Aankoop Outback

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterRS
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:20

Aankoop Outback

Bericht door WalterRS »

Mijn schoonouders komen afgelopen weekend met het idee om een Outback te kopen. Zakelijke auto is ingeleverd en hebben nu iets nodig om de grote caravan mee te verplaatsen. Nu ben ik zelf meer thuis in het Volvo wereldje, vandaar dat ik jullie even raadpleeg. Heb al wat adviezen gelezen maar toch nog wat vragen. Het gaat om een Outback vanaf 2008 en ben benieuwd naar jullie kennis.
> er zijn twee motoren, de 2.5 en de H6. Hoe zit het met vervanging distri riem?
> de automaten, zijn dat altijd CVT's? Zelfschakelmogelijkheid? Betrouwbaarheid?
> Ik lees eea over kleppen stellen. Bij welke motoren en welke km stand is dat?
> gevoelige items om in de gaten te houden?

Thanks!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Aankoop Outback

Bericht door sufos »

Gewoon de "zoekfunctie" gebruiken, er is al zóó veel over geschreven. Dat geeft je denk ik een prima beeld van je vragen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aankoop Outback

Bericht door erichendri »

Alleen de 2.5 heeft een d- riem, de H6 een ketting.
Kleppen stellen is als het moet niet veel werk bij de 2.5.
Automaat, de 4 of 5 bak automaat en de CVT hebben beide handschakel modus.
Vanaf 2008 zit je net in een omslagpunt, 4/5 bak of CVT.
Zit wel wat verschil in trekgewicht.
En zoals bekend is elke auto gevoelig voor onderhoud en hoe ermee omgegaan is.
Bij een normaal gebruiks verleden zijn het prima caravantrekkers.

Eric
Gebruikersavatar
WalterRS
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:20

Re: Aankoop Outback

Bericht door WalterRS »

Hartelijk dank voor jullie reacties!
erichendri schreef:Alleen de 2.5 heeft een d- riem, de H6 een ketting.
Kleppen stellen is als het moet niet veel werk bij de 2.5.
Automaat, de 4 of 5 bak automaat en de CVT hebben beide handschakel modus.
Vanaf 2008 zit je net in een omslagpunt, 4/5 bak of CVT.
Zit wel wat verschil in trekgewicht.
En zoals bekend is elke auto gevoelig voor onderhoud en hoe ermee omgegaan is.
Bij een normaal gebruiks verleden zijn het prima caravantrekkers.

Eric
Dank voor het mooie overzicht. Is er iets bekend over de betrouwbaarheid van de verschillende automaatversies?
Gebruikersavatar
WalterRS
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:20

Re: Aankoop Outback

Bericht door WalterRS »

de betreffende auto zou van november 2008 zijn, dus geen idee of het een CVT of 5-bak AT is. Stel dat jullie moesten kiezen, wat had je dan liever; CVT of AT? En waarom?

Als de auto weinig km's heeft gedraaid (<120000km), dan moet na 8 jaar toch ook de distri wel vervangen worden denk ik.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aankoop Outback

Bericht door erichendri »

2008 is volgens mij een 5 bak automaat, weet het niet 100% zeker.
CVT vind ik lekkerder rijden, is traploos en heeft eventueel 6 versnellingen.
Komen allebij goed van hun plek af op een helling met sleurhut erachter.
Maar dat doet mijn 2.0 125 pk legacy 4bak automaat ook.
Distributie vervang schema staat in het instructieboekje.
Daarna is het goed lezen en rekenen of hij weer aan vervanging toe is.
Is wel iets om dan over te onderhandelen.
Net als de banden, door de 4WD moeten deze van hetzelfde merk/type zijn
en mag het profielverschil tussen vooras en achteras niet meer als 1,5-2 mm zijn.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aankoop Outback

Bericht door *thomas* »

Over de 4 traps automaat kom ik op fora af en toe wat problemen tegen, over de 5 traps automaat zelden.

D-riem moet om de 105 000km of 7 jaar (in de US pas bij 105 000 mijl, maar dat ligt aan de minder intensieve rij-omstandigheden daar - lagere Vmax, minder files etc).

D-ketting moet normaliter niet gebeuren, maar de kunststof spanners/geleiders kunnen wel slijten, zeker wanneer er met te weinig olie wordt gereden !!!

De 2.5 heeft last van koppakkingen die stuk gaan, maar mits bij vervanging de gemodificeerde pakkingen worden geplaatst stelt het probleem zich maar één keer.

De 2.5 heeft 80pk en (als ik me niet vergis) 80Nm minder dan de 3.0 .

Als je graag leuke extra's hebt (lederen interieur, boordcomputer), dat zit op de 3.0 standaard, op de 2.5 erg moeilijk te vinden.

Ik rijd nooit met caravan of zware aanhanger (750kg +), maar dat voel je achter de 3.0 niet. Eerlijkheidshalve, mijn 2.0 forester met 125pk trekt dat ook met gemak.

(ik heb zelf een 3.0 met 5 traps, nog geen seconde spijt van gehad)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aankoop Outback

Bericht door erichendri »

Kortom, probleemloze auto.
Er zijn veel slechtere merken.
Groot voordeel, het is een echte full-time 4WD en niet zo'n heeeel af en toe 4WD.

Eric :mrgreen:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aankoop Outback

Bericht door *thomas* »

Ter aanvulling, mijn ouders hebben een XC70 uit 2004 met 5 traps geartronic gekoppeld aan een 164pk sterke 2.4D... Ik verkies de Outback...
Gebruikersavatar
WalterRS
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:20

Re: Aankoop Outback

Bericht door WalterRS »

Dank allen!

Ik zou eerst zelf eens met een Outback moeten rijden voor ik het vergelijk met een XC70 kan stellen. Heb in de USA met de Outback van familie gereden maar dat was er 1 van 1998. Prima auto, fijne motor maar de stoelen waren na 150000 mile wel wat minder geworden. En dat vind ik persoonlijk een grote pre van Volvo, het zitmeubilair. Maar dat rijden zal binnenkort wel gaan lukken, want mede met jullie hulp (mijn schoonvader heb ik mee laten lezen) hebben ze afgelopen weekend een 2006 Outback gekocht bij vd Boon in Alphen. Door de 'dealer om de hoek' (letterlijk) was een andere aangeboden maar het gevoel bij zowel dealer als auto was erg slecht dus die hebben ze laten staan. Toen zijn ze in Alphen gaan kijken, een zilver/beige exemplaar, 2.5 automaat met 110000km. Groot dakluik erin, schitterende staat en naar verluidt fijn bedrijf. Distririem wordt nog vervangen, beurtje, etc zoals het dus gewoon hoort. Ze kregen ook een nette prijs voor de Canta WagonR+ Gelukkig, weg dat kippenhok. Als ze mijn dochter mee willen nemen in dat ding, kregen ze mijn Volvo :shock: :shock:

Dat van die banden ga ik nog even doorgeven! Is het een aandrijving met visco koppeling?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aankoop Outback

Bericht door *thomas* »

Altijd fijn, een 'nieuwe' wagen. Over het zitmeubilair ben ik het eens. Volvo stoelen zitten wat luxueuzer, maar, heb 2 weken terug 1200km op één dag gereden in de Outback en geen last van mijn rug. In de Volvo van mijn ouders heb ik dat bij langere ritten ook niet overigens.

4 dezelfde banden is inderdaad erg belangrijk!
Gebruikersavatar
WalterRS
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:20

Re: Aankoop Outback

Bericht door WalterRS »

ik vertrouw erop dat vd Boon dat wel netjes regelt
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aankoop Outback

Bericht door erichendri »

De automaat heeft een electronische 4wd koppeling dus geen visco.
Wees gerust, hij is continu 4wd.

Eric
Gebruikersavatar
WalterRS
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:20

Re: Aankoop Outback

Bericht door WalterRS »

vorige week heeft Van der Boon de auto tiptop afgeleverd, ze zijn erg tevreden over de aanpak, uitleg, details, etc. Goed om te horen! Binnenkort zelf het stuurwiel maar eens ter hand nemen
Plaats reactie