Pagina 1 van 1

aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 01 jun 2014 22:47
door Kees Durk
Hallo,

Ik ben Kees Durk (ja dat is mijn roepnaam..), rijd momenteel een 2007 avensis station diesel (177 pk, 400Nm)
Aangezien ik niet zo gek veel meer rijd (van 40.000 naar 15.000) zit ik er over te denken een andere auto te kopen. Mijn oog is o.a. gevallen op de foresters en dan met name de xt uitvoeringen. Een beetje vermogen spreekt mij altijd aan. Bouwjaar ergens tussen 2003 en 2007. Dan heb ik volgens mij de keuze tussen een 2.0 en 2.5 xt.
Nu is het zo dat er een goede kans is dat het eentje wordt die al op gas loopt, of ik laat een LPG G3 installatie inbouwen. Is dit met een xt een goed plan en wat is de betere optie, de 2.0 of 2.5.
Of kan ik me maar beter bij de ongeblazen versie houden als ik op LPG wil.

verder aankoop advies is ook altijd welkom.

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 02 jun 2014 07:27
door Verzamelaar
2.0XT kan goed op gas, op een 2.5XT zou ik dat niet doen, de zuigers zijn heel gevoelig en kunnen breken bij hogere (thermische) belasting.

Maar ik vraag me af of 15.000 km wel voldoende is om LPG te rechtvaardigen, zeker als de installatie nog ingebouwd moet worden...

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 02 jun 2014 10:09
door erichendri
Bij 15000 km per jaar kan je al verdienen op LPG.
Mijn MRB ging maar 30 euro omhoog na de LPG inbouw.
Ook na inbouw, ± 2000€, verdien ne dat gemakkelijk terug.
Ik zou persoonlijk voor de 2.0 gaan en een mapje laten doen, eventueel met
een TD04 erop.
Kan je veilig naar de 250 pk gaan en rijden.
Ook kan je hem dan op 95 laten afstellen, scheelt ook weer als je in
het buitenland op benzine moet rijden.
Er rijden diverse met die setup en vermogen op het SCN.
En de tellers staan al tegen de 300000 km aan.

Eric

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 02 jun 2014 12:27
door Louis
LPG ten opzichte van benzine is al lucratief bij 8.000 kilometer per jaar.

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 02 jun 2014 13:41
door Verzamelaar
Je vergeet de extra onderhoudskosten (kleppen stellen, ook de 2.0XT heeft shimless buckets vanaf 2003 netzoals de Legacy 2.0R DOHC).

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 02 jun 2014 14:13
door erichendri
Kleppen hoeven bij de XT eens in de ongeveer 90000 km gesteld worden.
Dan heb je al +/- 8000 euro bespaard op je brandstofkosten.
Reken op ongeveer 1200 euro als de kleppen gesteld moeten worden.
Oh ja, voor klepspeling controle hoeft de motor er niet uit.

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 02 jun 2014 17:42
door Verzamelaar
OP benzine zeker die 90.000? Op gas dan maximaal de helft...

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 02 jun 2014 17:57
door erichendri
Benzine hoef je die kleppen vaak helemaal niet te stellen.
Dat was bij Mazda het geval en Marnix heeft dat ook al eens een keer gemeld aan iemand.
Mijn oom rijd met zijn 158 pk non turbo 90000 km voordat de kleppen gesteld moeten worden.

Eric

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 03 jun 2014 22:56
door Kees Durk
dat is helder. geen 2.5 op gas, 2.0 kan wel.

voor klepspeling controle hoeft het blok er niet uit, maar om de boel af te stellen wel als ik het goed begrijp?
Zijn de koppen standaard voorzien van harde klepzittingen?

Ik heb al een rekenmodelletje opgemaakt om het omslagpunt een beetje te kunnen berekenen en het is naar mijn idee interessant om op gas te gaan rijden. Grootste nadeel is wat mij betreft de kleine actie radius op gas (t.o.v. de diesels die ik tot nu toe gereden heb)

Jammer trouwens dat een 2.5 minder geschikt is voor gas, ik had al een mooie met lpg installatie gevonden...

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 04 jun 2014 11:15
door erichendri
Beide zijn volgens mij geschikt voor LPG maar de 2.5 is gewoon
niet zo'n goede motor, de 2.0 is probleemlozer.
Nog iets, een LPG auto heeft vaak meer kilometers gemaakt en de kans is groot
dat het een auto is met een slechte serie LPG injectors, deze zijn niet meer leverbaar
en dus moet je een andere set injectoren kopen.
Als je LPG in laat bouwen heb je de nieuwste installatie en 3 jaar garantie.
Ik zou voor een auto gaan zonder LPG.

Eric

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 04 jun 2014 18:56
door Verzamelaar
Dat is inderdaad ook wat waard.

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 05 jun 2014 18:17
door highrider
Als je zonder LPG koopt moet je wel voor een leuke prijs kunnen kopen. Installatie komt in de buurt van 1700 euris

Je benzine uitvoering moet dan wel goed in onderhoud staan ( distributie enz ) gedaan anders heb je nog duurkoop.

Een benzine met ± 80 K is toe aan zijn eerste distributie + klep stel beurtje. Tel daar 1700 bij op en een gasbak met 2 ton is al gauw stukken goedkoper in aanschaf. Ik zit nu op 350 met hem en heb hem met 200.000 gekocht .

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 17 okt 2016 13:20
door joop57
Eric,

Wat bedoel je met jouw bericht van 14-11-2010:
"Ik zou persoonlijk voor de 2.0 gaan en een mapje laten doen, eventueel met
een TD04 erop.
Kan je veilig naar de 250 pk gaan en rijden.
Ook kan je hem dan op 95 laten afstellen, scheelt ook weer als je in
het buitenland op benzine moet rijden.
Er rijden diverse met die setup en vermogen op het SCN."


Wat snap ik niet?
- mapje doen
- TD04
- op 95 laten afstellen kan dus alleen als je dat hebt gedaan? Of kan v.a. 2005 ook op 95?
- SCN

Sta n.l. op punt om 2.0XT uit 2005 (177pk) te kopen en op LPG te laten zetten.

Mijn non-turbo is overigens na 530.000 op lpg nog lang niet moe...volgens Joep Schuurman (autoweek klokje rond week 25-2016)

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 17 okt 2016 19:33
door erichendri
Kees, een mapje doen is zeg maar iets tunen.
Met de standaard turbo kom je ongeveer tot 210 pk en 300 nm.
Monteer je een nadere turbo, een TD04 dan ligt 260 pk en 400 nm in het verschiet.
Ik weet niet wat de XT aan brandstof moet hebben maar ga je toch tunen laat
hem dan zo zetten dat hij op 95 goed loopt, is goedkoper met tanken en veel beter verkrijgbaar.
Waar je hem mee moet bijvullen staat in je benzineklepje of instructieboekje.
Een auto op 95 gemapt kan altijd probleemloos op ron 98 en hoger rijden.
SCN is subaru club Nederland, zeg maar de buren van subaruforum.
Is ook meer turbo gericht.

Eric

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 28 okt 2016 23:58
door joop57
Ha Eric, dank voor info, duidelijk!
Heb vandaag die 2.0 turbo gekocht, erg nette en complete auto.
Gaat op LPG, mijn garage (jongens van Luth-Tangenberg) hebben meerdere lpg/turbo's al jaren in onderhoud.
Kleppen stellen: 'mijn' monteur lukt dat goed zonder dat de motor er uit hoeft, laat ze stellen voordat de lpg inst. er in gaat, dan voor ca. 90.000 niet meer nodig, hopelijk...

Wel erg groot verschil in het gemak waarmee de turbo presteert, t.o.v. de 125 pk.
Natuurlijk meteen een behoorlijk stuk gereden vandaag en het lijkt wel of het gemaak van de motor ook z'n weerslag heeft op mijn rijstijl, rustiger.
Of dat zo blijft.... ;-)

Heb 'de Veteraan' maar vast te koop gezet, gaat me aan 't hart maar 2 is teveel van het goede....helaas.

Hartelijke groet,

Joop

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 01 nov 2016 11:13
door sjacka
Hallo Joop57,

Ik heb je verhaal over je oude forester op autoweek met veel plezier gevolgd. Ook ik ben in het bezit van een forester sf automaat met inmiddels 300.000 op de teller (mijn zesde Subaru op lgg). De auto doet het nog perfect maar ik ben aan wat nieuws toe. Ook ik zit te denken een een 2.0 xt op lpg maar hoor veel verschillende reactie's over de duurzaamheid van deze motor op LPG. Ik ben dus erg benieuwd naar je ervaringen.
Hou ons aub op de hoogte.

Jack

Re: aankoop advies Forester XT (LPG?)

Geplaatst: 01 nov 2016 11:36
door erichendri
Freeman rijdt al jaren naar volle tevredenheid met een XT op LPG en
zo zijn er wel meer turborijders op gas, zelfs wrx en gtt.
Rijdt na een tuning rond met ongeveer 260 pk.
Zit ook op de SCN.

Eric