Onderhoud Forester 2003-2005

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Irmichel
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2015 19:18

Onderhoud Forester 2003-2005

Bericht door Irmichel »

Op mijn verlanglijstje staat een Forester 2.0 XT automaat benzine uit de periode 2003-2005. Nu heb ik denk ik zo ongeveer elk denkbaar onderwerp over kleppen stellen gelezen hier maar als iemand die niet bekend is met de materie is het mij nog niet duidelijk of dit blok ook in de categorie "duur kleppen stellen" valt of is dit relatief simpel en dus een betaalbare klus?

Ik wil geen LPG auto want ik ga er maar 6-7.000 km per jaar mee rijden als tweede auto voor mijzelf. Er staan een paar leuke auto's te koop momenteel en naast het kleppen verhaal vraag ik mij af wat je bij 200.000+ aan onderhoud kunt verwachten naast de distributievorm/waterpomp/rollen en dat soort usual suspects.

Ik hoor graag van jullie :)

Groeten,
Michel
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2425
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Onderhoud Forester 2003-2005

Bericht door boswachterfan »

M.b.t. het kleppenverhaal kan ik niet zoveel zeggen. Ik kocht de mijne 1 1/2 jaar terug met net twee ton erop. Er is een nieuwe distributieriem in gezet toen ik hem kocht. Ben nu een slordige 20K verder en ik heb er nauwelijks reparatie aan gehad. Een ruitensproeier pompje ging kapot en het schuifdak werkt niet goed meer. Dat ga ik zelf proberen op te lossen. Ik zou goed controleren of al de elektronica goed werkt en de automaat soepel schakelt en het onderhoud gedaan is. Probeer uit te vinden of hij terreinwerk heeft gedaan of vaak een zware aanhangwagen heeft moeten trekken. Dat is altijd zwaar voor de bak. Ik trof er tijdens de zoektocht b.v. één die aan de onderkant he-le-maal verroest was. Toen ik in het serviceboekje keek zag ik dat hij ergens aan de kust had gelopen. Hadden ze waarschijnlijk regelmatig lekker over het strand gereden... :x Met een goede kun je je nauwelijks een buil vallen. Lees de reviews op Autoweek maar eens. Veel plezier met zoeken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Onderhoud Forester 2003-2005

Bericht door ferluci »

ik heb een fozzie uit 05-2003 en daar zit de motor in die eruit moet als er gesteld moet worden.
motoren voor die datum meestal niet.
heb ze 4 maanden geleden nog gecontroleerd en alles stond lekker zoals het hoorde dus geen dure stellerij.
staat inmiddels 220K op, met LPG.
Irmichel
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2015 19:18

Re: Onderhoud Forester 2003-2005

Bericht door Irmichel »

@ Boswachterfan: bedankt voor je input. Het is altijd fijn om ervaringen van anderen te horen alhoewel ik in mijn achterhoofd wel weet dat ik een auto van 11 jaar oud op het oog heb waar altijd wel wat aan kan mankeren. Als ik voor de koop weet wat ik kan verwachten dan kan ik dat meenemen in de onderhandelingen en een afweging maken.
ferluci schreef:ik heb een fozzie uit 05-2003 en daar zit de motor in die eruit moet als er gesteld moet worden.
motoren voor die datum meestal niet.
heb ze 4 maanden geleden nog gecontroleerd en alles stond lekker zoals het hoorde dus geen dure stellerij.
staat inmiddels 220K op, met LPG.
OK, dus ze kunnen het wel vrij eenvoudig controleren zonder dat er een kleine verbouwing hoeft plaats te vinden?
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Onderhoud Forester 2003-2005

Bericht door ferluci »

michel

controleren is de moeite niet, via de onderkant kun je nagenoeg overal bij. de speling die je nodig hebt kun je wel vinden op dit forum.
vervangen van de distributie is rond de 200K wel een optie om te doen als je niet weet of dit al gedaan is.
hou dan rekening met een bedrag rond de 800 als je het goed wil hebben (riem, pomp, rollen, enz) en een dagje kwijt.
Plaats reactie