Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Creative Explorer
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015 17:23

Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Bericht door Creative Explorer »

Omdat het andere topic wat aan het verwateren is en nu er wat concreter wordt gezocht;

Waar moet ik op letten als ik een Legacy/Outback 2.5 wil kopen?

Aanstaande zaterdag ga ik kijken bij deze auto: http://link.marktplaats.nl/m1000164373

De auto heeft dus al 2 ton gedraaid en ik wil er een LPG installatie in.
Daarnaast is het een automaat, waar moet ik allemaal op gaan letten?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Bericht door *thomas* »

Volgens mij kon deze vraag prima gesteld worden in dat 'andere' topic... Maar goed.

Zowiezo gelden alle algemene zaken die dus voor elk merk gelden, maar toch even de belangrijkste:

- als het buikgevoel niet goed is => niet kopen
- onderhoudsboekje erbij = prima, facturen nog veel beter
- test ALLE knopjes
- leg je hand bij aankomst eens op de motorkap, die moet koud aanvoelen (warmte motorkap = warme motor = makkelijker starten => kan bewust gedaan zijn)
- 4 dezelfde banden (grootte, merk en type), AWD heeft niet graag verschillende soorten
- banden met een DOT code jonger dan 8 jaar (bij voorkeur 5), ook al staat er 7mm profiel op
- controleer de olievuldop op witte smurrie => kan duiden op koppakking die heen is
- controleer oliepeil (weinig olie = weinig oplettende eigenaar en kan duiden op 'arm' lopen in het verleden)
- lekkende olie rond de kleppendeksels
- met deze velgen kan je makkelijk de remschijven zien, let op overmatige slijtage (zelfde geld voor de remblokken)
- wiellagers (achter) gaan bij deze motor al eens stuk, dat hoor je tijdens het rijden als een gebrom
- probeer (zeker achter goed doenbaar) de stofhoezen van de aandrijfassen te inspecteren
- is de automaatvloeistof al eens vervangen? dat zou bij 200 000km al zeker 3 keer gedaan moeten zijn
- schakelt de automaat soepel? (bij een koude automaat merk je dat hij opschakelt, na 5km moet dat gevoel zeker weg zijn)
- wanneer is de distributie voor het laatste vervangen? is om de 7 jaar of 105 000km (hoewel hij langer mag blijven zitten), zit er dus binnen 100 000km aan te komen

Veel kijkplezier!
Creative Explorer
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015 17:23

Re: Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Bericht door Creative Explorer »

Bedankt voor het lijstje, de algemene punten is geen probleem, het gaat mij dus om de specifieke dingen van deze auto.
Van wat ik geleerd heb tot dusver, is dat een Subaru weinig kapot gaat, maar als hij kapot gaat het ook direct duur is.

De riem moest volgens mij binnen 40.000km gebeuren en de banden schijnen zgan te zijn. Goed om te weten dat bij AWD het cruciaal is dat ze dezelfde maat hebben.

Nu las ik op ANWB dat ook de Visco een zwak punt is van de Legacy? Hoe uit zich dat?

Daarnaast op de adviserende tour; is de automaat beter om te trekken of een handbak? Ik heb altijd handbak gereden en dat blijft mijn voorkeur hebben. Aan de andere kant is het ook wel weer relaxed om auto. te rijden.
Ik las hier en daar dat de handbak moeite heeft om file te rijden en stapvoets achteruit en dat dat regelmatig een koppeling kost.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Bericht door *thomas* »

Handbak of automaat is echt persoonlijk. De 5 bak met dubbele gearing is niet de soepelste bak, zeker niet als de olie nog koud is. Het helpt soms om eerst even naar 2 te gaan, voor je de achteruit inzet. Het went wel hoor en is eigen aan de bak.

Filerijden geeft geen problemen met de handbak.

Vanwege de dubbele gearing zit er natuurlijk een hoop extra in de bak waardoor deze minder soepel is. Overschakelen naar een betere transmissie olie helpt, maar is zeker niet heilig. Vergeet niet dat de olie in bak en differentieel ook vervangen moeten worden. Ik houd daarvoor 30000km, velen zullen dat misschien veel te vroeg vinden...

Dan, de automaat. De Outback heeft een 4EAT, dus net wat moderner dan de oude 4AT die op de Forester lange tijd is gevoerd. Ik heb zelf GEEN directe ervaring met de 4bak, maar ze schijnen wel bulletproof te zijn. Het enige nadeel is natuurlijk dat je met een 4traps zit en dat je soms te hoog (of veel te laag) in toeren zit naar je gevoel. Een boxer motor rijd je zowiezo meestal wat meer in toeren, gaat gewoon vlotter.

Vergeet ook niet dat ook een automaat onderhoud nodig heeft en stuk kan gaan. Wat veel mensen over het hoofd zien is dat een automaat ook krachten te verwerken krijgt. Bij een handbak zou iedereen voorzichtig vertrekken en in de bergen wat behoedzaam rijden, maar met een automaat drukken ze vaak achteloos het pedaal in, met schade tot gevolg.

Rijd een automaat zoals je een handbak zou rijden, onderhoud hem regelmatig en je hebt er jaren plezier van.

Puur persoonlijk: ik zou voor de automaat gaan. Heb de Forester gekocht enkele maanden voor ik naar Californië ging en ik wilde toen per sé een handbak. In de States 4 weken automaat gereden en wat heb ik die handbak bij thuiskomst vervloekt... Heb nu zelf een Outback 3.0 met 5EAT en die is prima. De 5e trap is trouwens een overdrive, net als de 4 in de 4EAT.

Edit:

Subaru is trouwens niet duurder dan andere merken met een AWD systeem en staat voor zover ik weet niet bekend voor zwakke viscokoppelingen. Ken wel een hoop merken pf modellen (oa de Land Rover Freelander), waar dat wel zo is.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Bericht door Mr.Q »

@Handbak: Ik heb met mijn Leg IV (2007) met High/Low-gear geen enkel probleem met schakelen gehad.
Ook niet nadat de DualMass-koppeling vervangen is door een SingleMass-koppeling.
Bij 260k verkocht en de Leg rijd nu nog.

Ik rij nu een Out 2.5 CVT, maarja dat is een heel andere bak.

Greetz, Q

PS: De dubbele gearing zit vlgs. mij alleen op de 2.0.
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Bericht door *thomas* »

Dubbele gearing zit ook op de 2.5i

De enkele gearing zit enkel op 6 bakken en diesels (maar die hebben ook allemaal een 6bak dacht ik), alsook op de turbo's (zowel in 2.0 als 2.5).
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Waar op letten bij aanschaf Legacy/Outback '04-'07

Bericht door Mr.Q »

Je hebt helemaal gelijk.
Heb inderdaad net een aantal foto's van een 2.5 handbak bekeken en die hebbben allemaal een High/Low gearing.
Weer wat geleerd.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Plaats reactie