Pagina 1 van 1

Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 12 apr 2016 23:33
door Beurstel
Goedenavond mensen,

Nadat ik na de verkoop van mijn heerlijke Forester Turbo S een tijdje "aan de Mitsubishi" ben geweest, kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan. Ik heb mijn oog laten vallen op een Outback 3.0 V6 uit 2004, maar heb ook enkele andere exemplaren (iets jonger) op het oog. Lijkt me een pracht van een wagen, maar dat hoef ik hier niemand uit te leggen.

Mijn vraag is, waar dien ik op te letten bij mijn zoektocht? Heb via de ANWB het onderhoudsschema bekeken en kon niet zo direct zien wanneer de vervanging van de distributieketting wordt voorgeschreven. Ik zag wel dat bij 210.000 km vervanging van de bougies wordt voorgeschreven. Ik herinner me van de Forester dat dat nogal een prijzige beurt was (al trokken sommigen hier de juistheid daarvan en de deskundigheid van mijn garage in twijfel). Is dat bij de Outback ook zo en op welke kosten kan ik dan rekenen?

Alvast mijn dank voor het meedenken.

Groet,
Beurstel

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 13 apr 2016 08:09
door SP-Boxer
Er is geen vervangingstermijn voor de ketting. Is volledig onderhoudsvrij, het is tenslotte geen PSA product ;)

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 13 apr 2016 10:02
door FFW
Ik rijd nu ongeveer 6 maanden in mijn 2006 2.5i outback en verbaas me nog steeds over het rijgedrag. Het is echt een heel fijne auto. Bij 100km/u hoor je vrijwel niks en er zitten standaard veel handige opties (airco, open dak, stoelverwarming..) op.

Ik heb preventief de volgende dingen vervangen :

banden 80 goodyear + 125 continentals 2e hands
voorremmen : 25
bak flush 300
Parrot 9100 bluetooth audio 80 + 75 voor kabel
uitlaat 100 + 50 nieuw
schokdemper revisie
klein materiaal : 80
aandrijfassen voor 2dehands 80
trekhaak nieuw 250

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 13 apr 2016 19:40
door Alex
Ik weet niet welke outback

Maar die in Assen te koop staat weet ik wel wat van
Die is bijna een jaar van ons geweest en zeker niet weggegaan omdat hij niet beviel
Maar omdat een auto met hogere zit gewenst was

Als die het is mag je me altijd pb of mail sturen

Groeten Alex

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 14 apr 2016 21:15
door baroen
SP-Boxer schreef:Er is geen vervangingstermijn voor de ketting. Is volledig onderhoudsvrij, het is tenslotte geen PSA product ;)
Je bent nu echt in de war met een VAG product......die zogenaamde Duitse kwaliteit...... ;) Distributiekettingen van Citroën zijn ook foutloos, kan ik je uit ervaring vertellen :P

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 14 apr 2016 22:03
door SP-Boxer
Nee hoor, niet in de war.

Al ruim voor de problemen met de kleine TSI motoren van de VAG group, had PSA ook al een problemen op dit vlak. Ketting was behoorlijk iel uitgevoerd op de 1.6 THP (?) motor. Deze lag niet alleen in Citroëns en Peugeot, maar ook in de Mini Cooper.
VAG dacht daarna waarschijnlijk dat ze het beter konden, maar helaas voor hun :mrgreen:

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 15 apr 2016 01:38
door Beurstel
Juistem. Ik volg die discussie niet helemaal, maar dat vinden jullie vast niet erg ;-)

Ik ben al gerustgesteld. Alex, het gaat om een H6 in Zwolle. Krijg de marktplaatslink niet geplaatst hier. Ga morgen kijken, ben erg benieuwd.

Bedankt, ook zeker FFW voor het overzicht. Ben stiekem erg blij als ik weer bij de Subarufamilie hoor.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 15 apr 2016 15:32
door FFW
Ik houd dit soort lijstjes bij om de totale kosten per jaar te kunnen berekenen, ik ben blij dat het jou ook kan helpen :)

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 15 apr 2016 20:02
door *thomas*
De H6 (is een boxer 6, geen V6) is een erg duurzame motor met een ontzettend soepele loop. In tegenstelling tot de viercilinder, met name de 2.5 is de H6 veel minder gevoelig voor een lekkende koppakking (hoewel ik er zeker van ben dat iemand me zal tegenspreken). Ook de automaat (5 bak, geen 4 zoals in de 2.5) is prima, ondanks dat hij door velen als ouderwets wordt bestempeld omwille van het ontbreken van een 6e of 7e verzet.

Elke 100 000 moeten de bougies eraan geloven en bij 160 000 zou de multiriem (+ looprol en spanner) vervangen moeten worden. Bij de dealer komt dit op zo'n 250 inch met OEM Subaru onderdelen, incl uurloon.

Net als bij de Forester moeten zowel de automaat als voorste en achterste differentieel regelmatig worden voorzien van nieuwe vloeistoffen. Informeer zeker ook naar de onderhoudsgeschiedenis van de automaat. Als dat in het verleden niet is gedaan, moet daar zeker rekening mee worden gehouden.

Verder is de Outback een prima wagen, die solide aanvoelt. Zoals eerder gezegd is het binnenin rustig en aangenaam vertoeven. Houd er wel rekening mee dat verbruikscijfers van 1 op 10 mooi zijn, ik rijd doorgaans 1 op 8 / 9 bij veel stadsverkeer en 1 op 11 / 11,5 op de snelweg.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 16 apr 2016 21:17
door Beurstel
Ok, bedankt wederom voor de uitgebreide reactie en excuus, heb inderdaad hierboven ergens V6 ipv H6 gezegd en dat is vloeken in de kerk :?

Auto rijdt inderdaad heerlijk, wat een bijzondere bak. Ziet er ondanks leeftijd en kmstand nog zeer goed uit, alles functioneert, motor loopt heerlijk stil; zegt toch allemaal weer iets over de Subarukwaliteit. Alleen het achterwiellager maakt een zoemend geluid dus zal vervangen moeten worden. Verder zag ik op de brug wat lichte oliesporen rondom het voordifferentieel en rondom de carterplug van het blok. Er is inmiddels een beurt gepland, waarbij de auto zal worden nagelopen en ik ook zal horen of ik me daar grote zorgen over moet maken. Verder lijken mij de remschijven en blokken over niet al te lange tijd aan vervanging toe.

De bougies zouden 10.000 km geleden vervangen zijn, maar facturen konden niet worden overlegd. Of de multiriem is vervangen bij 160.000 is ook vaag. Zijn dat reparaties waarvan jullie zeggen: doe die dan maar preventief? Of kan het geen kwaad te rijden totdat daarmee eventueel problemen ontstaan?

Ook ontbreekt het instructieboekje en de dekrol van de kofferbak; dat laatste zal via de onderdelenlijn wel aan te komen zijn. Zo'n instructieboekje zal wel een lastige worden denk ik, maar had ik wel graag gehad.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 17 apr 2016 11:45
door *thomas*
Multiriem zeker doen!

Lek bij de carterplug komt vaak voor omdat de dichtingsring niet wordt vervangen.

Gaat het trouwens om het model tot 2004 of vanaf 2004?

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 17 apr 2016 14:02
door Beurstel
Ok, dan doe ik dat. Bougies niet dus?

Het gaat om het model vanaf 2004.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 17 apr 2016 15:26
door *thomas*
Bougies niet vervangen kan resulteren in slecht lopen, een multiriem die knapt kan veel andere schade berokkenen, vaak is het immers niet de riem, maar de spanner die het begeeft.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 17 apr 2016 21:18
door erichendri
Bougies zou ik preventief vervangen voor de voorgeschreven bougies van NGK.
Is helaas best wel een klusje bij jouw outback H6 maar er is een trucje voor.
Multiriem zou je ook preventief kunnen doen, knapt hij dan heb je hooguit geen airco, stuurbekrachtiging
en accu wordt niet meer bijgeladen, waterpomp weet ik niet zeker.
Er zijn spanwielen die ook wel heel lang mee gaan, de mijne al meer dan 220000 km.
Multiriem breekt niet in 1 keer, gaat eerst rafelen en piepen.
Ook als eventueel eerst je spanwiel vastloopt.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 17 apr 2016 23:31
door *thomas*
Waterpomp is via de ketting in het gesloten carter ;)

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 17 apr 2016 23:55
door Beurstel
Thnx, maar nu raak ik wat verward :?

Eric zegt: vervang die bougies maar preventief, maar bij de multiriem is dat niet direct nodig. En Thomas zegt het precies andersom. Dan vraag ik mij af: is preventieve vervanging van die onderdelen überhaupt wel nodig, aangezien beide mankementen laten merken dat ze eraan zitten te komen? En zelfs een gebroken multiriem kennelijk niet zorgt voor schade aan andere onderdelen. Ik ben niet iemand die bespaart op onderhoud hoor, maar vraag me dan wel af wat het nut van die investering is.

En Eric, wat is die truc bij die bougies dan? Ik ben daar wel benieuwd naar, zeker nu mijn (niet-Subaru) garage destijds van de vervanging van de bougies van de Forester nogal een project heeft gemaakt.

Maar inmiddels al weer wat honderden kilometers verder, en wat een sublieme wagen zeg...

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 18 apr 2016 10:07
door erichendri
Bougies en multiriem is vaak preventief om stilstand of hoge onkosten
te voorkomen, net zoals vele andere onderdelen in de auto, remblokken bijvoorbeeld. .
Heb zelf 2 multiriemen die voor nood uitwisselbaar zijn.
Bougies gewoon vervangen als je twijfelt.
Als je niet weet hoe het onderhoud is uitgevoerd in het verleden dan zou ik
een complete grote beurt laten uitvoeren inclusief alle vloeistoffen.
Automatische bakolie is elke 50000 km verversen
Tsja, de bougies, je leest wel eens dat dealers de motorsteunen loshalen
en de motor iets opkrikken zodat het wat beter gaat.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 18 apr 2016 12:05
door Beurstel
Ok dat is duidelijk. Komt er meer op neer dat je wil voorkomen dat die reparaties een keer plaatsvinden als het je totaal niet uitkomt. Daar zit ook wel wat in, zal er eens over denken.

De bakolie is pas vervangen volgens mij, die is namelijk nog niet verkleurd. Ik wil sowieso wel de vloeistoffen in de differentiëlen vervangen. En ik heb inderdaad begin mei een grote beurt gepland, dan ben ik benieuwd wat daar eventueel nog uitrolt.

Hmm motorsteunen losmaken en motor opkrikken klinkt ook best wel als een klus ;-)

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 18 apr 2016 23:33
door erichendri
Verkleurd zegt niks over hoe lang het er in zit bij een goede automaatbak.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 19 apr 2016 09:48
door Beurstel
Aha kijk, dat wist ik niet. In beide gevallen is niet verkleurd wel een geruststelling dan, maar toch vervangen dan maar...

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 19 apr 2016 10:26
door erichendri
Automaat van subaru bij de dealer of subaruspecialist laten doen.
Is volgens mij een aparte olie in verband met de 4WD koppeling.
Ga zelf altijd naar subaruspecialist nuland in Volkel.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 20 apr 2016 22:16
door *thomas*
Een bougie die dienst weigert resulteert hoogstens in slecht lopen, een multiriem of span-/looprol die het begeeft, kan resulteren in gevolgschade als het ding vastslaat...

Bakolie elke 50 000 inderdaad, als alle olie eruit moet, volstaat het niet om enkel af te laten en te vullen. Bak moet dan geflusht worden.

Er zit trouwens Subaru ATF HP in, je leest vaak dat je enkel dat mag gebruiken, maar in feite is het gewoon een volsyntheet AT olie, bij de meeste merken wel te krijgen.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 20 apr 2016 23:01
door erichendri
4WD platenkoppeling heeft speciale olie nodig.
Net als motorfietsen met hun natte koppeling.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 21 apr 2016 10:58
door Subarumouse
Hallo,

Dan ook mijn duit in het zakje.

- Motorfietsen met natte koppeling speciale olie i.v.m. het zwevend houden van de koppeling slijtagestoffen.
- In onze Duitse Feroza zat een (metalen) LSD sper in de achteras. Hier moest ook speciale olie in, maar nu vanwege anders teveel slip of te hoge slijtage.
In NL uitvoeringen zat geen sper af fabriek.
- Een bougie die waardoor dan ook niet goed meer is zal meestal in eerste instantie slecht lopen veroorzaken.
Ga je te lang hier mee door kan het zelfs grote schade veroorzaken zoals vernielde zuigers, onverbrande benzine met als gevolg olieverdunning en / of kapotte katalysator etc.
Een verbrande of vervuilde bougie kan dit alles veroorzaken.

Benno

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 21 apr 2016 20:48
door erichendri
Klopt, LSD in achteras moet ook andere olie in.
Vergeten als voorbeeld te noemen.

Eric

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 22 apr 2016 07:09
door Verzamelaar
Grootste fout die vaak gemaakt wordt is dat ATF olie in de bak als onderhoudsvrij wordt gezien; vaak gaat een bak na verloop van tijd slecht en schokkerig schakelen. Elke 2 jaar vervangen!

Multiriem (is gewoon snaar, geen distributie functie) hoeft niet preventief. Je kunt gewoon zien of er in het loopvlak scheurtjes zitten, dan pas vervangen. Het is wel zo dat de spanner en looprol van deze snaar wel eens stuk gaan (lagers) dus die controleren kan geen kwaad.

Re: Outback 2004 3.0 H6

Geplaatst: 25 apr 2016 11:13
door Beurstel
Bedankt allemaal voor de interessante opmerkingen.

Voor wat betreft het vervangen van de bougies kwam ik deze nog tegen. "The easy way", zonder oprikken van motor e.d. https://www.youtube.com/watch?v=0wqH03iBuxY