Subaru Forester 2003/2004

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freggle
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2015 22:02

Subaru Forester 2003/2004

Bericht door Freggle »

Hallo allen,

Wij (koppel) willen graag een Subaru Forester kopen van 2003/2004 om bij elke weersomstandigheid fijn te rijden en heerlijk mee op vakantie te kunnen gaan. Hierbij hebben we een budget van ongeveer € 5000,-.
We hopen voor dit bedrag een mooie auto kunnen te vinden met niet al te veel km's (max rond 200.000 km). De enige echte eis die we hebben is dat de auto een werkende airco heeft (gewone airco of climate control maakt niet uit, zolang we het maar koud kunnen krijgen in de zomer :D). Leuke bijkomende zaken zijn mistlampen en een panorama dak.
Verder zijn we op zoek naar een handgeschakelde auto (op dit forum gelezen dat de automaat toch iets minder betrouwbaar is) en een auto zonder turbo, scheelt toch weer iets bij de benzine pomp.

Nu zijn we een auto tegengekomen waarvan we afvragen wat jullie ervan vinden (http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as). Alles wat we graag willen is aanwezig, de auto valt ook binnen het budget. Het interieur ziet er op de foto's echter behoorlijk 'smoetzig' uit. Daarnaast is de auto al vanaf 24 maart 2014 in bezit geweest van verschillende bedrijven, de apk is al verlopen vanaf 14 april 2014. De auto heeft overigens maar 2 particuliere eigenaren gehad. Omdat Dordrecht een behoorlijk eind voor ons rijden is stellen we erg prijs op jullie mening voordat we het hele stuk eventueel voor niets rijden. We vragen ons toch af waarom deze auto na zo'n lange tijd nog steeds niet verkocht is, je zou toch denken dat er dan wel iets mis mee moet zijn?

Daarnaast nog een vraag over het vervangen van de distributieriem. Bij de auto's waar wij naar kijken zit een vervanging er toch vaak aan te komen. We hebben een bedrag van ongeveer € 1.100,- hiervoor voorbij zien komen om het bij een garage te laten doen. Hoeveel is volgens jullie een redelijk bedrag om extra te betalen aan de verkopende partij als zij het regelen? En hoeveel is volgens jullie een redelijk bedrag om af te dingen wanneer we de auto bv bij een handelaar kopen?

We zijn erg benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door erichendri »

Mooie auto maar is deze de enige die voor jullie aan de eisen voldoet?
Kijk eens tot 6000 euro, misschien ruimte tot afdingen als je niks inruilt.
Distributie betaal ik nog geen 500 euro voor bij deze motor.
Tsja, forester is geen auto die je snel gebruikt verkoopt.
Laat anders de auto bij een subarudealer keuren.
De outback is ook een mooie subaru.
Oh ja, welkom hier en succes met de zoektocht.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2411
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door boswachterfan »

Welkom. Wij kochten 1 1/2 jaar geleden hetzelfde model, eind 2002 (alleen niet die mooie wielen :cry: ). Iets meer dan 2 ton erop, bij een dealer. Voor 4800 kwam er een nieuwe distributieriem op, was hij gepoetst en waren er een paar deukjes weggewerkt(ook binnen gereinigd) en hadden we 3 mnd garantie. In die tijd is er nog wat aan het windgeruis gedaan. Er zat geen onderhoudshistorie bij (gok), maar ik maak mezelf wijs dat ik er wat verstand van heb en heb er zelf omheen en onder gekeken. Als dat mag van de handelaar dan is dat al een goed teken. Ik denk dat de onze een beetje verwaarloosd was, vanwege de ontbrekende historie, maar er zijn tot nu toe geen lijken uit de kast gekomen(25000 gereden). De 1e APK verliep zonder op- of aanmerkingen. Alleen het schuifdak heeft een beetje een eigen wil. Niet open, niet dicht :( Da's vervelend, want dat betekent een boel werk en dus duur. Ik verzamel nog moed om dat zelf te gaan doen. Gelukkig kun je het eenvoudig met de hand sluiten. 1 op 12 halen we niet zo vaak, zeker mijn zoon niet :D 1 op 10 is realistischer. Maar ik heb zelf wel eens 1 op 14 gehaald. Deze auto's zijn zo ongeveer bomvrij, maar dat vertalen mensen vaak in hun hoofd met "heeft geen onderhoud nodig". En dan betaal jij de hoofdprijs voor de achterstallige zaken. Mijn mening: Weet je er wat van, waag de gok, zoek anders bij een dealer de exemplaren die niet zo goed in de markt liggen (zoals de onze met relatief veel km's) en krijg er wat zekerheid bij. Succes en plezier met de zoektocht. En schrijf het hier op!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Freggle
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2015 22:02

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door Freggle »

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden :-)

Ondertussen zijn we vanavond wat gaan rondrijden om een paar auto's te bekijken. Qua jaartal hebben we ook naar oudere auto's gekeken. Wij vinden het interieur met het notenhout? niet mooi, maar er blijken ook veel auto's van voor 2004 te zijn die dat niet hebben. Onze zoektocht is daardoor al een stuk ruimer geworden.
We hebben een aantal Foresters met behoorlijk wat roest aan de achterklep gezien, die auto's laten we maar staan.

Ook zijn we bij een garage geweest die behoorlijk wat keuze had staan en toevallig ook nog eens open was. Hier hebben we een aantal auto's bekeken en er zat er eentje tussen die ons wel aanstaat. Aankomende donderdag hebben we een proefrit :ugeek: . De Forester komt uit 2001 en heeft 182k op de teller. Mochten we deze willen nemen komen we op 3.500 euro uit. Dit is inclusief grote beurt, distributieriem, wegwerken kleine plekjes/deukjes en 3 maanden garantie. De auto ziet er verder op wat normale gebruiksporen prima uit, stoelbekleding is ook nog helemaal heel. Daarnaast hebben we zelf ook geen roest kunnen ontdekken.
De Ford kunnen we ook inruilen, al verwachten we daar geen hoofdprijs voor ;-)

Wie weet dus binnenkort meer nieuws!

Naar de Outback hebben we inderdaad ook nog even gekeken, maar we vinden deze auto wel te zwaar worden. Daarnaast hopen we toch wel dat de Forester groot genoeg is voor ons 2-en :-D

Erichendri: Die distributieriem voor 500 euro, wordt dat volledig door de garage gedaan of klus je zelf ook aan de auto? Het bedrag valt ons namelijk reuze mee!

Boswachterfan: Wel vervelend van het schuifdak. Blijven jullie wel droog? De auto die we nu op het oog hebben heeft geen schuifdak, misschien dus maar verstandig ook, we willen namelijk naar Schotland met de auto ;-)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2411
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door boswachterfan »

Ja hoor, we blijven mooi droog. :) Je kunt het dak in noodgevallen sluiten met een inbussleutel. En af en toe de rubber afsluiting schoon maken.
Wij hadden aardig wat auto's bekeken en dit was de eerste van het nieuwere type. Wij waren nogal weg van het interieur. We hadden nl. net 8 jaar in een Corolla doorgebracht, prima auto, maar van binnen zooooo saaaaai :D
Succes met de proefrit!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door erichendri »

De distributie laat ik door mijn garage doen.
Eerlijk gezegd vervangt hij dan alleen de loopwielen die hoorbaar zijn.
De waterpomp idem dito.
Is ook niet nodig vind ik als ex 1ste monteur.
Wij deden bij Mazda precies hetzelfde en nooit problemen ondervonden.

Outback is volgens mij maar 1 MRB klasse zwaarder.
Rijdt comfortabeler door de langere wielbasis en wij rijden er ook met maar 2 personen in.

Eric
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door HEZ »

Als de distributie gedaan wordt is het, bij die km stand, misschien raadzaam de keerringen van nokkenassen, oliepomp e.d. meteen te vervangen. Alles ligt er toch af...
Ik heb vorig jaar februari een Forester uit '99 gekocht en ook de distributie er bij bedongen. Ik wist toen niet dat die ringen beter meteen meegenomen kunnen worden en heb nu wat lekkage. Ik heb er wat op gegoogeld en het komt vaker voor dan ik dacht!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door erichendri »

Als ze niet zweten of lekken is het niet nodig.
Kost tenslotte allemaal geld.

Eric
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door HEZ »

erichendri schreef:Als ze niet zweten of lekken is het niet nodig.
Kost tenslotte allemaal geld.

Eric
De ringen kosten ca. 10 p/st, de reparatie los snel €400,- kwam ik vanmorgen achter :(
Pollux
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 feb 2015 17:43

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door Pollux »

Ik heb onlangs zelf de d riem van model 2006 gedaan, is goed te doen. Dit is de motor met dubbele nokkenassen. Persoonlijk zou ik het risico van waterpomp en rollen niet nemen, kost wel meer maar je weet dan wel zeker dat je het uurloon binnen een x aantal km nog een keer hebt. Veel garages vinden zo'n extra "beurt" niet erg.....
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door erichendri »

400 euro om de keerringen te vervange.
Dat is een hoop geld voor een klusje van max 2,5 uur.

De geleide rollen aan de getrokken zijde hebben het meeste te lijden.
Dat was bij mazda ook zo.

Eric
Gebruikersavatar
Freggle
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2015 22:02

Re: Subaru Forester 2003/2004 ► 2001

Bericht door Freggle »

We hebben vandaag de proefrit gehad en zijn overstag gegaan hoor :D
De auto reed prima en nergens gepiep of gekraak kunnen horen. Ook stationair geen enkel probleem.

De distributieriem wordt vervangen inclusief span/geleiderollen. De rest van de onderdelen wordt bekeken of het wel of niet nodig is. We vertrouwen hierbij op de eerlijkheid van de garage.
Verder komen er nieuwe achterbanden op, de voorbanden waren nog prima. Ook hebben we een rubberen mat voor de kofferbak besteld. Deze zat nog niet in de auto, het lijkt erop dat de vorige eigenaar wel een mat gebruikt heeft. Kofferbak ziet er iig erg netjes uit. Over een paar weken kunnen we hem ophalen :)

Hierbij een foto :)
Afbeelding

Todo:
  • • Mistlampen
  • • Parkeersensoren
  • • Dakdragers
  • • Winterbanden met velg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door erichendri »

Met 2 nieuwe banden,want de voorbanden waren nog prima loop je wel een risico.
Want als het profieldiepteverschil tussen vooras en achteras groter is als 1,5 mm loop je het
risico dat de viscokoppeling op je middendif stukgaat.
Zou zeker ook vragen om dezelfde type banden die er nu onder zitten.
Is het een subarudealer waar je de auto gekocht hebt?

Eric
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door HEZ »

erichendri schreef: Is het een subarudealer waar je de auto gekocht hebt?
Aan al dat moois wat er om heen staat zou je zeggen van wel :D (Auto Muis?)

Gefeliciteerd met jullie aankoop, daar ga je een hoop plezier aan beleven!

Mistlampen vinden wordt nog wel een dingetje, die zijn schaars en/of duur.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2411
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door boswachterfan »

Ziet er netjes uit, zo op het ploatie. Veel plezier durmee!! :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door RJS »

We hebben vandaag de proefrit gehad en zijn overstag gegaan hoor
Dat snap ik best. Prachtige auto zo op de foto. Ik rijd nu al een jaar of vier in exact hetzelfde model en hij bevalt prima! Regulier onderhoud, verder geen panne gehad. Let wel op de opmerking van Erichendri. Ik zou alle banden in een keer vervangen. Dat spaart je viscodiff.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester 2003/2004

Bericht door erichendri »

Weet ik nog niet, staat nu op 372000.
Auto bevalt nog prima, heb hem helemaal naar mijn zin aangepast.
Andere auto kopen is duurder dan wat ik nu elk jaar kwijt
ben aan onderhoud en reparaties.

Eric
Plaats reactie