aankoop advies Forester XT (LPG?)

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Kees Durk
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jun 2014 22:20

aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door Kees Durk »

Hallo,

Ik ben Kees Durk (ja dat is mijn roepnaam..), rijd momenteel een 2007 avensis station diesel (177 pk, 400Nm)
Aangezien ik niet zo gek veel meer rijd (van 40.000 naar 15.000) zit ik er over te denken een andere auto te kopen. Mijn oog is o.a. gevallen op de foresters en dan met name de xt uitvoeringen. Een beetje vermogen spreekt mij altijd aan. Bouwjaar ergens tussen 2003 en 2007. Dan heb ik volgens mij de keuze tussen een 2.0 en 2.5 xt.
Nu is het zo dat er een goede kans is dat het eentje wordt die al op gas loopt, of ik laat een LPG G3 installatie inbouwen. Is dit met een xt een goed plan en wat is de betere optie, de 2.0 of 2.5.
Of kan ik me maar beter bij de ongeblazen versie houden als ik op LPG wil.

verder aankoop advies is ook altijd welkom.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door Verzamelaar »

2.0XT kan goed op gas, op een 2.5XT zou ik dat niet doen, de zuigers zijn heel gevoelig en kunnen breken bij hogere (thermische) belasting.

Maar ik vraag me af of 15.000 km wel voldoende is om LPG te rechtvaardigen, zeker als de installatie nog ingebouwd moet worden...
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door erichendri »

Bij 15000 km per jaar kan je al verdienen op LPG.
Mijn MRB ging maar 30 euro omhoog na de LPG inbouw.
Ook na inbouw, ± 2000€, verdien ne dat gemakkelijk terug.
Ik zou persoonlijk voor de 2.0 gaan en een mapje laten doen, eventueel met
een TD04 erop.
Kan je veilig naar de 250 pk gaan en rijden.
Ook kan je hem dan op 95 laten afstellen, scheelt ook weer als je in
het buitenland op benzine moet rijden.
Er rijden diverse met die setup en vermogen op het SCN.
En de tellers staan al tegen de 300000 km aan.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 02 jun 2014 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door Louis »

LPG ten opzichte van benzine is al lucratief bij 8.000 kilometer per jaar.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door Verzamelaar »

Je vergeet de extra onderhoudskosten (kleppen stellen, ook de 2.0XT heeft shimless buckets vanaf 2003 netzoals de Legacy 2.0R DOHC).
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door erichendri »

Kleppen hoeven bij de XT eens in de ongeveer 90000 km gesteld worden.
Dan heb je al +/- 8000 euro bespaard op je brandstofkosten.
Reken op ongeveer 1200 euro als de kleppen gesteld moeten worden.
Oh ja, voor klepspeling controle hoeft de motor er niet uit.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door Verzamelaar »

OP benzine zeker die 90.000? Op gas dan maximaal de helft...
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door erichendri »

Benzine hoef je die kleppen vaak helemaal niet te stellen.
Dat was bij Mazda het geval en Marnix heeft dat ook al eens een keer gemeld aan iemand.
Mijn oom rijd met zijn 158 pk non turbo 90000 km voordat de kleppen gesteld moeten worden.

Eric
Kees Durk
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jun 2014 22:20

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door Kees Durk »

dat is helder. geen 2.5 op gas, 2.0 kan wel.

voor klepspeling controle hoeft het blok er niet uit, maar om de boel af te stellen wel als ik het goed begrijp?
Zijn de koppen standaard voorzien van harde klepzittingen?

Ik heb al een rekenmodelletje opgemaakt om het omslagpunt een beetje te kunnen berekenen en het is naar mijn idee interessant om op gas te gaan rijden. Grootste nadeel is wat mij betreft de kleine actie radius op gas (t.o.v. de diesels die ik tot nu toe gereden heb)

Jammer trouwens dat een 2.5 minder geschikt is voor gas, ik had al een mooie met lpg installatie gevonden...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door erichendri »

Beide zijn volgens mij geschikt voor LPG maar de 2.5 is gewoon
niet zo'n goede motor, de 2.0 is probleemlozer.
Nog iets, een LPG auto heeft vaak meer kilometers gemaakt en de kans is groot
dat het een auto is met een slechte serie LPG injectors, deze zijn niet meer leverbaar
en dus moet je een andere set injectoren kopen.
Als je LPG in laat bouwen heb je de nieuwste installatie en 3 jaar garantie.
Ik zou voor een auto gaan zonder LPG.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door Verzamelaar »

Dat is inderdaad ook wat waard.
Gewoon omdat het kan.
highrider
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mar 2010 14:21

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door highrider »

Als je zonder LPG koopt moet je wel voor een leuke prijs kunnen kopen. Installatie komt in de buurt van 1700 euris

Je benzine uitvoering moet dan wel goed in onderhoud staan ( distributie enz ) gedaan anders heb je nog duurkoop.

Een benzine met ± 80 K is toe aan zijn eerste distributie + klep stel beurtje. Tel daar 1700 bij op en een gasbak met 2 ton is al gauw stukken goedkoper in aanschaf. Ik zit nu op 350 met hem en heb hem met 200.000 gekocht .
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door joop57 »

Eric,

Wat bedoel je met jouw bericht van 14-11-2010:
"Ik zou persoonlijk voor de 2.0 gaan en een mapje laten doen, eventueel met
een TD04 erop.
Kan je veilig naar de 250 pk gaan en rijden.
Ook kan je hem dan op 95 laten afstellen, scheelt ook weer als je in
het buitenland op benzine moet rijden.
Er rijden diverse met die setup en vermogen op het SCN."


Wat snap ik niet?
- mapje doen
- TD04
- op 95 laten afstellen kan dus alleen als je dat hebt gedaan? Of kan v.a. 2005 ook op 95?
- SCN

Sta n.l. op punt om 2.0XT uit 2005 (177pk) te kopen en op LPG te laten zetten.

Mijn non-turbo is overigens na 530.000 op lpg nog lang niet moe...volgens Joep Schuurman (autoweek klokje rond week 25-2016)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door erichendri »

Kees, een mapje doen is zeg maar iets tunen.
Met de standaard turbo kom je ongeveer tot 210 pk en 300 nm.
Monteer je een nadere turbo, een TD04 dan ligt 260 pk en 400 nm in het verschiet.
Ik weet niet wat de XT aan brandstof moet hebben maar ga je toch tunen laat
hem dan zo zetten dat hij op 95 goed loopt, is goedkoper met tanken en veel beter verkrijgbaar.
Waar je hem mee moet bijvullen staat in je benzineklepje of instructieboekje.
Een auto op 95 gemapt kan altijd probleemloos op ron 98 en hoger rijden.
SCN is subaru club Nederland, zeg maar de buren van subaruforum.
Is ook meer turbo gericht.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 29 okt 2016 01:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door joop57 »

Ha Eric, dank voor info, duidelijk!
Heb vandaag die 2.0 turbo gekocht, erg nette en complete auto.
Gaat op LPG, mijn garage (jongens van Luth-Tangenberg) hebben meerdere lpg/turbo's al jaren in onderhoud.
Kleppen stellen: 'mijn' monteur lukt dat goed zonder dat de motor er uit hoeft, laat ze stellen voordat de lpg inst. er in gaat, dan voor ca. 90.000 niet meer nodig, hopelijk...

Wel erg groot verschil in het gemak waarmee de turbo presteert, t.o.v. de 125 pk.
Natuurlijk meteen een behoorlijk stuk gereden vandaag en het lijkt wel of het gemaak van de motor ook z'n weerslag heeft op mijn rijstijl, rustiger.
Of dat zo blijft.... ;-)

Heb 'de Veteraan' maar vast te koop gezet, gaat me aan 't hart maar 2 is teveel van het goede....helaas.

Hartelijke groet,

Joop
sjacka
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2016 11:04

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door sjacka »

Hallo Joop57,

Ik heb je verhaal over je oude forester op autoweek met veel plezier gevolgd. Ook ik ben in het bezit van een forester sf automaat met inmiddels 300.000 op de teller (mijn zesde Subaru op lgg). De auto doet het nog perfect maar ik ben aan wat nieuws toe. Ook ik zit te denken een een 2.0 xt op lpg maar hoor veel verschillende reactie's over de duurzaamheid van deze motor op LPG. Ik ben dus erg benieuwd naar je ervaringen.
Hou ons aub op de hoogte.

Jack
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Bericht door erichendri »

Freeman rijdt al jaren naar volle tevredenheid met een XT op LPG en
zo zijn er wel meer turborijders op gas, zelfs wrx en gtt.
Rijdt na een tuning rond met ongeveer 260 pk.
Zit ook op de SCN.

Eric
Plaats reactie