Pagina 1 van 1

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 19 apr 2016 10:26
door erichendri
Automaat van subaru bij de dealer of subaruspecialist laten doen.
Is volgens mij een aparte olie in verband met de 4WD koppeling.
Ga zelf altijd naar subaruspecialist nuland in Volkel.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 20 apr 2016 22:16
door *thomas*
Een bougie die dienst weigert resulteert hoogstens in slecht lopen, een multiriem of span-/looprol die het begeeft, kan resulteren in gevolgschade als het ding vastslaat...

Bakolie elke 50 000 inderdaad, als alle olie eruit moet, volstaat het niet om enkel af te laten en te vullen. Bak moet dan geflusht worden.

Er zit trouwens Subaru ATF HP in, je leest vaak dat je enkel dat mag gebruiken, maar in feite is het gewoon een volsyntheet AT olie, bij de meeste merken wel te krijgen.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 20 apr 2016 23:01
door erichendri
4WD platenkoppeling heeft speciale olie nodig.
Net als motorfietsen met hun natte koppeling.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 21 apr 2016 10:58
door Subarumouse
Hallo,

Dan ook mijn duit in het zakje.

- Motorfietsen met natte koppeling speciale olie i.v.m. het zwevend houden van de koppeling slijtagestoffen.
- In onze Duitse Feroza zat een (metalen) LSD sper in de achteras. Hier moest ook speciale olie in, maar nu vanwege anders teveel slip of te hoge slijtage.
In NL uitvoeringen zat geen sper af fabriek.
- Een bougie die waardoor dan ook niet goed meer is zal meestal in eerste instantie slecht lopen veroorzaken.
Ga je te lang hier mee door kan het zelfs grote schade veroorzaken zoals vernielde zuigers, onverbrande benzine met als gevolg olieverdunning en / of kapotte katalysator etc.
Een verbrande of vervuilde bougie kan dit alles veroorzaken.

Benno

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 21 apr 2016 20:48
door erichendri
Klopt, LSD in achteras moet ook andere olie in.
Vergeten als voorbeeld te noemen.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 22 apr 2016 07:09
door Verzamelaar
Grootste fout die vaak gemaakt wordt is dat ATF olie in de bak als onderhoudsvrij wordt gezien; vaak gaat een bak na verloop van tijd slecht en schokkerig schakelen. Elke 2 jaar vervangen!

Multiriem (is gewoon snaar, geen distributie functie) hoeft niet preventief. Je kunt gewoon zien of er in het loopvlak scheurtjes zitten, dan pas vervangen. Het is wel zo dat de spanner en looprol van deze snaar wel eens stuk gaan (lagers) dus die controleren kan geen kwaad.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 25 apr 2016 11:13
door Beurstel
Bedankt allemaal voor de interessante opmerkingen.

Voor wat betreft het vervangen van de bougies kwam ik deze nog tegen. "The easy way", zonder oprikken van motor e.d. https://www.youtube.com/watch?v=0wqH03iBuxY