Eerste auto = Justy (4WD)?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door Justy1300AWD »

Dit jaar wordt ik 18 (yey) en zit ik te kijken naar een eerste auto, maar welke?

Eisen:
Mountainbiker-waardig (4WD = pluspuntje :twisted:)
Ruimte zat om een wasmachine of een MTB te vervoeren (ben in RL een redelijk zware autist met een rare voorliefde voor wasmachines dus daarom :c, heb een stuk of 52 machines gehad sinds 2007 and counting!

Redelijk zuinig

En waar ik het meeste aan hecht: een gemeenschap die niet vol met josti's zit. (VAG/M-B/BMW/ is dus uitgesloten, daar zijn flamewars over "X is een kutuser/kutbedrijf/insert random insult here" en dat soort shit bijna dagelijks op die communities, helaas zitten de meeste Volvo-forums ook vol met dat soort figuren kijkt heel zuur naar Volvolvo, VolvoV70Forum en vooral Volvo-Forum's eigenaren)

tl;dr: Is de Justy 4WD (of misschien de Justy AWD) een goede auto voor een 18-jarige, mountainbikende autist? Paps en ik zijn wel behoorlijk technisch aangelegd dus dat sleutelen is niet echt een probleem. (alhoewel een EF12 motor wisselen van een Justy iets compleet anders is dan de MRT34-606/2 motor van m'n ex-WT745 :P)
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 15 jul 2015 13:40, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door justyfever »

Ik snap de helft van je bericht niet, maar welkom!

Als je kijkt naar een Justy met 4WD/AWD zou ik voor het Swift model gaan. Simpelweg omdat een type I/II Justy nauwelijks nog te vinden zijn.
Succes met je zoektocht :okeee:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door Justy1300AWD »

justyfever schreef:Ik snap de helft van je bericht niet, maar welkom!

Als je kijkt naar een Justy met 4WD/AWD zou ik voor het Swift model gaan. Simpelweg omdat een type I/II Justy nauwelijks nog te vinden zijn.
Succes met je zoektocht :okeee:
Tja, ik ben eenmaal goed met dat soort dingen: verhalen schrijven waar iemand geen reet van snapt :p

Anyway, toch maar de Hongaarse Justy dan? Liefst wil ik toch een oudere (een Mk2 dus), die Suzaru vind ik to be honest niet echt een mooie wagen in driedeurs, maar een 5 deurs is weer wat zeldzamer, en al helemaal in Reddish Blue :(

Jezus, een 4WD ECVT Justy is net een Miele W489: Zeer weinig verkocht en niet al te betrouwbaar (ondanks dat het een Miele is!) maar voor een liefhebber een droom!

Oh well, je kan altijd dromen..
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb me echt suf gelachen om je bericht. Het is zo komisch dat ik in eerste instantie toch enige vraagtekens had bij het waarheidsgehalte hiervan.

Maar ik vind dat je er prachtig mee om gaat :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door fahtal »

hahah mooi verhaal.

wat justy`s betreft zou ik blind vertrouwen op het advies van justyfever.

qua forum, ondanks een paar vw gekken die subaru`s slopen laat iedereen elkaar hier in zijn waarde. dus wat dat betreft zit je hier goed.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2413
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door boswachterfan »

Justy1300AWD schreef:Dit jaar wordt ik 18 (yey) en zit ik te kijken naar een eerste auto, maar welke?

Eisen:
Mountainbiker-waardig (4WD = pluspuntje :twisted:)
Ruimte zat om een wasmachine of een MTB te vervoeren (ben in RL een redelijk zware autist met een rare voorliefde voor wasmachines dus daarom :c, heb een stuk of 44 machines gehad sinds 2007 and counting, ben nu bezig met een Miele WT745, een machine die ik altijd wou hebben!)
Redelijk zuinig

En waar ik het meeste aan hecht: een gemeenschap die niet vol met josti's zit. (VAG is dus uitgesloten, daar zijn flamewars over "X is een kutuser/kutbedrijf/insert random insult here" en dat soort shit bijna dagelijks op die communities)

tl;dr: Is de Justy 4WD (of misschien de Justy AWD) een goede auto voor een 18-jarige, mountainbikende autist? Paps en ik zijn wel behoorlijk technisch aangelegd dus dat sleutelen is niet echt een probleem. (alhoewel een EF12 motor wisselen van een Justy iets compleet anders is dan de MRT36 motor van m'n WT745 :P)
Geweldig! :lol: :lol: Welkom. Als je 18 bent moet je gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Als je kunt sleutelen - kopen zo'n ding. Ik zag een paar aardige op marktplaats. Ik was ook Miele fan. 25 jaar zo'n fantastische machine gehad. Koolborstels en iets op de printplaat een keer vervangen en verder alleen maar draaien. Helaas afgelopen jaar gesneuveld. En geen budget voor een Miele. Hij kostte in 1989 al 2000 gulden :shock: :shock:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door Justy1300AWD »

boswachterfan schreef:
Justy1300AWD schreef:Dit jaar wordt ik 18 (yey) en zit ik te kijken naar een eerste auto, maar welke?

Eisen:
Mountainbiker-waardig (4WD = pluspuntje :twisted:)
Ruimte zat om een wasmachine of een MTB te vervoeren (ben in RL een redelijk zware autist met een rare voorliefde voor wasmachines dus daarom :c, heb een stuk of 44 machines gehad sinds 2007 and counting, ben nu bezig met een Miele WT745, een machine die ik altijd wou hebben!)
Redelijk zuinig

En waar ik het meeste aan hecht: een gemeenschap die niet vol met josti's zit. (VAG is dus uitgesloten, daar zijn flamewars over "X is een kutuser/kutbedrijf/insert random insult here" en dat soort shit bijna dagelijks op die communities)

tl;dr: Is de Justy 4WD (of misschien de Justy AWD) een goede auto voor een 18-jarige, mountainbikende autist? Paps en ik zijn wel behoorlijk technisch aangelegd dus dat sleutelen is niet echt een probleem. (alhoewel een EF12 motor wisselen van een Justy iets compleet anders is dan de MRT36 motor van m'n WT745 :P)
Geweldig! :lol: :lol: Welkom. Als je 18 bent moet je gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Als je kunt sleutelen - kopen zo'n ding. Ik zag een paar aardige op marktplaats. Ik was ook Miele fan. 25 jaar zo'n fantastische machine gehad. Koolborstels en iets op de printplaat een keer vervangen en verder alleen maar draaien. Helaas afgelopen jaar gesneuveld. En geen budget voor een Miele. Hij kostte in 1989 al 2000 gulden :shock: :shock:
Tja, de 700-serie was het begin van het einde bij Miele, die Hahn trafo's (waarschijnlijk dat ding op je printplaat wat stukging) willen vrij regelmatig kapotgaan na 15-20 jaar, grappige anecdote: paps had z'n W715 in 1989 gekocht, die is 19 jaar later, in 2008 dus vervangen door een W4146, klereding rammelt als geen ander, zelfs m'n 21 jaar oude WT745 is stiller!

En als je geen budget hebt: Koop op Marktplaats een Asko uit begin/midden jaren 90, doet niet onder voor een Miele uit die tijd als je een met programmaklok pakt. (die digitale versies vreten printplaten kennelijk, geen ervaring met Asko eigenlijk, buiten dat ik ooit een 16004 gehad heb, dat was een Bosch-Siemens bovenlader onderhuids en letterlijk een Volvo 740 qua bouwkwaliteit!)

tl;dr: Miele's zijn prut geworden. Zou ik nu een WT2780 (nieuwste W&D-combinatie van hun) kopen/willen als hij goedkoop was? Nee. Zou ik een Asko kopen uit de jaren 90 of een Miele uit begin jaren 80? Ja, zonder twijfel!
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door fahtal »

ik betrap mezelf erop dat ik dit nog met intresse lees ook!! hahaha briljant

ga vooral door;)
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door Justy1300AWD »

Oh boy, zette ik gister m'n 745 aan om garagelappen te wassen, kom ik 2 uur later terug in de garage: lekkage bij het pluizenfilter! Blijkt dat de keerring van het filter versleten is, hoezo geplande slijtage..?

Gelukkig viel het mee qua water, geeft me wel een reden om te upgraden naar een filter uit een W715 :P die heeft een fijnmazig rooster dat veel beter werkt dan het oude filtertje dat eigenlijk alleen grote dingen zoals muntjes/knopen tegenhoud.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2413
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door boswachterfan »

Tuttut, kan dat wel, niet originele onderdelen? :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door Justy1300AWD »

boswachterfan schreef:Tuttut, kan dat wel, niet originele onderdelen? :twisted:
Uiteraard alleen originele Miele-onderdelen hier, heb bij iemand in Berghem een compleet filterhuls van een nieuwere 700-serie en afvoerslang met bocht gekauft, nu is hij weer dicht, scheelt me dweilen nu :p
sub1972
Berichten: 70
Lid geworden op: 11 nov 2012 11:30

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door sub1972 »

Welkom Justy op het forum.

Heb je al aan een Libero of E10,E12 gedacht. Past je mtb zo in.
zevengesternte
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door Justy1300AWD »

sub1972 schreef:Welkom Justy op het forum.

Heb je al aan een Libero of E10,E12 gedacht. Past je mtb zo in.
Nah, vind 'm iets te link ivm kantelen, en ik vind hem ook niet erg mooi. (een mk2 4WD Justy daar in tegen, damn!)
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Eerste auto = Justy (4WD)?

Bericht door Justy1300AWD »

M'n WT745 en lekkage, The Recut:

Kennelijk was het iets met de zeepbak > kuipslang, heb hem eruit gehad, schoongemaakt, terug erin gezet en hij lekt niet meer :D?!

Next on my list: de ventielen en de machine ontkalken, er zat een dun laagje kalk in de machine en de ventielen sluiten niet lekker af, er stond een plasje water in de machine na een nachtje met de kraan open en machine uit.

EDIT: Ventielen en lekkage komt waarschijnlijk door de kou, heb al 2 dagen met de kraan open geen water in de machine gezien.

EDIT 2: Niet dus, ik weet niet wat er ingewikkelder is trouwens, het waterinlaat/condensorsysteem voor het drogen van m'n 745, of die van de Legacy B4 Twinturbo:
Afbeelding
Plaats reactie