advies voor forester/outback 2010/2011

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
paul78
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 Okt 2016 15:31
Type auto: volvoxc70

advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor paul78 » 09 Okt 2016 15:44

Hallo allen,

Ik rij nu een volvo xc70 uit 1998 met 4 ton op de teller. Auto is nog prima, maar wil nu wel wat anders.

Ik ben me aan het verdiepen in de forester 2010/2011 (jaartal kom ik op uit ivm budget/km-standen etc). Ik zocht een auto waarin ik makkelijk mijn gezin (2vw en 2kinderen) en hond in kwijt kan, waarmee ik me kan redden in de alpen met en zonder caravan in winter en zomer en ik wil per se een 4x4. Ben ook een hobby houtzager voor m'n kacheltje ;) Daarnaast is betrouwbaarheid voor mij belangrijker dan de wereld aan opties. Hierdoor kom ik op de forester en de legacy. De forester vind ik 'stoerder' en mooier. Nu staan er nogal wat te koop. M'n budget is 15.000-20.000 euro. Concreet is m'n vraag; wat is het grootste verschil in de verschillende uitvoeringen? 2.0 x comfort/ luxury/ 2.0XS luxury (wat is het verschil in x en xs? Is de automaat beter dan de handschakelbak of is dat m.n. persoonlijke voorkeur. Klopt het dat de automaat 1500kg kan trekken en de handbak 2000kg? Ik las dat de auto rumoerig is op de snelweg en dat 6 versnelling beter zou zijn geweest. Is dat echt zo of valt dat mee?

Wie kan me een beetje duidelijkheid verschaffen, zodat ik een goede keus kan maken? Alvast bedankt!

Groet, Paul.
Laatst gewijzigd door paul78 op 10 Okt 2016 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: advies voor forester 2010/2011

Berichtdoor erichendri » 09 Okt 2016 16:10

Welkom hier en veel zoekplezier.
Inderdaad klopt het, 1500 voor automaat en 2000 voor handbak.
Handbak heeft dan het voordeel van de lage gearing.
Voor 1500 kg heb je een aardige caravan maar hou je geen marge over.
Heb je ook al de outback bekeken, is sterker (pk en nm) en mag meer trekken.
Wat betreft rumour, dat is persoonlijk dus maak met beide een goede proefrit.
Zwakke punten kennen ze haast niet maar goed onderhoud is belangrijk
net als hoe de vorige eigenaar er mee gereden is.
Koop in ieder geval zo jong mogelijk, zijn de eventuele zwakke punten al verholpen.
Je kunt er beter 1 met meer km's kopen die jonger is als 1 die ouder is en weinig km's.
De subarumotoren kunnen net als volvo veel km's draaien, de mijne staat nu op 399634 km.
Wel moet je net als bij volvo de profieldiepte voor/achter niet te veel laten verschillen.
Succes.

Eric
paul78
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 Okt 2016 15:31
Type auto: volvoxc70

Re: advies voor forester 2010/2011

Berichtdoor paul78 » 10 Okt 2016 15:10

Hoi Eric,

Ik heb ook de outback bekeken en die bevalt me ook zeer. Er staan er niet veel van te koop in de gezochte leeftijd icm km/prijs, maar ik heb ook geen haast. De Subaru Outback 2.5i Sport Executive (2011) is er een van. Is de outback van 2011 de 'beruchte' ej25 motor ivm koppakking kwetsbaar?? Nu lees ik veel over bepaalde motoren en het kleppen stellen na 30dkm of 100dkm waarbij het bij de een een stuk duurder is (ivm uitnemen motor?) dan bij de ander. Ik ben een leek in techniek, in welke categorie (prijs en km's) valt deze outback? En is dit hetzelfde bij de forester en legacy (2.0 uit 2011?). En is bij deze uitvoeringen de koppakking ook kwetsbaar of is dat bij andere motoren of LPG rijden?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor erichendri » 10 Okt 2016 22:35

Je bent me voor.
Blijf je op benzine rijden dan hoeven de kleppen haast niet gesteld te worden.
Maar gezien de 4 ton op de XC is lpg interressant..
Outback moet dan elke 30-40000 km gesteld worden en is ruim een uurtje werk. De forester elke 80-90000 km en dan moet de motor eruit, reken op ± 1200€ dan.
Zou zelf geen auto kopen met gas erin, hebben vaak meer gelopen.
Gas inbouwen heeft mijn voorkeur, nieuwste installatie en 3 jaar garantie.
Bij mij 3,5 jaar geleden lpg ingebouwd, is tot nu toe (al 100000 km) storingsvrij.
Op de diverse advertentie sites staan een aantal (2010-2011) outbacks te koop.
Op marktplaats en autoscout kan je een zoekopdracht opslaan en bij nieuwe
advertenties krijg je dan een berichtje.
Bij 2010 outbacks zijn de 2.5 motoren probleemloos.
De 2 liter benzine is altijd goed geweest.

Eric
paul78
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 Okt 2016 15:31
Type auto: volvoxc70

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor paul78 » 11 Okt 2016 09:47

Hoi Eric,

Ontzettend bedankt voor je duidelijke uitleg. Ben een hoop wijzer. Ik laat nog even weten wat het geworden is. :okeee:

Groet, paul
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3765
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Okt 2016 10:04

erichendri schreef:Bij 2010 outbacks zijn de 2.5 motoren probleemloos.


Oww? :o
Zolang het nog een EJ25 is durf ik mijn hand hier niet voor in het vuur te steken.

De FB25 kwam pas later en deze is nog te jong om iets zinnigs over te kunnen zeggen. (heb nog nooit gegoogled op dit onderwerp, maar heb het hier in NL nog niet gehoord in ieder geval)
"I feel Legacy"
paul78
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 Okt 2016 15:31
Type auto: volvoxc70

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor paul78 » 11 Okt 2016 10:10

de outback 2011 heeft een ej25. Die loopt tot 2012 in de outback.... Is die niet in de loop der jaren verbeterd als dat een bekend probleem is?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3765
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Okt 2016 11:51

Door de jaren heen zijn er regelmatig wijzigingen in het motorblok. Het koppakkingsverhaal is voor zover ik weet nooit opgelost in de EJ25.
Maar ben benieuwd welke info Eric heeft.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor erichendri » 11 Okt 2016 12:23

Ik dacht inderdaad dat het inderdaad opgelost is.
Zoals alle merken worden problemen in de loop van jaren opgelost, dat was bij Mazda ook zo.
Daarbij zijn er al een flink aantal 2010 model (facelift model) die ruim over de ton gelopen hebben.
Zag er zelfs al een aantal met over de 2 ton op verkoopsites voorbij komen.
Gelukkig hebben wij hier Mr.Q die met een 2010 model veel rijdt.
Staat ook al op ik meen 150000+ km.
Hij heeft meen ik wel wat olieverbruik maar dat valt mee, litertje op 5000 km meen ik.
Misschien reageert hij hier ook nog.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 257
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor Mr.Q » 11 Okt 2016 19:19

Hier staat er bijna 140k op de tellert.
(vanaf 100k op een Prins G3 installatie met Valve Care)
Olieverbruik 1 litertje op de 10-15k.
Zit daarom met voorbedachte rade (naast het oliedruklampie) een olieniveaulampie in ;)
Tja, koppakkingprobleem nog niet meegemaakt.

@Klepstellen: motor hoeft er niet uit, maar moet wel ff gekanteld worden (= bloksteunen los (dacht ik))

Greetz, Q
Afbeelding
Afbeelding
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
paul78
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 Okt 2016 15:31
Type auto: volvoxc70

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor paul78 » 12 Okt 2016 15:58

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken bij een outback en een forester ivm rij-eigenschappen. Dat het 1 van de 2 wordt weet ik zeker. Ik kom terug met een fotootje :okeee:
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 257
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor Mr.Q » 12 Okt 2016 20:08

Ik weet niet waar je huis woont.
Maar voor een proefritje in onze Out ben je welkom.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3196
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: advies voor forester/outback 2010/2011

Berichtdoor erichendri » 12 Okt 2016 21:25

Outback rijdt veel comfortabeler dan de forester door de langere wielbasis.
Advies voor proefrit : geen rondje om de kerk maar inclusief eindje over snelweg.
Automaten zijn niet te vergelijken, de forester is nog met versnellingen.
De outback is traploos met handschakel optie.
Probeer dat uit.
Outback (1800) mag ook meer trekken dan de forester automaat (1500).
Forester handbak was 2000 kilo.

Eric

Terug naar “Koopadvies / te koop gezien”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast