Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel B
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2017 21:58

Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door Michiel B »

Heren / Dames,

Nieuw in Subaruland. Ik zal me binnenkort propper voorstellen en profiel op orde brengen :D .

Nu een snelle vraag. Zoek een paar winterbanden. Ik heb een 2005 forester en de recente weersomstandigheden en onbekendheid met 4WD geven me het gevoel dat zelfs in NL, aan de kust dit een goed idee is. Op marktplaats een intressante set gezien, echter ze zijn recentelijk op een 2WD gebruikt en hebben nu een verschil van 2,5 mm tussen 2 sets (zeg maar voor en achter). Uit de verschillende berichten krijg ik geen beeld of er mensen zijn die hier echt ervaring mee hebben. Dat Subaru het afraad en dat het mogelijk problemen in de aandrijving geeft wel. Dus mijn vraag. Wie heeft hier ECHT ervaring mee? En zo ja welke :).

Bij voorbaat dank..
" ..... Rust is de basis ....."
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door quikfit »

2,5 Millimeter verschil is te groot,het belast inderdaad je aandrijving.

''Wie heeft hier ECHT ervaring mee? En zo ja welke'' Je zoekt dus iemand die uitgevogeld heeft of z'n aandrijflijn naar de klote is gegaan door het gebruik van banden met verschillende profieldieptes?
Heb er geen ervaring mee,ik wissel voor en achter regelmatig (bij het omwisselen van zomer naar winterbanden en vica versa) omdat de voorwielen iets sneller slijten dan achter,o.a. door het sturen.
Maar als je gaat rijden met banden met een te groot verschil in profieldiepte...hou ons op de hoogte! ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door SP-Boxer »

Ik ben een uitzondering in deze, maar ik vind 2,5mm niet zo'n issue. Misschien veranderd dat als ik ooit een middendiff sloop, maar tot die tijd...
Mijn ervaring met ongelijke profieldieptes is opgedaan op de Legacy I, met de sterkere phase I diffs. De phase II kent volgens mij veel meer defecten. (Alles dat nu nog rondrijdt is al voorzien van phase II)
Tegenwoordig koop ik nieuwe banden en wissel elk seizoen als het nodig is. Verschillen komen nu dus niet meer voor.

En als het middendiff dit niet langdurig op kan vangen, dan los je het op door ze kruislings te monteren. Gekke gedachtegang, maar dan kan er helemaal weinig gebeuren toch?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door erichendri »

Als je voor winterbanden gaat zou ik niet zo'n groot verschil nemen.
Op MP staan diverse sets te koop voor de forester met stalen velgen.
Wil je alu velgen, zoek dan op winterset 5x100 en koop er 4 ringen bij.
Of winterwielen subaru.
Voorkeur is natuurlijk een set compleet met velgen.
Met wisselen loop je het risico dat er een band stuk gaat namelijk.

Eric
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door JSE »

2,5mm kan prima. Ervaringsdeskundige.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door erichendri »

Er zijn ook zat ervaringsdeskundigen die een andere visco moesten kopen.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door quikfit »

Dan heb ik nog een laatste tip/aanvulling en die gaat op voor meerdere zaken in het leven...''bij twijfel niet doen'' ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Michiel B
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 nov 2017 21:58

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door Michiel B »

Hahaha dank mannen. Goede raad is .... Ik lees een positieve ervaring en een hoop twijfel. Aangezien ik momenteel me niet kan veroorloven te experimenteren, volg ik quitfit in deze. Slaap ik in ieder geval rustig. :okeee:
" ..... Rust is de basis ....."
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door JSE »

2 voor en 2 tegen. Er wordt door 1 persoon een hoop twijfel gezaaid omdat die op internet en bij Mazda wel eens heeft gehoord dat het slecht is. :ugeek:
De 2 personen die voor zijn hebben beide (ruime?) ervaring.
Ik zal niet ontkennen dat gelijke profieldiepte beter is, maar schadelijk is het nog niet zo snel.

Wie niet waagt blijft maagd!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door quikfit »

JSE schreef:Ik zal niet ontkennen dat gelijke profieldiepte beter is, maar schadelijk is het nog niet zo snel.
Haha...nuff said... ;)
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door SP-Boxer »

Tsja, dit zal zo'n eeuwige discussie blijven.
Voorlopig ken ik ook veel gevallen van mensen met een kapot visco bij gelijke profieldieptes. Daarmee wordt al snel duidelijk dat bepaalde visco's simpelweg kwetsbaar zijn.
De banden de schuld geven is dan de snelste diagnose.

Ach, wij lieten in 1994 al gewoon 1 lekke band vervangen door een gloednieuwe, terwijl de rest nog maar een mm of 4/5 had.

En in mijn Spec B, welke vanaf nieuw top is onderhouden, altijd gelijke banden etc., ligt inmiddels al het 3e middendiff. Zwak onderdeel, maar elke 55k???
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door Subarumouse »

De inhoud van de visco kan bij continu cq erg veel werk heet worden tot verbranden aan toe.
Toegegeven, waarschijnlijk niet snel.
Maar.... rij eens een rit van 1500 of meer.
In voornoemd geval zorg je voor een continu werkende visco die dan ook heet zou kunnen worden en verbranden.
Waarom het risico lopen voor een paar tientjes?
Als je de auto binnen afzienbare tijd weer weg doet, zadel je er een ander mee op. Wellicht is het dan wat eenvoudiger om te doen?
In dit geval ook voor de voor en achteras hetzelfde type en merk kopen want ook bij gelijke maat verschilt de omtrek van merk tot merk.
Voor wat die 2,5 mm betreft: bij onze Subs is in 25000 km het verschil in snelheid tussen kilometerteller en Tom Tom een heel stuk groter geworden.
Dit zit dus in het verschil in omtrek, dus duidelijk meer "werk" voor de visco bij het bovenvermelde verschil in voor en achter.

Algemeen:
Voor wie dan ook, niet persoonlijk worden als je de mensen niet door en door kent. Corrigeer me als ik er echt naast zit.
JSE:
Jij hebt dus blijkbaar liever de zorg voor een kind bij een wildvreemde????

Benno
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door hummie »

Achter voor leggen, en voor achter? Dan wordt het verschil toch vanzelf weer minder en lost het probleem zich toch op?
Wel opletten dat ze niet te ver versleten zijn. Winterbanden hebben pas/nog effect bij 4mm of hoger. Daaronder verliezen ze hun werking deels.

Ik houd het verschil ook in de gaten (want dif) en als dat te groot wordt gaat ook voor achter en achter naar voor. Nog niet nodig want pas 0,3 verschil ongeveer.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door erichendri »

Gerrit Stoel, ex importeur gaf aan dat de meeste Visco's in de vakantie stuk gaan.
Zwaar beladen auto's en niet de banden harder gezet achter.
Zachte banden hebben een kleinere omtrek en dat is algemeen bekend.
Tegenwoordig gebruiken ze de ABS sensoren ook voor de bandendruk verplichting tegenwoordig
Werkt goed maar iets minder verfijnd als de kwetsbare ventielsensoren in de wielen.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Winterbanden, gaat 2,5 mm profielverschil problemen opleveren ?

Bericht door snoef »

Is omgekeerd ook het geval: als je achter op 2.8 laat omdat je af en toe een caravan trekt en voor 2.5?
erichendri schreef:Gerrit Stoel, ex importeur gaf aan dat de meeste Visco's in de vakantie stuk gaan.
Zwaar beladen auto's en niet de banden harder gezet achter.
Zachte banden hebben een kleinere omtrek en dat is algemeen bekend.
Tegenwoordig gebruiken ze de ABS sensoren ook voor de bandendruk verplichting tegenwoordig
Werkt goed maar iets minder verfijnd als de kwetsbare ventielsensoren in de wielen.

Eric
Forester 2011 FB20
Plaats reactie