Van octavia naar........

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Delta
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2014 15:57

Van octavia naar........

Bericht door Delta »

Forummers,
Ik ben geheel nieuw op dit forum en heb mezelf aangemeld omdat ik van diesel wil overstappen naar LPG en dan iet betrouwbaars (vandaar subaru!) Ik zoek een beetje in de richting van een station Legacy, forrester of outback wel absoluut automaat.
Waar zoek ik tips over;
Gezien vanaf 2007 met een km stand van rond de 100dkm wat is dan het koop advies mbt tot LPG.
Motorisch/automaat is voor mij het belangrijkst dus tips over waar op te letten qwa LPG instalatie, tips over welke motor het beste draaid op gas etc etc
Alvast dan om mij een beetje de goede richting in te helpen
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Van octavia naar........

Bericht door erichendri »

Gewoon 1 kopen zonder gas en dat in laten bouwen.
Heb je 3 jaar garantie op de installatie.
De outback met 2.5 is wel een goede combinatie met lpg.
Bij de forester zit je met duur kleppen stellen elke 90000 km.
Oh ja, welkom hier.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Van octavia naar........

Bericht door Verzamelaar »

Vermijd de tweeliter DOHC motoren als je op LPG wilt rijden (ook nieuwe inbouw).
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Van octavia naar........

Bericht door eduard »

Alvast welkom hier. Ben zes jaar geleden ook overgestapt van de Skoda Octavia naar Subaru. Geen moment spijt gehad.
Eduard
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Van octavia naar........

Bericht door Louis »

Verzamelaar schreef:Vermijd de tweeliter DOHC motoren als je op LPG wilt rijden (ook nieuwe inbouw).
Wat is hier mis mee? Rij er zelf al jaren in rond. OK, blok moet er elke 90.000 km uit voor een klepstelbeurt maar die 2.5 blokken zijn ook niet helemaal foolproof, met name de koppakkingen.

Volgens mij zijn er maar 2 onderhoudspunten aan een Subaru die echt prijzig zijn. Dat zijn de zaken aan de motor zoals net benoemd, en de koppeling (is ook veel werk om te vervangen). Voor de rest vind ik het prima te doen wat onderhoud betreft.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Van octavia naar........

Bericht door ferluci »

Verzamelaar schreef:Vermijd de tweeliter DOHC motoren als je op LPG wilt rijden (ook nieuwe inbouw).
vreemd, bij mij rijdt de forester als een trein op gas. nema nista problema
Delta
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2014 15:57

Re: Van octavia naar........

Bericht door Delta »

Leuk om zo welkom te zijn als je jezelf aanmeld op een nieuw forum.
Ok zoals ik nu begrijp is het misschien verstandiger om gas in te laten bouwen, wat is dan de gouden tip?
Maw welk bouwjaar en motor is volgens jullie de beste keuze en ook belangrijk welk merk gas en inbouwer ?
Nog even een vraag hebben deze motoren een distributieriem of ketting.
Alvast dank.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Van octavia naar........

Bericht door Louis »

In principe zijn alle Subaru motoren geschikt om op lpg te draaien. En ze hebben allemaal een distributieriem die elke 100.000 km vervangen moet worden maar dat is niet veel werk.
Wil je lpg inbouwen, informeer bij een lpg specialist. Die hebben veel meer kennis en bieden lpg installaties aan incl. onderhoud. Dealers doen dit niet zelf.
Bouwjaar is niet zo relevant, wel de aantoonbare staat van onderhoud.
Hopelijk heb je voldoende antwoord.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Van octavia naar........

Bericht door Vincentkluitje »

Louis,

Gisteren bij Rudy geweest om de ashoes te laten vervangen.

Tijdens t gesprek gaf Rudy aan dat het blok kan er gewoon in blijven zitten. Ook bij deze motoren.
:okeee:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Van octavia naar........

Bericht door SP-Boxer »

Ehhh, ja, maar jij hebt een MY99 toch?
"I feel Legacy"
Delta
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2014 15:57

Re: Van octavia naar........

Bericht door Delta »

Ik zie ook 3.0 liter motoren zijn die minder geschikt voor lpg?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Van octavia naar........

Bericht door SP-Boxer »

Valt in de praktijk wel mee volgens mij.

Eigenlijk draaien alle ongeblazen Subarumotoren goed op LPG. Alleen de ongeblazen 2.0 DOHC motoren maken door het dure kleppen stellen het LPG voordeel wel erg klein.
Nu zijn er bij die motoren ook verschillen in kleppen of klepzittingen (experts, help even), waardoor de één veel vaker gesteld moet worden dan de ander. Als je elke 30.000km moet stellen (en ja, die zijn er ook), dan heb je simpelweg geen voordeel meer aan het rijden op LPG.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Van octavia naar........

Bericht door erichendri »

verschillen in kleppen of klepzittingen (experts, help even)
Marcel ik vind jou hier de subaru expert :mrgreen:
Je hebt inderdaad hardere kleppen en klepzittingen.
Zelf heb ik het idee dat een LPG instalatie daar ook veel invloed op heeft.
Neem nou bij onderstaande facelift 626, daar zat zo'n fijn vervuilende verdeler
van koltec in met zijn ellende.
Eerste type 626 (1992-1995) bleven maar lopen op LPG.
Maar als je 90000 km tussen stelbeurten kan rijden bij een forester kan je van
mij aannemen dat deze echt wel gehard zijn.
En het volgende bewijs is het feit dat er veel LPG boxers zijn
met 250000 km of meer op de teller.
Ik weet nog wel te herinneren dat wij bij mazda bij
de '95er 626 al na 40000 LPG km's de kop moesten reviseren.
Was wel garantie, dat model was notabene zakenauto van het jaar geweest.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 25 dec 2014 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Delta
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2014 15:57

Re: Van octavia naar........

Bericht door Delta »

Da's allemaal zinnige info bedankt,

De DOHC motoren kan ik die aan de hand van de autoadvertentie eruit pikken of moet ik dan onder de motorkap?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Van octavia naar........

Bericht door erichendri »

125 of 158 pk.
Ik zou zelf toch ook voor de laatste (=DOHC) versie gaan.

Eric
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Van octavia naar........

Bericht door dj rene »

Delta schreef:Ik zie ook 3.0 liter motoren zijn die minder geschikt voor lpg?
Of ze geschikt zijn voor gas weet ik niet, maar ze hebben geen riem maar ketting voor de distributie.
En de onderdelen zijn ook iets meer aan de prijs.
Dan heb je nog die grote kast waar de ketting in loopt.
Als je daar bij wil moet denk ik echt de motor er wel uit.
Ben nu met één bezig ruim 45 a 50 boutjes alleen al in de distributie kast. :mrgreen:

Als je dan nog een stap verder wil is er ook nog de 3.6 motor.
Maar ik denk dat het voordeliger is om gewoon een 4 cilinder te nemen.
Bijlagen
100_1106.JPG
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Van octavia naar........

Bericht door SP-Boxer »

Waarom zou je bij de ketting willen? Die hoeft nooit vervangen te worden. (in theorie dan) :mrgreen:
Maar Subaru kennende zit dat wel goed!
"I feel Legacy"
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Van octavia naar........

Bericht door dj rene »

Dat is zo, maar de water en oliepomp zitten er ook achter.
Je weet maar nooit. ;)
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Van octavia naar........

Bericht door Verzamelaar »

En bij kleppen stellen moeten de nokkenassen eruit en dus de ketting eraf... (245 pk drieliter, de 209/212 pk versie heeft stelplaatjes dat is nog relatief eenvoudig, nokkenassen hoeven er niet uit).
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: Van octavia naar........

Bericht door ougie »

Da's toevallig net als Eduard ben ook ik enkele jaren geleden overgestapt van Octavia naar Forester. Heb inmiddels sinds twee weken een ietsje nieuwere aangeschaft, het 2005-2008 model.
Heerlijke auto, lekkere hoge instap, we worden helaas een jaartje ouder.
Als je op bv gaspendaal.nl kijkt staat er wel e.e.a te koop op gebied van LPG Subs. Hangt van je budget af.
Heb zelf geen ervaring met LPG, maar hoor al vele jaren dat de combi Subaru en LPG een prima combi is, zelfs voor motoren op leeftijd, mits het onderhoudt goed is verlopen natuurlijk.
Welkom en veel leesplezier
Delta
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2014 15:57

Re: Van octavia naar........

Bericht door Delta »

Forummers,
Bedankt voor alle feedback.
Het gaat nu richting of een forrester of een volvo v70 diesel d5.
Ik twijfel vooral omdat ik de laatste 15 jaar altijd diesel heb gereden en dus gewend/verwend ben geraakt aan het koppel en de lage toeren die erbij horen.
Welk soort automaat maakt hierbij volgens mij ook een groot verschil een cvt zal wat meer loeien als bv een geartronic of zoals ik nu rijd een dsg....keuze's keuze's.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Van octavia naar........

Bericht door erichendri »

Dat koppel van de diesel moet je hierin niet betrekken.
Dan heb je maar 1 keuze en dat is altijd diesel rijden.
Volvo diesel is erg duur in de mrb.
Een LPG subaru zit rond de 90 euro per maand.
Is een forester turbo op gas niet wat, hoger koppel
en geschikt voor LPG.

Eric
Delta
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2014 15:57

Re: Van octavia naar........

Bericht door Delta »

erichendri schreef:Dat koppel van de diesel moet je hierin niet betrekken.
Dan heb je maar 1 keuze en dat is altijd diesel rijden.
Volvo diesel is erg duur in de mrb.
Een LPG subaru zit rond de 90 euro per maand.
Is een forester turbo op gas niet wat, hoger koppel
en geschikt voor LPG.

Eric
Eric, is dat even betrouwbaar als non turbo of zijn er zwaarwegende redenen om zo'n turbo niet te nemen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Van octavia naar........

Bericht door erichendri »

Er zijn hier een aantal forester turbo's die probleemloos
op gas rijden, sommige hebben ook een kuurtje ondergaan
en rijden met ruim + 200 pk rond.
Zie freeman b.v.

Eric
Plaats reactie