1.5r hatch bekende punten?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

1.5r hatch bekende punten?

Bericht door JSE »

Binnenkort met/voor mijn broertje kijken naar een impreza hatchback met 1.5 motor.
Zijn er bijzonderheden waarop te letten bij deze motor (of auto natuurlijk), of is hij zoals ik Subaru ken?
Nee, hij is niet snel en als je door probeert te rijden is hij dorstig, maar veel meer structurele "problemen" krijg ik niet echt gevonden.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door quikfit »

Heb geen gekke of aparte dingen gelezen...wat ik wel vreemd vind is dat ze hier in Noorwegen relatief goedkoop zijn in vergelijking met het vorige/oude model.
Het schijnt dat die nieuwe 1.5 met iets meer pk's(12) niet zo fijn rijd als de oude 1,6.
Heb wel gelezen...gebeurd niets behalve als je volgas geeft.

EDIT: De welbekende roestkwaaltjes bij de achterspatborden.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door quikfit op 25 aug 2017 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door erichendri »

Ik zou op zoek gaan naar een 2 liter.
Op dit forum ken ik niemand met een 1.5.
Op de SCN zit er 1 die hem nu een paar maanden heeft.
Anders even kijken op autoweek bij revieuws.
Zal mij verbazen dat de motor slecht is maar zoals eerder vermeld weinig kracht onderin.
Zal ook wel met het gewicht van de auto te maken hebben en de 4wd.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door Rene »

De EL15 is inderdaad niet zo fijn als de EJ16 : heb eens een proefritje gemaakt in zo'n hatch..
Om de gang er in te houden moet je die constant op toeren houden : niet bepaald gunstig voor het verbruik..
Kennisje van me heeft zo'n wagen gehad voor de handel en heeft er een ander blok in moeten bouwen , geen idee waarom het oude blok in de soep is gedraaid..
Of roest bij de achterste spatborden ook een aandachtspunt is weet ik niet , is een hele andere auto dus dat gaan we pas zien als ze wat ouder zijn.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door quikfit »

De 1,5 is er al een tijdje,ruim 10 jaar is lang genoeg om roestig te worden bij de achterspatborden.ben er verschillende tegen gekomen op de Noorse marktplaats.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door JSE »

Vanavond gaan we er een proefrijden. Ben benieuwd of het gebrek aan vermogen zo erg is als dat iedereen doet vermoeden.

Roestige hatches in Noorwegen quickfit?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door erichendri »

Zal wel door de lange winters komen.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door Rene »

Ben wel benieuwd naar de bevindingen , vooral of dat ook strookt met dat wat er hier al is geschreven ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: 1.5r hatch bekende punten?

Bericht door JSE »

De auto is aanbetaald. Beviel gewoon goed.

Enige roestpuntje wat we hebben kunnen vinden was voor op de motorkap (onbehandeld steenslagputje, oppervlakkige roest). Verder alles netjes in de tectiel en roestvrij.

Wat betreft vermogen; het is maar net waarmee je het vergelijkt. Als je in je achterhoofd houd dat het "maar" een 1500 is die 1250 kilo voort moet duwen valt het mij niet tegen. Je moet hem wel een beetje op toeren houden natuurlijk. 120-140 km/h heb je wel even voor nodig, dat zal ik niet ontkennen. Met stadsverkeer heb je geen moeite om mee te komen. Ook tot de 120 gaat prima met het verkeer mee.

Verbruik was volgens de vorige eigenaar circa 7,2 liter op 100km. Dit waren voornamelijk snelweg kilometers. Laatste tijd reed hij meer korte stukken en ging het verbruik naar 8,2 liter.
Plaats reactie