardes. En minder mensen kunnen nieuwer betalen dus ook meer aanbod dan vraag met ook lagere waardes als gevolg en wat daarmee ook bevestigd wordt (als hij echt meer waard was stond hij niet zo lang te koop).
En dit zie je niet alleen bij auto's. Overal zie je meer aanbod dan vraag met lage waardes als gevolg. Heel veel in betere tijden impulsief gekochte luxe spullen worden nu massaal gedumpt want moeten noodzakelijk geld genereren. Dus "ik wil wel persé dat hoge bedrag want ik betaalde er toen zelf heel veel voor". Verkeerde verwachting?
SP-Boxer schreef:Ik laat de berichten hier staan, omdat ik denk dat er zeker waardevolle informatie in staat. Wel wil ik verzoeken om niet alles te blijven herhalen. De berichten lijken me duidelijk.
Laten we verder niet oordelen over andermans ervaring. Ik vond het gisteren warm en mijn buurman vond het koud, toch hadden we hetzelfde weer. Zoiets heet een mening en die mag iedereen op dit forum hebben :!:
Waardevol of niet. In elk geval is het een concrete constatering die ik deed bij een fiks aantal particulier aangeboden auto's. En dan is het wel heel simpel gel*l om een beetje te gaan suggereren alsof het niet waar is, en ik er de ballen vanaf weet en te veel zou verwachten.
Het is me duidelijk. Ik had me niet uit moeten laten dagen mijn advies te gaan verdedigen. Ik heb zelf al herhalingen weggehaald. Inderdaad, ik had het moeten zeggen en verder niets. Als iemand het dan niet mee neemt is dat zijn probleem.

Wel ga ik eens goed nadenken of ik zulke attenties nog wel moet blijven geven want ik zit echt niet te wachten op dit soort onzinnig gel*l.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Waar op letten

Bericht door SubieForest »

Foruster schreef:Hi,

Nieuweling hier. Ik ben op zoek naar een Forester (2009 - 2013). Hij is bedoelt voor export naar Marokko.
Waar moet ik zoal op letten bij aanschaf en mee te nemen onderdelen. In Marokko is de tweedehands markt voor dit type auto nog niet heel groot.

Alle info is welkom
Bouwjaar eind 2008 (vroege exemplaren van de 3e generatie Forester, de generatie die jij op het oog hebt): motormanagementlampje. Er was iets niet helemaal oké met de originele catalysator (hoorden we veel later bij een andere Subarugarage als ik het mij goed herinner). Dat was bij de benzineversie tenminste zo. De catalysator werd volgens mij onder fabrieksgarantie vervangen (ging bij onze toenmalige garage nét even iets anders :x , maar dat is een heel ander verhaal ;) ).

Als die katalysator is vervangen moeten daar wel papieren of iets dergelijks van zijn, als ze tenminste zijn bewaard.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Ik zal nog 1 keer reageren, vorige week was er in het programma "kassa" iets over de apk.
Daar lieten ze een nagekeken (door de rdw) auto keuren bij een aantal bedrijven.
Een aantal keurde deze auto af en meldde dit niet bij de rdw als zijnde afgekeurd.
Dit hoort officieel wel vanwege de statistieken.
Maar afgekeurd gemelde auto's kunnen ook in een steekproef vallen.
Dit kan dus nadelig uitvallen voor het keurstation.
Kijk, afkeur is afkeur en twijvelgevallen worden ook wel eens afgekeurd.
Denk alleen maar eens aan de lastige roestnormen etc.
En dan die lastig te lezen ambtenaren uitleg in het grote apk boek of de permanente eisen.
Daarbij is keuren mensenwerk dus iets over het hoofd zien is mogelijk en gebeurt ook geregeld.
Beide meegemaakt bij zowel keurmeesters als bij steekproef controleurs.
Werdt zelf ook altijd een beetje zenuwachtig als ik een steekproef kreeg.
En ja, heb ook wel eens daardoor strafpunten gehad.

Verder nog 1 ding, we zijn net uit de crisis gekomen.
Het eerste waar er toen door de particulier op bezuinigd was was het onderhoud op de auto.
Verder hadden wij ook geregeld klanten die na een belletje wat betreft hoge onkosten na een grore beurt diagnose liever 5000 euro uitgaven
voor een andere jongere gebruikte auto dan dat zij 1000-1500 euro aan hun altijfd goed onderhouden 15 jaar oude auto uitgaven.
En deze oude auto ging daarna naar de handel en komt op mp.

Verder moeten we het hier leuk houden en ellenlange verhalen vermijden, die worden vaak toch niet gelezen.

Eric :-)
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Ook ik ben ervoor positief te blijven. Leren van je ervaringen. Maar nu het juist na een crisistijd best lastig kan zijn een echt goed onderhouden auto te kopen, zoals Eric hierboven aanhaalt, wil ik ter lering mijn ervaring met een merkdealer ook delen:
Dit is wat de advertentie op autotrader zei:
Dealer onderhouden, van eerste eigenaar, apk tot 11/2019. Klinkt goed hè? Moet je toch bij een merkdealer in een klein plaatsje midden in het land kunnen kopen. Wat kan je gebeuren?

Boekje vermeldt: remolie vervangen. Werkelijkheid: remklauwen achter vastgekoekt en werken helemaal niet. Daardoor gevaarlijk en vervangen van een remklauw en de achterschijven wegens doorroesten hard nodig (de andere remklauw weer aan de gang gekregen door doorspuiten). Ook de remschoenen totaal doorgesleten. Boekje vermeldt: remblokken voor en achter vervangen in 2017. Werkelijkheid: alleen de achterblokken (die dus niets deden nu) Voorblokken verglaasd en tot 2mm versleten. Ook de voor remschijven tot gevaarlijk dun opgesleten. Echt gevaarlijk.
In het verkoopgesprek vertelde men trots dat men voor 100 procent tevreden gaat en dat tijdens de afleverbeurt vervangen zal worden wat aan vervanging toe is. Niet dus. Onverantwoord om zo iemand weg te sturen met de auto met zo'n "afleverbeurt", terwijl de koper heeft gemeld een caravan met de auto te willen gaan trekken. Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van zo'n bedrijf. Mijn plaatselijke onafhankelijke garage heeft me snel en goed uit de brand geholpen, waardoor ik alsnog veilig van de auto kan genieten. Happy end. :D
Lering uit dit verhaal: controleer alles voor de koop en neem desnoods een deskundige mee, anders kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. De undercover filmpjes van onderhoud bij de dealer vormen geen uitzonderingen. Zelf denk ik dat dit soort praktijken ook gauwer zullen worden uitgevoerd als de klant van ver komt. Die zal immers niet met elk wissewasje terugkomen.
En dan nog dit: toen ik de auto had opgehaald en even verderop mijn zitpositie even wilde aanpassen op een P aan de snelweg, kwam er rook van onder de motorkap. Toen ik de kap opende, werd dit alleen maar erger en ik dacht echt dat de auto snel in rook zou opgaan. Snel de dealer gebeld. Die vertelde me dat er olie was gemorst op de uitlaat bij het vervangen van de koppakking en ik me dus nergens zorgen over hoefde te maken. :D :D :D
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

@Eric,
De keuring staat roestgaten toe. En veel andere gebreken zolang ze binnen normen vallen nog (net!) goedgekeurd zijn.
De garage zal dit meestal melden, en de keurmeester MOET een aantal zaken melden.
Dit past precies in mijn "achterstallige onderhoud" attentie. Er wordt hard geroepen "prima auto, want net goedgekeurd" maar dit is géén enkele garantie!! En dat wat ik constateerde was een staat die komend jaar de nodige problemen en kosten gaat opleveren en volgend jaar simpelweg niet door de keuring gaan komen. En als ik al een auto trof zonder roest lag meestal de koppeling en soms de motor er uit.
Dus vertrouw niet blindelings op de mooie praatjes. Kijk zelf!

De meeste mensen die ik ken kopen een auto op een mooi model met mooie kleur en interieur, en geloven bijna alles wat gezegd wordt over de technische staat (omdat ze er zelf vaak geen kijk op hebben). Ik ken er weinig die bijvoorbeeld olie peilen, koelwater bekijken en de auto van onder bekijken. Dit werkt niet zo simpel meer want deze gok geeft op dit moment bijna altijd verlies.
snoef schreef:Leren van je ervaringen. Maar nu het juist na een crisistijd best lastig kan zijn een echt goed onderhouden auto te kopen, zoals Eric hierboven aanhaalt, wil ik ter lering (...)
Uuuuhhhh, hummie zei dat. :mrgreen:
Ter informatie voor iedereen inderdaad, zodat ze hopelijk een fiks dure les bespaard blijft.
snoef schreef:Ook ik ben ervoor positief te blijven.
Tjah. Wie niet. Zo ook ik. :mrgreen: Je wilt niet weten hoe positief ik altijd ingesteld ben. Maar over de vele auto's (alle) die ik zag viel gewoon niets positiefs te zeggen.

Hoe positief ik ook ingesteld ben, ze waren gewoon in dermate slechte/dure staat dat ze niet voor kopen in aanmerking kwamen.
Hoe positief ik ook ingesteld ben, ondanks mijn vertrouwen dat we vanzelf wel een keer een goede treffen wordt het toch erg verrassend als dit (in tegenstelling tot voorheen) vele maanden en vele auto's later toch nog niet gelukt is.
Hoe positief je ook ingesteld bent, als een auto de zoveelste opeenvolgende zwaar achterstallig/slopert is en/of de prijs veel te hoog veranderd je positieve instelling daar niets aan.
Dan vraag ik je, hoe moet je zo iets (alleen maar te dure en slechte auto's) dan positief benaderen??
Het is momenteel dus best negatief gesteld met het particuliere aanbod. En die blijven particulier, want de handel wil ze ook niet want heeft meer dan voldoende goede voorraad en dumpt ook al overrassend goed onderhandelbaar, want een overaanbod.
erichendri schreef:Verder nog 1 ding, we zijn net uit de crisis gekomen.
Het eerste waar er toen door de particulier op bezuinigd was was het onderhoud op de auto.
Nee joh, dat is een verkeerd verwachtingspatroon en een negatieve instelling. :mrgreen: ROFLOL
erichendri schreef:Verder moeten we het hier leuk houden
Helemaal mee eens! Ik heb de kern van de reacties op mijn alleen maar goedbedoeld advies voortkomend uit recente praktijkervaring als erg onprettig ervaren.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

Dat zeg ik, roestgaten zijn toegestaan, net als dat voor veel onderdelen minimale
eisen zijn.
Denk aan remmen, banden etc. etc.
Zal nog iets zeggen, een apk rapport kent adviespunten.
Als deze in het ergste geval allemaal vergeten worden in te vullen is de auto nog steeds goed maar
de keurmeester zijn apk bevoegdheid kwijt.
Adviespunten zijn punten die bij wijze van spreken na 500 mtr vervangen moeten worden.
Ga dus nooit met alleen een apk op vakantie.

Eric
Twijfelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Phhh, nou hoop ik dat mijn recente aankoop niet zo'n horror auto wordt.
Ik heb nog wel even verder gekeken dat mijn neus lang is, olie was helder en rook 'schoon' er trilde niks remde en reed goed, maar ja ik heb hem ook niet op de brug gehad.
Enigste puntje bij de onze was dat met de airco aan dat als hij aansloeg de motor terugzakte naar 500 toeren en daarna weer gelijk naar stationair, dit doet hij niet als de airco uitstond.
Dit gemeld en dit werd uiteraad opgelost zei hij.
Verder is het altijd een beetje een gok, ik kreeg er trouwens helemaal niks af, vaste prijs daar moesten we het voor doen.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waar op letten

Bericht door snoef »

Je moet inderdaad gewoon een beetje geluk hebben, ook met auto's. Het is sowieso een mooie auto :). Houdt in de gaten wanneer de distr. riem, datum dus, is vervangen. Want dat moet na 7 jaar of 100.000km wat het eerste komt. In dat licht is het onderhoud een beetje vreemd. Of te lang doorgereden met een oude riem, jouw voordeel, of auto daarna lang stilgestaan ok. En ook je remschijven kun je zelf dus gemakkelijk bekijken: slijtage voor: hoeveel is er af, zit er duidelijk een rand aan de buitenkant door inslijten en achter: zijn de schijven dieper verroest, remt het achter wel? Dat zijn universele onderdelen dus dat hoeft allemaal niet uit de hand te lopen. Maar als dat allemaal geregeld is: genieten maar!! Dat van die airco is erg vreemd. Maar als het geregeld wordt, soit.
Forester 2011 FB20
Plaats reactie